BIBLIOGRAPHIE

  1. ADAM, J.-M. (1984). Le Récit. Paris, Presses Universitaires de France.
  2. ADAM, J.-M. (1985). Le texte narratif. Paris, Nathan-Université
  3. ADAM, J.-M. (1990). Éléments de linguistique textuelle. Paris, Margada.
  4. ADAM, J.-M. et REVAZ, F. (1996). L'analyse des récits. Paris, Le Seuil.
  5. AKINCI, M.-A. (1999). Développement des compétences narratives des enfants bilingues turc-français en France âgés de 5 à 10 ans. Thèse de doctorat de l'Université Lumière Lyon 2.
  6. AKINCI, M.-A. (2000). Introduction des personnages principaux dans des récits d'enfants bilingues : universaux et spécificités linguistiques . AILE, 12.
  7. ANSCOMBRE, J.-Cl. et DUCROT, O. (1977). Deux mais en français, Lingua, 43, pp. 23-40.
  8. Applebee, A.-N. ( 1978), The Child's concept of story, Chicago, University of Chicago Press.
  9. ARISTOTE, traduit par DUPONT ROC R. et LALLOT J. (1980). Poétique. Paris, Le Seuil.
  10. ARRIVÉ, M., GADET, F. et GALMICHE, M. (1986). La grammaire d’aujourd’hui, guide alphabétique de linguistique française. Paris, Flammarion.
  11. AUCHLIN, A. (1981). Réflexion sur les marqueurs de structuration de la conversation. Étude de Linguistique Appliquée, 44, pp. 88-103.
  12. BAKER, L. (1978). Processing temporal relationships in simple stories: effects of input sequence. Journal of Verbal Learining and Verbal Behavior. 17, pp. 559-572.
  13. BALIBAR MRABTI, A. (1997). Synonymie abstraite et synonymie concrète en syntaxe. Langages, 128, pp. 25-51.
  14. BAMBERG, M. (1987). The Acquisition of narrative : Learning to use language. Berlin, Walter de Gryter et Co.
  15. BAMBERG, M. et MARCHMAN, V. (1990). What holds a narrative together : the linguistic encoding of episode boundaries. Papers in Pragmatics, 4, pp. 5-21.
  16. BARTHES, R. (1966). Introduction à l'analyse structurale des récits. Communications, 8, pp. 1-27.
  17. BARTLETT, F. (1932). Remembering. Cambridge, C.U.P. 5ème Éds.ition (1964).
  18. BEREITER, K. et SCARDAMALIA M. (1983), Does learning to write have to be so difficult ? In : A. Freedman, I. Pringle et J. Yalden (Éds.), Learning to write: first Language / second language, London, Longman, pp.20-33.
  19. BERLIN, B. (1974). Principles of Tzeltal Plant Classification. New York, Academic Press.
  20. BERLIN, B. et al. (1978). Ethnobiological Classification. In : E. Rosch et B. Lloyd (Éds.), Cognition and Caregorisation. Hillsdale, Lawrence Erlbaum, pp. 9-26.
  21. BERMAN, R.-A. (1988). On the ability to relate events in narrative. Discourse Processes, 11, pp. 469-497.
  22. BERMAN, R.-A. (1990). The role of "and" in developing narrative skills. Communication présentée aux Conférences Internationales de Pragmatique, Barcelone.
  23. BERMAN, R.-A. (1994). Form and function in developing narrative abilities. In : D.I. Slobin, J. Gerhardt, A. Kyratzis et J. Guo (Éds.), Social interaction, social context, and language : Essays in honor of Susan Ervin-Tripp. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum.
  24. BERMAN, R.-A. (1999). The role of context in developing narrative abilities : the frogstory findings in light of other narrative genres and elicitation settings.In : S. Strömqvist et L. Verboeven (Éds.), Relating events in narrative : variation across langages, cultures and genres.
  25. BERMAN, R.-A. et SLOBIN, D.-I. (1986). Frog story procedures in coding manual : Temporality in discourse. Institute of Human Development, University of California at Berkeley.
  26. BERMAN, R.-A. et SLOBIN, D.-I. (1994). Relating events in narrative. A crosslinguistic developmental study. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates.
  27. BERNSTEIN, B. (1971). Class, codes and control. Volume 1.Londres, Routlegde et Kenan Paul.
  28. BREMOND, C. (1966). La logique des possibles narratifs. Communications, 8, pp.66-82.
  29. BREMOND, C. (1973). Logique du récit. Paris, Seuil.
  30. BREMOND, C. (1990). Le rôle, l'intrigue et le récit. In : Bouchindhomme et Orchlitz (Éds.), Temps et récit de Paul Ricoeur en débat. Paris, Cerf, pp. 57-71.
  31. BRUXELLES S., DUCROT, O., FOUQUIER, E., GOUAZE, J., DOS REIS NUNES, G., REMIS, A., (1976). Mais occupe-toi d’Amélie.Actes de la recherche en sciences sociales, 6 , pp. 47-62.
  32. BLACK, J.-B. et BOWER, G.-S. (1980). Story understanding as problem solving, Poetics, 2, pp. 223-250.
  33. BLANCHE-BENVENISTE, C. (1990). Le français parlé : études grammaticales. Éds.itions du CNRS, Paris.
  34. BLANCHE-BENVENISTE, C. (1995). De la rareté de certains phénomènes syntaxiques en français parlé. Journal of French Language Studies, 1(5), pp. 17-31.
