SERMO n° 25 (RLS n° 1024), inédit

Pour saint Richard

Sermon donné à l’occasion de la canonisation de Richard de Wyche, ancien évêque de Chichester, fin janvier 1262.

« Sachez que pour son saint, le Seigneur fait merveille; le Seigneur écoutera quand j’aurai crié vers lui »; la lettre hébraïque ajoute: « Et connaissez les miracles que le Seigneurmontre à travers son saint » 3588 . Ces mots s’appliquent d’abord et principalement au Christ, mais peuvent aussi s’entendre, certes de façon non aussi adéquate, de saint Richard.

1. Car le Christ est le véritable saint, qui sanctifie les autres; Dieu le Père l’a sanctifié, a montré des miracles à travers lui lors de la conception, en en faisant immédiatement un homme achevé, alors que les humains ne reçoivent pas leur âme à ce moment, mais quarante jours plus tard pour les mâles, quatre-vingts pour les femmes; en le faisant sortir d’un uterus intact; en lui donnant la puissance du Verbe pour enseigner et prêcher; en lui accordant une patience supérieure à celle de tout homme; en modifiant les éléments naturels lors de sa mort; en le ressuscitant; en le conduisant hors du sépulcre; en l’amenant triomphalement aux cieux; et de bien d’autres façons encore; c’est pourquoi la plupart des collectes s’achèvent par lui, « notre Seigneur Jésus-Christ »; mais, parce que la jalousie lui est totalement étrangère, il a voulu communiquer au bienheureux Richard, autrefois évêque de Chichester, ce qui avait été dit et s’était vérifié de lui-même;

2. « Sachez », et, de façon plus expressive, « Connaissez »; la science ajoute à la connaissance; la connaissance, c’est l’intelligence des prémices; la science, c’est celle des conclusions, qui sait les causes des choses, et pourquoi elles ne peuvent se produire autrement; nous savons et connaissons par des témoignages légitimes que Dieu a fait des merveilles pour et par son saint, dans sa vie, son comportement, ses miracles; car sur l’instance pressante du roi d’Angleterre, des prélats et des barons du royaume, le souverain pontife a confié à l’évêque de Worcester et au Frère mineur Adam Marsh le soin d’enquêter diligemment sur la vie, le comportement et les miracles de Richard; ils ont mis par écrit les témoignages de tous les témoins, les ont transmis au siège apostolique; le pape Alexandre en a confié l’examen à l’évêque de Tusculum, qui s’est fait aider de Berard, à présent notaire pontifical, de maître Jean de Neuvy, archidiacre de Bourges, de maître Bonin, chanoine de Bourges; ils ont constaté que sa sainteté était prouvée, comme on va le voir;

a. il fit des merveilles dans sa vie, car devenu évêque, il s’améliora, alors que souvent les honneurs révèlent le véritable caractère des individus, ainsi Saul ou Nabochodonosor; quarante témoins ont assuré de son humilité; neuf ont attesté de son pauvre vêtement; dix-neuf de sa pitié pour les pauvres; il prêchait fréquemment, administrait lui-même les sacrements, châtiait son corps, mangeait sobrement, faisait preuve à la fois de compassion et de fermeté dans l’administration de la justice; les honneurs changent les moeurs de ceux qui en bénéficient, et comme ils occupent les sommets, ils ne peuvent dissimuler ce changement; mais lui a au contraire persévéré dans la bonté qu’il avait déjà démontrée; il construisit un hôpital pour les chapelains devenus malades; lors de sa mort, il rendit grâce à Dieu, jusqu’à son dernier souffle, des bienfaits qu’il en avait reçu: il se révéla alors la perle des prêtres, et son corps livré à tant de macérations apparut pourtant splendide;

b. il fit aussi des merveilles en accomplissant des miracles; avant sa mort, en permettant la capture d’énormes poissons, en apaisant les tempêtes, en multipliant les fèves qu’il distribuait aux pauvres, en soignant les infirmes; après sa mort, en guérissant un homme d‘une fistule et d’ulcères, en ressuscitant un enfant mort, en soignant une contractée, en ressuscitant un enfant sur le ventre duquel était passé un chariot: on continuait d’y voir la trace des roues après son retour à la vie; en soignant subitement le fils du noble Hugues Bigot, justicier d’Angleterre, aux portes de la mort; en ressuscitant le fils d’Henri Malet;

