SERMO n° 24 (=RLS N° 864), inédit

Pour l’élection du [souverain] pontife

Sermon prononcé devant les cardinaux, entre le 26 mai et la fin août 1261 à Viterbe, pour l’élection du pape Urbain IV.

« Que Yahvé, Dieu des esprits qui animent toute chair, pourvoie cette communauté d’un homme qui sorte et rentre à leur tête, qui les fasse sortir et rentrer, afin que la communauté du Seigneur ne soit pas comme un troupeau sans pasteur » 3555 . Ce sont les mots que le Seigneur dit à Moïse après l’avoir entretenu de sa mort. De même, à la mort d’un prélat, il est nécessaire que le « Dieu des esprits qui animent toute chair pourvoie la communauté du clergé et du peuple d’un homme »; ces mots montrent quatre choses: d’abord la nature et les modalités de l’élection, ici: « que Dieu pourvoie »; secondement, ce que doit être la personnalité de l’élu, ici: « un homme »; troisièmement, dans quel but il est élu, ici: « qui sorte et rentre à leur tête » ; quatrièmement l’ampleur du péril qui provient d’une vacance de l’Eglise, ici: « afin que la communauté du Seigneur ne soit pas comme un troupeau sans pasteur ».

1. Ce que Dieu a dit à Moïse, chacun d’entre nous doit le dire, le désirer et l’accomplir autant qu’il dépend de lui, afin que Dieu nous pourvoie d’un pasteur; car si c’est lui qui y pourvoit, la désignation sera bonne; si ce n’est pas lui, elle sera mauvaise; puisque Dieu est seul maître des âmes, lorsque par une élection on pourvoit les âmes d’un pasteur, cette provision ou cette élection doit être l’affaire de Dieu seul; de même que dans les jugements on ne doit pas faire acception de personnes, car le jugement relève de Dieu, de même on ne doit pas influencer une élection, qui relève de Dieu seul, en faveur d’un parent ou d’un compatriote, d’un ami ou d’un bienfaiteur, ou de quelqu’un dont on espère qu’il vous sera favorable; ils pèchent gravement contre Dieu et l’Eglise, ceux qui élisent quelqu’un pour l’une de ces raisons, car ils ôtent à Dieu ce qui est sien et le confient aux hommes ou au diable; un tel péché est semblable à celui du faux monnayeur, car ce dernier fait tort à tous les hommes de la région où circule la fausse monnaie, d’où sa peine, la plus grave de toute: le bûcher; de même ceux qui pêchent lors de l’élection nuisent à tous ceux à qui doit profiter cette provision, car sont en cause le salut des âmes, le défense de l’Eglise, la protection des misérables, l’affaiblissement de l’hérésie, la promotion de la foi;

2. d’où les mots de Moïse, « qu’il pourvoie la communauté d’un homme », qui montrent ce que doit être cet homme: rationnel et clément, à l’image et à la ressemblance de Dieu; est rationnel celui qui suit sa raison, non son bon vouloir, dont l’oeil ne se guide pas sur les besoins du corps; est doux celui qui ne montre ni férocité ni fureur, qui n’est pas un lion dans sa demeure; ainsi Moïse, qui fut le plus doux des hommes et put ainsi commander à tant d’hommes; il faut élire comme pasteur quelqu’un qui porte l’image de Dieu, non celle des démons ou des bêtes sauvages, afin qu’il garde mémoire des gens méritant et les récompense, mais aussi des malfaisants et les punisse; il doit avoir l’intelligence prudente et perspicace, pour lire dans le secret des causes, spirituelles comme temporelles; il doit posséder la sience de l’Ecriture; il doit faire preuve de la bonne volonté qui procède de la mémoire et de l’intelligence susdites; il doit aussi ressembler à Dieu par ses actions vertueuses, en particulier la justice et la miséricorde;