  35. BLANCHE-BENVENISTE, C. et CHERVEL, A. (1966). Recherches sur le syntagme substantif. Cahiers de Lexicologie, IX (2), pp. 3-37.
  36. BLOOM, L., LAHEY, M., HOOD, L., LIFTER, K. et FIESS, K. (1980). Complex sentences : acquisition of syntactic connectives and the semantic relations they encode. Journal of Child Language, 7, pp. 235-261.
  37. BONIN, P. et FAYOL, M. (1996). L’étude en temps réel de la production du langage écrit : pourquoi et comment. Études de Linguistique Appliquée, 101, pp. 8-19.
  38. BOTVIN, G.-J., ET SUTTON-SMITH, B. (1977). The development of structural complexity in children’s fantasy narratives. Developmental Psychology, 13, pp. 377-388.
  39. BOURDIN, B. (1994). Coût cognitif de la production verbale. Étude comparative oral/écrit chez l’enfant et l’adulte. Thèse pour le doctorat en psychologie, Université de Bourgogne, Dijon.
  40. BOWER, G.-H., BLACK, J.-B. et TURNER, T.-J. (1979). Scripts in memory for texts Cognitive Psychology, 11, pp. 177-220.
  41. BRANSFORD, J.-D. ET JOHNSON, M.-K. (1972). contextual prerequisites for understanding : some investigations on comprehension and recall. Journal of Verbal Learning and Verban Behavior, 11, pp. 717-726.
  42. BRONCKART, J.P. et SCHNEWLY, B. (1984). La production des organisateurs textuels chez l’enfant. In : M. Moscato et G. Piérault-Le Bonniec (Éds.). Le langage : construction et actualisation. Rouen, Presses Universitaires de Rouen.
  43. BROWN, R. (1958). How a thing be called ?Psychological Review, 65, pp. 14-21.
  44. BROWN, A.-L. et SMILEY, S.-S. (1977). Rating the importance of prose passages: a problem of metacognitive development. Child Development, 48, pp. 1-8.
  45. BUTTERWORTH, B. (1992), Lexical access in speech production, in W. Marlsen-Wilson (Éds.), Lexical representation and process, Cambridge Mass. MIT Press, pp. 108-135.
  46. CARON, J. (1974). Étude sur le langage d'enfants su cours préparatoire. Repères, 26, pp. 78-100.
  47. CARON, J. (1989). Précis de psycholinguistique, Paris, Presses Universitaires de France.
  48. CARROLL, J.-B. (1964). Language and thought, Engelwood Cliffs, New Jersey, Prentice Hall.
  49. CHAFE, W. (1979). The flow of thought and the flow of language. In : T. Givón (Éds.), Discourse and syntax . 12, pp. 159-181.
  50. CHAROLLES, M. (1988). Les études sur la cohérence, la cohésion et la connexité textuelles depuis la fin des années soixantes. Modèles Linguistiques, Tome X fascicule 2, pp.45-66.
  51. CLANCY, O, JACOBSEN, T. et SILVA, M. (1976). The acquisition of conjunctions. Proceedings of the Stanford Forum in child language Research, 12, pp. 71-80.
  52. CLARK, E.-V. et HAVILAND, S,-E. (1976). Comprehension and the given-new contract. In : R.-O. Freedle (Éds.), Discourse Production and Comprehension. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 1-40.
  53. CLARK, E.-V. (1993). The lexicon in acquisition. New-York, Cambridge University Press.
  54. CLEMENT, D. (1991). Réflexions sur la notion d’intégration en syntaxe ou : qu’entend-on par “l’expression X est plus ou moins ‘intégrée’ à la phrase”. Langages, 104, pp. 7-21.
  55. COHEN-BACRI, J. (1978). Langage et processus cognitifs interprétations de phrases complexes avec proposition relative chez l’enfant. La linguistique, 14, pp. 89-110.
  56. COIRIER, P., GAONAC’H D. et PASSERAULT J.-M. (1996). Psycholinguistique textuelle : Approche cognitive de la compréhension et de la production des textes, Paris, Armand Colin.
  57. COLLINS, A. et GENTNER, D.-A. (1980). A framework for a cognitive theory of writing. in L.-W. Gregg et E.-R. Steinberg (Éds.),Cognitive proceses in writing, Hillsdale, Erlbaum.
  58. COMBETTES, B. (1986). Introduction et reprise des éléments d'un texte. Pratiques, 49, pp. 91-101.
  59. DAVID, J. (1994). La réécriture au confluent des apporches linguistique, psychologique et didactique. Repères, 10, pp. 3-12.
  60. DE BEAUGRANDE, R. (1984). Text production : toward a science of composition. Norwood, New Jersey, Ablex.
  61. DE GAULMYN, M.-M. (1987). Reformulation et planification métadiscursives. In : J. Cosnier et C. Kerbrat Orecchioni (Éds.), Décrire la conversation. Lyon, Presses Universitaires de Lyon, pp. 167-198.