c. mais pourquoi cette démonstration de miracles ? pourquoi cette inscription au catalogue des saints, puisqu’on n’entre pas de ce fait au paradis, si l’on n’y est déjà ? Par les miracles de ses saints, Dieu veut démontrer la vérité de la parole du prophète: « Dieu fait des miracles à travers ses saints »; de même qu’il a créé le ciel et la terre et tout ce qui est visible, pour que la créature comprenne l’invisible à travers le visible, de même il réalise des miracles par ses saints pour faire connaître sa toute-puissance, en vertu de laquelle il accomplit ce qui est au-delà et au-dessus de la nature, et même contre nature; il réalise aussi des miracles afin d’accréditer ceux des temps anciens; il pourrait bien le faire sans eux, mais il utilise leur intercession pour montrer combien il est glorieux de servir un tel Dieu; c’est pourquoi il n’a pas tout donné à un seul, mais distribué, comme entre les apôtres, les grâces; il n’y a que chez les catholiques que sont attestés les miracles; Mahomet reconnait lui-même ne pas en avoir accompli; en cela, c’est le sacerdoce évangélique qui est honoré, car ces temps-ci, plus fréquemment que de coutume, des prêtres et des évêques ont été décorés de la gloire des miracles; on les inscrit au catalogue des saints, pour que tout doute soit ôté; et c’est l’autorité apostolique qui l’accomplit, pour que le culte de ceux que Dieu a distingué dans leurs pays propres, soit divulgué par le ministère ecclésial dans les autres lieux et stimule la dévotion et les conversions; ainsi les saints sont promenés dans divers lieux, pour multiplier la louange du Seigneur et les bénéficiaires de leurs suffrages.

Ms R7, f. 258ra-260rb 3589 .

[de sancto Richardo] 3590 . Scitote quoniam mirificauit Dominus sanctum suum; Dominus exaudiet me cum clamauero ad eum. Hebrayca ueritas sic habet: Et cognoscite quoniam mirabilem ostendit Dominus sanctum suum. Licet verba ista primo et principaliter et proprie exponantur de Christo, tamen et de beato Richardo possunt, et si non ita proprie, intelligi.

1. De Christo enim proprie intelliguntur, qui est sanctus secundum quod ipse dicit, Le-(f. 258rb)-uitico xi° 3591 : Sancti estote quoniam ego sanctus sum 3592 . Ipse enim sanctus est, alios sanctificans, a quo est omnis sanctitas, et omnes alios excellit in sanctitate. Unde in Daniele vocatur sanctus sanctorum, sicut et Dominus dominorum et Deus deorum, quia ipse sanctus est et alios sanctificans, secundum quod apostolus dicit, ad Hebr. ii°: Qui enim sanctificat et qui sanctificantur ex uno omnes 3593 . Hunc sanctum Deus pater mirificauitsiue mirabilem ostendit uel reddiditin conceptione, eum plenum virum in instanti conceptionis, id est perfectum uirtute et scientia, faciendo, iuxta illud Ieremie xxxi°: Nouum faciet Dominuset cetera 3594 , cum alii in instanti conceptionis sue nec homines sint, cum tunc non infundatur anima, sed die quadragesimio sequente si sit masculus, uel octogesimo die si sit femina, et perfectionem recipiat, maxime in scientia, per decursus temporum, eo quod scientia experimentis acquiratur, ut testatur Ecclesiasticus xxxiiii°: Qui non est expertus, qualia scit ? 3595 ; et ideo dicit Iob: In senibus est sapientia et in multo tempore prudentia 3596 . Mirabilemetiam facit eum, educendo eum ex utero porta clausa, Ezechiele xlv°: Porta hec clausa erit principi 3597 ; ei verbum virtutis conferendo in docendo et predicando: dederat ei euangelizare verbum virtute multa, unde audientes eum coacti sunt dicere, Io. vii°: Numquam sic locutus est homo 3598 ; ei patientiam super omnes homines tribuendo, unde in persona eius dicitur, Ysa. l°: Posui faciem meam ut petram durissimam et scio quia non confundar 3599 ; in morte eius elementa mutando: Sol obscuratus est 3600 , terra tremuit, petre scisse sunt 3601 ; eum a mortuis excitando: Non dabis sanctum tuum uidere corruptionem 3602 ; eum a sepulchro clauso educendo; eum faciendo ascendere ad celos cum triumpho (f. 258va), lx°: Quis est iste etcetera. Et etiam pluribus modis et ineffabilibus Deus eum mirificauit . Unde recte de eo dicit Ysa.: Vocabitur nomen eius admirabilis 3603 . Et hoc quod Deus pater ita eum mirificauit , cognoscere debemus per uaticinia prophetarum et eloquia euangelistarum et hoc quod scire potest, per exhibitionem rerum. Cognoscere etiam debemus quod si clamauerimus ad eum, Deus nos exaudiet , cum ipse sit mediator Dei et hominum. Et per ipsum petitiones nostre salutarem consequentur effectum. Ad quod designandum, collecte ut frequentius terminantur per eum, Dominum nostrum Ihesum Christum. Sed quia ab ipso longe relegata est omnis inuidia, sed ex munificentia sue bonitatis et immensitate nobis communicat bona, ideo quod de ipso dictum fuit et impletum in ipso, voluit beato Richardo quondam Cicestrensi episcopo communicare et verificari in eo.

