SERMO n° 34 (RLS n°497), inédit 3888 .

Le même dix-neuvième dimanche, lorsque parvinrent les premiers bruits concernant la prise de Saphet et le massacre de ses occupants.

Sermon donné le 26 septembre 1266, sans doute devant la Curie.

« Qu’il ouvre votre coeur à sa loi et à ses préceptes et qu’il instaure la paix; qu’il exauce vos prières et se réconcilie avec vous, qu’il ne vous abandonne pas au temps du malheur » 3889 . Ici et dans les trois versets précédents, on nous montre combien ceux qui jouissent de la prospérité doivent se soucier de leurs frères dans le malheur.

1. Il nous faut avoir peur, puisque nous connaissons les malheurs de nos frères chrétiens à travers le monde, mais que nous n’y compatissons pas; ces malheurs proviennent des guerres civiles et intestines entre Chrétiens eux-mêmes; ils osnt dus aussi aux attaques des impies, Sarrasins, Païens, Tartares, Prussiens; or nous n’a&pportons aucune aide aux malheureux chrétiens de Terre sainte dont les forteresses tombentsous les coups des Sarrasins; nous devrions leur souhaiter salut et paix ; en espérant que le Seigneur conserve en leur faveur, le pacte conclu avec Abraham, s’ils Lui vouent un culte ardent;

2. suit le thème:Qu’il ouvre votre coeur à sa loi, c’est à dire dans l’intelligence de ce qu’il faut croire; et à ses préceptes, dans l’intelligence de ce qu’il faut faire; qu’il instaure la paix , celle qu’on obtient par la foi et l’action; qu’il exauce vos prières, en substituant les biens aux maux; qu’il se réconcilie avec vous , en pardonnant vos péchés; qu’il ne vous abandonne pas au temps du malheur, en vous exposantaux tentations;

a. qu’il ouvre votre coeur, pour que vous distinguiez le chemin à suivre; mais pourquoi à sa loi ? pour indiquer que l’homme, par ses propres facultés, ne peut comprendre l’Ecriture; c’et la doctrine de Dieu qui le conduit à son intelligence; dans l’Ecriture, on trouve des passages obscurs de par leur mode d’expression, qu’on peut élucider par le raisonnement; de ces obscurités, certaines peuvent être comprises par le recours à l’expérience: il suffit d’y joindre l’explication par l’exégèse; pour d’autres passages, l’expérience ne suffit manifestement pas: il y manque la révélation de l’intelligence, du coeur ou du sens; c’est la différence entre la sagesse divine et la sagesse huamine, selon Jérémie; ouvrir votre coeur à sa loi, c’est faire comprendre l’Ecriture par la foi; quant au reste du texte saint, la raison ou l’expérience suffisent à l’élucider; l’homme doit accueillir la sagesse divine pour atteindre par son coeur ce que sa raison ou son expérience ne peuvent lui faire comprendre de l’Ecriture;

b. et à ses préceptes, c’est à dire aux préceptes divins; non ceux du plaisir, diaboliques, ou ceux de la nature; car c’est pour Dieu d’abord et principalement qu’on doit agir;

c. qu’il instaure la paix, car il est le seul qui puisse vraiment l’instaurer, dans la nature comme netre les hommes;

d. qu’il exauce vos prières, qui doivent porter sur ce qui veint d’être exposé; et se réconcilie avec vous ; au cas où nous oublierions cela, le thème se conclut par: qu’il ne vous abandonne pas au temps du malheur ; inquiétons-nous de nos frères et de nous-mêmes; prions le Seigneur pour notre paix intérieure comme pour la paix en faveur des habitants de Terre sainte.

Ms R4, f. 176va-178rb.

Sermo eadem xixa dominica quando primo audita fuit captio Sapheti et trucidatio illorum qui ibi erant. ii° Machab. in principio: Adaperiat cor vestrum in lege sua et in preceptis suis et faciat pacem; exaudiat orationes vestras et reconcilietur vobis nec vos deserat in tempore malo 3890 .

