SERMO n° 37 (RLS n° 741), inédit.

Pour sainte Hedwige

Sermon donné peu après le 27 mars 1267.

« Sa veuve, je la bénirai de bénédiction; ses pauvres, je les rassasierai de pain » 4055 . Cette prophétie, le Seigneur l’a accomplie en sainte Hedwige, qui fut veuve du vivant de son mari, s’abstenant avec son accord du lit conjugal; veuve aussi son mari mort, ne s’écartant pas de la règle donnée aux veuves par l’apôtre, règle qu’elle observa et sur laquelle même elle renchérit; Dieu a béni cette veuve de sin vivant et après sa mort, d’une bénédiction perpétuelle et parfaite; ses pauvresne manuent pas d’être rassasiés de pain.

1. Le Seigneur lui a donc dit, ainsi qu’à ses semblables: sa veuveetc.; cette prophétie, si elle s’applique d’abord à l’Eglise devenue veuve de son Epoux, peut tout aussi bien l’être à Hedwige, qui préféra les bars de l’Epoux immortel à ceux de son mari selon la chair; elle fut pourtant l’objet de toutes sortes de tentations, car il n’est aucune créature qui n’ait été tentée; le Seigneur lui-même l’a été, de trois façons: d’abord lorsqu’il était affamé; ensuite lorsque, plaçant toute sa confiance en Dieu, il s’abaissa; enfin lorsqu’il voulut commander par sa sagesse à tous les royaumes; les pauvres, les spirituels et les savants sont respectivement l’objet de ces trois tentations; car si le Seigneur fut tenté, à plus forte raison les hommes; de même cette sainte, qui choisit alors l’amour de l’Epoux, vibrant au contact de sa grâce; elle fut veuve du vivant de son mari, non pour le pousser au péché, mais au contraire pour le conduire au bien; grâve à elle, il fut sanctifié; 2. après le décès de son mari, elle connut encore sept années de veuvage, gouvernant bien sa maison, ses fils et ses neveux, sauvegardant sa chasteté, rendant service à ses parents décédés par des prières et des aumônes en leur faveur, implorant pour eux les suffrages de l’Eglise, observant en tout cela la règle où l’apôtre, en 1. Timothée 5, 3-10, prescrit aux véritables veuves leur conduite:

a. elle a appris à ses enfants la crainte de Dieu: l’un subit le martyr tel un bon pasteur; l’autre devint cistercienne; un troisème fut nourri de la doctrine qui lui permet aujourd’hui d’être évêque de Salzbourg; elle pria pour ses parents défunts et son mari mort, plaça toute sa confiance en Dieu; elle pratiqua des jeûns continuels et rudes, veilla en oraisons, marcha dans le gel et le froid pour aller prier et écouter la messe, demeurant alors debout, ou prostrée quasiment morte; ses fréquentes génuflexions lui valurent des cals aux genoux; elle vivait de la pure grâce divine, nbon de la vie naturelle;

b. elle prit soin de ses domestiques et des siens, veillant à leur religion;

c. elle ne fut pas élue pour vivre des aumônes de l’Eglise, mais au contraire nourrit des apuvres des siennes, racheta des captifs et libéra desserfs à grandsfrais;

d. comment aurait-elle pu contracter un second mariage, elle qui ne consomma qu’à peine le premier ?

e. témoignent pour elle tous ceux qui ont bénéficié de ses largesses; et s’ils se taisaient, les peirres des bâtiments qu’elle a fait construire pour les religieux parleraient en sa faveur;

f. on a vu comment elle éduqua ses enfants;

g. elle fut accueillante aux pauvres et aux pélerins, en leur consacrant de larges sommes;

h. elle lavait les pieds des nonnes et même cux des lépreux;

i. elle consola les malheureux, en particulier captifs qu’elle racheta;

j. elle a réellement accompli de bonnes oeuvres, méritant d’être bénie durant sa vie et après sa mort de la bénédiction de gloire et de la couronne éternelle;

3. elle a rassasié ses pauvres de pain, de ces trois pains qu’évoque le Seigneur dans l’Evangile, et dont il rassasiera les pauvres, à savoir la vison face-à-face, l’amour parfait et la jouissance consommée de Dieu; en attendant, il leur donne les miettes qu’évoque le Psaume: l’edspréance, la foi, la charité; qu’il daigne nous donner ces miettes à présent, et dans le futur nous rassasie des trois pains évoqués.

