BIBLIOGRAPHIE
- ADAM, J.-M. (1984). Le Récit. Paris, Presses Universitaires de France.
- ADAM, J.-M. (1985). Le texte narratif. Paris, Nathan-Université
- ADAM, J.-M. (1990). Éléments de linguistique textuelle. Paris, Margada.
- ADAM, J.-M. et REVAZ, F. (1996). L'analyse des récits. Paris, Le Seuil.
- AKINCI, M.-A. (1999). Développement des compétences narratives des enfants bilingues turc-français en France âgés de 5 à 10 ans. Thèse de doctorat de l'Université Lumière Lyon 2.
- AKINCI, M.-A. (2000). Introduction des personnages principaux dans des récits d'enfants bilingues : universaux et spécificités linguistiques . AILE, 12.
- ANSCOMBRE, J.-Cl. et DUCROT, O. (1977). Deux mais en français, Lingua, 43, pp. 23-40.
- Applebee, A.-N. ( 1978), The Child's concept of story, Chicago, University of Chicago Press.
- ARISTOTE, traduit par DUPONT ROC R. et LALLOT J. (1980). Poétique. Paris, Le Seuil.
- ARRIVÉ, M., GADET, F. et GALMICHE, M. (1986). La grammaire d’aujourd’hui, guide alphabétique de linguistique française. Paris, Flammarion.
- AUCHLIN, A. (1981). Réflexion sur les marqueurs de structuration de la conversation. Étude de Linguistique Appliquée, 44, pp. 88-103.
- BAKER, L. (1978). Processing temporal relationships in simple stories: effects of input sequence. Journal of Verbal Learining and Verbal Behavior. 17, pp. 559-572.
- BALIBAR MRABTI, A. (1997). Synonymie abstraite et synonymie concrète en syntaxe. Langages, 128, pp. 25-51.
- BAMBERG, M. (1987). The Acquisition of narrative : Learning to use language. Berlin, Walter de Gryter et Co.
- BAMBERG, M. et MARCHMAN, V. (1990). What holds a narrative together : the linguistic encoding of episode boundaries. Papers in Pragmatics, 4, pp. 5-21.
- BARTHES, R. (1966). Introduction à l'analyse structurale des récits. Communications, 8, pp. 1-27.
- BARTLETT, F. (1932). Remembering. Cambridge, C.U.P. 5ème Éds.ition (1964).
- BEREITER, K. et SCARDAMALIA M. (1983), Does learning to write have to be so difficult ? In : A. Freedman, I. Pringle et J. Yalden (Éds.), Learning to write: first Language / second language, London, Longman, pp.20-33.
- BERLIN, B. (1974). Principles of Tzeltal Plant Classification. New York, Academic Press.
- BERLIN, B. et al. (1978). Ethnobiological Classification. In : E. Rosch et B. Lloyd (Éds.), Cognition and Caregorisation. Hillsdale, Lawrence Erlbaum, pp. 9-26.
- BERMAN, R.-A. (1988). On the ability to relate events in narrative. Discourse Processes, 11, pp. 469-497.
- BERMAN, R.-A. (1990). The role of "and" in developing narrative skills. Communication présentée aux Conférences Internationales de Pragmatique, Barcelone.
- BERMAN, R.-A. (1994). Form and function in developing narrative abilities. In : D.I. Slobin, J. Gerhardt, A. Kyratzis et J. Guo (Éds.), Social interaction, social context, and language : Essays in honor of Susan Ervin-Tripp. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum.
- BERMAN, R.-A. (1999). The role of context in developing narrative abilities : the frogstory findings in light of other narrative genres and elicitation settings.In : S. Strömqvist et L. Verboeven (Éds.), Relating events in narrative : variation across langages, cultures and genres.
- BERMAN, R.-A. et SLOBIN, D.-I. (1986). Frog story procedures in coding manual : Temporality in discourse. Institute of Human Development, University of California at Berkeley.
- BERMAN, R.-A. et SLOBIN, D.-I. (1994). Relating events in narrative. A crosslinguistic developmental study. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates.
- BERNSTEIN, B. (1971). Class, codes and control. Volume 1.Londres, Routlegde et Kenan Paul.
- BREMOND, C. (1966). La logique des possibles narratifs. Communications, 8, pp.66-82.
- BREMOND, C. (1973). Logique du récit. Paris, Seuil.
- BREMOND, C. (1990). Le rôle, l'intrigue et le récit. In : Bouchindhomme et Orchlitz (Éds.), Temps et récit de Paul Ricoeur en débat. Paris, Cerf, pp. 57-71.
- BRUXELLES S., DUCROT, O., FOUQUIER, E., GOUAZE, J., DOS REIS NUNES, G., REMIS, A., (1976). Mais occupe-toi d’Amélie.Actes de la recherche en sciences sociales, 6 , pp. 47-62.
- BLACK, J.-B. et BOWER, G.-S. (1980). Story understanding as problem solving, Poetics, 2, pp. 223-250.
- BLANCHE-BENVENISTE, C. (1990). Le français parlé : études grammaticales. Éds.itions du CNRS, Paris.