2. Unde hodie nobis dicit propheta: Cognoscite quoniam mirabilem reddidit Dominus sanctum suum ; et expressius: Scitote quoniam mirificauit Dominus sanctum suum . Scientia enim addit ad cognitionem. Scientia enim est cognitio rei probate. Intellectus enim est principiorum, scientia vero est conclusionis. Unde scire est causam rei nosse, et quoniam rei est causa et quoniam non potest aliter se habere. Sic cognoscimus et scimus per probationes legitimas quod Deus mirificauitbeatum Richardum et mirabilem reddiditin vita et conuersatione et miraculorum exhibitione. Ad magnam enim instantiam regis Anglie, prelatorum et procerum, mandauit summus pontifex episcopo Wigorniensi et fratri Ade de Marisco de or-(f. 258vb)-dine fratrum minorum, ut diligenter inquirerent de vita et conuersatione beati Richardi et de miraculis ipsius. Quod cum omni diligentia fecerunt. Et depositiones testium omnium, omni exceptione maiorum, religiosorum scilicet clericorum et aliorum fidedignorum, in scriptis redegerunt. Que postmodum ad sedem apostolicam sunt transmisse, quarum examinationem summus pontifex, dominus Alexander, transmisit episcopo Tusculano, qui eas examinauit per venerabiles viros Berardum, nunc notarium domini pape, et magistrum Iohannem de Nououico, archidiaconum in ecclesia bituricensi, magistrum Boninum, canonicum bituricensem; et inuenta est sanctitas eius probata, et etiam multa miracula, sicut inferius apparebit. Bene ergo dicit nobis propheta: Cognoscite et scitote ut rem probatam, quoniam mirabilem reddidit Dominus sanctum suum , et eum mirificauit, id est fecit eum mirabilemin uita et conuersatione, mirabilemin miraculorum exhibitione.

a. Mirabilemin vita et conuersatione, quia factus episcopus, non est in deterius, sed in melius mutatus, cum honores mores mutare consueuerunt, uel potius demonstrare. Saulenim cum regnare cepisset filius unius anniesse perhibetur; duobus autem annis regnauit super Israel, I° Re. xiii° 3604 . Filius unius anniesse dicitur, id est humilis, innocens et mansuetus. Duobus autem annis dicitur regnasse super Israel, quia licet postmodum pluribus annis regnauerit, non tamen in illis se exhibuit ut regem, sed potius ut tirannum, et talia fecit per que merito fuit a Domino reprobatus. Quid ergo dicetur ? Qui cum regnare incipiunt, non exhibentur se filios unius anni, nec etiam uno anno regnare super populo sibi (f. 259ra) commisso, ne dicam duobus annis. O quam paruo tempore regnauit Adam! Nec etiam per unum diem, nec per quartam partem diei. Nabogodosor 3605 cum in honore esset non intellexit, comparatus est iumentis insipientibus et similis factus est illis.

