SERMO n° 29(RLS N° 987), inédit.

Pour la fête de saint Thomas Becket

Sermon donné le 29 décembre 1265, sans doute en consistoire.

« Des rois de la terre s’insurgent, des princes conspirent contre le Seigneur et contre son christ» 3736 . Cette prophétie, appliquée en premier lieu au Christ, s’est accomplie aussi dans la figure de Thomas Becket, qui fut le christ du Seigneur contre lequel se sont dressés les rois Henri, le père et le fils, et contre qui se sont assemblés les princes, tant ecclésiastiques, c’est à dire évêques et abbés, que séculiers, c’est à dire les grands et les barons d’Angleterre; les dits souverains se sont soulevés contre le bienheureux Thomas ou plutôt « contre le Seigneur », les princes ecclésiastiques et séculiers ont comploté en parlement; alors qu’ils auraient dû empêcher et retarder l’attaque des deux rois, ils leur ont prêté leur aide et donné l’audace de mal agir.

1. le christ, c’est le bienheureux Thomas, véritable christ car ayant reçu l’onction; ainsi Samuel après avoir oint Saul le nommait christ; de même les prêtres, en particulier les évêques, sont dits « christs », et même tous les Chrétiens oints du chrême; mais spécialement les évêques, qui outre cette onction commune, la reçoivent sur les mains et la tête; de même qu’ils reçoivent une onction extérieure spécifique, de même ils sont abondamment de l’onction des charismes, c’est à dire des grâces, car chez les prêtres suprêmes, cette onction spirituelle doit abonder au point que, de la plénitude de cette onction, tous les inférieurs puissent recevoir leur part; ils est pitoyable que parfois, de ceux qui sont les têtes de l’Eglise, descende à ses membres inférieurs l’huile dite « miriacon », c’est à dire le feu grec, qu’on n’éteint qu’avec difficulté; cela lorsque les inférieurs, se fondant sur l’exemple de leurs supérieurs, en particulier les évêques, brûlent de la rapacité, de la cupidité et de l’avarice; ainsi, certains qui benéficient davantage de l’onction, tels les prêtres par rapport aux clercs et les évêque par rapport aux prêtres, paraissent brûler du feu de la cupidité; le bienheureux Thomas brilla autant par l’onction extérieure qu’intérieure des charismes: il surpassa ses collègues évêques extérieurement lorsqu’il devint archevêque, mais aussi par l’action intérieure de l’onction de grâce, quien fit un autre homme, preéminent par la dignité du grade comme apr la bonté; ils nous faut craindre, malheureux que nous sommes, que l’onction extérieure, sans le secours de l’onction intérieure, ne fasse de nous des candidats au bûcher infernal; le bienheureux Thomas brilla par sa piété, ses aumônes, dustribuées à chaque heure du jour voire de la nuit; il fut oint en grande abondance de l’huile de la compassion, bravant le danger, en véritable pasteur, pour protéger son troupeau: lorsqu’il vit le loup, il refusa de fuir, imitant en cela le christ par excellence, notre Seigneur Jésus-Christ; s’il n’avait pas bénéficié d’une grâce si abondante, il n’aurait pu supporter volontairement de si grandes blessures infligées à son corps, le cilice, les jeûnes et les veilles; alors qu’il était séculier par excellence, lorsqu’il exerçait l’office de chancelier à la cour du roi d’Angleterre, une fois promu à l’archiépiscopat, il devint moine; quelle confusion pour ceux qui, de nos jours, étaient moines avant leur promotion, et promus évêques paraissent avoir oublié leur ancien habit, prouvant par là qu’ils n’avaient pas été de véritables religieux; des séculiers font de même: honnètes avant leur promotion, refusant les cadeaux, ils changent du tout au tout après, tels ceux qui s’abstiennent de viande en Carême, pour s’en goinfrer après Pâques; on lit à propos de Guillaume au court nez et de ses soldats qu’ils simulèrent le rôle de marchands pour s’emparer d’une ville, de même de Robert Guiscard qu’il fit le mort pour prendre le Mont-Cassin; ceux qui obtiennent des bénéfices via des lettres subreptices font de même: ils simulent et n’ont aucun droit réell sur ces dignités;

