SERMO n° 40 (RLS n° 890), inédit.

Pour le décès du seigneur Jean, évêque de Winchester.

Sermon donné vers la fin de janvier 1268.

« Tel chemin paraît droit à quelqu’un mais ses derniers détours en font le chemin de la mort » 4227 . Trois points sont ici à considérer: d’abord ce qui est nommé chemin ; puis les raisons pour lesquelles un chemin injuste paraît droit; enfin pourquoi l’on dit: ses derniers détoursconduisent à la mort, et non: le chemin conduit à la mort.

1. Un chemin, c’est tout ce qui conduit d’un point à un autre; le chemin de vie conduit à la vie, le chemin de mort à la mort; le bien vouloir, le bien parler, le bien agir sont des chemins de vie; le vouloir, le parler et l’agir, c’est à dire l’affection, le signe et l’effectuation, sont des chemins de mort; au vouloir ou à l’affection se réduisent tous les mouvements intérieurs, au parler ou au signe se ramène tout ce par quoi, en signifiant, nous méritons ou déméritons, à l’agir ou effectuation toute activité, méritoire ou non;

2. les hommes errent lorsqu’ils parviennent à un carrefour, c’est à dire aux années de discrétion, en rejetant le bien et en acceptant le mal; certains orgueilleux imputent leur erreur à Dieu, à qui ils reprochent d’avoir donné à l’homme le choix; mais c’est nier le libre arbitre, car si les hommes ne pouvaient démériter, ils ne pourraient mériter; le problème, c’est que, comme le dit Aristote, chacun aspire au bien ou à ce que les hommes jugent tel; donc personne ne choisit un chemin injuste qui ne lui ait paru droit et bon; c’et particulièrement vrai des savants, imbus de leur science, tels les sophistes, qui chérissent avant tout leur savoir; ainsi l’apôtre, savant légiste si’il en fut, persécutait l’Eglise par zèle pour la loi; ainsi, le vénérable évêque dont nous célèbrons les obsèques, trompé par l’une des raisons évoquées, fit ce qu’il n’aurait pas dû faire; aussi notre souverain pontife l’a cité à comparaître en sa présence, et puisque Dieu ne veut pas la mort du pécheur, l’a invité à réclamer l’absolution, l’adressant à un second Ananie, le cardinal Hostiensis; il avait cru bien faire, sans prendre conscience qu’en résistant au siège apostolique, il détruisait les libertés de l’église anglaise, et même du royaume tout entier, qu’il prétendait défendre; on pourrait objecter: comment un tel homme, de vie si digne et si savant, s’est à ce point trompé et comment Dieu a-t-il permis cela ? Il l’a permis pour l’humilier, peut-être parce que sa sience et sa rigueur judicaire lui étaient monté à la tête; et pour qu’il en sorte meilleur, car en châtiant le supérieur, souvent on effraie le subalterne;

3. le vénérable évêque, par la grâce de Dieu, a quitté le mauvais chemin qui lui paraissait juste; ce n’est donc pas le chemin lui-même, mais ses ultimes détours qui conduisent à la mort, si l’homme persévère sur ce chemin; si au contraire il se convertit au chemin de pénitence, d’humilité et d’obéissance, il ira à la vie, éventuellement en passant par le Purgatoire; prions Dieu qu’il le conduise à la vie.

Ms A, f. 163va-165ra 4228 .

Sermo in obitu domini Iohannis episcopi Guithoniensis. Prou. xiiii°: Est via que videtur homini iusta; nouissima autem deducunt ad mortem 4229 .

Hic tria consideranda occurrunt. Primum quid apellatur hic:via ; secundum quare viainiusta videtur homini iusta ; tertium quid est quod dicit: Nouissima eiusducunt ad mortem ?Quare non dicit quod illa via deducit ad mortem ?

