Pour inviter à prendre la croix.
Sermon donné durant l’autômne 1268.
Puis je vis un autre ange monter de l’Orient, portant le sceau du Dieu vivant; il cria d’une voix puissante aux quatre anges auxquels il fut donné de malmener la terre et la mer: « Attendez, pour malmener la terre et la mer et les arbres, que nous ayons marqué au front les serviteurs de notre Dieu 4279 . Cette vison nous montre l’autorité et l’efficacité de la croix prise pour la cause de Dieu: le sceau du Dieu vivant ; secondement, quelle l’a ouvertement préchée la première: il cria d’une voix puissante ; troisièmement, que l’efficacité de la croix consumme les démons, afin d ’éviter qu’ils ne malmènent ceux qui ont confiance dans la croix: Attendez, pour malmener la terre ; quatrièmement, que ceux qui sont marqués de ce sceau sont des serviteurs de Dieu et seront sauvés: que nous ayons marqué .
1. Puis je vis un autre ange monter de l’Orient ; un ange est un messager; saint Jean l’évangéliste, avant d’avoir vu celui-ci, raconte en avoir vu beaucoup d’autres, car avant l’envoi du fils de Dieu, bien d’autres l’avaient été; cet ange-ci, c’est celui qu’a envoyé Dieu le Père dans le monde; Jean l’a vu monter de l’Orient , là où nait le soleil, c’est à dire monter de la siante Vierge; de même que le soleil monte de l’Orient pour être vu des hommes et réchauffer le monde, de même le Christ est né de la Vierge glorieuse pour se montrer aux hommes, les enflammer de son amour et les combler de biens; il portait le sceau du Dieu vivant , c’est à dure la croix dont il marquoit les hommes, ou encore une puissance égale à celle du Père, ou encore l’immunité vis-à-vis du péché, alors que tout homme est pécheur; ces trois qualités ont démontré sa divinité: la capacité de réaliser ce que seul Dieu peut accomplir; l’immunité vis-à-vis du péché; la puissance de ne pas mourir sur la croix, mais d’y dépasser la mort, afin de vivifier les hommes, en conférant à cet outil de mort une grande dignité;
2. il cria d’une voix puissante est la preuve que, le premier, le Christ précha ouvertement la croix, comme l’atteste Luc: Si quelqu’un veut venir à ma suite, qu’il se renie lui-même, qu’il se charge de sa croix et qu’il me suive 4280 ; de fait, ceux qui prennent la croix se renient, abandonnent tout, leurs proches et leurs biens; elle les portera au ciel;
3. quelqu’un pourrait objecter: « A quoi me sert cette prise de croix ? A éviter que les anges auxquels il fut donné de malmener la terre et la mer ne le fassent; ce sont des démons, en vérité nombreux par milliers; on les appelle vipère, basilic, lion, dragon; mais l’efficacité de la croix les consummme, afin qu’ils ne puissent nuire autant qu’ils le voudraient;
4. que nous ayons marqué au front les serviteurs de notre Dieu : nous sommes en effet venus, envoyés par le souverain pontife, afin que par la prise de croix, les serviteurs de Dieu soient marqués et distingués de ceux du diable; et pour qu’ils reçoivent leur salaire en évitant le châtiment éternel; les hommes ont coûtume de prendre la croix des Templiers pour la liberté, l’immunité et la protection qu’elle procure; mais la croix prise pour Dieu fait de l’homme son serviteur, libre de tout péché; lorsque le Christ est monté sur la croix, il abandonné ses vêtements; inversement ceux qui prennent la croix en usant du vol et de la rapine auront le diable en récompense; si donc vous voulez la prendre, faites pénitence, soldez vos dettes, rendez ce que vous possédez injustement, afin d’être reçus dans la maison du Seigneur.
Ms P, f. 45va-46vb; ms. R5, f. 26ra-27rb 4281 .
Sermo ad inuitandum ad crucem.
Apocalipsi vii° 4282 : Vidi alterum angelum ascendentem ab ortu solis habentem signum Dei viui et clamauit voce magna quatuor angelis quibus datum est nocere terre et mari dicens: nolite nocere terre neque mari neque arboribus quo ad usque signemus seruos Dei nostri in frontibus eorum 4283 .
In hac visione nobis ostenditur quante auctoritatis et virtutis sit crux que propter Dominum assumitur, ibi: Signum Dei viui ; secundo quis primo eam predicauit aperte, ibi: Et clamauit voce magna ; tercio, quod virtute crucis arcentur demones ne noceant hiis qui confidunt in cruce, ibi: Nolite nocere terre ; quarto quod habentes hoc signum seu signati hoc signo sunt serui Dei et saluabuntur, ibi: Quousque signemus 4284 etc.