2. le bienheureux Thomas fut un véritable christ, contre qui s’élevèrent les rois terrestres, s’insurgeant ainsi contre le Seigneur; car sa cause était d’abord celle de Dieu; il ne défendait pas son patrimoine mais celui du Seigneur; nous au contraire sommes prompts à venger à titre personnel les outrages qui nous sont faits; c’est pourquoi Dieu vengea si durement ce péché: Henri le père dut fuir devant ses ennemis et même ses propres fils; Henri le fils mourut avant son père et ne put obtenir le royaume; lorsqu’on veut deshériter le seigneur à travers l’Eglise, on est soi-même deshérité, mutilé dans ses droits et possessions; ce ne sont pas seulement les rois, mais aussi princes, séculiers comme ecclésiastiques, qui se sont insurgés, et les évêques les premiers lors d’un parlement général; car ce sont zaujourd’hui les prélats qui font le plus de tort à l’Eglise; ils dilapident ses biens temporels et dissipent ses biens spirituels, principalement en y ontroduisant des hommes non circoncis lors des élections et en s’opposant par leurs machinations à ceux qui veulent défendre les droits ecclésiastiques, poussant les princes séculiers à persécuter l’Eglise; conservons devant les yeux ce qu’a accompli le bienheureux Thomas, et demeurons fermes défenseurs de l’Eglise, en supportant les persécutions et en faisant satisfaction de nos péchés.

Ms R7, f. 84va- 86va.

Sermo in festo sancti Thome Cantuariensis archiepisco. In Psalmo: Astiterunt reges terre et principes conuenerunt in unum aduersus Dominum et aduersus(f. 84vb) christum eius 3737 .

Et si hec verba primo et principaliter de Christo Domino exponantur, nichilominus tamen impleta fuit hec prophetia in beato Thoma cuius hodie sollempnia celebramus. Ipse enim fuit christus Domini contra quem astiterunt reges Henricus pater et Henricus filius eiusdem Anglorum reges 3738 , et contra quem conuenerunt principes congregato in unumconcilio, principes ecclesiastici, episcopi videlicet et abbates regni Anglie, necnon et principes seculares, proceres Anglie et barones 3739 . Sed ne aliquis crederet quod dictus archiepiscopus causam suam ageret et pro utilitate propria et honore tantas iniurias tolerasset, ideo dicit propheta: Aduersus Dominum, quia causam Domini prosequebatur. Hebraica veritas sic habet: Consurgent reges terre principes tractabunt pariter aduersus 3740 Dominum et aduersus christum eius 3741 . Dicti enim reges terre Anglie consurrexerunt contra beatum Thomam, immo aduersus Dominum, et principes tam ecclesiastici quam seculares tractauerunt in parlamento quicquid mali potuerunt contra beatum Thomam. Et cum debuissent regum dictorum impetum retardare et impedire, eorum brachia in malitia confortauerunt et firmauerunt et eis malefaciendi audaciam prestiterunt.

1. Iste christus fuit beatus Thomas. Vere christus, id est inunctus. Unde et reges et prophete qui inuncti fuerunt christi vocantur in Psalmo ubi dicitur: Nolite tangere christos meos et in prophetis meis 3742 . I° Re. xii° legimus Samuelem Saulem quem in regem inunxerat christum vocasse: Loquimini de me coram Christo eius , id est coram Saule, utrum bouem cuiusquam tulerim aut asinum 3743 . Et in Ysaya. xlv° loquitur Dominus dicens: Christo meo Cyro cuius apprehendi dexteram 3744 . Cyrum apellat christum eo quod Deus regem eum constituit (f. 85ra). Sic et sacerdotes et maxime episcopi christi dicuntur, etiam omnes Christiani, quia crismate inunguntur, sed pre aliis episcopi, qui preter illam communem unctionem in manibus et capitibus crismate inunguntur. Et sicut pre aliis inunguntur exterius, sic in unctione spirituali, nisi per eos steterit, habundancius delibuntur carismatum unctione, id est gratiarum, adeo ut de Aaron summo sacerdote legatur in Psalmo: Sicut unguentum in capite quod descendit in barbam, barbam Aaron quod descendit in oram vestimenti eius 3745 , quia in summis sacerdotibus adeo debet habundare hec unctio ut de plenitudine unctionis eorum omnes inferiores accipiant. Sed miserabile est quando ab ipsis qui sunt capita ecclesie descendit ad membra inferiora oleum quod dicitur miriacon, id est ignis grecus, qui cum difficultate extinguitur. Hoc est quando inferiores exemplo rapacitatis, cupiditatis et auaricie superiorum suorum et maxime episcoporum inflammantur. Et certe iste ignis cum difficultate extinguitur. Ignis infusione pinguedinis amplius inardescit, sicut legitur in Daniele iii°: Et non cessabant qui miserant eos ministri regis succendere fornacem napta stupa et pice et maleolis et effundebatur flamma super fornacem cubitis xlix 3746 . Istam enim pinguedinem habent. Sic quidam qui amplius de unctione habent, ut sacerdotes quam clerici et episcopi quam sacerdotes, amplius igne cupiditatis ardere videntur. Ignis grecus in se non ardet nec ex se, sed adiunctus igni naturali, licet paruissimo, incontinenti in magnas flammas erumpit. Sic tales nacta occasione aliquantule neccessitatis euaporant maximum ardorem cupidi-(f. 85rb)-tatis, quam exercent in subditos suos.