1. Dicit itaque: Est via et cetera. Viahic apellatur omne id quod ducit ad aliud et via alicuius rei dicitur, que ducit ad illam rem et per quam res illa habetur. Legitur Ier. xxi°: Hec dicit Dominus: Ecce ego do coram uobis viam vite et viam mortis 4230 . Quod tunc dixit Dominus illo populo Iherosolimitano, dicit unicuique nostrum. Via vite est que ducit ad vitam et hec bona est; via mortis que ducit ad mortem et hec mala est, sed per maxime que ducit ad mortem perpetuam. Quecumque autem ducunt ad vitam eternam, vie 4231 vite sunt. Hec autem tria sunt: bona voluntas, bona locutio, bona operatio. Ad ista enim reducuntur omnia alia que ducunt ad vitam. Tria autem sunt que ducunt ad vitam et tria que ad mortem: voluntas, locutio, operatio, seu affectus, signum, effectus. Ad hec enim tria omnia reducuntur que ad vitam vel ad mortem ducunt. Ad affectum reducuntur, seu voluntatem, omnes motus interiores, siue sint meritorii, siue demeritorii, quia nichil meritorium vel demeritorium, nisi voluntarium uel voluntas. Similiter sub locutione (f. 163vb) vel signo, comprehenduntur omnia per que significando meremur vel demeremur. Item sub operatione vel effectu, comprehenditur omne genus operationis quo contigit mereri vel demereri, et etiam omne, ad hoc ut fit demeritorium vel meritorium, implicite in se habet actionem interiorem vel exteriorem, seu anime vel corporis. Hoc dico, quia omissione vel negligentia contigit demereri non in quantum consistit in pura negatione 4232 omissio, sed in quantum habet actum incompossibilem actui debito, vel contempnit illud facere, vel negligit, seu contempnit apponere debitam circumstantiam. Unde ipse contemptus peccatum est. Circumscripto enim contemptu, iam non esset peccatum. Obligatio enim ad aliquid faciendum non habet aliquid de ratione peccati, similiter non facere, quia pura negatio est. In ratione enim peccati siue actualis vel omissionis, oportet ut spreto incommutabili bono, rebus mutatibilibus adhereatur. Et hoc fit duobus modis, vel per actum intrinsecum vel extrinsecum, malum ex se vel ex prohibitione, vel per actum indifferentem, incompossibilem actui ad quem tunc tenemur. Primo modo fit commissio, secundo modo omissio. Similiter predictis tribus modis meremur, et reducuntur etiam ad ista tria ea que adminiculantur ad hec, ut uirtutes, dona, scientia; similiter ea que habilitant ad malum ut mali habitus, errores et suggestiones interiores et exteriores et occasiones mali. Est ergo via vite et via mortis, quam Dominus ostendit nobis sicut dicit nobis per prophetam: Ecce ego ego do coram vobis viam vite et viam mortis. Hoc est quod dicit Ecclesiasticus xv°: Apposui aquam tibi et ignem ad quod volueris; porrige manum tuam; ante hominem vita et mors, bonum et malum; quod placuerit tibi dabitur illi 4233 .

2. Sed errant homines quando veniunt ad biuium, scilicet ad annos discre-(f. 164ra)-tionis, repudiando bonum et acceptando malum, vel reprobando vitam et approbando mortem; similiter quando veniunt ad biuium deliberationis, eligendo et assumendo viam mortis, viam vite deserendo, et causam huius erroris in eligendo, dicit Rabanus super predicta verba, scilicet: Est via que videtur homini iusta , ibi dicit: Aliquando homines pondere corruptionis grauati, dum bona appetunt, sub specie boni mala incurrunt et dum bona desiderant, quo gradiantur ignorant 4234 . Sed aliqui fatui, causam huius erroris in Deum retorquentes, sicut Adam cum dixit: Mulier quam dedisti michi, dedit michi et comedi 4235 , dicunt sicut in Ysa. legitur lxiii°: Quare errare fecisti nos Domine de viis tuis ? 4236 Sic dicunt: Quare Dominus ostendit homini bonum et malum et ante hominem posuit mortem et vitam, sed tantum debuit ponere vitam et bonum, et tunc non erraret homo, sicut in via non habente biuium uel triuium, errari non potest ? Propter hoc Ecclesiasticus post predicta verba, scilicet: quod placuerit ei dabitur illi, immediate subiungit: Quoniam multa sapientia Dei et fortis in potentia videns omnes sine intermissione 4237 . Si enim tantum modo bonum positum esset ante hominem, vel tantum modo vita, tunc aut liberum arbitrium non haberet aut pro nichilo haberet. Et si liberum arbitrium non haberet, mereri non posset nec demereri. Et quantum lucraretur ex una parte, tantum perderet ex alia, et multo plus, quia maius malum est et maius dampnum non posse mereri, quam sit bonum seu utile non posse demereri. Preterea pro nichilo posuisset Deus oculum ipsorum super corda illorum, sicut dicitur Ecclesiastico xvii°: Creauit illis scientiam, spiritus, sensum 4238 impleuit cor illorum, mala et bona ostendit illis, posuit oculum ipsorum super corda illorum 4239 . Non dat ergo Dominus causam erran-(f. 164rb)-di, ponendo coram nobis bonum et malum, viam vite et viam mortis, sed dat nobis ut per hec possimus mereri multo maiora bona quam habeamus, et bona que habemus amittere non possimus, sed ea augmentata firmiter et in perpetuum possidere.