Ms P, f. 125rb-127vb; ms A, f. 146va-148va.

Sermo de beata Adwigi.Viduam eius benedicens benedicam, pauperes eius saturabo panibus 4056 .

Hanc prophetiam Dominus impleuit 4057 in beata Adwigi que vidua fuit viuente marito, que de licentia viri sui annis plurimis a thoro abstinuit maritali. Vidua etiam fuit marito suo mortuo, non declinans a regula quam apostolus tradidit viduis, sed eam seruauit et superaddidit. Hanc viduam Dominus benedixit in presenti vita multiplici benedictione. Benedixit etiam et eam post hanc vitam benedictione perpetua et perfecta et pauperes dicte domine non desinit Dominus 4058 adhuc panibus saturare, id est prouentibus et redditibus ad hoc datis et assignatis a beata Adwigi 4059 .

1. Dicit ergo Dominus de 4060 ea et sibi consimilibus: Viduam eiusetc. Licet enim hoc dictum sit de Ecclesia, secundum statum ipsius post mortem sponsi sui que tunc quasi viduata remansit, quando sponsus ablatus fuit ab ea, quando ipsa et filii eius deplorauerunt tempus viduitatis, quia tunc venerant dies de quibus dixerat eis Dominus: Venient dies in quibus auferetur ab eis sponsus 4061 et tunc lugebunt, hanc viduam 4062 tamen Dominus 4063 benedicens benedixit et multiplicauit, ut fecundior esset et plures pareret filios, quam quando habebat virum suum per presentiam corporalem. Tunc enim adimpletum est quod predixerat Anna in cantico suo i° Regum ii°: Donec sterilis peperit plurimos et que multos habebat filios infirmata est 4064 ; sterilis, id est ecclesia viro suo viduata. Vidue enim que vere vidue sunt steriles sunt et non generant. Hec tunc peperit plures filios quam quando habebat presenciam viri 4065 , et que multos habebat filios, id est sinagoga, infirmata estet conclusa vulua eius sterilis effecta. Completum enim est in ea quod dictum est per Osee prophetam: Da eis vuluam sine liberis et ubera arentia 4066 . Tunc impletum est illud Psalmi: Suscitans a terra inopem et de stercore erigens pauperem ut collocet eum cum principibus, cum principibus populi sui qui habitare facit sterilem in domo matrem filiorum letantem 4067 .

Post mortem enim Domini et resurrectionem, Dominus apostolos et discipulos suos qui erant egeni et pauperes de humilitate et vilitate liberauit et constituit eos principes super omnem terram. Et ecclesiam que erat in statu sterilitatis id est viduitatis fecit habitare in tuto a caumate et a pluvia, hoc est in domo, id est in tuto aduersitate temptationum, et letari in multitudine filiorum. Et si ergo predicta verba primo et principaliter dicta sint de ecclesia, verumptamen et de beata Adwigi congrue intelliguntur.