- BLANCHE-BENVENISTE, C. (1995). De la rareté de certains phénomènes syntaxiques en français parlé. Journal of French Language Studies, 1(5), pp. 17-31.
- BLANCHE-BENVENISTE, C. et CHERVEL, A. (1966). Recherches sur le syntagme substantif. Cahiers de Lexicologie, IX (2), pp. 3-37.
- BLOOM, L., LAHEY, M., HOOD, L., LIFTER, K. et FIESS, K. (1980). Complex sentences : acquisition of syntactic connectives and the semantic relations they encode. Journal of Child Language, 7, pp. 235-261.
- BONIN, P. et FAYOL, M. (1996). L’étude en temps réel de la production du langage écrit : pourquoi et comment. Études de Linguistique Appliquée, 101, pp. 8-19.
- BOTVIN, G.-J., ET SUTTON-SMITH, B. (1977). The development of structural complexity in children’s fantasy narratives. Developmental Psychology, 13, pp. 377-388.
- BOURDIN, B. (1994). Coût cognitif de la production verbale. Étude comparative oral/écrit chez l’enfant et l’adulte. Thèse pour le doctorat en psychologie, Université de Bourgogne, Dijon.
- BOWER, G.-H., BLACK, J.-B. et TURNER, T.-J. (1979). Scripts in memory for texts Cognitive Psychology, 11, pp. 177-220.
- BRANSFORD, J.-D. ET JOHNSON, M.-K. (1972). contextual prerequisites for understanding : some investigations on comprehension and recall. Journal of Verbal Learning and Verban Behavior, 11, pp. 717-726.
- BRONCKART, J.P. et SCHNEWLY, B. (1984). La production des organisateurs textuels chez l’enfant. In : M. Moscato et G. Piérault-Le Bonniec (Éds.). Le langage : construction et actualisation. Rouen, Presses Universitaires de Rouen.
- BROWN, R. (1958). How a thing be called ?Psychological Review, 65, pp. 14-21.
- BROWN, A.-L. et SMILEY, S.-S. (1977). Rating the importance of prose passages: a problem of metacognitive development. Child Development, 48, pp. 1-8.
- BUTTERWORTH, B. (1992), Lexical access in speech production, in W. Marlsen-Wilson (Éds.), Lexical representation and process, Cambridge Mass. MIT Press, pp. 108-135.
- CARON, J. (1974). Étude sur le langage d'enfants su cours préparatoire. Repères, 26, pp. 78-100.
- CARON, J. (1989). Précis de psycholinguistique, Paris, Presses Universitaires de France.
- CARROLL, J.-B. (1964). Language and thought, Engelwood Cliffs, New Jersey, Prentice Hall.
- CHAFE, W. (1979). The flow of thought and the flow of language. In : T. Givón (Éds.), Discourse and syntax . 12, pp. 159-181.
- CHAROLLES, M. (1988). Les études sur la cohérence, la cohésion et la connexité textuelles depuis la fin des années soixantes. Modèles Linguistiques, Tome X fascicule 2, pp.45-66.
- CLANCY, O, JACOBSEN, T. et SILVA, M. (1976). The acquisition of conjunctions. Proceedings of the Stanford Forum in child language Research, 12, pp. 71-80.
- CLARK, E.-V. et HAVILAND, S,-E. (1976). Comprehension and the given-new contract. In : R.-O. Freedle (Éds.), Discourse Production and Comprehension. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 1-40.
- CLARK, E.-V. (1993). The lexicon in acquisition. New-York, Cambridge University Press.
- CLEMENT, D. (1991). Réflexions sur la notion d’intégration en syntaxe ou : qu’entend-on par “l’expression X est plus ou moins ‘intégrée’ à la phrase”. Langages, 104, pp. 7-21.
- COHEN-BACRI, J. (1978). Langage et processus cognitifs interprétations de phrases complexes avec proposition relative chez l’enfant. La
linguistique, 14, pp. 89-110.
- COIRIER, P., GAONAC’H D. et PASSERAULT J.-M. (1996). Psycholinguistique textuelle : Approche cognitive de la compréhension et de la production des textes, Paris, Armand Colin.
- COLLINS, A. et GENTNER, D.-A. (1980). A framework for a cognitive theory of writing. in L.-W. Gregg et E.-R. Steinberg (Éds.),Cognitive proceses in writing, Hillsdale, Erlbaum.
- COMBETTES, B. (1986). Introduction et reprise des éléments d'un texte. Pratiques, 49, pp. 91-101.
- DAVID, J. (1994). La réécriture au confluent des apporches linguistique, psychologique et didactique. Repères, 10, pp. 3-12.
- DE BEAUGRANDE, R. (1984). Text production : toward a science of composition. Norwood, New Jersey, Ablex.
- DE GAULMYN, M.-M. (1987). Reformulation et planification métadiscursives. In : J. Cosnier et C. Kerbrat Orecchioni (Éds.), Décrire la conversation. Lyon, Presses Universitaires de Lyon, pp. 167-198.
