Articles

  1. Beck, Ervin. "Terence improved : the paradigm of the prodigal son in English Renaissance comedy", Renaissance Drama, New Series VI, 1973, 107-122.
  2. BONNEAU, Danielle. "Du monologue inductif au cadre dramatique : l’exemple de Ben Jonson ." In Tudor Theatre : Let There be Covenants, éd. André Lascombes. Actes de la table ronde VI du Centre d’études supérieures de la Renaissance, Tours. THETA 4. Bern: Peter Lang, 1998, 127-162.
  3. CALDWELL, Ellen M. "John Lyly ’s Gallathea : A New Rhetoric of Love for the Virgin Queen". Elizabethan Literary Renaissance, 17, 1987, 22-40.
  4. Corti, Maria. "Models and Anti-models in Medieval Culture", New Literary History, Vol. X Winter 1979, Number 2, 339-366.
  5. Darragi, Rafik "La violence d'état dans les drames historiques de Shakespeare." In Henry the Fourth, Milton, Gay, Pouvoir et Musique, éd. J.-P. Teissedou. Actes des journées de préparation au CAPES-AGREGATION, Lille, 24-26 novembre 1989. Cahier du GRETES. Centre interdisciplinaire de recherches sur les pays anglophones (CIRPA): Université de Lille-Charles de Gaulle, 1990, 35-57.
  6. DAVIDSON, Peter. "The Serious Concerns of Philaster .", ELH XXX(1963), 1-15.
  7. DEBAX, Jean-Paul, "Vices and Doubledeckers". In The Show Within : Dramatic and Other Insets. English Renaissance Drama (1550-1642), Vol. 1, Université Paul Valéry-Montpellier III: CERE, Collection Astrea no. 4, 1992, 75-87.
  8. _____. "Narrative and Metalepsis in the Plays of Henry Medwall ." InTudor Theatre : Narrative and Drama, éd. André Lascombes. Actes de la table ronde IV du Centre d’études supérieures de la Renaissance, Tours, THETA 2. Bern : Peter Lang, 1995, 23-41.
  9. _____. "Deux fonctionnements exemplaires du Vice : Nature et Fulgens and Lucres , de H. Medwall ." InTudor Theatre : The Problematics of Text and Character, éd. André Lascombes. Actes des tables rondes I-II-III du Centre d’études supérieure de la Renaissance, Tours, THETA 1. Bern : Peter Lang, 1994, 15-36.
  10. DIXON, Mimi.“Tragicomic Recognitions: Medieval Miracles and Shakespearean Romance.” In Renaissance Tragicomedy : Explorations in Genre and Politics, éd. Nancy Klein Maguire. New York: AMS Press, 1987, 56-77.
  11. Eliade, Mircea. "Mythe : approche d'une définition." Dictionnaire des Mythologies et des religions et des sociétés traditionnelles et du monde antique, éd. Yves Bonnefoy. Paris: Flammarion, 1981, 138-140.
  12. GEROULD, Daniel. "Tyranny and Comedy." InComedy : New Perspectives, Vol. 1, éd. MauriceCharney. New York: New York Literary Forum, 1978, 3-30.
  13. GUINLE, Francis. "Les chansons de la folie, de la blessure, de l'être", Théâtre aujourd'hui no. 6 : Shakespeare , la scène et ses miroirs, CNDP, 1998, 36-42.
  14. _____. "Identity and Identification : Establishing a Convention." In Tudor Theatre : Let There be Covenants, éd. André Lascombes. Actes de la table ronde VI du Centre d’études supérieures de la Renaissance, Tours. THETA 4. Bern: Peter Lang, 1998, 187-202.
  15. _____. "The Old Wives’ Tale : A Dramatization of the Tale." InTudor Theatre : Narrative and Drama, éd. André Lascombes. Actes de la table ronde IV du Centre d’études supérieures de la Renaissance, Tours, THETA 2. Bern : Peter Lang, 1995, 95-107.
  16. Happé, Peter. "'The Vice' and the Popular Theatre, 1547-80". In Essays in Honour of Harold F. Brooks, éds. Antony Coleman and Antony Hammond, London & New York: Methuen, 1981.