Dicit ergo de ea: Viduam eius 4068 benedicens benedicam. Ipsa enim vidua fuit per plures annos viuente 4069 adhuc viro suo, de cuius licentia statum viduitatis assumpsit, a thoro maritali se separans et a maritalibus amplexibus se sequestrans. Preelegit enim immortalis sponsi brachiis amplexari ut posset vere dicere illud Cantici ii°: Leua eius sub capite meo et dextera illius amplexabitur me 4070 . Leua dicitur a leuando. Per leuam dona spiritualia quibus Deus sustentat in presenti sponsam suam ne cadat secundum quod dicit Psalmista: Cum ceciderit iustus non collidetur, quia Dominus supponit manum suam 4071 . Et alibi dicit: Dominus erigit elisos 4072 ,Dominus diligit iustos. Hanc leuam Dominus supposuit capiti beate Adwigis. Et poterat vere dicere cum Psalmista: Impulsa euersa sum ut caderem et Dominus suscepi me 4073 . Impulsa enim fuit multis temptacionibus. Quia non est nec fuit aliquis adeo sanctus qui pulsatus temptationibus non fuerit, etiam ipse Dominus de quo legitur quod postquam baptizatus fuerat et quadraginta diebus et quadraginta noctibus ieiunauerat in deserto, in quo occasiones peccati non habundant, accessit ad eum temptator et temptauit eum multis et grauibus temptationibus 4074 , ad ostendendum quod quantumumque homo mundatus fuerit a peccatis et magnam et grauem penitentiam egerit et se ab occasionibus peccatorum elongauerit, nichilominus tamen temptationibus pulsatur ab astuto, malitioso, temptare consueto, et qui in temptando non fatigatur, hoc est a diabolo qui temptat hominem aliquando de necessariis sine quibus homo non potest 4075 viuere -et necessitas legem non habet-, aliquando de hiis que videntur spectare ad honorem Dei et ad salutem hominis, ut homo commutat se totum Deo iuxya illud: Iacta super Dominum curam tuam et ipse te enutriet et non dabit in eternum fluctuationem iusto 4076 ; hebraica veritas habet: Proice super 4077 Dominumcuram tuam 4078 , unde dicit auctoritas: « Proice te in Deum, non est tam crudelis ut se subtrahat et te cadere permittat » 4079 ; ia Petri v°: Omnem 4080 sollicitudinem vestram proicientes in Deum quoniam ipsi cura est de vobis 4081 . Aliquando temptat eum de hiis que spectant ad utilitatem aliorum ut aliis fructificet. Sicut enim regnante impio est ruina populi et propter peccata populi Dominus facit regnare ypocritam, Prouerbiis xxviii°: Regnantibus impiis ruine hominum, sic in exaltatione iustorum multa gloria 4082 est subditorum et etiam utilitas, unde in Prouerbiis xiiii°: Sapiens mulier edificat domum suam et insipiens exstructam quoque manibus destruit 4083 , et ideo dicit Salomon in Ecclesiaste x°: Vhe tibi terra cuius rex puer est beata terra cuius rex nobilis est 4084 . Hiis tribus modis temptatus fuit Dominus: primo ut esuriens, quasi in necessitate positus, diceret ut lapides panesfierent 4085 ; secundo ut totam confidentiam ponens in Domino, qui promiserat suis: Angelis suis mandavit 4086 de te 4087 etc, mitteret se deorsum 4088 ; tertio ut preesse vellet omnibus regnis et ea sua sapientia gubernare, regere et defensare. Prima temptantur pauperes, secunda spirituales, tertia litterati.

Sicut ergo Dominus non expers fuit a temptationibus, sic nec alii, unde dicitur in Iob quod temptatio est vita hominis super 4089 terram 4090 . Similiter nec ista sancta non fuit libera a temptationibus, verumptamen Dominus supposuit leuam suam sub capite eius ne caderet, et si caderet quod statim eleuaretur. Et dextera Dei amplexata est eam. Amplexus tangit, stringit et unit. Sic ista beata amplexata fuit ut sponsum suum diligeret super omnia propter se, non alia causa mediante. Tactus enim non est per medium, sed sine medio. De hoc tactu dicit sponsa in Cantico v°: Dilectus meus misit manum suam per foramen et venter meus intremuit ad tactum eius 4091 . Interiora nostra vere intremiscere debent quando sentimus et recogitamus quod Deus tetigit nos tactu amoris sui et talis ut pro nobis daret se ipsum. Tangit ergo sponsam suam quando dat ei graciam 4092 ut sponsum suum super omnia diligat. Stringit quando dat ei gratiam ut ei inseparabiliter adhereat. Unit quando dat ei gratiam ut idem velit et a voluntate eius non discrepet et cum ipso pariter in regno gaudeat. Sic amplexari ab immortali sponso hec beata concupiuit et preelegit, et huiusmodi amplexum carnalibus amplexibus, licet maritalibus, preposuit. Et ideo viuente marito suo sed ex consensu ipsius statum viduitatis assumpsit et elegit, iuxta doctrinam apostoli ia ad Cor. vii° dicentis: Nolite fraudari inuicem nisi forte ad tempus ut vacetis orationi 4093 .

Vidua ergo fuit viuente viro suo, sed hoc non fecit ut iniceret ei laqueum et occasionem prestaret ei peccandi, sed potius ut induceret eum ad bonum et esset ei causa 4094 salutis. Sanctificatus enim fuit vir eius per ipsam, sicut dicit apostolus prima ad Cor. vii°: Sanctificatus enim est vir infidelis per mulierem fidelem et sanctificata est mulier infidelis perhominem fidelem 4095 , ut Tiburtius per Ceciliam et Daria per Crisantum, unde ibidem dicit apostolus: Unde enim scis mulier si virum saluum facias aut unde scis vir si mulierem saluam facias ? 4096 Hac de causa voluit Dominus ut hec vidua esset viuente viro suo.