- DE GAULMYN, M.-M., GONNAND, S., LUIS, M.-H. (1996). "S'il te plaît, écris-moi l'histoire du Petit Chaperon Rouge..." : construction de la norme orthographique et grammaticale du CP au CE2. Repères, 14, pp. 121-139.
- DE LA GÉNARDIÈRE, C. (1996). Encore un conte ? Le Petit Chaperon Rouge à l'usage des adultes. Paris, L'Harmattan.
- DENHIÈRE, G. (1984). Il était une fois... Compréhension et souvenirs de récits. Lille, Presses Universitaires de Lille.
- DENHIERE, G. et BAUDET, S. (1987). Traitement du texte. In : J.-A. Rondal et J.-P. Thibaut (Éds.), Problèmes de psycholinguistique. Paris, Margada, pp. 43-85.
- DE WECK, G. (1991). La cohésion dans les textes d'enfants. Étude du développement des processus anaphoriques. Neuchâtel, Delachaux et Niestlé.
- DUCROT, O. (1972). Dire et ne pas dire. Principes de sémantique du français. Paris.
- DUCROT, O. (1978). Deux mais. Syntaxe et Sémantique du français. Cahiers de Linguistique. Presses de l’Université de Québec, Québec, 8, pp. 109-121.
- EHRLICH, S. et FLORIN, A. (1981). Compréhension et production d'un récit par des enfants de trois à onze ans. Bordeaux, CNRS
- EISENBERG, A.-R. (1980). A syntactic, semantic and pragmatic analysis of conjunction. Papers and Reports on Child Language, 19, pp. 70-78.
- Ellis, J. Ure, J. (1977), Register in descriptive linguistics and linguistic sociology, Issues in sociolinguistics, Oscar-Uribe Villegas, pp. 197-243.
- ESPÉRET, E. (1984). Processus de production : genèse et rôle du schéma narratif dans la conduite du récit. In : M. Moscato et G. Pieraut-Le-Bonniec (Éds.), Le langage : construction et actualisation. Rouen, Presses Universitaires de Rouen.
- FAYOL, M. (1983). L'acquisition du récit : un bilan des recherches. Revue française de pÉds.agogie, 62, pp. 65-82.
- FAYOL, M. (1985). Le récit et sa construction. Une approche de la psychologie cognitive. Neuchâtel, Delachaux et Niestlé.
- FAYOL, M. (1986). Les connecteurs dans les récits écrits. Pratiques, 49, pp. 101-113.
- FAYOL, M. (1991). From sentence production to text production : investigating fundamental processes. European Journal of psychology of education, 6 (2), pp. 99-117.
- FAYOL, M. (1997). Des idées au texte : Psychologie cognitive de la production verbale, orale et écrite. Paris, Presses Universitaires de France.
- FAYOL, M. (2000). Comprendre et produire des textes écrits : l'exemple du récit. In : M. Kail et M. Fayol (Éds.), L'acquisition du langage. Le langage en développement. Au-delà de trois ans. Paris, Presses universitaires de France, pp. 183-213.
- FAYOL, M. et GOMBERT, J.-E. (1987a). Le retour de l’auteur sur son texte : bilan des recherches en psycholinguistiques. Repères, 73, pp. 85-95.
- FABRE, C. (1983). De quelques usages non standard dans des écrits d’écoliers. J’cause français, non ?
- FABRE, C. (1988). Aspects de la production du texte dans les brouillons d’écoliers. Étude de Linguistique Appliquée, 71, pp. 51-69.
- FABRE, C. (1990). Les brouillons d’écoliers ou l’entrée dans l’écriture. Grenoble, CÉds.itel / L’Atelier du texte, Université de Grenoble-Stenddhal.
- FABRE, C. (1992b). Écritures, biffures, ratures au cours préparatoire. Le gré des Langues, 4, pp. 176-187.
- FERNANDEZ, J. (1994). Les particules énonciatives. Paris, Presses Universitaires de France.
- FERREIRO, E., PONTECORVO, C., RIBEIRO MOREIRA, N. et GARCIA HIDALGO, I. (1996). Cappuccetto rosso impara a scrivere. Studi psicolinguistici in tre lingue romanze. Firenze, La Nuova Italia Editrice.
- FISCHER, K. (1980). A theory of cognitive development : the control and construction of hierachies of skills. Psychological Review, 20, pp. 591-606.
- FLAHAUT, F. (1979). Le fonctionnement de la parole. Communications, 30, pp. 73-79.
- FREEBODY, P. ANDERSON, R.C. (1983). Effects of vocabulary difficulty, text cohesion, and schema availability on reading comprehension. Reading Reasearch Quartely, 18, pp. 277-294.
- FRENCH, L.-A. et NELSON K., (1982). Taking away supportive context : preschoolers' talk about the then-and–there. Quaterly Newsletter of Comparative Human Cognition, 4, pp. 1-6.
- FUCHS, C. (1994). La paraphrase : une pratique textuelle". In : L. Boucris et C. Elzières (Éds.), Lectures croisées : le commentaire de texte en français, histoire et philosophie. Paris, ADAPT, pp. 77-82.