  17. Helmich, Werner. "La moralité : genre dramatique à redécouvrir". In Le théâtre au moyen age, éd. Gari R. Muller. Actes du deuxième colloque de la Société Internationale pour l’Etude du Théâtre Médiéval. Alençon, 11-14 juillet 1977. Montréal: Les Editions Univers, 1981, 205-238.
  18. Hunter G. K. "Italian tragicomedy on the English stage", Renaissance Drama, New Series VI, 1973, 95-103.
  19. Iselin, Pierre. "Spectacle et théâtre. Poétique de la citation et dramaturgie dans Henry IV, Part I." In "Travaux sur la Musique dans le Théâtre élisabéthain" en vue de l'habilitation à diriger des recherches placée sous la direction de Monsieur le Professeur Jean Fuzier, Professeur à l'Université Paul-Valéry, Montpellier, Co-directeur du Centre d'Etudes et de Recherches Elisabéthaines (U.R.A. 1049 du C.N.R.S.).
  20. Jacquot, Jean. "Sénèque , la Renaissance et nous", Les Tragédies de Sénèque et, le théâtre de la Renaissance, éd. Jean Jacquot, Paris: Editions du CNRS, 1973, 271-307
  21. Jauss, Hans Robert. "Littérature médiévale et théorie des genres". In Théorie des genres, éd. Gérard Genette et Tzvetan Todorov. Paris : Editions du Seuil, 1986, 37-76. .
  22. KNAPP, Peggy Ann. "The Orphic Vision of Pericles ,“ Texas Studies in Literature and Language 15 (1973-74): 615-626
  23. Laroque, François. "Le corps dans Henry IV et dans The Merry Wives of Windsor : du carnaval au grotesque ". In Shakespeare et le corps à la Renaissance, éd. M. T. Jones-Davies. Actes du Congrès de la Société Française Shakespeare 1990. Paris: Les Belles Lettres, 1991, 29-52.
  24. _____. "Masque et antimasque dans A Midsummer Night’s Dream ." In Le songe d’une nuit d’été et La duchesse de Malfi (textes et représentation), éds. Pierre Iselin et Jean-Pierre Moreau. Actes du colloque Shakespeare-Webster, Limoges, 9-11 décembre 1988. TRAMES. Centre d’études et de recherches sur la Renaissance européenne:Université de Limoges, 1989, 113-140.
  25. LASCOMBES, André. "Obscur ou glorieux : le corps théâtralisé dans Henri IV – première partie." In Henry the Fourth, Milton, Gay, Pouvoir et Musique, éd. J.-P. Teissedou. Actes des journées de préparation au CAPES-AGREGATION, Lille, 24-26 novembre 1989. Cahier du GRETES. Centre interdisciplinaire de recherches sur les pays anglophones (CIRPA): Université de Lille-Charles de Gaulle, 1990, 175-189.
  26. _____. "Le personnage des cycles et des moralités : éléments de la problématique." InTudor Theatre : The Problematics of Text and Character, éd. André Lascombes. Actes des tables rondes I-II-III du Centre d’études supérieure de la Renaissance, Tours, THETA 1. Bern: Peter Lang, 1994, 127-144.
  27. Lecercle, Ann., "Epics and Ethics in 1.Henry IV.". In Henry the Fourth, Milton, Gay, Pouvoir et Musique, éd. J.-P. Teissedou. Actes des journées de préparation au CAPES-AGREGATION, Lille, 24-26 novembre 1989. Cahier du GRETES. Centre interdisciplinaire de recherches sur les pays anglophones (CIRPA): Université de Lille-Charles de Gaulle, 1990, 191-218.
  28. Leray, Josette, "A cheval sur la honte et l'honneur : un spartiate, plus qu'un "Corinthien", Hal dans 1 Henry IV de W. Shakespeare." "In Henry the Fourth, Milton, Gay, Pouvoir et Musique, éd. J.-P. Teissedou. Actes des journées de préparation au CAPES-AGREGATION, Lille, 24-26 novembre 1989. Cahier du GRETES. Centre interdisciplinaire de recherches sur les pays anglophones (CIRPA): Université de Lille-Charles de Gaulle, 1990, 219-230.