Hac dominica secundum consuetudinem officii ecclesie romane legitur in matutinis principium secundi libri Machabeorum, in cuius principio predicta verba continentur. Legitur enim ibi quod Iudei qui erant Iherosolimis et in regione Iudea fratribus suis Iudeis qui (f. 176vb) erant per Egiptum scripserunt salutem et pacem bonam 3891 , et subiunxerunt: Benefaciat vobis Deus et meminerit testamenti sui quod ad Abraham et Iacob locutus est seruorum suorum fidelium et det vobis omnibus cor ut colatis eum et faciatis eius voluntatem corde magno et animo volenti 3892 ; adaperiat cor vestrum etcetera 3893 .

In hoc nobis ostenditur quomodo illi qui prosperitate fruuntur solliciti esse debent pro fratribus suis, qui in aduersitate positi sunt. Isti Iudei qui erant Iherosolimis prosperitate fruebantur; Iudei vero qui erant in Egipto erant in aduersitatibus constituti. Unde recte illi dicebantur esse in Iherosolimis, quod interpretatur visio pacis vel pacifica 3894 . Alii erant in Egipto, quod interpretatur tenebra uel meror 3895 . Propter hoc Dominus reprehendit, Amos vi°, duas tribus que prosperitate fruebantur, sed non compatiebantur decem tribubus que pro magna parte destructe erant, et aliis [quibus] destructio imminebat, dicens: Dormitis in lectis eburneis et lasciuitis in stratis vestris, qui comeditis agnum de grege, vitulos de medio armenti, qui canitis ad vocem psalterii sicut Dauid; putauerunt se habere vasa cantici, bibentes in fialis vinum et optimo unguento delibuti et nichil compatiebantur 3896 super contritione Ioseph, quapropter nunc migrabunt in capite transmigrantium 3897 , id est: inter transmigrantes et eos qui ducentur captiui, ipsi primo ducentur.

1. Formidare ergo debemus, qui audimus tot et tantas in diuersis partibus mundi fratres nostros Christianos aduersitates sustinere, et tamen eis non compatimur. Audimus Christianos in Christianos insurgere, sanguinem fratrum suorum effundere sicut aquam, id est nullam [curam] 3898 facientes de effusione sanguinis ac si effunderent tantum (f. 177ra) de aqua.

Dicit psalmus: Si inimicus meus maledixisset michi, sustinuissem utique et si is qui oderat me super me 3899 mala 3900 locutus fuisset, abscondissem me forsitan ab eo; tu vero unianimis, dux meus et notus meus, qui simul mecum dulces capiebas cibos; in domo Dei ambulauimus cum consensu 3901 , supple: hec faciebas contra me, et ideo magis intolerabile. Sic hodie possunt dicere Christiani qui ab aliis Christianis crudeliter tractantur et interficiuntur: etiam fratrum gratia rara est, et frater fratrem suum venatur ad mortem 3902 , et inimici hominis domestici eius 3903 . Insurgit genscontra gentemet ciuitas contra ciuitatem, ciuitates in se ipsas, domus contra domum 3904 . Hec sunt ciuilia et intestina bella.

Nichilominus impii Sarraceni, Pagani, Tartari, Pruteni insurgunt contra Christianos, unde hodie verificatur illud quod comminatum fuerat per prophetam: Foris vastabit eos gladius et intus pauor, Deuteron. xxxii° 3905 . Et ideo deberemus liquescere in lacrimas et dicere cum Ier.: Quis dabit capiti meo aquam aut oculis meis fontem lacrimarum, et plorabo die ac nocte interfectos, filie populi mei ? 3906 ; et xiiii°: Deducant oculi mei lacrimas per diem et noctem et non taceant quoniam contritione magna contrita est virgo, filia populi mei, plaga pessima vehementer; si egressus fuero agros, ecce occisi gladio et si introiero ciuitatem, ecce attenuati fame 3907 .