  62. DE GAULMYN, M.-M., GONNAND, S., LUIS, M.-H. (1996). "S'il te plaît, écris-moi l'histoire du Petit Chaperon Rouge..." : construction de la norme orthographique et grammaticale du CP au CE2. Repères, 14, pp. 121-139.
  63. DE LA GÉNARDIÈRE, C. (1996). Encore un conte ? Le Petit Chaperon Rouge à l'usage des adultes. Paris, L'Harmattan.
  64. DENHIÈRE, G. (1984). Il était une fois... Compréhension et souvenirs de récits. Lille, Presses Universitaires de Lille.
  65. DENHIERE, G. et BAUDET, S. (1987). Traitement du texte. In : J.-A. Rondal et J.-P. Thibaut (Éds.), Problèmes de psycholinguistique. Paris, Margada, pp. 43-85.
  66. DE WECK, G. (1991). La cohésion dans les textes d'enfants. Étude du développement des processus anaphoriques. Neuchâtel, Delachaux et Niestlé.
  67. DUCROT, O. (1972). Dire et ne pas dire. Principes de sémantique du français. Paris.
  68. DUCROT, O. (1978). Deux mais. Syntaxe et Sémantique du français. Cahiers de Linguistique. Presses de l’Université de Québec, Québec, 8, pp. 109-121.
  69. EHRLICH, S. et FLORIN, A. (1981). Compréhension et production d'un récit par des enfants de trois à onze ans. Bordeaux, CNRS
  70. EISENBERG, A.-R. (1980). A syntactic, semantic and pragmatic analysis of conjunction. Papers and Reports on Child Language, 19, pp. 70-78.
  71. Ellis, J. Ure, J. (1977), Register in descriptive linguistics and linguistic sociology, Issues in sociolinguistics, Oscar-Uribe Villegas, pp. 197-243.
  72. ESPÉRET, E. (1984). Processus de production : genèse et rôle du schéma narratif dans la conduite du récit. In : M. Moscato et G. Pieraut-Le-Bonniec (Éds.), Le langage : construction et actualisation. Rouen, Presses Universitaires de Rouen.
  73. FAYOL, M. (1983). L'acquisition du récit : un bilan des recherches. Revue française de pÉds.agogie, 62, pp. 65-82.
  74. FAYOL, M. (1985). Le récit et sa construction. Une approche de la psychologie cognitive. Neuchâtel, Delachaux et Niestlé.
  75. FAYOL, M. (1986). Les connecteurs dans les récits écrits. Pratiques, 49, pp. 101-113.
  76. FAYOL, M. (1991). From sentence production to text production : investigating fundamental processes. European Journal of psychology of education, 6 (2), pp. 99-117.
  77. FAYOL, M. (1997). Des idées au texte : Psychologie cognitive de la production verbale, orale et écrite. Paris, Presses Universitaires de France.
  78. FAYOL, M. (2000). Comprendre et produire des textes écrits : l'exemple du récit. In : M. Kail et M. Fayol (Éds.), L'acquisition du langage. Le langage en développement. Au-delà de trois ans. Paris, Presses universitaires de France, pp. 183-213.
  79. FAYOL, M. et GOMBERT, J.-E. (1987a). Le retour de l’auteur sur son texte : bilan des recherches en psycholinguistiques. Repères, 73, pp. 85-95.
  80. FABRE, C. (1983). De quelques usages non standard dans des écrits d’écoliers. J’cause français, non ?
  81. FABRE, C. (1988). Aspects de la production du texte dans les brouillons d’écoliers. Étude de Linguistique Appliquée, 71, pp. 51-69.
  82. FABRE, C. (1990). Les brouillons d’écoliers ou l’entrée dans l’écriture. Grenoble, CÉds.itel / L’Atelier du texte, Université de Grenoble-Stenddhal.
  83. FABRE, C. (1992b). Écritures, biffures, ratures au cours préparatoire. Le gré des Langues, 4, pp. 176-187.
  84. FERNANDEZ, J. (1994). Les particules énonciatives. Paris, Presses Universitaires de France.
  85. FERREIRO, E., PONTECORVO, C., RIBEIRO MOREIRA, N. et GARCIA HIDALGO, I. (1996). Cappuccetto rosso impara a scrivere. Studi psicolinguistici in tre lingue romanze. Firenze, La Nuova Italia Editrice.
  86. FISCHER, K. (1980). A theory of cognitive development : the control and construction of hierachies of skills. Psychological Review, 20, pp. 591-606.
  87. FLAHAUT, F. (1979). Le fonctionnement de la parole. Communications, 30, pp. 73-79.
  88. FREEBODY, P. ANDERSON, R.C. (1983). Effects of vocabulary difficulty, text cohesion, and schema availability on reading comprehension. Reading Reasearch Quartely, 18, pp. 277-294.
  89. FRENCH, L.-A. et NELSON K., (1982). Taking away supportive context : preschoolers' talk about the then-and–there. Quaterly Newsletter of Comparative Human Cognition, 4, pp. 1-6.
  90. FUCHS, C. (1994). La paraphrase : une pratique textuelle". In : L. Boucris et C. Elzières (Éds.), Lectures croisées : le commentaire de texte en français, histoire et philosophie. Paris, ADAPT, pp. 77-82.