De isto vero probatur per quadraginta testes quod in humilitate perseuerauit; per nouem testes quod de ornatu vestium non curauit nec de pompa equorum vel faleris; quod inter clericos suos quasi unus ex illis se exhibuit; per decem et nouem quod pauperibus affabilem se exhibuit et misericordem, collaudari se non permisit; quod mansuetus fuit; quod dampna, conuicia et iniurias ylariter sustinuit; quod aduersariis suis et malefactoribus multa beneficia impendit, in consuetudine etiam habuit orare pro illis; illis cum quibus causam habebat, placidum multum se exhibuit; quod pro peccatoribus deuotissime exorauit et eis compassus fuit; quod etiam neruum ecclesiastice discipline in delinquentes exercuit; quod in elemosinis largus et profusus fuit, nudos vestiando, infirmos visitando, clamores pauperum preueniendo; quod etiam utensilia sua vendidit et indigentibus dari fecit; quod confessiones pauperum et miserorum libenter audiebat, verbum Dei libenter et deuote et frequenter predicabat, sacramenta ecclesiastica manu propria dispensabat, mortuis libenter exequias exhibebat, et quoddam hospitale facit ad sustinendum pauperes et recipiendum debiles capellanos et antiquos; quod munditiam adeo dilexerit, quod notatus de incontinentia in obsequio (f. 259rb) suo stare non permisit, quemdam mansum suum destruxit, eo quod ibi esset habitatio meretricum; quod camisia cilicina et braccis cilicinis utebatur; quod in consuetudine habuit plus iacere iuxta lectum quam in lecto; indutus iacebat; sobrius fuit in edendo; quod quibusdam cordulis cum nodis et circulis ad modum calcarium aculeatis, cinctus erat et constrictus; quod pro ecclesia sua et pro iusticia multas persecutiones passus est; quod sancto fine quieuit.

Volens Dominus ostendere quod honores mutant mores, postquam discipulis suis de honore ad quem vocati erant, dicendo: Vos estis sal terre, vos estis lux mundi , statim subiungit: Non potest abscondi ciuitas super montem posita 3606 . Sic mores hominis in dignitate positi abscondi non possunt. Iste vero mores non mutauit, sed in bono quod inceperat, perseuerauit. Iste in vestitu nunquam gloriatus est. Iste non ambulauit in magnis neque in mirabilibus super se. Non confundebatur clericos suos apellare fratres suos et seruientes filios suos. Quanto magnus erat, tanto humiliabat se in omnibus, Ecclesiastico iii°: Non auertit faciem suam ab egeno 3607 . Congregationi pauperum affabilemse fecit, Ecclesiastico iiii° 3608 . Elemosinam pauperisnon defraudauit 3609 et nonprotrahit donum angustianti, Ecclesiastico iiii° 3610 , sed habundanter dedit, et preueniebat multotiens uocem petituri et dicebat cum psalmista: Oleum peccatoris non impinguet caput meum 3611 . Adulatores fugiendo, dampnum lucrum reputauit et prosecutiones. Unde vere poterat dicere cum (f. 259va) psalmista: Si exurgat aduersus me prelium, in hoc ego sperabo 3612 . Illud euangelicum inuiolabiliter obseruauit: Diligite inimicos uestros, benefacite eis qui oderunt uos 3613 . Vere poterat dicere cum apostolo: Quis infirmatur et ego non infirmor, quis scandalizatur et ego non uror ? 3614 Lapsis in peccato mortali compatiendo, potuit et dicere: Fuerunt michi lacrime mee panes die ac nocte 3615 et gemitus meus a te non est absconditus 3616 . Potuit et illud dicere: Zelus domus comedit me 3617 , delinquentes puniendo, censuram iusticie in eos exercendo. Exactor non fuit, uocem exactoris non audiuit, id est balliuorum suorum, sed eos potius increpauit. Manus eius fuerunt tornatiles omnibus pauperibus sine acceptu personarum, elemosinam tribuendo; plene iacinctis, id est operibus spiritualibus; cum Thobia corpora mortuorum cum omni diligentia sepeliebat. Emeritis et debilibus capellanis hospitalem construxit. Posuit uestimentum suum cilicium, etiam braccas. Super terram cubabat frequentans, quasi facto diceret: Domini est terra. Frugalitate usus est. Cum omnibus pacem habuit quantum in ipso fuit. Beato fine quieuit quem predixit, recipiens 3618 sacramenta, in confessione fidei usque in finem perseuerans, in ipso extremo anelitu Domino gratias agens pro omnibus beneficiis sibi datis, pro penis et opprobriis que Christus pro ipso sustinuit. In morte autem probatus est fuisse gemma sacerdotum, quia corpus eius, quod tot macerationibus attritum fuerat, splendidum apparuit, sicut de corpore (f. 259vb) beati Martini legitur. Sic ergo Deus istum sanctum mirabilem reddiditet mirificauitin sanctitate et honestate uite et conuersationis ipsius.