2. Post mortem viri septem annis in viduitate permansit, seruans regulam quam apostolus dedit viduis, et ad eam superaddidit. Vera enim vidua fuit, domum suam bene rexit, filios et nepotes Deum timere docuit et castitatem seruare. Vicem reddidit parentibus et si non in sustentatione temporalium, quia iam mortui erant, tamen orando pro eis, elemosinas pro eis erogando, suffragia ecclesie pro eis exorando. Et licet esset destituta solatio maritali, sperabat tamen in Deum et instabat orationibus nocte et die 4097 , delicias fugiebat, annosa erat, unius viri uxor 4098 ; in operibus bonis testimonium habens, filios educauit 4099 in omni sanctitate; hospitio recipiebat pauperes 4100 ; sanctorum pedes lauit 4101 ; tribulationem patientibus subministrauit 4102 ; omne bonum 4103 opus subsecuta est 4104 . Hii sunt articuli regule quam tradidit apostolus viduis, ia ad Timoth. v° 4105 , dicens: Viduas honorate que vere vidue sunt; si qua autem vidua filios aut nepotes habet, discat 4106 primo domum suam regere et mutuam vicem reddere parentibus; hoc enim acceptum coram Deo 4107 .

a. Hec enim filios docuit timere Deum: primogenitum docuit abstinere a rapinis et exactionibus 4108 ; alius martirium subiit ut bonus pastor et dominus posuit animam suam pro defensione suorum contra Tartaros; filiam suam in ciscertiensi ordine posuit. Nutum suam ad omnem sanctitatem induxit, adeo ut spiritus eius videretur dupplicatus in ea, sicut spiritus Helye in Heliseo. Doctrina etiam eius fuit imbutus, qui modo preest ecclesie Salzuburgensi. Parentibus mutuam vicem reddidit, ut a quibus messuerat carnalia, spiritualia eis habundantissime ministraret in elemosinis et suffragiis ecclesie. Subiungit apostolus: Que autem vere vidua est desolata speret in Dominum, instet obsecrationibus et orationibus nocte et die 4109 . Hec vere vidua, viri solatio destituta, totam spem suam posuit in Domino et posuit vere: Spes mea in Deo est 4110 ; et instabat obsecrationibus pro remotione malorum et orationibus pro adeptione bonorum. Quod enim legitur Luca ii° de Anna prophetissa, que vidua erat usque ad annos octoginta quatuor , quod non discedebat de templo, ieiuniis et obsecrationibusseruiens die ac nocte 4111 , verum fuit et de ista diuturnitate temporis. Huic ieiunia erant continua, artissima, de nocteperuigil erat in orationibus, de die pedes et nudis pedibus per lutum, per glaciem ad ecclesiam properabat, ibi trahens moram orando et missas audiendo a mane usque ad meridiem. Numquam visa est sedere in ecclesia, sed stans vel prostrata in oratione perseuerabat, in quibus rapiebatur et apparebat ut mortua. Propter frequentes genuflexiones callos habebat 4112 in genibus. Propter lutum et gelu durum scissuras habebat in pedibus et etiam in manibus, quibus librum suum tenebat 4113 et candelam sine cirothecis vel alio velamine, et quas nudas protendebat ad celum.

Subiungit etiam apostolus: Nam que in deliciis est viuens mortua est et hoc precipe ut irreprehensibiles sint 4114 . Ista enim abdicatis deliciis viuens, viua erat vita gratie iuxta illud: Viuens viuens ipse confitebitur tibi 4115 . Viuens enim vita nature et non viuens vita gratie semiuiuus est, sicut dicitur de illo qui incidit in latrones et ab eis spoliatus fuerat et sauciatus. Irreprehensibilis fuit, immo fuit ab omnibus reprobata et laudata.

b. Sequitur: Si quis autem suorum et maxime domesticorum curam non habet fidem denegauit et est infideli deterior 4116 . Hec curam habuit, et suorum et domesticorum sicut supradictum est, et in tantum ut omnes sui domestici vitam agerent religiosam, ut quod dictum est de Christo Io. xiii°: Cum dilexisset suos in fine dilexit eos 4117 , sic ista dilexit suos in finem omnis consummationis, ut essent in bono consummati.