3. dans quel but élire un pasteur ? Afin qu’il « sorte et rentre à leur tête », qu’il « les fasse sortir et rentrer  »;ici se marquent deux exigences relatives au chef d’armée: il doit surpasser les autres en honnèteté comme il le fait en dignité; secundo, il doit posséder l’expérience du combat, du commandement et de l’organisation; cela afin de combattre les ennemis en donnant l’exemple, concernant le prélat les ennemis spirituels, mais aussi les adversaires de l’Eglise; les prélats ne doivent pas imposer aux autres des fardeaux insupportables et s’en décharger, tels certains prélats qui confient à d’autres l’exécution de leurs sentences, en particulier contre les tyrans et les puissants, contre qui ils n’osent pas même murmurer; de même l’office du prélat est de faire sortir son peuple de la servitude du péché pour le faire entrer dans le désert de la pénitence et finalement dans la terre promise du salut; le faire sortir de l’hérésie pour le faire entrer dans l’orthodoxie catholique; le libérer du joug du péché pour l’introduire à la liberté de la grâce, en fils et héritier de Dieu;

4. le danger d’un vacance de l’Eglise, c’est que le peuple de Dieu se retrouve sans pasteur; alors pullulent les erreurs, la licence, les atteintes aux libertés ecclésiastiques, l’oppression des veuves et des orphelins, la servitude des clercs qui n’ont personne pour les défendre; les coupables de tous ces malheurs, ce sont ceux qui prolongent la vacance et empêchent l’élection; Origène a commenté les paroles de Moïse ainsi: Moïse n’a pas prié Dieu de les pourvoir d’un chef par faveur pour la descendance charnelle d’Elzear et de son frère [Aaron]; les princes de l’Eglise ne doivent pas désigner leurs successeurs en se fondant sur le lien charnel, mais s’en remettre au jugement de Dieu; c’est pourquoi Yahvé répondit à Moïse: « Prends Josué, fils de Nûn, homme en qui demeure l’esprit. Tu lui imposeras la main »; Origène de commenter: la description de l’institution du chef du peuple est si claire qu’elle ne nécessite presqu’aucun commentaire; nulle acclamation de la foule, nulle considération de parenté; le gouvernement du peuple est confié à celui que choisit Dieu, car il est doté de l’esprit.; il est connu et familier à Moïse, c’est à dire que brillent en lui le sens de la loi et la science; prions donc Dieu qu’il pourvoit sa sainte Eglise d’un homme rationnel et doux, à l’image et à la ressemblance delui-même; et gardons-nous de toutes les façons d’empêcher ou retarder l’élection, accélérons-là plutôt, afin qu’elle s’accomplisse pour l’honneur et l’utilité de l’église romaine et de tout le peuple chrétien et nous offre un élu idoine.

Ms A, f. 90rb-92ra.

Sermo in electione pontificis. Prouideat Dominus Deus spirituum omnis carnis hominem qui sit super multitudinem hanc et possit exire et intrare ante eos et educere illos vel introducere ne sit populus Domini sicut oues absque pastore 3556 .

Hec verba dixit Dominus ad Moysem postquam locutus fuerat ei de morte eius. Dixerat enim ei Dominus: Ascende in montem istum Abaryn et contemplare inde terram quam daturus sum filiis Israel; cumque videris eam, ibis et tu ad populum tuum sicut iuit frater tuus Aaron 3557 . Et subiungitur: Cui respondit Moyses: prouideat Dominus Deusetc 3558 . Sic mortuo prelato necesse est ut Dominus Deus spirituum omnis carnis prouideat hominem qui sit super multitudinemcleri et populi, et ostenduntur in hiis verbis quatuor: primum qualis debeat esse electio et qualiter debeat fieri, cum dicit: Provideat Dominus Deusetc; secundo qualis debeat eligi, ibi: hominem ; tertio ad quid debet eligi, ibi: et possit intrare et exire ; quartum quantum periculum est ex vacatione ecclesie, ibi: ne sit populus Domini sicut oues absque pastore .