Sed vhe miseris peccatoribus, qui bonum conuertunt in malum, dum ea que data sunt eis ad utilitatem conuertunt ad suam perniciem, viam bonam deserendo et viam malam amplectendo. Sed quia, ut dicit Philosophus: Bonum est quod appetitur ab omnibus, et nichil appetitur nisi quia bonum aut quia apparens bonum 4240 , ideo non appetitur nec eligitur ab aliquo via que ducit ad mortem, nisi quia videtur bona et iusta. Et hoc est quod dicit Salomon: Est via que videtur homini iusta; nouissima autem eius deducunt ad mortem. Et quare videtur iusta homini talis via ? Quia grauati sunt pondere corruptioniset quia sub specie mali bona incurrunt. Sapientes autem et insipientes, litterati et illitterati, grauantur pondere corruptionis, et aliquando magis litterati quam illitterati. Unde dicitur in libro Sapientie ix°: Corpus quod corrumpitur aggrauat animam et deprimit terrena inhabitatio sensum multa cogitantem 4241 , quia pluribus intentus minor est ad singula sensus, sicut apparuit in Salomone qui legitur disputasse a Cedid usque ad Ysopum, id est a maioribus usque ad minima, et tamen miser de se non cogitauit nec disseruit ut debebat 4242 . Et tam illitteratis quam litteratis occurrunt mala sub specie boni. Et litterati suis vanis rationibus mala obducunt specie boni, sicut sophiste falsa induunt specie veri, probationibus sophisticis. Legitur Sapientia iiii°: Fascinatio nugacitatis obscurat bona 4243 , hec est detractio. Similiter et obscurat mala per adulationem et facit credere bona ea, quasi stibio dealbando. Item dicit propheta Ier. x°: Stultus factus est omnis homo a scientia sua 4244 , sicut leuator infatuatur a meretrice sua. Ex eo enim quod eam nimis diligit, nimis ei credit et nimis ei adheret et sic infatuatur. Homo enim inter omnia alia que habet valde diligit scientiam suam, unde Philosophus dicit: Omnes homines naturaliter scire desiderant, Aristoteles in Metaphisica sua 4245 . Et ideo dicitur in Prouerbiis: Ne initaris prudentie tue 4246 . Et Ecclesiaste vii°: Neque plus sapias quam necesse est ne obstupescas 4247 . Accidit enim eis sicut volentibus videre eclipsim solis, et obnubilantur oculi eorum et confundantur, iuxta illud Ezechie regis, Ysa. xxxviii°: Attenuati sunt oculi mei suscipientes in excelso 4248 . Item infatuat eos zelus iusticie quem credunt se habere, vel pretendunt se habere, seu volunt videri habere, secundum quod apostolus dicit de quibusdam: Dei habentes sed non secundum scientiam, a veritate errabant 4249 . Sic et apostolus aliquando, qui adeo doctus erat in lege ut parem non haberet, hoc zelo ductus persequebatur ecclesiam Dei et credebat se bene facere atque iuste, iuxta verbum Domini quod predixerat Io. xvi°: Venit hora ut omnis qui interficit vos arbitretur 4250 obseqium se prestare Deo 4251 .

Sic venerabilis cui exequias exsolumus, hiis de causis vel aliqua earum uel aliis deceptus fuit ut credimus, et fecit aliqua que facere non debebat. Et ideo dominus noster summus pontifex, volens eum ab inuio reuocare, citauit eum ut personaliter ad suam presentiam accederet. Tandem Dominus, qui non vult mortem peccatoris, sed magis ut conuertatur et viuat, virga infirmitatis eum percussit, qua deiectus humiliauit se Domino et dixit: Domine, quid vis me facere ? 4252 Hoc dixit vicario eius, petens ab eo beneficium absolutionis, qui misit eum ad alterum Ananiam 4253 , id est ad dominum (f. 164vb) Ostiensem, ut eum absolueret iuxta formam ecclesie; quod et fecit, et speramus de Dei misericordia quod iuxta verbum apostoli quod dicit de se: Misericordiam Dei consecutus sum, quia ignorans feci 4254 , credens se arbitrium prestare Deo, illam rabiosam persecutionem contra ecclesiam Dei exercendo, sic et iste misericordiam consecutus sit, eo quod ignorans fecerat quod fecit, credens se in hoc libertatem ecclesie defensare quo ad aliqua et iura aliquorum tueri. Sed non bene considerauit quod resitendo mandatis apostolicis et non obediendo illi qui ob hoc venerat, ut ecclesia et etiam totum tegnum ad bonum statum reducerentur, non tantum modo libertatem ecclesiasticam non deffendebat, sed omnino destruebat in illis partibus, et ecclesiam anglicanam, immo totum regnum, subuertebat.