c. Sequitur: Vidua eligatur non minus septuaginta annorum 4118 . Hec non electa fuit ut pasceretur almoniis ecclesie -de tali enim electione loquitur apostolus-, sed ipsa pauperes et viduas et religiosas personas suis elemosinis sustentauit, captiuos redemit, seruis magno pretio dato libertatem acquisiuit.

d. Sequitur: Que fuerit unius viri uxor 4119 . Quando enim ista ad secundas nuptias conuolaret, que primis nuptiis non nisi ad modicum tempus uti voluit?

e. In operibus bonis testimonium habens 4120 . Testimonium habuit enim et habet illorum 4121 quibus fuit benefica 4122 et multas elemosinas erogauit. Sed si hii tacuerint lapides clamabunt 4123 edificiorum que fecit religiosis, quorum sumptus ut probatum est ascenderunt usque ad triginta milia marcharum argenti.

f. Sequitur: Si filios 4124 educauit 4125 . Quomodo eos educauerit, superius dictum est.

g. Sequitur: Si hospitio recepit 4126 , supple pauperes et peregrinos: dum viueret eos recipiebat, et adhuc eos cotidie recipit, quia domos in quibus reciperentur edificauit et amplos redditus ad sumptus huiusmodi assignauit.

h. Sequitur: Si sanctorum pedes lauit 4127 : hec sororum sanctimonialium pedes lauabat, pedes etiam leprosorum, et de aqua illa qua loti fuerant faciem suam lauabat, et lintheo quo eos terserat, oculos et faciem suam tergebat.

i. Sequitur: Si tribulacionem patientibus subministrauit 4128 : hoc fecit frequentius, maxime in redemptione captiuorum.

j. Sequitur: Si omne opus bonum subsecuta est 4129 : vere hec subsecuta est omne bonum opus. Sequebatur enim si quomodo comprehenderet, in quo et comprehensa est a Christo Ihesu, sicut apostolus de se ad Philippenses iii° 4130 . Nitebatur enim ad omne bonum et currebat, voluntas benefaciendi numquam ei deerat, et si aliquando ei facultas desuerit. Ista fecerat ante mortem viri, sed post mortem viri ista peramplius et perfectius adimpleuit. Vere ergo vidua fuit et meruit ut benediceretur a Domino et in presenti et in futuro, et ut impleretur in ipsa quod promiserat Dominus per prophetam dicens: Viduam eius benedicens benedictam . Benedixit eam Dominus in presenti, dando ei plenitudinem gratiarum, et quia Dominus non unam solam benedictionem habet, ideo 4131 benedixit eam post mortem adeo habundanter, ut non tantum benedixerit eam benedictione glorie ei coronam sempiternam tribuendo, sed etiam fecit exuberare hanc benedictionem in operibus miraculorum, ut etiam viuentes de plenitudine benedictionis eius acciperent sanitates corporum et medelam animarum, consolationem merentium et deseculatorum, ut etiam in presenti gaudii quo referta est essent participes, ut eos post se traheret in odore unguentorum suorum 4132 .

3. Sequitur: Pauperes eius saturabo panibus 4133 . Pauperes eius appellat quos 4134 ipsa sustentauit de bonis suis, et adhuc sustentare non cessit. Pauperes etiam eiusappellantur, qui paupertatem eius amplexati sunt per imitationem et deuotionem. Hos saturabit Dominus tribus panibus de quibus fit mentio in euangelio, et docet ut eos petamus a Domino qui verus amicus noster est, et dicamus: Amice acomoda michi tres panes 4135 . Sine istis tribus panibus omnis mensa est inops et omnis anima carne deficit atque perit. Hii tres panes sunt aperta Dei visio, perfecta delectio et consummata fruitio. Hiis panibus Dominus satiabit pauperes suos, sed interim in via, ne deficiant, sustentat eos de reliquiis horum panum de quibus dicitur un psalmo: In reliquiis tuis preparabis vultum eorum 4136 , id est ylarem facies et iocundum; et alibi in Psalmo: Et reliquie cogitationis diem festum agent tibi 4137 . Reliquie iste sunt fides, spes, caritas. Et non dicuntur reliquie ratione posteritatis, sed ratione minoritatis. Precedunt enim predictos tres panes et non secuntur, sed sunt minime in comparatione illorum panum.