Legitur in principio secundi Neemie quod cum Neemias audisset quod illi qui derelictifuerant de captiuitate in prouincia in afflictione magna erant et in opprobriis et murus Iherusalem dissipatuserat, et porte eius combuste igni, sedit et fleuit et luxit diebus multis et ieiunauit et (f. 177rb) orauit ad Dominum 3908 . Nos autem audientes quod ille pusillus grex, qui post tot et tantas ruinas derelictus erat in terra sancta, modo conculcatur, deuoratur, opprimitur ab ipsis Sarracenis, et quod fortiletie, quibus quasi quibusdam muris protegebantur contra impetus impiorum Sarracenorum, suffosse sunt et destructe, non curamus nec eis compatimur, eis aliquod auxilium tribuendo.

Sed reuocare deberemus ad memoriam quod, licet iudicium incipiat a domo Domini, nichilominus veniet super capita aliorum, sicut legitur Ezechiel. ix° de sex viris qui habebant vasa mortisin manibus suis, et iniunctum fuit eis ut transirent per ciuitatem sequentes eum qui eratvestitus lineiset percuterent senes et adolescentes,virgines et paruulos, et non parcerent alicui et a sanctuario Dei inciperent 3909 . Et si in viridi hoc factum est in arido quid fiet ? 3910

Ostenditur etiam nobis in predictis que caris nostris in tribulatione positis optare debemus, salutem scilicet, id est amotionem noxiorum et pacem bonam, largitionem utilium, quibus habitis cor pacatur. Sed quia aliquando cor quiescit in noxiis et pacatur, et talis pax mala est, ideo ad differentiam eius dicit: bonam . Vel optare debemus ut amotis noxiis, pacem habeamus inter nos.

Subiungit etiam: Benefaciat vobis Deus, quia ipse solus hoc potest. Et meminerit testamenti sui, id est pacti quod habuit ad Abraham et ad ceteros seruos suos, et det vobis ut colatis eumfide, spe et caritate, et ex isto cultu fructum accipiatis, et faciatis eius voluntatem corde bono et animo volenti, id est in magnis et arduis, non in minimis tantum, et non tepide, sed feruenter, id est sapienter (f. 177va), et sponte siue spontanee, seu magnanimiter et affectuose, voluntatem de qua dicitur ia ad Thessal. iiii°: Hec est enim voluntas Dei sanctificatio vestra, ut abstineatis vos a fornicatione 3911 . Luc. xii°: Qui cognouit 3912 etcetera. Hoc est animo volenti.

2. Et secuntur verba que prelibauimus: Adaperiat cor vestrum in lege sua, id est intelligentiam credendorum, et in preceptis suis, faciendorum, et faciat pacem, credendo scilicet et operando; exaudiat orationes vestras, pro malis amouendis et bonis adipiscendis, et reconcilietur vobis, peccata condonando, nec vos deserat in tempore malo, tentationibus exponendo.

a. Adaperiat cor vestrum in lege sua et in preceptis suis, ut cognoscamus que credenda et que etiam facienda, et loquar eo modo quo dicitur in euangelio quod Dominus aperuit oculos ceci nati 3913 , id est fecit ut oculis videret cecus ille, que antea non viderat, et sciret dirigere gressus suos. Unde in Luc. ultimo legitur: Aperuit eis sensum ut intelligerent scripturas 3914 . Et Ysa. xxii°: Aperiet et non erit qui claudat 3915 . Et in Apocalipsi iii°: Aperiet et nemo claudet 3916 . Et Iob xii°: Si incluserit hominem nemo est qui aperiat 3917 .

Sed quid est quod dicit: Adaperiat cor vestrum in lege sua ? Potius deberet dicere: Adaperiat legem suam, ut cor vestrum intelligat et cognoscat que in lege latent, sicut legitur Luc. iiii°: Traditus est illi liber prophete Ysaye et ut reuoluit librum inuenit locum ubi scriptum erat: spiritus Domini super me 3918 . Et post pauca: Et cum complicuisset librum reddidit ministro 3919 . Aperuit ergo librum ut legeret. Similiter in Apocalipsi legitur v°: Et vidi in dextera sedentis super thronum librum scriptum intus et foris signatum sigillis septem 3920 . Et postea sub-(f. 177vb)-iungitur: Et nemo poterat in celo neque in terra neque subtus terram neque in celo respicere illum 3921 . Et postea subiungit de apertione libri et enumerat quod cum aperuisset agnus unum de sigillis, quid viderit Iohannes. Similiter de secundo et de tertio et sic deinceps usque ad septem 3922 . Non dicitur quod aperuit cor hominis, sed quod aperuit librum et soluit signacula. Item in psalmo dicitur: Reuela oculos meos et considerabo mirabilia de lege tua 3923 ; non dicit: Reuela legem ut considerem mirabilia que in ea continentur.

