SERMO n° 32 (RLS n° 207), inédit.

Pour la sixième férie, lorsque le pape reçut la lettre du roi de sicile lui annonçant le triomphe donné par le Seigneur sur Manfred et son armée

Sermon donné le 5 mars 1266, sans doute en Curie.

« Et ils disaient à la femme: ce n’est plus sur tes dires que nous croyons; nous l’avons nous-mêmes entendu et nous savons que c’est vraiment lui le sauveur du monde » 3825 . Ainsi se termine la péricope évangélique qui raconte que « Jésus, fatigué par la marche, se tenait assis près du puits; c’était environ la sixième heure » 3826 ; puis la façon dont il conversa avec la Samaritaine, qui courut à la ville annoncer: « Venez voir un homme qui m’a dit ce que j’ai fait. Ne serait-il pas le Christ ? » 3827 ; enfin la réponse de ces hommes qui clot la péricope. De même nous pouvons dire à l’Eglise, au vu du triomphe accordé par le ciel à l’illustre seigneur Charles, roi de Sicile, survenu la sixième férie précédente: Nousne croyons plusseulement sur tes dires, à savoir ta doctrine; nous avons entendu et savons nous-mêmes que le Seigneur Jésus-Christ est le sauveur du monde; nous avons entendule triomphe précité, accordé par Dieu contre Manfred et ses alliés, les Sarrasins et les mauvais Chrétiens; c’est un argument suffisant pour attester que le Seigneur Jésus est vraiment le sauveur du monde.

1. Jésus, fatigué par la marche, se tenait assis près du puits; c’était environ la sixième heure ; en tant que Dieu, le Christ n’est pas sujet à la fatigue; mais il le fut parfois en tant qu’homme; les Sarrasins, outremer et en Espagne, Manfred et ses prédécesseurs en Sicile, en Toscane, dans les Marches, le Patrimoine de saint Pierre et en Lombardie l’ont épuisé, ainsi que ses vicaires les papes; mais à la sixième heure , il a mis un coup d’arrêt à cet épuisement en donnant la victore à Charles; il se tenait assis près du puits , car de même que quatre fleuves sortent du paradis, de ce triomphe résultent de nombreux bénéfices: le retour des exilés, la liberté des églises, l’exaltation de celle de Rome, la fin de l’occupation du sanctuaire divin et l’expulsion des frontières chrétiennes des fils de Mahomet, de Paléologue, la destruction de faux Chrétiens rebelles à l’Eglise, le châtiment des Sarrasins, des Cumans, l’exil des Païens loin de la Chrétienté; ils s’est assis à la sixième heure, celle où il fut crucifié, le sixième jour de la semaine; celle à laquelle, à en juger par la lettre de Charles, ont débuté le combat et la victoire; ce n’est pas la force, mais la foi dans le sacrifice du Seigneur qui a fait de lui le vainqueur;

2. « Une femme de Samarie vient pour puiser de l’eau » 3828 ; elle est la figure de tous ceux qui, endurcis dans le péché et l’erreur, sont venus puiser l’eau du baptême et rencontrer Jésus, c’est à dire les Infidèles qui, impressionnés par la victoire et ses conséquences, viendront à la foi dans le Christ et s’exclameront: Ce n’est plus sur tes dires que nous croyons; nous l’avons nous-mêmes entendu ;

3. on doit noter qu’en présage de cette victoire, la messe du jour où elle eut lieu dit: « Moi, dans la justice, je contemplerai ta face, je me rassasierai de ta gloire » 3829 lorsque’elle se manifestera; Charles le magnifique et ses compagnons d’armes pouvaient à juste titre reprendre à leur compte la liturgie de la messe, notamment les lectures sur le songe de Joseph, car par cette victoire Charles devint effectivement roi; ainsi que l’Evangile, car auparavant le vicaire de Dieu en avait envoyé bien d’autres mater la rébellion de Manfred; Charles son fils, dernier en date, récupéra l’héritage; louons l’auteur de notre salut, donateur de toute victoire, et demandons-lui qu’à ces bons débuts succède une heureuse fin.

Ms R2, f. 131va-132vb.

Sermo eadem sexta feria quando Dominus papa recepit litteras regis Sicilie de triumpho quod ei Dominus dederat de Manfredo et eius exercitu. Io. iiii°: Mulieri dicebant: quia non propter tuam loquelam credimus; ipsi enim audiuimus et scimus quia hic est vere saluator mundi 3830 .