- GADET, F. (1997). Le Français ordinaire, Paris, Armand Colin.
- GARCIA DEBANC, C. (1986). Intérêt des modèles du processus rÉds.actionnel pour une pÉds.agogie de l’écriture. Pratiques, 49, pp. 23-49.
- GAULD, A. STEPHENSON G.-M. (1967). Some experiments relating to Bartlett's theory of remembering. British Journal of Psychology, 58 (1-2), pp. 39-49.
- GAYRAUD, F. (1996). Acquisition des connecteurs adversatifs : une étude en production et en compréhension chez des enfants de 5 à 6 ans. Mémoire de D.E.A. de l'Université Lumière Lyon 2.
- GAYRAUD, F. (2000). Le développement de la différenciation oral/écrit vu à travers le lexique. Thèse de doctorat de l'Université Lumière Lyon 2.
- GAYRAUD, F., JISA, H. et VIGUIÉ, A. (à paraître), Le développement de la subordination non fléchie comme outil de cohésion dans les textes écrits et oraux, AILE, 12.
- GAYRAUD, F., GONNAND, S., KERN, S. et VIGUIÉ, A. (2000) : L'effet de différentes tâches narratives sur la connexion dans des textes d'enfants francophones de 10 ans. Revue gabonaise de psycholinguistique, 1.
- GERECHT, M.-J. (1987). "Alors" : opérateur temporel, connecteur argumentatif et marqueur de discours. Cahiers de linguistique française, 8, pp. 69-79.
- GIVÓN, T. (1979). From discourse to syntax: grammar as a processing strategy. In T. Givón (Éds.), Discourse and syntax, 12, pp. 81-109.
- GIVÓN, T. (1982). Tense-aspect-modality : The creole prototype and beyond. In : P. Hopper (Éds.), Tense-aspect. New-York, Plenum Press, pp. 115-163.
- GIVÓN, T. (1984). Syntax. A functional-typological approach. Volume 1, Amsterdam, John Benjamins.
- GIVÓN, T. (1985). Function, structure, and language acquisition. In : D.I. Slobin (Éds.), The crosslinguistic study of language acquisition. Volume 2. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum, pp. 1005-1028.
- GIVÓN, T. (1990). Syntax. A functional-typological introduction. Volume 2. Benjamins, Amsterdam/Philadelphia.
- GLENN, C. (1978). The role of episodic structure and of story length in children’s recall of simple stories. Journal of Verbal Leearning and Verbal Behavior, 17, pp. 224-247.
- GOLDMAN, S.R. et VARNHAGEN, C.K. (1983). Comprehension of stories with no obstacle and obsstacle endings, Childs Development, 54, pp. 980-992.
- GONNAND, S. (1995). Le Petit Chaperon Rouge et l'anaphore pronominale. Mémoire de maîtrise de l'Université Lumière Lyon 2.
- GONNAND, S. (1996). Le temps, le temps, le temps et rien d'autre. Mémoire de D.E.A. à l'Université Lumière Lyon 2.
- GOUGENHEIM, G, RIVENC, P., MICHÉA, R. et SAUVAGEOT, A. (1964). L’élaboration du français fondamental. Étude sur l’établissement d’un vocabulaire et d’une grammaire de base. Paris, Didier.
- GUIMIER, C. (1991). Les états de l'adverbe. Travaux linguistiques du CERLICO.
- GÜLICH, E. et KOTSKI, T. (1983). Les marqueurs de la formulation paraphastique. Cahiers de linguistique française, 5, pp. 305-351.
- HALLIDAY, M.-A.-K. (1989). Spoken and written language. Oxford, Oxford University Press.
- Halliday, M.-A.-K et Hasan R. (1976). Cohesion in English. London, longman.
- HANSEN (1996). Some common discourse particles in spoken French. Études Romanes, 35, pp.105-149.
- HAYES, J.-R. et FLOWER, L.-S. (1980). Identifying the organisation of writing processes. In : L.-W. Gregg et E.-R. Steinberg (Éds.), Cognitive processes in writing. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 3-30.
- HICHKMANN, M. (1991). The development of discourse Cohesion : Some Functionnal and Cross-linguistic issues. In : G. Piérault-Le-Bonniec et M. Dolitsky (Éds.), Language bases... discourse bases : Some aspects of comtemporary French-Language psycholinguistics research. Amterdam, John Benjamins, pp. 157-185.
- HICHMANN, M., et LIANG J. (1990). Clause-structure variation in Chinese narrative discourse : A developmental analysis. Linguistics, 28, pp. 1167-1200.
- HOPPER, P.-J. (1979). Aspect and foregrounding in discourse. In : T. Givon (Éds..), Syntax and semantics. Volume 12. New-York, Academic Press, pp. 213-242.
- HUDSON, J.-A. (1986). Memories are made of this : general event knowledge and developpement of autobiographic memory. In : K. Nelson (Éds.) Event knowledge : structure and function in development. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 97-118.
- HUDSON, J. et NELSON, K. (1983). Effects of script structure in children's story recall. Developmental Psychology, 19 (4), pp. 625-635.