  91. GADET, F. (1997). Le Français ordinaire, Paris, Armand Colin.
  92. GARCIA DEBANC, C. (1986). Intérêt des modèles du processus rÉds.actionnel pour une pÉds.agogie de l’écriture. Pratiques, 49, pp. 23-49.
  93. GAULD, A. STEPHENSON G.-M. (1967). Some experiments relating to Bartlett's theory of remembering. British Journal of Psychology, 58 (1-2), pp. 39-49.
  94. GAYRAUD, F. (1996). Acquisition des connecteurs adversatifs : une étude en production et en compréhension chez des enfants de 5 à 6 ans. Mémoire de D.E.A. de l'Université Lumière Lyon 2.
  95. GAYRAUD, F. (2000). Le développement de la différenciation oral/écrit vu à travers le lexique. Thèse de doctorat de l'Université Lumière Lyon 2.
  96. GAYRAUD, F., JISA, H. et VIGUIÉ, A. (à paraître), Le développement de la subordination non fléchie comme outil de cohésion dans les textes écrits et oraux, AILE, 12.
  97. GAYRAUD, F., GONNAND, S., KERN, S. et VIGUIÉ, A. (2000) : L'effet de différentes tâches narratives sur la connexion dans des textes d'enfants francophones de 10 ans. Revue gabonaise de psycholinguistique, 1.
  98. GERECHT, M.-J. (1987). "Alors" : opérateur temporel, connecteur argumentatif et marqueur de discours. Cahiers de linguistique française, 8, pp. 69-79.
  99. GIVÓN, T. (1979). From discourse to syntax: grammar as a processing strategy. In T. Givón (Éds.), Discourse and syntax, 12, pp. 81-109.
  100. GIVÓN, T. (1982). Tense-aspect-modality : The creole prototype and beyond. In : P. Hopper (Éds.), Tense-aspect. New-York, Plenum Press, pp. 115-163.
  101. GIVÓN, T. (1984). Syntax. A functional-typological approach. Volume 1, Amsterdam, John Benjamins.
  102. GIVÓN, T. (1985). Function, structure, and language acquisition. In : D.I. Slobin (Éds.), The crosslinguistic study of language acquisition. Volume 2. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum, pp. 1005-1028.
  103. GIVÓN, T. (1990). Syntax. A functional-typological introduction. Volume 2. Benjamins, Amsterdam/Philadelphia.
  104. GLENN, C. (1978). The role of episodic structure and of story length in children’s recall of simple stories. Journal of Verbal Leearning and Verbal Behavior, 17, pp. 224-247.
  105. GOLDMAN, S.R. et VARNHAGEN, C.K. (1983). Comprehension of stories with no obstacle and obsstacle endings, Childs Development, 54, pp. 980-992.
  106. GONNAND, S. (1995). Le Petit Chaperon Rouge et l'anaphore pronominale. Mémoire de maîtrise de l'Université Lumière Lyon 2.
  107. GONNAND, S. (1996). Le temps, le temps, le temps et rien d'autre. Mémoire de D.E.A. à l'Université Lumière Lyon 2.
  108. GOUGENHEIM, G, RIVENC, P., MICHÉA, R. et SAUVAGEOT, A. (1964). L’élaboration du français fondamental. Étude sur l’établissement d’un vocabulaire et d’une grammaire de base. Paris, Didier.
  109. GUIMIER, C. (1991). Les états de l'adverbe. Travaux linguistiques du CERLICO.
  110. GÜLICH, E. et KOTSKI, T. (1983). Les marqueurs de la formulation paraphastique. Cahiers de linguistique française, 5, pp. 305-351.
  111. HALLIDAY, M.-A.-K. (1989). Spoken and written language. Oxford, Oxford University Press.
  112. Halliday, M.-A.-K et Hasan R. (1976). Cohesion in English. London, longman.
  113. HANSEN (1996). Some common discourse particles in spoken French. Études Romanes, 35, pp.105-149.
  114. HAYES, J.-R. et FLOWER, L.-S. (1980). Identifying the organisation of writing processes. In : L.-W. Gregg et E.-R. Steinberg (Éds.), Cognitive processes in writing. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 3-30.
  115. HICHKMANN, M. (1991). The development of discourse Cohesion : Some Functionnal and Cross-linguistic issues. In : G. Piérault-Le-Bonniec et M. Dolitsky (Éds.), Language bases... discourse bases : Some aspects of comtemporary French-Language psycholinguistics research. Amterdam, John Benjamins, pp. 157-185.
  116. HICHMANN, M., et LIANG J. (1990). Clause-structure variation in Chinese narrative discourse : A developmental analysis. Linguistics, 28, pp. 1167-1200.
  117. HOPPER, P.-J. (1979). Aspect and foregrounding in discourse. In : T. Givon (Éds..), Syntax and semantics. Volume 12. New-York, Academic Press, pp. 213-242.
  118. HUDSON, J.-A. (1986). Memories are made of this : general event knowledge and developpement of autobiographic memory. In : K. Nelson (Éds.) Event knowledge : structure and function in development. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 97-118.
  119. HUDSON, J. et NELSON, K. (1983). Effects of script structure in children's story recall. Developmental Psychology, 19 (4), pp. 625-635.