1. Dicit itaque: Prouideat Dominus Deus spirituum omnis carnis . Quod dixit tunc Moyses, debet unusquisque nostrum dicere et desiderare et facere quantum in ipso est, ut nobis provideat Dominusde pastore . Quia si ipse prouiderit, bona erit prouisio. Si vero non prouiderit, prouisio erit mala et pernitiosa. Et sicut legitur in Deuteronomio i°: Ita paruum audietis ut magnum, nec accipietis cuiusquam personam, quia iudicium Dei est 3559 . Sicut enim iudicium Dei est, sic electio pastoris Dei est. Et quod Dei sit, apparet per hoc (f. 90va) quod dicitur in premissis verbis a Moyse: Prouideat Dominus Deus spirituum omnis carnis . Ipse est enim Dominus et Deus spirituum omnis carnis, id est animarum hominum, qui nomine omnis carnisintelliguntur in sacra scriptura. Unde Ysayas xl°: Videbit omnis caro 3560 salutare Dei 3561 nostri, id est homo. Non enim intelligitur nomine carnis brutum. Similiter Mattheo xxiv° 3562 : Nisi abbreuiati fuissent dies illi, non salva fieret omnis caro, id est homo 3563 . Sic hic dicitur: Dominus Deus spirituum omnis carnis, id est Dominus et Deus animarum hominum. Unde Ezechiel xviii°: Ecce omnes anime mee sunt: ut anima patrismea ita et anima filii mea est 3564 . Cum ergo anime hominum Dei sint et per electionem prouideatur animabus de pastore, ideo electio et prouisio de pastore Dei est, sicut et iudicium. Et si enim Dominus Deus sit et dominus omnis creature, spiritualiter tamen dominus est animarum et Deus. Nullus enim habet potestatem super animam nisi ipse solus. Unde dixit in Euangelio: Nolite timere eos qui occidunt corpus, animam autem occidere non possunt, sed potius eum timete qui potest corpus et animam perdere in Gehennam, Mattheo x° 3565 . Alii domini potestatem habent in corpora, solus autem Deus potestatem habet in animas et corpora. Et ideo ipse solus Deus est et Dominus animarum. Et ideo cum per electionem prouideatur animabus de pastore, ideo prouisio siue electio pastoris solius Dei est, sicut et iudicium.

Quod enim dicit Petrus de Christo: Conuersi estis nunc ad pastorem et episcopum animarum vestrarum 3566 , intelligitur etiam de omnibus episcopis. Sunt enim pastores et episcopi animarum. Ideo sicut in iudicio non debet esse acceptio personarum, eo quod iudicium Dei est, sicut dicitur in precedenti auctoritate Deuteronomii, ita et in electione seu prouisione non debet esse acceptio personarum nec debet quis declinare in prouisionem alicuius, eo quod de sanguine suo est vel de patria sua vel quia amicus seu benefactor seu quia speret quod erit sibi et suis fa-(f. 90vb)-uorabilis. Sicut enim grauiter peccaret et in Deum, qui sententiam ferret pro aliquo propter aliquam predictarum causarum, sed debet dari sententia secundum merita cause, sic grauiter peccat et in Deum et in Ecclesiam, qui eligit aliquem propter aliquam predictarum causarum. Sed tantummodo debet habere respectum ad meritum persone, scientiam, industriam, zelum animarum et alia que cooperunt et necessaria sunt officio pastorali, et in illum suum votum dirigere, in quo de predictis plura et maiora inueniuntur. Et tunc per ministerium talis Deus prouidet. Si autem ad proprium comodum respectum habeat vel suorum, vel ad depressionem inimicorum suorum, iniuriam facit Deo et in Deum peccat 3567 proprie.