Ad hoc dicendum legitur Ier. xxxi°: Post dies illos dicit Dominus dabo legem meam in visceribus eorum et in cordibus eorum scribam eam et ero eis in Deum et ipsi erunt michi in populum et non docebit ultra vir proximum et vir fratrem suum dicens: cognosce Dominum; omnes enim cognoscent me a minimo eorum usque ad maximum 3924 . Et in Io. vi°: Scriptum est in prophetis et erunt omnes docibiles Dei 3925 . Hoc dixit quia murmurabant de illoquod dixisset: ego sum panis viuus qui de celo descendi. Et dicebant: nonne hic est Ihesus filius Ioseph, cuius nos nouimus patrem et matrem ? Quomodo ergo dicit hic: quia de celo descendi ? 3926 Et ipse respondit: Nolite murmurare inuicem; nemo potest venire ad me nisi Pater qui misit me traxerit illum 3927 . Et postea subiungit: Est scriptum in prophetis 3928 . Quasi si diceret: istud tale est ad quod non potestis per doctrinam hominis peruenire, sed per doctrinam Dei.

Per hoc intelligimus quod in scriptura sunt quedam occulta et obscura propter modum loquendi, et hec possunt reserari ab homine quadam ratione rerum de quibus loquitur scriptura, que occulte sunt et abscondite. Sed harum rerum quedam sunt, ad quarum rerum cognitionem potest perueniri per experimentum, quedam ad (f. 178ra) quas non attingit experimentum.

Quantum ad res ad quarum cognitionem potest perueniri per experimentum, homines possunt doceri ab hominibus, et indiget scriptura in qua scribitur de talibus rebus apertione per expositiones. Quo ad alias, indiget apertione sensus, seu cordis vel intellectus. Et ideo distinguit Ieremias inter theodoctos et doctos ab homine, inter docibiles Dei et docibiles hominum. Et ideo alicubi loquitur scriptura de apertione scripture seu libri, et alicubi de apertione cordis vel sensus, sicut hic cum dicit: Adaperiat cor vestrum in lege sua. Adaperiat, scilicet quo ad credenda, que attingi non possunt per experimentum, quia tunc fides non haberet meritum, cum ei humana ratio preberet experimentum. Quo autem ad alia que obscuritatem habent ex modo dicendi, vel ratione rerum que occulte sunt, potest tamen ad eas attingi per experimentum, potest aperiri scriptura ab homine.

Verumptamen experimentum aliquo modo adminiculatur ad ea que credenda sunt, secundum quod dicit apostolus ad Ro. i°: Inuisibilia enim Dei 3929 etc. Similiter et expositio scripturarum. Sed neutrum sufficit. Et ideo oportet ut Deus aperiat sensum vel cor hominis, ut homo sit docilis Dei et theodoctus. In aliis autem aperit, non tamen sine Deo, et docetur homo ab homine. Et ideo quod dicitur hic: Adaperiat cor vestrum in lege sua, subaudi: ad cognoscendum credenda.

b. Sequitur: Et in preceptis suis, ut cognoscamus que facienda. Licet enim tractantes de moribus docuerint que facienda sunt, non tamen modum quo facienda sunt. Nesciebant enim quod finis precepti est caritas de corde puro et conscientia vera et fides 3930 non ficta. Nesciebant enim quod facienda essent primo et principaliter propter Deum. Et secundum hoc sunt precepta Dei, de quibus dicit Dominus: Hoc fac et viues 3931 . Si autem talia (f. 178rb) fiant propter utilitatem propriam, hoc potest fieri ex libidine, et tunc precepta diaboli; vel sine libidine, id est sine amore improbo, et tunc sunt precepta nature, si ibi sistatur. Si autem propter Deum primo et principaliter, tunc sunt precepta Dei. Et hunc modum solus Deus docet, et tunc dicitur Deus aperire cor hominis in preceptis suis.