  120. IMBS, P. et al. (1971). Études statistiques sur le vocabulaire français. Dictionnaire des fréquences. Paris, Didier.
  121. JACOB, J.-M. (1969). L'enfant devant le film. Montréal, Paris, Didier.
  122. JISA, H. (1984/85). French preschoolers use of "et pis". First Language, 5, pp.169-184.
  123. JISA, H. (1987). Sentence connectors in French children's Monologue Performance. Journal of Pragmatics, 11, pp. 607-621.
  124. JISA, H. (2000). Increasing cohesion in narratives : a developmental study of maintening and reintrducing subjects in french. Linguistics, 38 (3), pp. 591-620.
  125. JISA, H. et KERN, S. (1998). Relative clauses in French Children's Narratives. Journal of Child Language, 25, pp. 623-651.
  126. JOHNSON, R.-E. (1970). Recall of prose as a function of the structural importance of linguistic units. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 9, pp. 12-20.
  127. KAIL, M. (1979). Coréférence et thématisation. Année psychologique, 79, pp. 411-427.
  128. KAIL, M., HICKMANN, M. et EMMENECKER, N. (1987). Introduction des référents dans le récit : étude développementale des contraintes contextuelles. Communication présentée au Réseau Européen des laboratoires sur l'acquisition des langues, Aix-en-Provence.
  129. KAIL, M. et HICKMANN, M. (1992). French children’s abilyty to introduce referents in narratives as a function of mutual knowledge. First Language, 12, pp. 73-94.
  130. KARMILOFF-SMITH, A. (1979). A functional approach to child language : a study of detreminers and reference. Cambridge, Cambridge University press.
  131. KARMILOFF-SMITH, A. (1981). The grammatical marking of thematic structure in the developemnt of language production. In : W. Deutch (Éds.) The child's construction of language. London Academic press, pp. 221-147.
  132. KARMILOFF-SMITH, A. (1983). A note on the concept of "metaprocedural processes" in linguistic and non linguistic development. Archives de Psychologie. 51, pp. 35-40.
  133. KARMILOFF-SMITH, A. (1993). Beyond Modularity. A developmental perspective on Cognitive Science. London, Mit Press.
  134. KEKENBOSH, C. (1994). La mémoire et le langage. Paris, Nathan.
  135. KELLOGG, R.-T. (1987a). Effects of topic knowledge on the allocation of processing time and cognitive effort to writing processes. Memory and Cognition, 15, pp. 256-266.
  136. KELLOGG, R.-T. (1987b).Writing performance : effect of cognitive strategies. Written Communication, 4, pp. 269-298.
  137. KELLOGG, R.-T. (1990). Effectiveness of pre-writing strategies as a function of task demands. American Journal of Psychology, 103, pp. 327-342.
  138. KEMPER, S. (1984). The development of narrative skills : explanations and entertainments. in S.-A. Kuczaj II (Éds.) : Discourse development. New York, Springer Verlag.
  139. KERN, S. (1997). Comment les enfants jonglent avec les contraintes communicationnelles, discursives et linguistiques dans la production d'une narration. Thèse de doctorat de l'Université Lumière Lyon 2.
  140. KERN, S. (à paraître). Junction and segmentation in French children's narrative. Psychology of Langage et communication Bulletin.
  141. KERNAN, K. (1977). Semantic and expressive elaboration in children's narratives. In : S. Ervin-Tripp et C. Mitchell-Kernan (Éds.), Child discourse. New-York, Academic Press.
  142. KIERAS, D.-E. (1980). Initial mention as a signal to thematic content in technical passages. Memory and Cognition, 8 (4), pp. 345-353.
  143. KINTSCH, W. et MONK, D. (1972). Storage of complex information in memory : some implications of the speed with which inferences can be made. Journal of Experimental Psychology, 94, pp. 25-32.
  144. KINTSCH, W. et KEENAN, J. (1973). Reading rate and retention as a function of the number of propositions in the base structure of sentences. Cognitive PSychology, 5, pp. 257-274.
  145. KINTSCH, W., KOZMINSKY, E., STREBY, W.-J., Mc KOON, G. et KEENAN, J.-M. (1975). Comprehension and recall of texts as a function of content variables. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 14, pp. 196-214.
  146. KINTSCH, W. et BATES, E. (1977). Recognition memory for statements from a classroom lecture. Journal of Experimental Psychology : Human Learning and Memory, 3, pp. 150-159.
  147. KINTSCH, W., MANDEL, T.S. et KOMINSKY, E. (1977). Summarizing scrambled stories. Memory and Cognition, 5 (5), pp. 547-552.
  148. KINTSCH, W. et VAN DIJK, T.-A. (1978). Toward a model of comprehension and production. Psychological Review, 85 (5), pp. 363-394.
  149. KLEIBER, G. (1983b). Les démonstratifs (dé)montrent-ils ? Sur le sens référentiel des adjectifs et pronoms démonstratifs. Français moderne, 51 (2), pp. 99-117.