b. Mirabilemetiam eum reddidit miraculorum operatione, et ante mortem et post mortem. Ante mortem in captione cuiusdam magni lucii et duorum magnorum piscium, quorum similes in illo fluuio nunquam uisi fuerant. In sedatione tempestatis. In multiplicatione 3619 et etiam fabbarum ad distribuendum pauperibus. Quidam etiam infirmus spe recuperande salutis super lectum prediciti episcopi se proiecit et sanitatem recuperauit. Ad tactum digiti eiusdem episcopi quidam in uno oculo sanitatem recuperauit. Similiter et quedam mulier. Post mortem vero quidam a fistula quam per sex annos passus fuerat, et a foraminibus, per que exierant plura ossa in dextra tibia et dextra manu, ad tumbam eius sanatus fuit. Item quidam puer qui mortuus natus fuerat per merita huius sancti suscitatus fuit. Similiter mulier quedam, que contracta fuerat per quatuor annos, per dicti sancti merita curata fuit. Item quod quidam puer, qui biga onerata, super ventrem eius transeunte, extinctus fuerat, resuscitatus fuit per merita dicti sancti; sed adhuc vestigium rote in ventre eius apparebat. Item quod quedam paralitica ad eius tumbam sanata fuit. Item quod quidam puer, Nicholaus nomine, ad tumbam eius suscitatus fuit. Item quod filium nobilis uiri Hugonis Bigot, iusticiarii Anglie, in quo manifestissima signa mortis apparebant, subito curauit. Item quod filium Henrici Malet a morte suscitauit (f. 260ra). Item quod quidam surdus auditum recuperauit. Vere ergo Deus hunc sanctum mirabilem reddidit . Et ideo nobis dicit propheta: Scitote quoniam mirificauit Dominus sanctum suum uel mirabilem reddidit . Et subiungit: Exaudiet me cum clamauero ad eum . Quia si ad eum deuote clamauerimus, exaudiemur.

c. Sed ad quid Deus eum mirabilem reddiditper miraculorum exhibitionem ? Nonne sufficiebat quod eum mirificaret in gloria? Item ad quod instabatur ad hoc, ut sanctorum cathalogo ascribatur ? Per hanc enim ascriptionem, paradisum non intrabit, si extra sit 3620 . Sed ideo Deus mira operatur per sanctos suos, ut uerum appareat quod dictum est per prophetam: Mirabilis Deus in sanctis suis 3621 . Et sicut ipse fecit celum et terram et cetera uisibilia, ut inuisibilia ipsius a creatura mundi, per ea que facta sunt, intellecta conspiciuntur - sempiterna quoque eius uirtus et diuinitas 3622 -, ita et hec miracula operatur per merita sanctorum, ut per hoc agnoscatur eius omnipotentia, qua fiunt ea que preter naturam et supra naturam fiunt, et etiam contra naturam 3623 , que sunt scilicet ardua et insolita, per que ostenditur eius superexcellens sapientia, qua impossibile facit possibile, et sapientiam mundi approbat esse stultam et fatuam, et facit talia ad que ars non potest attingere, faciendo ea in opere, ad que intellectus humanus non potest attingere, cognoscendo. Facit etiam miracula, ne de antiquis miraculis dubitemus quin facta fuerint. Ideo innouat signa et immutat mirabilia 3624 . Et quamuis hec posset facere absque meritis sanctorum et intercessione, ea tamen per intercessionem sanctorum et merita operatur, ut ostendatur quam gloriosum sit seruire tali Domino, qui sic sibi remune-(f. 260rb)-rat feruentes, ut ad mutuam dilectionem inuitet per utilitatem beneficiorum nobis exhibitorum, a sanctis siue per sanctos. Et hac de causa non uni omnia dona donauit, sed diuisiones gratiarum sunt 3625 , ut dicit apostolus. Et ut honoretur fides catholica. Tantummodo enim apud catholicos miracula fieri asseruntur. Machometus etiam testatur se non habuisse uirtutem miracula faciendi. In hoc etiam sacerdotium euangelicum honoratur, et laici, qui oppido infesti sunt clericis, reprimuntur, quia ut frequentius in hiis temporibus Deus episcopos et presbiteros miraculorum gloria decorauit. Ad hoc etiam sanctorum cathalogo ascribuntur, ne falsa pro veris vel certa pro incertis habeantur. Et etiam ideo auctoritate apostolica sanctorum cathalogo ascribuntur, ut quos Deus mirificauit in locis propriis, per ministerium Ecclesie mirificentur in aliis locis et remotis, eorum miracula diuulgando et sanctitatem affirmando, ut plures per hoc ad magnificandum Deum inuitentur, et plures exemplo sanctorum ad Dominum conuertantur. Sicut ducitur leo de loco ad locum ut questus multiplicetur, sic ducuntur sancti quodam modo per huiusmodi ascriptionem per diuersa regna, ut per hoc laus Domini multiplicetur et ut plures eorum suffragiis adiuuentur 3626 .