- IMBS, P. et al. (1971). Études statistiques sur le vocabulaire français. Dictionnaire des fréquences. Paris, Didier.
- JACOB, J.-M. (1969). L'enfant devant le film. Montréal, Paris, Didier.
- JISA, H. (1984/85). French preschoolers use of "et pis". First Language, 5, pp.169-184.
- JISA, H. (1987). Sentence connectors in French children's Monologue Performance. Journal of Pragmatics, 11, pp. 607-621.
- JISA, H. (2000). Increasing cohesion in narratives : a developmental study of maintening and reintrducing subjects in french. Linguistics, 38 (3), pp. 591-620.
- JISA, H. et KERN, S. (1998). Relative clauses in French Children's Narratives. Journal of Child Language, 25, pp. 623-651.
- JOHNSON, R.-E. (1970). Recall of prose as a function of the structural importance of linguistic units. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 9, pp. 12-20.
- KAIL, M. (1979). Coréférence et thématisation. Année psychologique, 79, pp. 411-427.
- KAIL, M., HICKMANN, M. et EMMENECKER, N. (1987). Introduction des référents dans le récit : étude développementale des contraintes contextuelles. Communication présentée au Réseau Européen des laboratoires sur l'acquisition des langues, Aix-en-Provence.
- KAIL, M. et HICKMANN, M. (1992). French children’s abilyty to introduce referents in narratives as a function of mutual knowledge. First Language, 12, pp. 73-94.
- KARMILOFF-SMITH, A. (1979). A functional approach to child language : a study of detreminers and reference. Cambridge, Cambridge University press.
- KARMILOFF-SMITH, A. (1981). The grammatical marking of thematic structure in the developemnt of language production. In : W. Deutch (Éds.) The child's construction of language. London Academic press, pp. 221-147.
- KARMILOFF-SMITH, A. (1983). A note on the concept of "metaprocedural processes" in linguistic and non linguistic development. Archives de Psychologie. 51, pp. 35-40.
- KARMILOFF-SMITH, A. (1993). Beyond Modularity. A developmental perspective on Cognitive Science. London, Mit Press.
- KEKENBOSH, C. (1994). La mémoire et le langage. Paris, Nathan.
- KELLOGG, R.-T. (1987a). Effects of topic knowledge on the allocation of processing time and cognitive effort to writing processes. Memory and Cognition, 15, pp. 256-266.
- KELLOGG, R.-T. (1987b).Writing performance : effect of cognitive strategies. Written Communication, 4, pp. 269-298.
- KELLOGG, R.-T. (1990). Effectiveness of pre-writing strategies as a function of task demands. American Journal of Psychology, 103, pp. 327-342.
- KEMPER, S. (1984). The development of narrative skills : explanations and entertainments. in S.-A. Kuczaj II (Éds.) : Discourse development. New York, Springer Verlag.
- KERN, S. (1997). Comment les enfants jonglent avec les contraintes communicationnelles, discursives et linguistiques dans la production d'une narration. Thèse de doctorat de l'Université Lumière Lyon 2.
- KERN, S. (à paraître). Junction and segmentation in French children's narrative. Psychology of Langage et communication Bulletin.
- KERNAN, K. (1977). Semantic and expressive elaboration in children's narratives. In : S. Ervin-Tripp et C. Mitchell-Kernan (Éds.), Child discourse. New-York, Academic Press.
- KIERAS, D.-E. (1980). Initial mention as a signal to thematic content in technical passages. Memory and Cognition, 8 (4), pp. 345-353.
- KINTSCH, W. et MONK, D. (1972). Storage of complex information in memory : some implications of the speed with which inferences can be made. Journal of Experimental Psychology, 94, pp. 25-32.
- KINTSCH, W. et KEENAN, J. (1973). Reading rate and retention as a function of the number of propositions in the base structure of sentences. Cognitive PSychology, 5, pp. 257-274.
- KINTSCH, W., KOZMINSKY, E., STREBY, W.-J., Mc KOON, G. et KEENAN, J.-M. (1975). Comprehension and recall of texts as a function of content variables. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 14, pp. 196-214.
- KINTSCH, W. et BATES, E. (1977). Recognition memory for statements from a classroom lecture. Journal of Experimental Psychology : Human Learning and Memory, 3, pp. 150-159.
- KINTSCH, W., MANDEL, T.S. et KOMINSKY, E. (1977). Summarizing scrambled stories. Memory and Cognition, 5 (5), pp. 547-552.
- KINTSCH, W. et VAN DIJK, T.-A. (1978). Toward a model of comprehension and production. Psychological Review, 85 (5), pp. 363-394.
- KLEIBER, G. (1983b). Les démonstratifs (dé)montrent-ils ? Sur le sens référentiel des adjectifs et pronoms démonstratifs. Français moderne, 51 (2), pp. 99-117.
- KLEIBER, G. (1990). La sémantique du prototype. Catégorie et sens lexical. Paris, Presses Universitaires de France.
- KLEIBER, G. et TAMBA, I. (1990). L'hyponymie revisitée : inclusion et hiérarchie. Langages, 98, pp. 7-33.