  150. KLEIBER, G. (1990). La sémantique du prototype. Catégorie et sens lexical. Paris, Presses Universitaires de France.
  151. KLEIBER, G. et TAMBA, I. (1990). L'hyponymie revisitée : inclusion et hiérarchie. Langages, 98, pp. 7-33.
  152. KOCH, P. (1995). Subordination, intégration syntaxique et "oralité". Études Romanes, 34, pp. 13-43.
  153. KOMINSKY, E. (1977). Altering comprehension : the effect of biasing titles on text comprehension. Memory and Cognition, 5(4), pp. 482-490.
  154. KRAFFT, H. et PIAGET, J. (1924). La notion de l'ordre des événements et le test des images en désordre chez l'enfant de six à dix ans. Archives de Psychologie, 19, 306-349.
  155. CENTRE D'ÉTUDE DU LEXIQUE. (1990). La définition. Paris, Larousse.
  156. Langages, n° 98
  157. Langages, n° 115
  158. Langages, n° 128
  159. Langue française, n° 73
  160. LABOV, W. et WALETSKY, J. (1967). Narrative analysis : oral versions of personal experience. In : J. Helm (Éds.), Essays on the verbal and visual arts. Seattle. University of Washington Press.
  161. LARIVAILLE, P. (1974). L'analyse (morpho) logique du récit. Poétique, 19, pp. 368-388.
  162. LEHMANN, C.-H.-R. (1988). Towards a typology of clause linkage. In J. Haiman & S.A. Thompson (Éds.) : Clause combining in grammar and discourse. Benjamins, Amsterdam / Philadelphia, pp. 181-225.
  163. LEHMAN, A. et MARTIN BERTHET, F. (1998). Introduction à la lexicologie. Sémantique et morphologie. Paris, Dunod.
  164. LEVELT W.-J.-M. (1989). Speaking, from intention to articulation, Cambridge Mass. MIT press.
  165. LEVY, C.-M. et RANDSELL, S. (1998). Est-ce que la rédaction est aussi difficile qu'il y paraît ? In : A. Piolat et A. Pelissier (Éds.), La rÉds.action de textes. Approche cognitive. Paris, Delachaux et Niestlé.
  166. LIEURY, A. (1975). La mémoire. Bruxelles, Dessart et Mardaga.
  167. LINDSAY, P.-H. et NORMAND, D.-A. (1977). Human information processing. New York, Academic Press.
  168. LYONS, J. (1970). Linguistique générale, Paris, Larousse.
  169. MACKIE, J.-L. (1974). The cecement of the universe. A study of causation. Oxford, Clarendon Press.
  170. MACLAY H. et OSGOOD C.-E. (1959), Hesitation phenomena in spontaneous English speech. Word , 15, pp. 19-44.
  171. MANDLER; J.-M. et JOHNSON, N.-S. (1977). Remembrance of things parsed : story structure and recall. Cognitive Psychology, 9, pp. 111-151.
  172. MANDLER, J.-M;, SCRIBNER, S., COLE, M. ET DEFOREST, M. (1980). Cross cultural invariance in story recall. Child Development, 51, pp. 19-26.
  173. MANDLER, J.-M. et GOODMAN, M.-S. (1982). On the psychological validity of story structure. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 21, pp. 507-523.
  174. MARTLEW, M. (1983). The psychology of written language. Chichester, Wiley.
  175. MAS, M. (1996). Réécriture et révision. In : De l’évaluation à la réécriture. Groupe EVA, Hachette Éds.ucation, INRP, pp. 9-27.
  176. MERESSE-POLAERT, J. (1969). Étude sur le langage des enfants de six ans. Neuchâtel, Paris, Delachaux et Niestlé.
  177. MEYER, B.-J.-F. (1977). What is remembered from prose : a function of passage structure. In : R.-O. Freedle (Éds.), Discourse production aznd comprehension. Norwood, Ablex.
  178. MIALARET, G. et MALANDIN, C. (1962). Étude de la reconstitution d'un récit chez l'enfant à partir d'un film fixe. Enfance, 2, pp. 169-190.
  179. MINISTÈRE DE L'ÉDS.UCATION NATIONALE ET DE LA CULTURE (1992). La Maîtrise de la langue à l’école. Paris, CNDP, Direction des écoles.
  180. MINK, L.-O. (1966). The autonomy of historical understanding. In W.-H. Dray (Éds.) : Philisophical Analysis and History. New York, Harper et Row.
  181. MOLIÈRE (Éds.ition 1965). Dom Juan. Paris, Classiques Larousse.
  182. MOREL, M.-A. (1985). Conjonctions et phrase complexe dans le débat du Masque et la Plume. Langue Française, l’oral du débat, 65.
  183. MORTON J. (1969), The interaction of information in word recognition. Psychological Review, 76, pp. 165-178.
  184. MORTON J. (1979), Word recognition. In J. Morton et J. marshall (Éds.), Psycholinguistics : Series 2. Structures and Processes. London, Elek.
  185. MULLER, C. (1992), Principes et méthodes de statistique lexicale. Paris, Champion.
  186. MURDOCK, B.-B. (1962). The serial position effect of free recall. Journal of Experimental Psychology, 64, pp. 482-488.
  187. MUKERJI, R. (1975). L'utilisation de la télévision à la maison au cours des premières années de l'enfance. MÉds.ia, 4 (4), pp. 33-35.
  188. NELSON, K. (1977). Cognitive development and the acquisition of concepts. In : R.-C. Anderson, A.-J. Spiro et W.E. Montague (Éds), Schooling and the acquisition of knowledge. Hillsdale : Erlbaum.