Beatus vero Thomas quanto exterius pre aliis inunctus fuit tanto et interius unctione carismatum exuberauit super alios suos coepiscopos, quia inunctus exterius, in archiepiscopum scilicet, mutatus est in uirum alterum 3747 et hoc fecit interior unctio gratie. Et sicut aliis preeminebat dignitate gradus, sic etiam et bonitate. Sed verendum est nobis miseris ne dignitas siue unctio exterior sine unctione interiori abiliores nos reddat ad hoc ut comburamur incendio infernali. Beatus Thomas inunctus fuit pre aliis coeuis suis et coepiscopis oleo pietatis. Operibus enim pietatis et largitione elemosinarum singulis horis diei intendebat, vel per se vel per alios, et etiam in aliquibus horis nocturnis, et sic ordinauerat ut non tantum modo in diuersis horis diei pauperibus ministrarentur cibaria singulis diebus, sed etiam in aliqua parte noctis.

Inunctus etiam fuit superhabundanter oleo compassionis, adeo ut compatiens oppressioni ouium suarum subire mortem non expauerit. Vere bonus pastor, qui animam suam posuit pro ouibus suis 3748 . Videns enim lupum venientem non fugit, sed etiam eis obuiam venit, valuas ecclesie faciens reserari, in hoc imitatus illum magnum Christum Dominum Ihesum Christum, qui obuiam venit hiis qui veniebant ad comprehendum ipsum. Iste inunctus fuit oleo leticie pre participibus suis 3749 , quia letanti animo tribulationes sustinebat et sine aliqua molestia, immo ex hoc fiebat animosior et audacior. Ipse enim velut leo fortissimus ad nullius pauebat occursum 3750 . In ipso verificabatur illud Prouerb.: Iustus (f. 85va) quasi leo confidit 3751 . Ipse ad instar prudentum virginum oleum in lampade sua habuit 3752 , hoc est in corpore suo fragili. Et poterat dicere cum apostolo: Thesaurum istum habemus in vasisnostris fictilibus 3753 . Quia, nisi superhabundantem gratiam habuisset, tot et tantas in corpore suo voluntarias passiones sustinuisse non potuisset. Ciliciatus enim erat non tantummodo quo ad camisiam, sed etiam quo ad braccas usque ad poplicem. Assiduus erat in ieiuniis, creber in vigiliis. Et si ante archiepiscopatum esset clericus secularis et etiam plusquam secularis, eo quod officium cancellarii in curia regis Anglie exercebat, et per plures annos exercerat, factus archiepiscopus monachus effectus est primo interius, post exterius corde et corpore, obseruationes regulares in cibis et uestimentis et in diuinis officiis ad unguem implens et custodiens 3754 .

Sed ve et confusio quibusdam nostri temporis, qui cum essent religiosi antequam promouerentur, in episcopos promoti ea que religionis erant uidentur abiecisse, nisi fortassis quo ad habitum, et etiam habitum in parte. Et in hoc probant quod antea ueri religiosi non erant, sed simulatorie. Unde veri religiosi ad excusationem sui possunt vere dicere quod dicitur ia Io. ii° 3755 : Ex vobis exierunt sed ex nobis non erant 3756 . Similiter faciunt et quidam seculares, qui ante promotionem suam quandam honestatem pretendunt et zelum iusticie et quod munera non diligunt ea non recipiendo, sed in eis promotis contraria inueniuntur, sicut qui abstinuerunt in Quadragesima a carnibus, postquam ad Pascha peruenerunt ad esum carnium auidiores sunt.