- KOCH, P. (1995). Subordination, intégration syntaxique et "oralité". Études Romanes, 34, pp. 13-43.
- KOMINSKY, E. (1977). Altering comprehension : the effect of biasing titles on text comprehension. Memory and Cognition, 5(4), pp. 482-490.
- KRAFFT, H. et PIAGET, J. (1924). La notion de l'ordre des événements et le test des images en désordre chez l'enfant de six à dix ans. Archives de Psychologie, 19, 306-349.
- CENTRE D'ÉTUDE DU LEXIQUE. (1990). La définition. Paris, Larousse.
- Langages, n° 98
- Langages, n° 115
- Langages, n° 128
- Langue française, n° 73
- LABOV, W. et WALETSKY, J. (1967). Narrative analysis : oral versions of personal experience. In : J. Helm (Éds.), Essays on the verbal and visual arts. Seattle. University of Washington Press.
- LARIVAILLE, P. (1974). L'analyse (morpho) logique du récit. Poétique, 19, pp. 368-388.
- LEHMANN, C.-H.-R. (1988). Towards a typology of clause linkage. In J. Haiman & S.A. Thompson (Éds.) : Clause combining in grammar and discourse. Benjamins, Amsterdam / Philadelphia, pp. 181-225.
- LEHMAN, A. et MARTIN BERTHET, F. (1998). Introduction à la lexicologie. Sémantique et morphologie. Paris, Dunod.
- LEVELT W.-J.-M. (1989). Speaking, from intention to articulation, Cambridge Mass. MIT press.
- LEVY, C.-M. et RANDSELL, S. (1998). Est-ce que la rédaction est aussi difficile qu'il y paraît ? In : A. Piolat et A. Pelissier (Éds.), La rÉds.action de textes. Approche cognitive. Paris, Delachaux et Niestlé.
- LIEURY, A. (1975). La mémoire. Bruxelles, Dessart et Mardaga.
- LINDSAY, P.-H. et NORMAND, D.-A. (1977). Human information processing. New York, Academic Press.
- LYONS, J. (1970). Linguistique générale, Paris, Larousse.
- MACKIE, J.-L. (1974). The cecement of the universe. A study of causation. Oxford, Clarendon Press.
- MACLAY H. et OSGOOD C.-E. (1959), Hesitation phenomena in spontaneous English speech. Word , 15, pp. 19-44.
- MANDLER; J.-M. et JOHNSON, N.-S. (1977). Remembrance of things parsed : story structure and recall. Cognitive Psychology, 9, pp. 111-151.
- MANDLER, J.-M;, SCRIBNER, S., COLE, M. ET DEFOREST, M. (1980). Cross cultural invariance in story recall. Child Development, 51, pp. 19-26.
- MANDLER, J.-M. et GOODMAN, M.-S. (1982). On the psychological validity of story structure. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 21, pp. 507-523.
- MARTLEW, M. (1983). The psychology of written language. Chichester, Wiley.
- MAS, M. (1996). Réécriture et révision. In : De l’évaluation à la réécriture. Groupe EVA, Hachette Éds.ucation, INRP, pp. 9-27.
- MERESSE-POLAERT, J. (1969). Étude sur le langage des enfants de six ans. Neuchâtel, Paris, Delachaux et Niestlé.
- MEYER, B.-J.-F. (1977). What is remembered from prose : a function of passage structure. In : R.-O. Freedle (Éds.), Discourse production aznd comprehension. Norwood, Ablex.
- MIALARET, G. et MALANDIN, C. (1962). Étude de la reconstitution d'un récit chez l'enfant à partir d'un film fixe. Enfance, 2, pp. 169-190.
- MINISTÈRE DE L'ÉDS.UCATION NATIONALE ET DE LA CULTURE (1992). La Maîtrise de la langue à l’école. Paris, CNDP, Direction des écoles.
- MINK, L.-O. (1966). The autonomy of historical understanding. In W.-H. Dray (Éds.) : Philisophical Analysis and History. New York, Harper et Row.
- MOLIÈRE (Éds.ition 1965). Dom Juan. Paris, Classiques Larousse.
- MOREL, M.-A. (1985). Conjonctions et phrase complexe dans le débat du Masque et la Plume. Langue Française, l’oral du débat, 65.
- MORTON J. (1969), The interaction of information in word recognition. Psychological Review, 76, pp. 165-178.
- MORTON J. (1979), Word recognition. In J. Morton et J. marshall (Éds.), Psycholinguistics : Series 2. Structures and Processes. London, Elek.
- MULLER, C. (1992), Principes et méthodes de statistique lexicale. Paris, Champion.
- MURDOCK, B.-B. (1962). The serial position effect of free recall. Journal of Experimental Psychology, 64, pp. 482-488.
- MUKERJI, R. (1975). L'utilisation de la télévision à la maison au cours des premières années de l'enfance. MÉds.ia, 4 (4), pp. 33-35.
- NELSON, K. (1977). Cognitive development and the acquisition of concepts. In : R.-C. Anderson, A.-J. Spiro et W.E. Montague (Éds), Schooling and the acquisition of knowledge. Hillsdale : Erlbaum.