  189. NELSON, K. (1978). How children represent knowledge of their world in and out language : a preliminary report. In : R.S. Siegler (Éds.) : Children's thinking : what develops. Hillsdale Erlbaum.
  190. NICKOLD WOLF, N. (1988). The Nature of literacy. In : M.-A. Nippold (Éds.), Later Language Development : Ages 9 through 19. Austin, Tx : Pro-Ed.
  191. NIKLAS SALMINEN, A. (1997). La lexicologie. Paris, Armand Colin.
  192. OLDFIELD, R.-R. (1963), Individual vocabulary and semantic currency: A preliminary study, British Journal of Social and Clinical Psychology , 2, pp. 122-130.
  193. ORECCHIONI, C. (1979). De la sémantique lexicale à la sémantique de l'énonciation. Thèse de doctorat de l'Université de Lille.
  194. NEZWORSKI, T., STEIN, N.-L. et TRABASSO, T. (1982). Story structure versus content in children's recall. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 21, pp. 196-206.
  195. PARIS, S.-G. et UPTON, L.-B. (1976). Children's memory for inferential relationships in prose. Child Development, 47, pp. 660-663.
  196. PASCUAL LEONE, J.-A. (1970). A mathematical model for the transition rule in Piaget's developmental stages. Acta Psychologica, 32, pp. 301-345.
  197. PETERSON, C. et McCABE, A. (1983). Developmental psycholinguistics : three ways of looking at a child's narrative. New-York, Plenum Press.
  198. PIAGET, J. (1923). Le langage et la pensée chez l'enfant. Neuchâtel, Paris, Delachaux et Niestlé.
  199. PICOCHE, (1992). Précis de lexicologie française. L'étude et l'enseignement du vocabulaire. Paris, Nathan Université.
  200. PITCHER, E.-G. et PRELINGER, E. (1963). Children tell stories : an analysis of fantasy. New York, International University Press.
  201. POLLOCK, J.-Y. (1991). Sur quelques différences de comportement entre arguments et circonstant s adverbiaux et extractibilité. In : C. Guimier et P. Larcher (Éds.), Les états de l'adverbe. Travaux linguistiques du CERLICO, pp. 53-85.
  202. PROPP, V. (1928).Morphologie du conte. Paris, Le Seuil. (Édition 1970).
  203. RAGNARSDOTTIR, H. (1991). Episodic structure and interclausal connectives in Icelandic children's narratives. In : Proceedings of Colloquium Paedolinguisticum Lundensis 1991. Lund, Suède.
  204. REMI GIRAUD, S. (1988). Le taste-mots dans les arbres. Étude systématique du lexique français. CNDP, Académie de Lyon.
  205. REVAZ, F. (1987). Du descriptif au narratif et à l'injontif. Pratiques, 56, pp. 18-38.
  206. REVAZ, F. (1997). Les textes d'action. Paris, Université de Metz.
  207. REY-DEBOVE, J. (1982). Pour une lecture de la lecture. In : Genèse du texte : les modèles linguistiques. Paris, CNRS, pp. 103-127.
  208. REY-DEBOVE, J. (1996). Le Petit Robert Grand Format. Dictionnaire de la langue française. Paris.
  209. RICHARDS B. (1987), Type / token ratios : What do they really tell us?, Journal of Child Language, 14 (2), pp. 201-210.
  210. RICOEUR, P. (1980). Pour une théorie du discours narratif. La narrativité, ED. du CNRS, pp. 3-68.
  211. RICOEUR, P. (1986). Du texte à l'action. Essais d'herméneutique. Volume 2. Paris, Le Seuil.
  212. RIEGEL, M., PELLAT, J.-C. et RIOUL, R. (1994). Grammaire méthodique du français. Paris, Presses Universitaires de France.
  213. ROSCH, E. et al. (1976). Basic Object in Natural Categories. Cognition Psychology, 8, pp. 332-436.
  214. RUBIN, D.-C. (1977). Very long-term memory for prose and verse. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 16, pp. 611-621.
  215. RUMELHART, D.-E. (1975). Notes on a schema for stories. In : D.-G. Bobrow et A. Collins (Éds.), Representation and understanding : Studies in cognitive Science. New-York, Academic Press.
  216. RUMELHART, D.-E. (1977). Understanding and summarizing brief stories. In D. Laberge et S.-J. Samuels (Éds.) : Basic processes in reading : perception and comprehension. Hillsdale Erlbaum.
  217. SAUSSURE, F. (1916). Cours de linguistique générale. (edition 1990, Payot).
  218. SCHANK, R.-C. et ABELSON R. (1977). Scripts, plans, goals and understanding, Hillsdale, New Jersey Lawrence Erlbaum.
  219. SCHNEUWLY, B., ROSAT, M.-C. et DOLZ, J. (1989). Les organisateurs textuels dans quatre types de textes écrits. Étude chez des élèves de dix, douze et quatorze ans. Langue Française, 81, pp. 52-69.
  220. SEBASTIÁN, F. et SLOBIN, D.-I. (1994). Development of linguistic form : spanish. In : R.-A. Berman et D.-I. Slobin (Éds.), Relating events in narrative. A crosslinguistic developmental study. Hillsdale, New Jersey, Lawwrence Erlbaum, pp. 239-284.
