VI - ARRIERE-PLAN THEORIQUE

A - Problématique intertextuelle

Arnheim, Rudolph. Art and Visual Perception. Berkeley : University of California Press, 1954.

Berger, John. Ways of Seeing. London : Pelican, 1972.

Bishop, John Peale. « Poetry and Painting ». Sewanee Review 53 (Spring 1945) : 247-258.

Block, Ned, ed. Imagery. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1981.

Bryson, Norman.Word and Image. Cambridge : Cambridge

University Press, 1981.

- - -. Vision and Painting : The Logic of the Gaze. London: Macmillan, 1983.

Chefdor, Monique et Dalton Krauss. Regard d’écrivain, Parole de peintre. Etudes franco-américaines sur le dialogue écriture/peinture aujourd’hui. Nantes : Editions joca seria, 1994.

Dagognet, François. Ecriture et iconographie. Paris : Vrin, 1973.

Deguy, Michel. La Poésie n’est pas seule. Paris : Le Seuil, 1987.

Dijikstra, Bram. The Hieroglyphics of a New Speech : Cubism, Stieglitz, and the Early Poetry of William Carlos Williams.. Princeton : Princeton University Press, 1969.

Durozoi, Gérard. Espace poétique & langages plastiques. Paris : Presses de la Connaissance, 1977.

Focchi, Mario. La Langue indiscrète. Essai sur le transfert comme traduction. Trad. de l’italien par Silvio Brugevin, revu par Gérard Pommier. Paris : Point Hors Ligne, 1984.

Furbank, P. N. Reflections on the Word ‘Image’. London : Secker & Warburg, 1970.

Gamboni, Dario. La Plume et le pinceau. Odilon Redon et la littérature. Paris : Minuit, 1989.

Lande, Jean. « On the Analysis of Poems and Paintings ». New Literary History 3 (1972) : 221-240.

Maldiney, Henri. Regard, Parole, Espace. Paris : L’Age d’Homme, 1973.

Marin, Louis. Etudes sémiologiques. Paris : Klinchsieck, 1971. - - -. Des pouvoirs de l’image. Gloses. Paris : Le Seuil, 1993.

Mitchell, W. J. T. The Language of Images. Chicago : University of Chicago Press, 1980. - - -. Iconology. Image, Text, Ideology. Chicago : University of Chicago Press, 1986.

Paris, Jean. Lisible, Visible. Paris : Seghers, 1978.

Pleynet, Marcelin. Art et Littérature. Paris : Le Seuil, 1977. - - -. Transculture. Paris : Coll. 10/18, 1979.

Polysèmes. 1-2 « L’écart », 1989.

Praz, Mario. Mnemosyne : The Parallel between literature and the Visual Arts. Princeton : Princeton University Press, 1970.

Rio, Michel. « Images and Words ». New Literary History 7. 3 (Spring 1976) : 509.

Shusterman, Richard. « Aesthetic Blindness to Textual Visuality ». Journal of Aesthetics and Art Criticism 41 (1982) : 87-92.

Steiner, Wendy. The Colors of Rhetoric. Chicago : University of Chicago Press, 1982. - - -. Pictures of Romance. Form versus Content in Painting and Literature. Chicago : University of Chicago Press, 1988.

Vouilloux, Bernard. La Peinture dans le texte. XXIIIe-XXe siècles. Paris : Editions CNRS, 1994. - - -. L’Interstice figural. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble, 1994.