- NELSON, K. (1978). How children represent knowledge of their world in and out language : a preliminary report. In : R.S. Siegler (Éds.) : Children's thinking : what develops. Hillsdale Erlbaum.
- NICKOLD WOLF, N. (1988). The Nature of literacy. In : M.-A. Nippold (Éds.), Later Language Development : Ages 9 through 19. Austin, Tx : Pro-Ed.
- NIKLAS SALMINEN, A. (1997). La lexicologie. Paris, Armand Colin.
- OLDFIELD, R.-R. (1963), Individual vocabulary and semantic currency: A preliminary study, British Journal of Social and Clinical Psychology , 2, pp. 122-130.
- ORECCHIONI, C. (1979). De la sémantique lexicale à la sémantique de l'énonciation. Thèse de doctorat de l'Université de Lille.
- NEZWORSKI, T., STEIN, N.-L. et TRABASSO, T. (1982). Story structure versus content in children's recall. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 21, pp. 196-206.
- PARIS, S.-G. et UPTON, L.-B. (1976). Children's memory for inferential relationships in prose. Child Development, 47, pp. 660-663.
- PASCUAL LEONE, J.-A. (1970). A mathematical model for the transition rule in Piaget's developmental stages. Acta Psychologica, 32, pp. 301-345.
- PETERSON, C. et McCABE, A. (1983). Developmental psycholinguistics : three ways of looking at a child's narrative. New-York, Plenum Press.
- PIAGET, J. (1923). Le langage et la pensée chez l'enfant. Neuchâtel, Paris, Delachaux et Niestlé.
- PICOCHE, (1992). Précis de lexicologie française. L'étude et l'enseignement du vocabulaire. Paris, Nathan Université.
- PITCHER, E.-G. et PRELINGER, E. (1963). Children tell stories : an analysis of fantasy. New York, International University Press.
- POLLOCK, J.-Y. (1991). Sur quelques différences de comportement entre arguments et circonstant s adverbiaux et extractibilité. In : C. Guimier et P. Larcher (Éds.), Les états de l'adverbe. Travaux linguistiques du CERLICO, pp. 53-85.
- PROPP, V. (1928).Morphologie du conte. Paris, Le Seuil. (Édition 1970).
- RAGNARSDOTTIR, H. (1991). Episodic structure and interclausal connectives in Icelandic children's narratives. In : Proceedings of Colloquium Paedolinguisticum Lundensis 1991. Lund, Suède.
- REMI GIRAUD, S. (1988). Le taste-mots dans les arbres. Étude systématique du lexique français. CNDP, Académie de Lyon.
- REVAZ, F. (1987). Du descriptif au narratif et à l'injontif. Pratiques, 56, pp. 18-38.
- REVAZ, F. (1997). Les textes d'action. Paris, Université de Metz.
- REY-DEBOVE, J. (1982). Pour une lecture de la lecture. In : Genèse du texte : les modèles linguistiques. Paris, CNRS, pp. 103-127.
- REY-DEBOVE, J. (1996). Le Petit Robert Grand Format. Dictionnaire de la langue française. Paris.
- RICHARDS B. (1987), Type / token ratios : What do they really tell us?, Journal of Child Language, 14 (2), pp. 201-210.
- RICOEUR, P. (1980). Pour une théorie du discours narratif. La narrativité, ED. du CNRS, pp. 3-68.
- RICOEUR, P. (1986). Du texte à l'action. Essais d'herméneutique. Volume 2. Paris, Le Seuil.
- RIEGEL, M., PELLAT, J.-C. et RIOUL, R. (1994). Grammaire méthodique du français. Paris, Presses Universitaires de France.
- ROSCH, E. et al. (1976). Basic Object in Natural Categories. Cognition Psychology, 8, pp. 332-436.
- RUBIN, D.-C. (1977). Very long-term memory for prose and verse. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 16, pp. 611-621.
- RUMELHART, D.-E. (1975). Notes on a schema for stories. In : D.-G. Bobrow et A. Collins (Éds.), Representation and understanding : Studies in cognitive Science. New-York, Academic Press.
- RUMELHART, D.-E. (1977). Understanding and summarizing brief stories. In D. Laberge et S.-J. Samuels (Éds.) : Basic processes in reading : perception and comprehension. Hillsdale Erlbaum.
- SAUSSURE, F. (1916). Cours de linguistique générale. (edition 1990, Payot).
- SCHANK, R.-C. et ABELSON R. (1977). Scripts, plans, goals and understanding, Hillsdale, New Jersey Lawrence Erlbaum.
- SCHNEUWLY, B., ROSAT, M.-C. et DOLZ, J. (1989). Les organisateurs textuels dans quatre types de textes écrits. Étude chez des élèves de dix, douze et quatorze ans. Langue Française, 81, pp. 52-69.
- SEBASTIÁN, F. et SLOBIN, D.-I. (1994). Development of linguistic form : spanish. In : R.-A. Berman et D.-I. Slobin (Éds.), Relating events in narrative. A crosslinguistic developmental study. Hillsdale, New Jersey, Lawwrence Erlbaum, pp. 239-284.