  221. SEIDMAN, S., NELSON, K. et GRUENDEL, J. (1986). Make believe scripts : the transformation of E.R.S. in Fantasy. In : K. Nelson (Éds.), Event knowledge : structure and function in developement. Hillsdale, NJ Lawrence Erlbaum, pp. 161-188.
  222. SEUREN, P. (1969). Operators and nucleus. A contribution to the theory of grammar. Cambridge, Mass.Silverstein, M. (1985). The functional stratification of language and ontogenesis. In : J.V. Wertsch (Éds.), Culture, communication and cognition : Vygotskian perspectives. Cambridge, Cambridge University Press.
  223. SILVERSTEIN, M. (1985). The functional stratification of language and ontogenesis. In : J.V. Wertsch (Éds.), Culture, communication and cognition : Vygotskian perspectives. Cambridge, Cambridge University Press.
  224. SILVERSTEIN, M. (1987). The three faces of "function" : Preliminaries to a psychology of language. In : M. Hickmann (Éds.), Social and functionnal approaches to language and thought . Londres, Academic Press, 125-164.
  225. SLAKTA, D. (1975). L’ordre du texte. Études de Linguistique Appliquée, 19.
  226. SLOBIN, D.-I. (1973). Cognitive prerequisites for the development of grammar. In : C.-A. Ferguson et D.-I. Slobin (Éds.), Studies of child language development.. New-York, Holt, Reinhart et Winston, pp. 175-208.
  227. SPERRY L.-L. et SPERRY L.-L. (1996). Early development of narrative skills. Cognitive Development, 11, pp. 443-465.
  228. STEIN, N.-L. et NEZWORSKI, T. (1978). The effects of organization and instructional set on story memory. Discourse Processes, 1, pp. 177-193.
  229. STEIN, N.-L. et GLENN, C.-G. (1979) An analysis of story comprehension in elementary school children. In : R.-O. Freedle (Éds.) New directions in discourse processing. Nordwood : Ablex.
  230. TANNEN, D. (1982), The oral / literate continuum in discourse. In : D. Tannen (Éds.), Spoken and written language : exploring orality and literacy. Advances in discourse processing. Volume 9, Norwood, NJ, Ablex, pp. 1-15.
  231. TASMOWSKY DE RYCK, L. et VERLUYTEN, S.-P. (1985). Control mechanism of anaphora. Journal of semantics, 7, pp. 341-370.
  232. TARDY, M. (1966). Le professeur et les images. Paris, Presses Universitaires de France.
  233. TESNIÈRE, L. (1969). Éléments de syntaxe structurale, Klincksieck, Paris.
  234. TODOROV, T. (1970). La grammaire du récit. Langages, 12.
  235. TOLCHINSKY, L., PERERA, J., ARGERICH, N. et APARICI, M. (1999). Rhetorical moves and noun phrase complexity in written expository texts. Working papers in developing literacy across genres, modalities, and languages, 1, pp.257-278.
  236. THORNDYKE, P.-W. (1977). Cognitive structures in comprehension and memoy of narrative discourse. Cognitive Psychology, 9, pp. 77-110.
  237. TRABASSO, T. et NICHOLAS, D.-W. (1980). Memory and inferences in the comprehension of narratives. In : F. Wilkening, J. Becker et T. Trabasso (Éds.) : Information integration by children. Hillsdale, Erlbaum.
  238. TRABASSO, T., SECCO, T. et VAN DEN BROEK, P., (1983). Causal cohesion and story coherence. In : H. Mandl, N.L. Stein et T. Trabasso (Éds) : Learning comprehension of text. New Jersey : Erlbaum.
  239. TRABASSO, T. et SPERRY, L.-L. (1985). Causal relatedness ans importance of story events. Journal of Memory and Language, 24, pp. 595-611.
  240. UMIKER-SEBEOK, D.-J. (1979). Preschool children's intraconversational narratives. Journal of Child Language, 6, pp. 91-109.
  241. VAN DIJK, T.-A. (1981). Études du discours et enseignement. Linguistique et sémiologie.
  242. VAN DIJK, T.-A. et KINTSCH, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New-York, Academic Press.
  243. VERHOEVEN, L. (1993). Acquisition of narrative skills in a bilingual context. In : B. Kettemann et W. Wieden (Éds.), Current issues in European second language acquisition research . Tübingen, Gunter Narr, pp. 307-332.
  244. WARREN, W.-H., NICHOLAS, D.-W. et TRABASSO, T. (1979). Event chains and inferences in understanding narratives. In : R.-O. Freedle (Éds.) : New directions in discourse processing. Norwood, Ablex.
  245. WEINRICH, H. (1973). Le temps. Le récit et le commentaire. Paris, Le Seuil.
  246. WERNER, H. et KAPLAN, B. (1984). Symbol formation. Hillsdale, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates. (Travail original publié en 1963, New-York, Wiley).
  247. WIERZBICKA, A. (1965). Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor, Karoma Publishers.
  248. WINGFIELD, A. (1968), Effects of frequency on identification and naming of objects. American Journal of Psychology, 18, pp. 226-234.