B. Études sur Wilkie COLLINS :

  1. GALLIX François, dir., The Moonstone, Wilkie Collins, Paris, Ellipses, 1995.
  2. NAUGRETTE Jean-Pierre, W. COLLINS: The Moonstone, Paris, Didier Erudition C.N.E.D., 1995, 126 p.
  3. PAGE Norman, dir., Wilkie Collins: The Critical Heritage, London, Routledge and Kegan Paul, 1974, 288 p.
  4. RUER Jean, Wilkie Collins, 2 vols., Lille, Presses Universitaires de Lille, 1990 (Thèse Lettres, Paris, 1976), 848 p.
  5. ASHLEY Robert P., « Wilkie Collins and the Detective Story », Nineteenth-Century Fiction, vol. 6, 1951, pp. 47-60.
  6. ASHISH Roy, « The Fabulous Imperialist Semiotic of Wilkie Collins’s The Moonstone », New Literary History, vol. 24, numéro 3, été 1993, pp. 657-681.
  7. BOOTH Bradford A., « Wilkie Collins and the Art of Fiction », Nineteenth-Century Fiction, vol. 6, 1951, pp. 131-134.
  8. BURY Laurent, « The Moonstone : le roman policier comme strip-tease », Etudes Anglaises, numéro 49, 1996, pp. 75-80.
  9. ELIOT Thomas Stearns, « Wilkie Collins and Dickens », in Selected Essays, 1927, London, Faber, 1932, pp. 460-470.
  10. LONOFF Sue, « Charles Dickens and Wilkie Collins », Nineteenth-Century Fiction, vol. 35, septembre 1980, pp. 150-170.
  11. PAQUET Anne-Marie, « Trame et drame : en quête du texte dans The Moonstone », Americana, numéro 13, 1996, pp. 43-49.
  12. REED John R., « English Imperialism and the Unacknowledged Crime of The Moonstone », Clio, vol. 2, 1973, pp. 281-290.
  13. TRODD Anthea, « Introduction », in COLLINS Wilkie, The Moonstone, Oxford, Oxford University Press, ©1972, 1982 (World’s Classics), pp. VII-XXXIV.