Dominus autem Ihesus Christus per 4138 preces et merita beate Adwigis sustentet nos hiis reliquiis in presenti, et predictis tribus panibus nos satiet in futuro, qui cum Patre et Spiritu Sancto viuit et regnat unus Dominus in secula seculorum. Amen.

Notes
4055.

Ps. 131, 15. Je n’ai pas suivi la Bible de Jérusalem, qui choisit le texte du Psautier hébraïque pour traduire: « Sa nourriture, je la bénirai... »; c’eût été aller à contre-sens du sermon qui file tout le long la métaphore de l’Eglise et de la sainte épouse du Christ, je m’en suis donc tenu à la traduction de la Vulgate.

4056.

Ps. 131, 15.

4057.

Hanc prophetiam Dominus in beata Advigi] A.

4058.

dominus] add. marg. P.

4059.

id est prouentibus et redditibus ad hoc datis et assignatis a beata Adwigi] add. marg. P.

4060.

F. 146vb A.

4061.

Mt. 9, 15.

4062.

F. 125va P.

4063.

Dominus] corr. marg. A.

4064.

1. Rg. 2, 5.

4065.

quam quando habebat presenciam viri] add. marg. P.

4066.

Os. 9, 14.

4067.

Ps. 112, 7-9.

4068.

F. 125vb P.

4069.

viuen-(f. 147ra)-te A.

4070.

Cant. 2, 6.

4071.

Ps. 35, 24.

4072.

Ps. 144, 8.

4073.

Ps. 117, 13.

4074.

Cf Mc. 1, 12 s.; Mt. 4, 1-11; Lc. 4, 1-13.

4075.

F. 126ra P.

4076.

Ps. 54, 23.

4077.

super super] A.

4078.

Proice super Dominum caritatem tuam] Vulgate.

4079.

Cette auctoritasn'est pas dans la Glose.

4080.

F. 147rb A.

4081.

1. Pt. 5, 7.

4082.

Prov. 28, 12. in exaltatione iustorum multa gloria, regnantibus impiis ruine hominum] Vulgate.

4083.

Prov. 14, 12.

4084.

Eccle. 10, 16.

4085.

Mt. 4, 3.

4086.

mandabit] Vulgate.

4087.

Ps. 90, 11.

4088.

Mt. 4, 6.

4089.

F. 126rb P.

4090.

Job 7, 1. Militia est vita hominis super terram ] Vulgate.

4091.

Cant. 5, 4.

4092.

gra-(f. 147va)-ciam A.

4093.

1. Cor. 7, 5.

4094.

F. 126va P.

4095.

1. Cor. 7, 14.

4096.

1. Cor. 7, 16.

4097.

Cf. Lc. 2, 37.

4098.

1. Tim. 5, 9.

4099.

1. Tim. 5, 10.

4100.

Cf. 1. Tim. 5, 10.

4101.

1. Tim. 5, 10.

4102.

1. Tim. 5, 10.

4103.

f. 147vb A.

4104.

1. Tim. 5, 10.

4105.

iiii°] A.

4106.

discant] Vulgate.

4107.

1. Tim. 5, 3-4.

4108.

exactio-(f. 126vb)-nibus P.

4109.

1. Tim. 5, 5.

4110.

Ps. 61, 8.

4111.

Lc. 2, 36-38.

4112.

F. 148ra A.

4113.

te-(f. 127ra)-nebat P.

4114.

1. Tim. 5, 6-7.

4115.

Is. 38, 19.

4116.

1. Tim. 5, 8.

4117.

Io. 13, 1.

4118.

1. Tim. 5, 9.

4119.

1. Tim. 5, 9.

4120.

1. Tim. 5, 10.

4121.

illorum illorum] A.

4122.

bene-(f. 127rb)-fica P.

4123.

Lc. 19, 40.

4124.

fi-(f. 148rb)-lios] A.

4125.

1. Tim. 5, 10.

4126.

1. Tim. 5, 10.

4127.

1. Tim. 5, 10.

4128.

1. Tim. 5, 10.

4129.

1. Tim. 5, 10.

4130.

Cf. Phil. 3, 12.

4131.

F. 127va P.

4132.

Cf. Cant. 1, 3 et 4, 10.

4133.

Ps. 131, 15.

4134.

F. 148va A.

4135.

Lc. 11, 15.

4136.

Ps. 20, 13.

4137.

Ps. 75, 11.

4138.

F. 127vb P.