Notes
3588.

Ps. 4, 4. L’ hebraica ueritasdésigne ici, comme c’est presque toujours le cas, la traduction des Psaumes de saint Jérôme d’après l’original hébreu, alors que la version la plus couramment citée d’après la Vulgate a été traduite de la version grecque des Septante. Cf. L’éd. Weber, Psalmi iuxta Hebreos, ad loc ; sur le sens de cette expression appliquée aux Psaumes, voir G. Dahan, L’exégèse chrétienne de la Bible en Occident médiéval, Paris, 1999, p. 200-204.

3589.

Pas d’autre copie. Le texte a été partiellement transcrit par J.- B. Pitra, Analecta novissima... cit. , t. II, pp. 320-323.

3590.

La rubrique est absente; l’exécution tardive du ms (cf. sa notice) n’a pas permis d’en achever la décoration. Mais on lit en marge cette mention, sans doute placée en attente.

3591.

xix°] R7.

3592.

Lev. 11, 44.

3593.

Hb. 2, 11.

3594.

Ier. 31, 22.

3595.

Eccli. 34, 10.

3596.

Iob 12, 12

3597.

Cf. Ez. 45, 7-8.

3598.

Io. 7, 46.

3599.

Is. 50, 7.

3600.

Lc. 23, 45.

3601.

Mt. 27, 51.

3602.

Ps. 15, 10 = Act. 2, 27.

3603.

Is. 9, 6.

3604.

1. Rg. 13, 1.

3605.

Sic in R7.

3606.

Mt. 5, 13-14.

3607.

Eccli. 4, 4.

3608.

Eccli. 4, 7.

3609.

Eccli. 4, 1.

3610.

Eccli. 4, 3.

3611.

Ps. 140, 5.

3612.

Ps. 26, 3.

3613.

Mt. 5, 44 = Lc. 6, 27.

3614.

2. Cor. 11, 29.

3615.

Ps. 41, 4.

3616.

Ps. 37, 10.

3617.

Ps. 68, 10 = Io. 2, 17.

3618.

recipi ] R7.

3619.

Un espace en blanc suit dans le ms.

3620.

Cette idée est exprimée avec davantage de détails dans le sermon RLSn° 866, ms. d’Arras, Bibl. Mun. 876, f. 95rb-95va: « Dei Ecclesia posuit diebus nostris in palam per canonizationem sanctum istum quasi pomum nouum et ascripsit (f. 95va) cathalogo sanctorum. Et hoc fecit ad honorem sponsi sui Domini Ihesu Christi cui seruierat; et ut glorificetur et honoretur in eo et ad utilitatem nostram; et ut fides catholica magnificetur et in cordibus hominum confirmetur; et ut spem benefaciendi concipiamus - non enim iste sanctus fuit alterius speciei vel nature quam nos simus, immo fragilis et flexibilis ad peccatum; poterat enim vere dicere cum Iob vi°: Nec fortitudo lapidis fortitudo mea nec caro mea enea est . Ecce non est auxiilium michi in me -; et ut deuotio nostra excitetur etut merita huius sancti nobis suffragentur ».

3621.

Ps. 67, 36.

3622.

Rm. 1, 20.

3623.