Et quis dimittet ei hoc peccatum ? Sicut legitur in i° Regum ii°: Si peccauerit vir in virum, placari potest ei Dominus; si autem in Dominum peccauerit vir, quis orabit pro eo ? 3568 Auferunt enim Deo quod suum est, scilicet prouisionem seu electionem, et dant eam diabolo qui eos providet, sicut ydolatre gloriam Deo auferebant, qui eam sibi soli retinuerunt 3569 , dicendo per Ysayam: Gloriam meam alteri non dabo 3570 ; et eam diabolo vel ydolo tribuebant. Unde apostolus ad Romanos i°: Mutauerunt gloriam incorruptibilis Dei in similitudinem ymaginis corruptibilis hominis et volucrum et quadrupedum et serpentum, propter quod tradidit illos Deus in desideria cordis eorum in immundiciam ut contumeliis afficiant corpora sua in semetipsis 3571 . Ex quo apparet quod grauiter peccabant 3572 , quia inde talem mercedem reportabant, scilicet tam vilia et immundissima peccata. Sic qui Deo auferunt prouisionem et dant eam homini vel diabolo, grauissime peccant et ex hoc ruunt in peccata grauia et enormia, et tales non tantum peccant in Deo sed et in homines.

Sicut enim graue peccatum est falsificare monetam, quia ex hoc dampnificantur homines omnes illius regionis et peccatur in omnes, et ideo (f. 91ra) grauissima pena puniuntur, pena scilicet combustionis que grauior est inter omnes, sic qui in electione peccant, indignum eligendo, et pestilenter peccant in omnes quibus qui eligitur debebat preesse et prodesse, et omnes quibus oberit ille electus; actionem habent coram Deo contra electores. Si ergo ab hoc grauissimo peccato electores volunt sibi cauere, debent in eligendo Deum habere pre oculis, honorem Dei, salutem animarum, defensionem Ecclesie, protectionem miserabilium personarum, depressionem heretice prauitatis, prouectionem fidei. Et tunc Dominus prouideret per eos. Ex hoc habemus qualis debet esse electio.

2. Et hoc est quod dicit Moyses: Prouideat Dominus Deus spirituum omnis carnis hominem super multitudinem hanc . Per hoc ostenditur qualis debeat eligi homo, scilicet rationalis, mansuetus, in quo sit ymago Dei et similitudo. Rationalis, qui sequitur rationem, non voluntatem, qui a voluntate sua auertatur et post concupiscentias suas non eat; cuius oculus non sequatur cor suum. Mansuetus, non ferox, non furibundus, non sit quasi leo in domo sua. Moyses mansuetissimus fuit super omnes homines qui viuebant in terra. Non irritabat neque irritabatur. Et ideo aptus fuit regere tantam multitudinem in pace et in concordia. Inmittes enim rebelliones excitant contra se et rixas. Manus omnium contra eos et manus eorum contra omnes. Mansueti autem hereditabunt terram. Beati mittes, quoniam ipsi possidebunt; inmittes autem nec se nec alios possunt possidere. In patientia enim et mansuetudine homo possidet animam suam et etiam alienam.

Debet etiam eligi in pastorem qui ymaginem Dei portat, non ymaginem demonum vel beluarum, ut memoriam habeat beneficiorum Dei et benemeritorum, ad remunerandum et promouendum (f. 91rb), et malemeritorum ad puniendum et deiciendum. Intellectum debet [habere] in prudentia et perspicacitate, ut intus legat occulta causarum, tam spiritualium quam etiam temporalium, et secreta earum rimetur; et scientiam habeat scripturarum ut non sit animal cecum sed oculatum, ex omni parte de numero animalium que assistunt sedenti in throno 3573 . Habeat et voluntatem bonam que a dictis memoria et intellectu procedat. Habeat et similitudinem Dei in operibus virtutum, maxime misericordie et iusticie.