Nota est ystoria euangelica, que continet quod Dominus Ihesus fatigatus ex itinere sedebat super fontem Iacob et hora erat quasi sexta et venit mulier de Samaria haurire aquam 3831 . Et quomodo Dominus locutus est mulieri, et mulier ei, et quomodo post multa verba mulier relicta ydria abiit in ciuitatem et dixit illis hominibus: uenite et uidete hominem qui dixit mihi omnia quecumque feci; numquid ipse Christus? Et exierunt de ciuitate et veniebant ad eum 3832 et rogaverunt eum ut maneret apud eos 3833 . Et tunc mulieri dixerunt: Quia non propter tuam loquelam credimus; ipsi enim audiuimus et scimus quia hic est salvator mundi .

Sic per ea que acciderunt sexta feria proximo precedente, de triumpho celitus dato Domino Karolo illustri regi Sicilie, possumus dicere Ecclesie, quod non propter eius loquelamtantum, id est tuam doctrinam, credimus: ipsi enim audiuimus et scimus quod Dominus Ihesus Christus est saluator mundi. Pre-(f. 131vb)-dictum triumphum audiuimus, quem Dominus Ihesus dedit athletis suis contra Manfredum et falsos Christianos et Sarracenos qui erant cum eo. Hec enim victoria est argumentum sufficientissimum quod Dominus Ihesus est vere saluator mundiet suorum athletarum.

1. Dicitur enim in principio huius euangelii quod hodie lectum est in Ecclesia Dei: Ihesus autem fatigatus ex itinere sedebat 3834 sic super fontem; hora autem erat quasi sexta. Ihesus in quantum Deus numquam potuit fatigari, in quantum homo aliquando potuit sed non modo. Sicut aliquando mori potuit, sed iam non moritur. Mors illi ultra non dominabitur 3835 , quia in quantum homo glorificatus est. Sic nec post resurrectionem fatigari potuit, et si ante in membris tamen suis fatigatus fuit, et adhuc fatigatur. Sicut dixit Saulo: Saule Saule quid me persequeris ?, in membris scilicet, Actibus ix° 3836 , sic dixit Mattheo xxv°: quod uni ex minimis istis fecistis, mihi fecistis 3837 . Sic fatigatus fuit Dominus in membris suis, quasi ubique terrarum: in ultramarinis partibus a Sarracenis, similiter et in Yspania, in regno Sicilie a Manfredo et predecessoribus suis, in Tuscia et Marquia, in Patrimonio Ecclesie ab eodem, etiam in Lombardia. Ipse enim guerras et discordias profusione pecunie sue nutriebat et commouebat. Fatigatus etiam fuit Dominus Ihesus in suis vicariis, in summis pontificibus, qui magnam fatigam a predictis sustinuerunt. Et poterat dicere illud Ysaye: Laboraui sustinens 3838 . Sed sexta predicta, fatigatus ex itinere ratione membrorum suorum, que multiplici tribulacione fuerant afflicta, quorum quidam fuerunt compulsi exulare, etiam ire per mundum mendicando, sedit ut pausaret ab huiusmodi fatigatione, id est dedit triumphum regi Sicilie, qui triumphus erit causa pausationis et quietis toti mundo, sicut firmiter credimus. Erit enim initium bonorum. Unde significanter dixit: Sedebat sic super fontem.

Sicut enim a fonte paradisi exeunt quatuor (f. 132ra) flumina, sic a triumpho isto procedent multa bona: reditus exulum ad propria domicilia, libertas seruorum et ecclesiarum, que fuerunt presse iugo diutissime et durissime seruitutis, exaltatio ecclesie romane et vicarii Ihesu Christi, restitutio hereditatis ecclesie romane, eliminatio a sanctuario Domini et a finibus terre filiorum spurcissimi Machometi, Palleologi, et aliorum scismaticorum, humiliatio heresum, destructio falsorum Christianorum et rebellium Christo et Ecclesie, castigatio Sarracenorum, Cumanorum, Paganorum a terminis Ecclesie elongatio. Ab isto enim triumpho quasi a quodam fonte exibunt predicta bona et multa alia, que non possemus de facili enarrare. Super ergo istum fontem, id est hunc triumphum, sedit Dominus, id est sedere fecit, id est quiescere et pausare, fideles suos.