Passage parallèle dans le sermon RLS n° 865, manuscrit d’Arras, Bibl. Mun. 876, f. 93ra (je souligne en gras les mots identiques) « Et sicut Deus fecit celum et terram et cetera visibilia, ut invisibilia ipsius a creatura mundi, per ea que facta sunt, intellecta conspicientur - Sempiterna quoque virtus eius et divinitas -, ita et miracula operatur Deus per merita sanctorum suorum, ut per hec agnoscatur eius omnipotentia qua fiunt omnia que preter naturam et supra naturam sunt, habentia tantum causam superiorem, et ideo ardua ut opera creationis, et etiam ea que sunt contra naturam, habentia causam inferiorem ad oppositum, ut virginem parere, cecum videre et hiis similia ».

3624.

Eccli. 36, 6. Autre passage parallèle dans le sermon RLS n° 865, manuscrit d’Arras, Bibl. Mun. 876, f. 93rb-93vb: « Facit etiam Dominus miracula per que ostendatur eius excellens potentia et etiam sapientia, qua impossibile facit possibile, ut potentia nature ostendatur deficiens, et omnis sapientia creata. Et etiam facit talia ad que ars non potest attingere, ea imitando vel in opere effigiendo, et ad que humanus intellectus non potest attingere, rationem eiuus cognoscendo. Facit etiam Deus miracula nostris temporibus, ne de antiquis miraculis quin facta sint dubitemus. Unde petit Ecclesiasticus: Innova signa et immuta mirabilia  ».

3625.

1. Cor. 12, 4.

3626.

Nouveau passage parallèle dans le sermon RLS n° 865, manuscrit d’Arras, Bibl. Mun. 876, f. 93rb-93va: « Et quamuis Deus posset miracula facere absque meritis et intercessione sanctorum, ea tamen per intercessionem sanctorum et merita operatur, ut ostendatur quam gloriosum sit seruire tali Domino, qui sic remunerat seruitores suos, et ut ad mutuam dilectionem nos inuitet per multiplicationem beneficiorum nobis exhibitorum per sanctos. Et hac etiam de causa non uni omnia dona donauit, sed diuisit singulis prout vult. Item ideo miracula operatur Deus etiam nostris temporibus per intercessionem sanctorum, ne sancti moderni et patres Noui Testamenti videantur inferiores patribus Veteris Testamenti, qui leguntur multa miracula fecisse. Et ut etiam fides catholica honoretur. Tantum enim apud catholicos miracula fieri perhibentur. Machometus qui confitetur Christum fecisse miracula, confidetur se non habuisse virtutem miracula faciendi. In miraculis etiam que nostris coruscant temporibus, ostenditur quod non est acceptio personarum apud Deum, et quod in Christo non est seruus neque libernec femina nec masculus, ad Galatos iii° (Gal. 3, 28). Et licet (f. 93va) ex ascriptione alicuius in cathalogo sanctorum non sanctificatur quis si sanctus non est, nec per huius ascriptionem introducitur quis in paradisum, ad hoc tantum instatur ut illi de quorum vite sanctitate et miraculis constat sanctorum cathologo ascribantur, ut quos Deus mirificauit et mirabiles ostendit in locis propriis, per huius ascriptionem mirificentur et mirabiles ostendantur in locis aliis et remotis. Quia per huius ascriptionem miracula eorum diuulgantur et eorum sanctitas affirmatur. Et etiam ad hoc ne falsa pro veris vel incerta pro certis habeantur. Et etiam ut plures per hoc ad magnificandum Deum incitentur, et plures exemplo sanctorum ad Dominum conuertantur. Et sicut leo ducitur de loco in locum ut questus augeatur, sic sancti quodammodo deducuntur ad diuersa regna, ut per hoc laus Domini multiplicetur, et plures eorum suffragiis adiuuentur sicut fluuium paradisi superficiem irrigantem diuisit Deus in quatuor capita, ut ex eo loca remotissima comoditatem haberent. Et ut honorando sanctos et ad eos orationes nostras dirigendo, peticiones nostre salutarem consequentur effectum. Ideo Dominus duo ostiola fecitin templo in quibus sculpsit picturam Cherubym et palmarum et anaglipha prominentia, ut ostenderet duo esse genera sanctorum, quosdam quorum miracula non leguntur nec etiam fecerunt, ut infantes baptizati qui decedunt in innocentia baptismali, et plures etiam alios qui fecerunt dignos fructus penitentie, et alios qui miraculis coruscaverunt, ante mortem aliqui, aliqui post mortem ».