Sed dicet quis: quomodo homo tante vite, tante litterature tam turpiter errauit ? Et quomodo Deus sic eum cadere permisit? Permisit autem eum Dominus cadere ut humiliaretur, quia fortassis scientia sua eleuauerat eum super se, et ut fortior et cautior a casu resurgeret, quia omnia cooperantur in bonum hiis qui secundum propositum vocati sunt sancti, et ut cadentibus comparetur et cum cadentibus misericorditer ageret. Dicitur enim fuisse durus, rigidus et austerus in iusticia, et nimium iustus, et ut alii, impares ei in scientia et in vita, attendentes qualiter animaduersum in eo fuerat, sibi timerent. Flagellato enim maiore, sapientior debet esse paruulus nec mirum si cecidit, quia multo maiores eo ceciderunt et adhuc cadent, sicut dicitur in vulgali prouerbio: Non est mirum si homo cadat, qui non habet nisi duo pedes, cum equs aliquando cadat qui quatuor pedes.

3. Iste venerabilis episcopus per gratiam Dei auertit se a viaque sibi uidebatur iusta(f. 165ra), et ideo viailla non deduxit illum ad mortem, unde notabiliter dixit Salomon quod nouissimaillius, id est uie, que videtur iusta et non est, deducunt ad mortem, et non dixit quod viailla duceret ad mortem, quia via mala quantumcumque sit mala, et si ducat ad mortem, non tamen deducit ad mortemnisi in dicta viahomo perseueret, et ideo vianon deducit, sed nouissimavie deducunt ad mortem, quia ea derelicta, conuertit se ad viam penitentie, humilitatis, et obedientie, que est via vite ducens ad vitam, que duxit eum ad vitam vel ducet, postquam in igne purgatorii lignum fenum et stipula 4255 , id est cremabilia, si qua in eo fuerunt, erunt consumpta.

Et ideo rogemus Dominum ut dignetur eum ad vitam perducere sempiternam. Amen.

Notes
4227.

Prov. 14, 12.

4228.

Pas d’autre copie; le copiste du ms. d’Arras est en général médiocre, d’où quelques passages où nous avons conjecturé des corrections.

4229.

Prov. 14, 12.

4230.

Ier. 21, 8.

4231.

uia ] A.

4232.

negotiacione ] A.

4233.

Eccli. 15, 17-18.

4234.

La citation de Raban Maur n'est pas dans la Glose ordibaire, t. II, p. 671.

4235.

Gn. 3, 12.

4236.

Is. 63, 17.

4237.

Eccli. 15, 19.

4238.

sensu ] A.

4239.

Eccli. 17, 6-7.

4240.

Cf. J. Hamesse, Les auctoritates Aristotelis, t. I, p. 19: « Appetibile semper mouet appetitum sub ratione boni siue hoc sit bonum apparens siue existens », qui renvoie au De anima. Le T. XII de l’Aristoteles latinusqui doit éditer le De animan’est pas paru. Mais cette citation indique peut-être que l’orateur cite la toute récente traduction (translatio noua ) de Guillaume de Moerbeke, achevée en novembre 1267 et immédiatement utilisée par Thomas d’Aquin dans son Sentencia Libri de anima, éd. léonine R. A. Gauthier, Sancti Thomae de Aquino opera omnia..., t. XIV, 1, Rome-Paris, 1984 (voir en particulier, pour la traduction de Guillaume de Moerbeke et son utilisation par Thomas, l’introduction p. 129-199, et p. 283-294).

4241.

Sap. 9, 15. cogitatem ] A.

4242.

Cf. 3. Rg. 4, 33.

4243.

Sap. 4, 12.

4244.

Jer. 10, 14.

4245.

Cf. J. Hamesse, Les auctoritates Aristotelis, t. I, p. 166 = Métaphysique1, 1; Aristoteles latinus, Metaphysica, t. XXV, 1-1a (translatio composita, datée par l’éditeur de 1220-1230), éd. G. Vuillemin- Diem, 1970 Leiden, p. 89 (980a 22: « Omnes homines nature sicre desiderant »).

4246.

Prov. 3, 5.

4247.

Eccle. 7, 17.

4248.

Is. 38, 14.

4249.

Cf. Rm. 10, 2.

4250.

arbitre ] A.

4251.

Io. 16, 2.

4252.

Act. 9, 6.

4253.

Ce personnage est cité en Act. 9, 10-19, comme le chrétien de Damas qui, averti par le Seigneur au cours d’une vision, imposa les mains à Saul, lequel allait ainsi devenir l’apôtre Paul. Frappé de cécité depuis qu’il avait été terrassé, sur le chemin de Damas, par une manifestation divine, Saul le persécuteur des Chrétiens recouvre alors la vue en recevant l’esprit et se met à précher le Christ dans la synagogue, après avoir reçu le baptême, probablement d’Ananie; l’apôtre lui-même raconte cela en Act. 22, 12-16.

4254.

1. Tim. 1, 13.

4255.

Cf. 1. Cor. 3, 12.