Et nota quod dicit quod erat hora quasi sextaquia, ut per litteras intelleximus, hora sextaincepit conflictus nostrorum contra Manfredum et suos, et incepit nostra uictoria. Feria enim sexta et hora sextaDominus fuit crucifixus, et victoriam de diabolo reportauit. Sic hora sextaet feria sexta Dominus dedit athlete suo victoriam de inimicis suis, ut iste athleta et comilitones sui intelligerent quod non in fortitudine sua triumphum habuerunt, sed in virtute et fide dominice passionis. Fuit etiam per litteras intimatum quod, licet de inimicis cecideret innumera multitudo, non inuentum tamen fuit quod cecidisset de militibus illustris regis Domini Karoli, nisi unicus qui sicut credimus eadem hora introiuit paradisum corona martiri laureatus. Ac si ei Dominus dixisset: Hodie mecum eris in paradiso 3839 , sicut dixit Dominus latroni, quem solum illa die acquisiuit.

2. Dicitur etiam in euangelio quod tunc venit muliersamaritana haurire aquam. Samaritani enim erant quidam homines infideles, qui licet recepissent quinque libros (132rb) Moysi, non tamen prophetas, et ideo Iudei non coutebantur eis 3840 , quia eos quasi excommunicatos habebant. Sic Sarraceni, Pagani, Heretici, Scismatici, eliminati sunt ab Ecclesia nec coutuntur eis Catholici.

Mulier ergo samaritana figura fuit omnium predictorum quibus vere potest dicere Dominus: Quinque viros habuisti et hic quem habes non est vir tuus 3841 . Mulier enim subiecta est viro et sub potestate viri. Sic predicti subiecti sunt quinque sensibus et eis quinque sensus dominantur. Et si aliqui sint inter eos quibus sensus non dominentur, quia subiecerunt sibi uoluptates carnales, tamen error infidelitatis eis dominatur, non tamen legitime, immo modo adulterino. Unde hic dicit: Ethic quem nunc habes non est tuus uir, quia error non debet homini dominari, sed veritas, que debet esse caput hominis. Per mulierem ergo samaritanam venientem haurire aquam baptismatis et venientem ad Ihesum, predicti infideles designantur, qui timore huius triumphi et eorum que sequentur ex triumpho, venient ad ecclesiam, non baptizati ad aquam baptismatis, baptizati ad aquam penitentie. Et dicent mulieri samaritane, id est sibi ad inuicem dicent: Quia non propter tuam loquelam credimus; ipsi enim audiuimus, adeo inspirante interius et loquente iuxta illud: Audiam quid loquatur in me: Dominus meus 3842 ; et scimus , per fidem eleuati ad intelligendum, iuxta illud Ysaye vii°: Nisi credideritis non intelligetis 3843 , quia sunt quedam que non intelliguntur, nisi prius credantur, maxime de incarnatione filii Dei, que merito fidei intelliguntur. Iustum enim est ut qui credunt Deo in hiis que non intelliguntur, immo que videntur esse contraria intellectui et rationi, intelligant ea que credunt, ut non credant tantum ea sic esse, sed ut intelligant ea que credunt, ut non credant tantum ea sic esse, sed ut intelligant propter quid. Sic sunt ut ex auditu credant, iuxta illud: Fidesest ex auditu 3844 , et ut ex fide intelligant et (f. 132va) sciant quod Dominus Ihesus est vere Saluator mundi et spiritualiter pugilum suorum.

3. Et nota quod in presagium presentis victorie, die qua predictus habitus est triumphus, officium misse fuit: Ego autem cum iusticia apparebo in conspectu tuo; satiabor cummanifestetur gloria tua 3845 . Vere hoc potuit dicere magnificus Karolus et comilitones sui. Pro iusticia enim agonizabantur et iustam causam habebant et satiati fuerunt delectatione spirituali et consolacione, cum Deus in victoria eorum manifestauit gloriam suam. In graduali cantatum fuit ad Dominum: Cum tribularer clamaui et exaudiuit me 3846 . Sic existentes in agone belli clamauerunt ad Dominum et exaudiuit eos. In offertorio dicitur: Domine in auxilium meum respice 3847 . Sic Dominus tunc respexit in auxilium eorum et confundit eos qui querebant animam eorum. Tunc verificatum fuit quod dicitur in postcommunione: Tu Domine seruabis nos et custodies nos a generatione hac, non tantum modo nunc, sed in eternum 3848 .