1. Dicit itaque: Vidi alterum angelum ascendentem ab ortu solis. 4285 Angelus nuntius. Beatus Johannes euangelista, antequam diceret se 4286 vidisse hunc angelum, narrat se uidisse ante plures angelos, quia antequam mitteretur filius Dei, premissi fuerunt multi alii nuncii. Iste angelus de quo hic loquetur filius Dei fuit, quem 4287 Deus pater misit in mundum ut quemdam nuntium ad annunciandum pacem, ad annnunciandum bonum 4288 , unde Ysa. ix° vocat eum magni consilii angelum 4289 ; et ipse dicit Ysa. lxi°: Spiritus Domini super me eo quod unxerit me ad annuntiandum mansuetis, misit me ut mederer contritis 4290 corde et predicarem captiuis indulgentiam et clausis apertionem 4291 .
Hunc angelum vidit beatus Johannes ascendentem ab ortu solis. 4292 Ortus solis locus est in quo oritur sol. Hec est beata virgo, ex qua et in qua ortus est sol veritatis et iusticie 4293 . Ab isto ortu solis ascendit quia, ut dicitur in Luca ii°: Et Ihesus proficiebat sapientia et etate et gratia apud Deum et homines. 4294 Et sicut sol ab oriente ascendit ut videatur ab hominibus et mundum illuminet, calefaciat et fructus crescere faciat 4295 , sic Christus natus est de Virgine gloriosa ut hominibus appareret visibilis, ut eos amore sui inflammaret, ut nos fructibus bonis faceret habundare.
Habentem signum Dei viui 4296 , id est crucem qua suos signaret, vel potentiam patri equalem, ut sicut pater habuit vitam in semetipso, sic et dedit filio vitam habere in semetipso, vel immunitatem a peccato, per quam Deus appareret 4297 , quia omnis homo peccator 4298 . Omnis enim rationalis 4299 creatura quantum est ex se peccare potuit. Ipse solus peccare non potuit. Quia enim ea fecit que solus Deus facere potest, ea fuerunt signa quod esset equalis Deo patri et Deus viuus: et per hoc quod peccare non potuit; et per hoc quod in cruce, in qua moriebantur homines et que erat instrumentum mortis, in quantum Deus siue quo ad deitatem, mori non potuit, sed potius ibi mortem superauit, secundum quod predixerat per prophetam, Osee xiii°: Ero mors tua o mors. 4300 Et ipse primo crucem ascendit ut se hominem et etiam alios viuificaret, unde ad Phi. ii°: Propter quod et Deus etc 4301 . Et tunc verificatum fuit quod 4302 antea predixerat Jo. xii°: Cum autem exaltatus fuero a terra omnia traham ad me ipsum a puteo mortis. 4303 Et in hoc magnam auctoritatem et dignitatem cruci contulit, ut que fuerat lignum et arbor mortis, fieret lignum et arbor vite; ut sicut antea qui gustabant de fructu eius moriebantur, sic qui de cetero gustarent de fructu eius viuificarentur. Hec enim tria, scilicet: quia faciebat talia que non nisi Deus facere potest, in quo erat equalis Patri, et quia peccare non potuit, et quia per mortem suam nos viuificauit, et signabant et demonstrabant eum esse Deum viuum. Hec tria sunt: equalitas, qua est equalis 4304 Patri, et immunitas a peccato, et crux, sicut dicit ibi Glosa 4305 .
2. Sequitur: Et clamauit voce 4306 magna. 4307 In hoc ostenditur quod ipse aperte primo crucem predicauit. Licet enim ante ipsum alii crucem penitentie predicauerunt, tamen ipse solus crucem primo predicauit, Luca: Si quis vult venire post me, abneget semetipsum 4308 et tollat crucem suam et sequatur me. 4309 Assumentes enim crucem se abnegant, id est abiurant se, periculo mortis exponendo suos, eos derelinquando, sua, ea consummendo, tollentes crucem suam ut postmodum a cruce portentur in celum quasi quodam uehiculo 4310 , ut quondam imperatores: quando fiebat eis triumphus reuertentibus de victoria, in vehiculo deportabantur. Sic et Ioseph super currum delatus fuit 4311 , et Helyas in celum leuatus 4312 . Hanc crucem Dominus Ihesus aperte predicauit.
3. Sed quia posset quis dicere: ad quid valet me hec crucis assumptio ?, respondetur 4313 : ad hoc valet ut quatuor angeli quibus datum est nocere terre et marieis non noceant 4314 .