  29. MARES, Francis Hugh. "The Origin of the figure called the "Vice" in Tudor Drama", The Huntingdon Library Quarterly, Nov. 1958, vol. XXII, 11-29.
  30. MORSE, Ruth. “Taking the measure of The Tempest : The Diviners and Mama Day”, Variations sur la lettre, le mètre et la mesure Shakespeare, éd. Dominique Goy-Blanquet. Amiens: Collection Sterne, CRDP de l’Académie d’Amiens, 1996, 41-54.
  31. MOWAT, Barbara A. “Shakespearean Tragicomedy”. In Renaissance Tragicomedy Explorations in Genre and Politics, éd. Nancy Klein Maguire. New York: AMS Press, 1987, 80-95.
  32. Nicholl, Allardyce. "Tragicall – Comical – Historical – Pastoral : Elizabethan Dramatic Nomenclature", Bulletin of the John Rylands Library, 43, 1960, 70-87.
  33. PEYRE , Yves." Travels in the Clouds : Metamorphosis, Doubt and Reason in the Renaissance ". In French Essays on Shakespeare and his Contemporaries, éd. J.-M. Maguin, University of Delaware Press, Newark, 1995, 11-38.
  34. _____. “Le livre et la blessure”. In Shakespeare : Variations sur la lettre, le mètre et la mesure, éd. Dominique Goy-Blanquet, Amiens: Collection Sterne, Presses de l’Université de Picardie, 1996, 99-110.
  35. RAMEL, Jacques. "Méta-diégèse et extra diégèse dans le théâtre élisabéthain." In Confluents VIIe année, 1981, No. 1, éd. Paul Veyriras. Actes du congrès S.A.E.S. Recherches théâtrale 1978 et 1979. Université Lyon 2 : CERAN, 1981, 49-63.
  36. _____. "Henry IV, Part One et le théâtre dans le théâtre." In Henry the Fourth, Milton, Gay, Pouvoir et Musique, éd. J.-P. Teissedou. Actes des journées de préparation au CAPES-AGREGATION, Lille, 24-26 novembre 1989. Cahier du GRETES. Centre interdisciplinaire de recherches sur les pays anglophones (CIRPA): Université de Lille-Charles de Gaulle, 1990, 231-238.
  37. ROSE, Mary Beth. "Moral Conceptions of Sexual love in Elizabethan Comedy,” in Modes, Motifs and Genres, éd. Leonard Barkan. Evanston: Northwestern University Press, 1984, 1-29.
  38. SCRAGG, Leah. “Iago — Vice or Devil ?” In Shakespeare Survey, 21, éd. Kenneth Muir. Cambridge: Cambridge UP, 1968, 53-65.
  39. Shapiro, Michael. "Children's Troupes : Dramatic Illusion and Acting Style," Comparative Drama, III, 1969. p 42-53.
  40. SMITH, Peter J. “The Metamorphic Malvolio”. Renaissance Quarterly, Vol. 51 No. 4, Winter 1998, 1199-1224
  41. SOMERSET, J. A. B. "'Fair is foul and foul is fair': Vice-Comedy's Development and Theatrical Effects". In The Elizabeth Theatre V, éd. G. R. Hibbord. Waterloo, Ontario, 1975, 54-75.
  42. Svenbro, Jesper. "Le théâtre et l'invention de la lecture silencieuse" in Variations sur la lettre, le mètre et la mesure Shakespeare ", éd. Dominique Goy-Blanquet, Amiens: Collection Sterne, Presses de l’Université de Picardie, 1996. pp. 177-184
  43. WHITWORTH, Charles. "‘Standing i’ th’ Gaps’: Telling and Showing from Egeon to Gower." In Tudor Theatre : Narrative and Drama, éd. André Lascombes. Actes de la table ronde IV du Centre d’études supérieures de la Renaissance, Tours. THETA 2. Bern : Peter Lang, 1995, 125-142.
  44. YOCH, James J. "The Renaissance Dramatization of Temperance : The Italian Revival of Tragicomedy and The Faithful Shepherdess ." In Renaissance Tragicomedy Explorations in Genre and Politics, éd. Nancy Klein Maguire. New York: AMS Press, 1987, 115-137.