3. Sequitur tertium: ad quid debet eligi pastor ? Ut possit intrare et exire ante eos et educere illos vel introducere . In hiis verbis duo tanguntur, que in duce exercitus exiguntur: ut sicut alios excellit dignitate, sic et probitate, quod notatur cum dicit: ut possit intrare et exire ante ; secundo peritia pugnandi et regendi atque ordinandi exercitum, quod notatur ibi: et educere illos vel introducere . Possit exire ante eoscontra hostes irruentes, ut possit virtute irrumpere inimicos et dare exemplum aliis similia faciendi, sicut dixit saluator, Io. xiii°: Exemplum enim dedi vobis ut quemadmodumita feci, ita et vos faciatis 3574 . Et sicut legitur Iudic. ix° 3575 Abymelech dixisse ad socios suos: Quod me videtis facere, cito facite ; et subiungitur: Igitur certatim de arboribus ramos precidentes sequebantur ducem 3576 ; sic et spiritualiter prelatus debet exire ante alios ad expugnandum hostes spirituales, peccata scilicet, et etiam inimicos Dei et ecclesie. Non enim debent imponere aliis onera grauia et importabiliaet ea non tangere minimo digito 3577 , sicut aliqui prelati qui executiones sententiarum committunt aliis, et ipsi eas non execuntur, contra scilicet tyrannos et potentes contra quos non audent etiam mutire, sicut dicitur Ysa. x°: Non fuit qui moueret penitentiam 3578 et aperiret os et ganniret 3579 . Debent (f. 91va) etiam prelati ante illos intrare, sicut dux castra inimicorum, intrare possessionem virium Ecclesie. Debent etiam primo exire a peccatis et a moribus et consuetudinibus inhonestis et intrare vitam bonam et morum sanctitatem, ut alii ad idem eos sequentur, quia ut dicit Ecclesiasticus x°: Secundum iudicem populi et ministri eius, et qualis est rector ciuitatis, tales et habitatores in ea 3580 . Et in Io. x°: Ante eas vadit et oues illum sequentur 3581 . Exire etiam debet ante eos per opera actiue, ut sit primus in exhibendis operibus misericordie; et debet intrare ante illos ad ea que sunt contemplatiue. Debet etiam eos educere et introducere ut habeat peritiam inducendi et reducendi exercitum, secundum quod legitur, ii° Regum v°, tribus Israel dixisse ad Dauid: Heri et nudius tertius cum esset Saul rex super nos, tu eras educens et reducens Israel 3582 . Similiter officium prelati est educere populum suum de seruitute peccati quasi de Egipto, et introducere illos in desertum penitentie et tandem ad terram promissionis. Educere eos ab errore, maxime heretice prauitatis, et introducere eos ad puritatem catholice veritatis. Educere a iugo seruitutis et introducere ad libertatem gratie, ut non amplius serui sint diaboli et peccati, sed sint liberi et filii Dei et heredes.