Legitur de (f. 85vb) Guillelmo curto naso quod ipse et milites sui simulauerunt se esse mercatores et sic proditorie ciuitatem auragicam intrauerunt 3757 . Exterius mercatores apparebant, sed interius armati erant. Sic dicitur quod Robertus Wiscardi 3758 se mortuum simulauit et per hanc simulationem monasterium Montis Cassini obtinuit. Sic tales proditorie et simulatorie subripiunt dignitates. Scitis enim quod si aliquis obtineat beneficium per litteras subrepticias, nichil iuris habet, sed tenetur ad restitutionem omnium fructuum quos percepit. Et isti per subreptionem obtinuerunt dignitates, et ideo ad restitutionem tenentur omnium perceptorum. Iste ut dictum est mutatus est in virum alterum. Sed predicti mutantur in diabolum alterum. Diaboli ante erant et fiunt diabolo nequiores, ut nouissima eorum fiant peiora prioribus.

2. Beatus Thomas uere christus fuit aduersus quem, immo et aduersus Dominum, principaliter astiterunt reges terre, siue secundum hebraicam veritatem consurrexerunt reges terre . Causa enim sua causa Domini erat principaliter. Ipse enim non defendebat patrimonium suum, sed patrimonium crucifixi. Non opponebat se murum pro domo propria sed pro domo Domini. Et licet multe iniurie irrogate fuissent illis de genere suo, nunquam tamen legitur quod occasione illarum iniuriarum contra aliquem in aliquo processerit. Sed nos proni sumus ad vindicandum proprias iniurias; iniurias vero Domini et ecclesie dissimulamus. Unde potest dici de nobis quod de quibusdam dicitur per prophetiam Osee ix°: Profunde peccauerunt sicut in diebus Gabaa 3759 . In Gabaa enim filii Israel consurrexerunt contra filios Ben-(f. 86ra)-iamin. Et exceptis quingentis totam tribum illam interfecerunt propter scelus quod commiserunt in uxorem Leuite 3760 . Iniuriam autem Domini non vindicauerunt, scilicet quod quidam de eis furati fuerant ydolum Miche, et eum nec domum eius exterminauerunt, sed potius exemplo illius ydolum coluerunt, cum tamen secundum legem eos, maxime de filiis Israel, apud quos ydola inuenirentur, qui comperti essent ydola adorare, interficere tenebantur 3761 . Ad prosequendum ergo causam Domini prompti esse debemus, sicut et iste fuit.

Et ideo dicit: Aduersus Dominum et aduersus christum eius astiterunt siue consurrexerunt reges . Et ideo Deus hoc peccatum tam acriter vindicauit, quia contra istos insensatosinsurrexit orbis terre reges et principes, secundum quod dicitur in libro Sapientie 3762 . Et sicut accidit Sennacherib, qui Deo voluit auferre hereditatem suam, scilicet terram quam Deus Iudeis dederat et ciuitatem Iherusalem atque sanctuarium, compulsus fuit fugere et tandem a suis propriis extitit interfectus 3763 , sic Henricus pater compulsus fuit fugere a facie inimicorum suorum, ad ultimum a facie filiorum propriorum. Henricus autem filius ante mortem patris obiit et possessionem regni habere non meruit, ut sicut ipsi fecerant, ita eis faceret Dominus 3764 . Exheredare enim voluerunt Dominum, exheredando ecclesiam et eam suis libertatibus mutilando. Sic et ipsi exheredati sunt et in se et in suis successoribus, in iuribus et in possessionibus mutilati.