c. Sequitur: Et faciat pacem. Pacem temporis ipse solus facit, qui imperat ventis et mari 3932 et post tempestatem facit tranquillum 3933 . Sicut ipse solus facit pacem inter elementa, sic et inter homines. Pacem etiam pectoris facit, siue interiorem inter seipsum et Deum. Ipse enim solus mediator est Dei et hominum. Ipse enim solus potest manum ponere in ambobus 3934 . Ipse solus potest se flectere ad pacem, similiter et corda hominum conuertere ad se et ad pacem cum ipso. Ipse solus potest tenere se ipsum. Ipse solus potest cor hominis flectere ad pacem, similiter pacem eternitatis ipse solus dare potest, de qua dicit: Pacem reliquo vobis 3935 .

d. Sequitur: Exaudiat orationes vestras, que debent esse de predictis, et reconcilietur vobis. Ipse solus potest se reconciliare nobis, et quia predicta de facili possemus amittere, si nos desereret in temptationibus et exponeret, ideo subiungit: Nec vos deserat in tempore malo.

Carissimi simus solliciti pro fratribus nostris, simus et solliciti pro nobis. Rogemus Dominum ut det eis bonam pacem, similiter et pro nobis, ut pacem nobis tribuat tam exteriorem quam interiorem, ut tandem possimus habere superiorem, quam nobis tribuere dignetur Dominis noster Ihesus Christus qui viuit in secula seculorum Amen.

Notes
3888.

La transcription de J.-B. Pitra, op. cit., p. 283-287, est largement fautive et dépourvue d’apparat critique.

3889.

2. Mac. 1, 4-5.

3890.

2. Mac. 1, 4-5.

3891.

Cf. 1. Mac. 1, 1.

3892.

volente] Vulgate ; idem infra.

3893.

2. Mac. 1, 2-3.

3894.

Cf. Thiel, p. 327, s.v Jerusalem.

3895.

Cf. M. Thiel, p. 292, s.v Aegyptus.

3896.

patiebantur] Vulgate.

3897.

Amos 6, 4-7.

3898.

curam?] R4 abimé.

3899.

me] Vulgate ; om. R4.

3900.

magna] Vulgate.

3901.

Ps. 54, 13-15.

3902.

Mi. 7, 2.

3903.

Mt. 10, 36 (=Mi. 7, 6).

3904.

Cf. Mt. 24, 7: Consurget enim gens in gentem et regnum in regnum.

3905.

Deut. 32, 25.

3906.

Ier. 9, 1.

3907.

Ier. 14, 17-18.

3908.

Cf. 2. Ezr. 1, 3.

3909.

Cf. Ez. 9, 1-6.

3910.

Lc. 23, 31.

3911.

1. Thes. 4, 3-4.

3912.

Lc. 12, 47.

3913.

Io. 9, 32.

3914.

Lc. 24, 45.

3915.

Is. 22, 22.

3916.

Apoc. 3, 7.

3917.

Iob 2, 14.

3918.

Lc. 4, 17-18.

3919.

Lc. 4, 20.

3920.

Apoc. 5, 1.

3921.

Apoc. 5, 3.

3922.

Cf. Apoc. 6, 1s.

3923.

Ps. 118, 8.

3924.

Ier. 31, 33-34.

3925.

Io. 6, 45.

3926.

Io. 6, 41-42.

3927.

Io. 6, 43-44.

3928.

Jo. 6, 45.

3929.

Ro. 1, 20.

3930.

fide] ms.

3931.

Lc. 10, 28.

3932.

Lc. 8, 25.

3933.

Tb. 3, 22.

3934.

Iob 9, 33.

3935.

Io. 14, 27.