- SEIDMAN, S., NELSON, K. et GRUENDEL, J. (1986). Make believe scripts : the transformation of E.R.S. in Fantasy. In : K. Nelson (Éds.), Event knowledge : structure and function in developement. Hillsdale, NJ Lawrence Erlbaum, pp. 161-188.
- SEUREN, P. (1969). Operators and nucleus. A contribution to the theory of grammar. Cambridge, Mass.Silverstein, M. (1985). The functional stratification of language and ontogenesis. In : J.V. Wertsch (Éds.), Culture, communication and cognition : Vygotskian perspectives. Cambridge, Cambridge University Press.
- SILVERSTEIN, M. (1985). The functional stratification of language and ontogenesis. In : J.V. Wertsch (Éds.), Culture, communication and cognition : Vygotskian perspectives. Cambridge, Cambridge University Press.
- SILVERSTEIN, M. (1987). The three faces of "function" : Preliminaries to a psychology of language. In : M. Hickmann (Éds.), Social and functionnal approaches to language and thought . Londres, Academic Press, 125-164.
- SLAKTA, D. (1975). L’ordre du texte. Études de Linguistique Appliquée, 19.
- SLOBIN, D.-I. (1973). Cognitive prerequisites for the development of grammar. In : C.-A. Ferguson et D.-I. Slobin (Éds.), Studies of child language development.. New-York, Holt, Reinhart et Winston, pp. 175-208.
- SPERRY L.-L. et SPERRY L.-L. (1996). Early development of narrative skills. Cognitive Development, 11, pp. 443-465.
- STEIN, N.-L. et NEZWORSKI, T. (1978). The effects of organization and instructional set on story memory. Discourse Processes, 1, pp. 177-193.
- STEIN, N.-L. et GLENN, C.-G. (1979) An analysis of story comprehension in elementary school children. In : R.-O. Freedle (Éds.) New directions in discourse processing. Nordwood : Ablex.
- TANNEN, D. (1982), The oral / literate continuum in discourse. In : D. Tannen (Éds.), Spoken and written language : exploring orality and literacy. Advances in discourse processing. Volume 9, Norwood, NJ, Ablex, pp. 1-15.
- TASMOWSKY DE RYCK, L. et VERLUYTEN, S.-P. (1985). Control mechanism of anaphora. Journal of semantics, 7, pp. 341-370.
- TARDY, M. (1966). Le professeur et les images. Paris, Presses Universitaires de France.
- TESNIÈRE, L. (1969). Éléments de syntaxe structurale, Klincksieck, Paris.
- TODOROV, T. (1970). La grammaire du récit. Langages, 12.
- TOLCHINSKY, L., PERERA, J., ARGERICH, N. et APARICI, M. (1999). Rhetorical moves and noun phrase complexity in written expository texts. Working papers in developing literacy across genres, modalities, and languages, 1, pp.257-278.
- THORNDYKE, P.-W. (1977). Cognitive structures in comprehension and memoy of narrative discourse. Cognitive Psychology, 9, pp. 77-110.
- TRABASSO, T. et NICHOLAS, D.-W. (1980). Memory and inferences in the comprehension of narratives. In : F. Wilkening, J. Becker et T. Trabasso (Éds.) : Information integration by children. Hillsdale, Erlbaum.
- TRABASSO, T., SECCO, T. et VAN DEN BROEK, P., (1983). Causal cohesion and story coherence. In : H. Mandl, N.L. Stein et T. Trabasso (Éds) : Learning comprehension of text. New Jersey : Erlbaum.
- TRABASSO, T. et SPERRY, L.-L. (1985). Causal relatedness ans importance of story events. Journal of Memory and Language, 24, pp. 595-611.
- UMIKER-SEBEOK, D.-J. (1979). Preschool children's intraconversational narratives. Journal of Child Language, 6, pp. 91-109.
- VAN DIJK, T.-A. (1981). Études du discours et enseignement. Linguistique et sémiologie.
- VAN DIJK, T.-A. et KINTSCH, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New-York, Academic Press.
- VERHOEVEN, L. (1993). Acquisition of narrative skills in a bilingual context. In : B. Kettemann et W. Wieden (Éds.), Current issues in European second language acquisition research . Tübingen, Gunter Narr, pp. 307-332.
- WARREN, W.-H., NICHOLAS, D.-W. et TRABASSO, T. (1979). Event chains and inferences in understanding narratives. In : R.-O. Freedle (Éds.) : New directions in discourse processing. Norwood, Ablex.
- WEINRICH, H. (1973). Le temps. Le récit et le commentaire. Paris, Le Seuil.
- WERNER, H. et KAPLAN, B. (1984). Symbol
formation. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates. (Travail original publié en 1963, New-York, Wiley).
- WIERZBICKA, A. (1965). Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor, Karoma Publishers.
- WINGFIELD, A. (1968), Effects of frequency on identification and naming of objects. American Journal of Psychology, 18, pp. 226-234.