4. Sequitur quartum: ne sit populus Domini sicut oues absque pastore . Ecce quantum periculum est in vacacione Ecclesie. Tunc enim populus Domini est sicut oues absque pastore, tunc pullulant errores, tunc homines discurrunt per campos licentie, tunc iura ecclesiarum occupantur, tunc pupilli et vidue opprimuntur, ecclesiastice persone seruituti subiciuntur, quia non est qui eas defendat. Tunc vere posset dicere homo habens spiritum Dei, sicut quondam dixit Micheas, iii° Regum ultimo: Vidi cunctum Israel in montibus(f. 91vb) dispersum, quasi oues non habentes pastorem 3583 , quod ad litteram ita tunc contigit, quia exercitus Domini tunc confectus et dispersus fugiit. Quanta mala proueniant ex vacacione Ecclesie non de facili posset dici, et omnium illorum malorum rei sunt qui vacacionis protelationem procurant et prouisionem impediunt. Sed nota quod dicit Origenes super predicta verba - prouideat Dominusetc -: « Moyses recessurus de seculo scilicet orat Deum ut prouideat ducem populo ». Erant enim filii et Eleazar et filii fratris sui, magni et egregii viri; non orat Deum pro ipsis, ut constituantur duces populi, ut « discant ecclesiarum principes successores sibi non propinquitate carnis testamento signare, neque principatum ecclesie hereditarium tradere nec eligere eum quem humanus commendat affectus, sed Dei iudicio successoris electionem permittere » 3584 . Nota etiam quod postquam Moyses sic orauerat, dixit Dominus ad eum: Tolle Iosue filium Num, virum in quo est spiritus et pone manum tuam super eum 3585 . Ibi Origenes: « Audis euidenter ordinationem principis populi tam manifeste descriptam, ut pene expositione non egeat. Nulla hic populi acclamatio, nulla propinquitatis contemplatio. Propinquis agrorum et prediorum relinquatur hereditas; gubernatio populi illi tradatur quem Deus elegit, qui scilicet habet in seipsum spiritum Dei et in conspectu suo precepta Dei, qui Moysi notus et familiaris sit, id est in quo sit claritas legis et scientia, ut possint eum audire filii Israel » 3586 .

Deprecemus ergo karissimi Deum et Dominum animarum nostrarum, ut prouideat Ecclesie sancte sue hominem rationalem, mansuetum, in quo vere sit ymago Dei et similitudo, qui alios precedat in sanctitate et prudentia et viriliter se opponat murum pro domo Domini 3587 et educat Ecclesiam a seruitute tyrannorum qua opprimitur et animas a seruitute peccati, et introducat populum Domini ad libertatem gratie et tandem ad libertatem glorie, et caueamus modis omnibus ne prouisionem impediamus (f. 92ra) vel protelemus, sed eam acceleremus et procuremus, ut ad honorem Dei fiat et ad utilitatem Ecclesie romane et tocius populi christiani, habentes pro certo quod nichil possemus ad presens ita gratum et acceptum Deo, sicut prouidere Ecclesie Dei de persona idonea, de qua nobis prouidere dignetur omnipotens Deus cui est honor et gloria in secula seculorum Amen.

Notes
3555.

Nm. 27, 16.

3556.

Nm. 27, 16.

3557.

Nm. 27, 12.

3558.

Cf. Nm. 27, 15-16.

3559.

Dt. 1, 17.

3560.

Is. 40, 5.

3561.

Is. 52, 10.

3562.

xxv°] A.

3563.

Mt. 24, 22.

3564.

Ez. 18, 4.

3565.

Mt. 10, 28.

3566.

1. Pt. 2, 25.

3567.

peccant] A.

3568.

1. Rg. 2, 25.

3569.

retinuit] A.

3570.

Is. 42, 8.

3571.

Rm. 1, 23-24.

3572.

peccabat] A.

3573.

Cf. Apoc. 5, 13.

3574.

Io. 13, 15.

3575.

x°] A.

3576.

Idc. 9, 48-49.

3577.

Cf. Mt. 23, 4.

3578.

pinnam] Vulgate.

3579.

Is. 10, 14.

3580.

Eccli. 10, 2.

3581.

Io. 10, 4.

3582.

2. Rg. 5, 2.

3583.

3. Rg. 22, 17.

3584.

Origène est cité d’après la traduction latine de Rufin, In Numeros Homiliæ (dans Griechischen christliche Schriftsteller, 40: Origenes, 7: Die Homilien zum Hexateuch in Rufins Übersetzung, éd. W. A. Baehrens, t. II: Die Numerhomilien, Leipzig, 1921, p. 1-285), ici Homiliaxxi, 4, p. 208, lignes 5-14.

3585.

Nm. 27, 18.

3586.

In Numeros Homiliæ, homiliaxxi, 4, Ibidemp. 209, lignes 3-11.

3587.

Cf. Ez. 13, 5.