Concordat etiam hiis lectio que est de Ioseph 3849 . Impletum enim fuit in domino rege et suis sompnium Ioseph quo putabat se ligare manipulos in agro et consurgere manipulum et manipulos circumstantes adorare manipulum suum 3850 . Et sicut fratres Ioseph ex indignatione responderunt: Numquid rex noster eris aut subiciemus dictioni ? 3851 , sic per hanc victoriam dominus Karolus factus est rex in effectu, et inimici eius fuerunt ei subiecti, quantumcumque eis displicuerit. Dicitur etiam in eadem lectione quod vidit per sompnium solem et lunam et stellas undecim adorare eum, quod audiens pater dixit: numquid ego et mater tua et fratres tui adorabimus te super terram ? 3852 Hoc implebitur per triumphum predictum in domino Karolo, cui subicientur et maiores et mi-(f. 132vb)-nores, sapientes et ydiote. Legitur etiam in eadem lectione quod Ioseph missus fuit ad fratres suos ut eos de loco periculoso faceret recedere, scilicet de Sychem, in quo loco fratres sui interfecerant Sychimitas 3853 , et tunc fratres sui eum interficere voluerunt 3854 . Sic rex noster missus fuit ad liberandum regnicolas et ipsum etiam Manfredum et suos complices de periculis peccatorum in quibus erant. Sed ipsi cogitauerunt eum interficere 3855 . Sed non preualuerunt. Et quod machinati fuerunt ad mortem, cessit ei ad gloriam. Huic etiam concordat euangelium. Multos enim miserat vicarius Ihesu Christi ad reducendum Manfredum et alios rebelles ecclesie. Tandem misit filium suum Karolum dicens: Verebuntur filium meum 3856 . Sed ipsi ad quos mittebatur dixerunt: Hic est heres, venite occidamus eum et habebimus hereditatem eius 3857 . Sed accidit eis quod ibi dicitur: Malos male perdet et vineamsuam aliis locabit agricolis qui reddent ei fructus temporibus suis 3858 .

Laudemus ergo carissimi auctorem salutis a quo est omnis victoria, et rogemus eum qui est alpha et omega principium et finis 3859 , ut huic bono initio adiciat bonum finem, Dominus noster Ihesus Christus qui cum patre et spiritu sancto uiuit et regnat Deus per omnia secula seculorum Amen.

Notes
3825.

Io. 4, 42.

3826.

Io. 4, 6.

3827.

Io. 4, 29.

3828.

Io. 4, 7.

3829.

Ps. 16, 15.

3830.

Io. 4, 42.

3831.

Io. 4, 6.

3832.

Io. 4, 28.

3833.

Io. 4, 40

3834.

sedebat sedebat ] R2.

3835.

Rm. 6, 9.

3836.

Act. 9, 4.

3837.

Mt. 25, 40.

3838.

Is. 1, 14.

3839.

Lc. 23, 43.

3840.

Cf Io. 4, 9.

3841.

Io. 4, 18.

3842.

Ps. 84, 9.

3843.

Cf. Is. 7, 9. Si non credideritis non permanebitis] Vulgate.

3844.

Rm. 10, 17.

3845.

Ps. 16, 15. Ego autem in iustitia appraebo conspectui tuo, cum apparuerit gloria tua ] Vulgate. C’est le psaume d’introït de la 6ème férie avant le troisième dimance de Carême (dans le Missel, ce même jour est classé comme le vendredi de la seconde semaine de Carême).

3846.

Ps. 119, 1 (Répons graduel de la 6ème férie avant le troisième dimanche de Carême).

3847.

Ps. 39, 14. Deus meus ad adiuuandum me respice ] Vulgate. Chant d’offertoire de la 6ème férie avant le troisième dimanche de Carême.

3848.

Ps. 11, 8 (Prière de postcommunionde la 6ème férie avant le troisième dimanche de Carême).

3849.

Allusion à la lecture vétéro-testamentaire de la messe du jour (6ème férie avant le troisième dimanche de Carême), prise dans Gn. 37, 22, d’où les citations qui suivent.

3850.

Gn. 37, 7.

3851.

Gn. 37, 8.

3852.

Gn. 37, 10.

3853.

Allusion à la vengeance exercée par les fils de Jacob, Simon et Levi, contre les habitants de Sychem et leur prince qui avait pris de force leur soeur Dina, cf. Gn. 34, 25s.

3854.

Cf Gn. 37, 13 s.

3855.

Gn. 37, 18.

3856.

Mt. 21, 37.

3857.

Mt. 21, 38.

3858.

Mt. 21, 41.

3859.

Apoc. 1, 8.