Non tantum astiteruntseu consurrexeruntpredicti reges aduersus Dominum et aduersus christum eius, sed et principes ecclesiastici et seculares, et maxime ecclesiastici in quodam parlamento generali, sed episcopi pre aliis. Unde potuit dicere beatus Thomas: Filii (f. 86rb) matris mee expugnauerunt contra me 3765 , id est episcopi suffraganei ecclesie Cantuariensis. Illi fuerunt et magis contrarii et eum pre aliis confundere intendebant. Et verificatum fuit in persona ecclesie Cantuariensis illud Tren. i°: Non est qui consoletur eam ex omnibus caris eius, omnes amici eius spreuerunt eam et facti sunt ei inimici 3766 . Licet enim principes seculares hodie ecclesie opido sint infesti, maxime tamen quidam clerici et quidam prelati. Nulla enim pestis efficacior ad nocendum quam familiaris inimicus. Unde potest dicere Ecclesia: Qui manducat panes meos magnificauit aduersum me supplantationem 3767 . Si is qui oderat me super me magna locutus fuisset et forsitan abscondissem me ab eo, tu vero homo unanimis dux meus et notus meus, qui similis mecum dulces capiebas cibosetc 3768 . Et potest dicere illud Ysaye i° 3769 : Filios enutriui et exaltaui, ipsi autem spreuerunt me 3770 . Per eos enim dilapidantur ecclesie in temporalibus et in spiritualibus dissipantur, maxime in hoc quod homines incircumcisos et nullius valoris intrudunt in Ecclesiam Dei 3771 et eis curam aliarum committunt et eis conferunt dignitates. In electionibus vero tractant pariter contra Deum et contra Ecclesiam et suis malignitatibus se opponunt illis qui volunt defendere iura ecclesiastica et inducunt ad persequendum ecclesiam principes seculares.

Nos ergo carissimi, habentes pre oculis que gessit beatus Thomas et que pertulit, quantum datur nobis stemus pro ecclesia et in nobis ipsis mortificationem Domini Ihesu circumferamus et satisfaciamus de peccatis nostris 3772 , ut ad vitam eternam peruenire (f. 86va) mereamur prestante Domino nostro Ihesu Christo qui viuit in secula seculorum Amen.

Notes
3736.

Ps. 2, 2.

3737.

Ps. 2, 2.

3738.

Il s’agit d’Henri II Plantagenêt et de son fils cadet, héritier présomptif au moment du conflit avec Becket (l’ainé est mort en 1156).

3739.

L’assemblée est soit celle de Clarendon ( fin janvier 1164); soit celle de Northampton (septembre 1164).

3740.

aduersus aduersus R7.

3741.

Ps. [iuxta Hebr.] 2, 2.

3742.

Ps. 104, 15.

3743.

1 Sm. 12, 3.

3744.

Is. 45, 1.

3745.

Ps. 132, 2.

3746.

Dn. 3, 46-47.

3747.

Cf. 1. Rg. 10, 6: Mutaberis in uirum alium.

3748.

Cf. Io. 10, 11.

3749.

Ps. 44, 8. Il s’agit d’une référence explicte à l’ ordodu sacre impérial.

3750.

Prov. 30, 30.

3751.

Prov. 28, 1.

3752.

Cf. Mt. 25, 4.

3753.

2. Cor. 4, 7.

3754.

La vérité est beaucoup moins sûre, cf. supra note 14.

3755.

i a Jo. i° R7.

3756.

1. Jo. 2, 19: Ex nobis prodierunt sed non erant ex nobis  Vulgate.

3757.

Il s’agit de Guillaume d’Orange; précisément, l’épisode est emprunté à la chamson intitulée: Le charroi de Nîmes, éd. D. Mac Millan, Paris, 1972, vers 1033.

3758.

C’est le conquérant normand de la Sicile Robert Guiscard qui est mis en scène dans cet exemplumtiré de l’oeuvre de Guillaume de Pouilles: La geste de Robert Guiscard , texte latin de la fin du XIe siècle dont on connait seulement la traduction tardive en français, faite en milieu angevin au début du XIVe siècle, cf. l’éd.-trad. de M. Mathieu, Palerme, 1961 (Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici, Testi e Monumenti, Testi 4), livre II, vers 332-354.

3759.

Os. 9, 9.

3760.

Cf. Idc. 19-20.

3761.

Cf. Idc. 18.

3762.

Cf. Sap. 5, 21.

3763.

Cf. 4. Rg. 19 sq. et 2. Par. 32 sq. pour le siège et la fuite de Sennacherib; 4. Rg. 19, 37 et 2. Par. 32, 21 pour son assassinat par ses fils.

3764.

Henri le jeune est mort en 1183.

3765.

Cant. 1, 5.

3766.

Lam. 1, 2.

3767.

Ps. 40, 8.

3768.

Ps. 54, 13-14.

3769.

Ysaye x° ms.

3770.

Is. 1, 2.

3771.

Cf Ez. 44, 7.

3772.

Cf. 2. Cor. 4, 10: Semper mortificationem Iesu in corpore nostro circumferentes ut et uita Iesu manifestetur in carne nostra corporali.