Isti quatuor angeli sunt demones quibus datum est nocere habitantibus in quatuor partibus mundi; et ideo dicuntur 4315 quatuor, licet multa milia sint; vel etiam quatuor dicuntur, quia quatuor modis nocent, amorem Dei et proximi in cordibus hominum extinguendo. Et ideo aspis vocatur, cuius venenum calorem vitalem extinguit; vocatus est basiliscus, quia mala cupiditate incendit, unde incensa igni et suffosa 4316 ; leo vocatur cum per violentiam efficientem, licet non sufficientem, ad malum inducit; draco, cum per insidias et occulte 4317 hominem ad malum inducit. Unde in psalmo hiis quatuor nominibus nominatur cum dicitur Christo: Super aspidem et basiliscum ambulabis et conculcabis leonem et draconem 4318 , in tuis et maxime in hiis qui crucem assumunt pro te.
Virtute enim crucis arcentur demones ne noceant quantum vellent 4319 et possent. Per terram: homines fixi et firmi in fide, fructus bonorum operum proferentes; per mare: homines instabiles qui vento temptationum ducuntur, sese colludunt, pleni amaritudinibus peccatorum; per arbores: qui in parte fixi sunt, in fide scilicet, in parte mobiles sunt, modo ad bonum, modo ad malum. Ne his noceant arcentur virtute crucis demones, ut sanguis in postibus 4320 et fumus iocoris super carbones. 4321
4. Sequitur: Quo ad usque signemus seruos Dei in frontibus 4322 eorum. 4323 Ad hoc enim nos huc venimus, missi a summo pontifice, ut per assumptionem crucis signentur et distinguantur 4324 serui Dei a seruis dyaboli, et ut stipendia recipiant Domini, et ut a gladio pene eterne non occidantur, Ezechiele ix°: Omnem autem super quem videritis Tau ne occidatis 4325 ; et Apocalipsi ix° 4326 legitur quod Ascendit fumus putei sicut fumus fornacis magne et obscuratus 4327 est sol et aer de fumo putei et de fumo putei 4328 exierunt locuste in terram et data est illis potestas sicut habent potestatem scorpiones in terra et preceptum est illis ne lederent fenum terre neque omne uiride neque arborem omnem 4329 nisi tantum homines qui non habent signum Dei in frontibus suis. 4330
Homines consueuerunt accipere signum Templariorum propter libertatem, immunitatem et tuitionem. Sed signum crucis si assumatur propter Deum, et homo faciat quod crux 4331 exigit, fit seruus Dei, stipendiarius ipsius, et liber et immunis ab omni peccato, et ab omni malo custoditur.
Sed nota quod Christus quando ascendit 4332 in crucem aliena vestimenta non rapuit, sed propria derelinquit 4333 . Non recte ergo 4334 crucem assumunt qui aliena rapiunt et ea que debent non soluunt, et melius est homini ut nudus Christum nudum sequatur quam cum familia multa sequatur dyabolum, et cum cruce sua demergatur in infernum. Non enim vult Dominus ut de rapina vel furto vel de re aliena ei seruiatur.
Karissimi, si vultis salubriter crucem assumere, peniteamini 4335 de peccatis vestris et derelinquitis ea, debita vestra soluatis, et si aliquid iniuriose possidetis, reddatis et restituatis ut possitis audire a Domino: hodie facta est salus tibi et domui tue 4336 , et ut ad salutem perpetuam peruenire valeatis, ipso prestante qui viuit in secula seculorum. Amen.
Apc. 7, 2-3.
Lc. 9, 23.
Je n’ai pas collationné le texte donné par Pi , f. 79ra-79[80]rb. J’ai choisi de l’éditer en suivant P, dont la version est trè proche de R (y compris les erreurssont communes); ils dépendent donc d’un prototype commun.
Apoc. vi° ] mss.
Apoc. 7, 2-3.
F. 45vb] P.
Apoc. 7, 2.
F. 26rb] R5.
quam ) P.
Cf. Is. 52, 7.
Cf. Is. 9, 6.
contrictos ) mss.
Is. 61, 1.
Apoc. 7, 2.
Cf. Mal. 4, 2. Ce verset est le plus souvent interprété comme une annonce de l'Incarnation.
Luc. 2, 52.
fructus facere crescere faciat ) P.
Apoc. 7, 2.
apponeret ) R5.
F. 26va] R5.
F. 46ra] P.
Os. xii° ] mss.; Os. 13, 14.
Ad Phil. 2, 9.
quo ] mss.
Et ego si exaltatus fuero... ad me ipsum ] Vulgate; Io. 12, 32.
equali ] mss.
La référence à la Glose renvoie en fait à tout le paragraphe qui commente la division: Habentem signum Dei uiui; cf Biblia latina, vol. IV, p. 558 col. b: Signum, id est crucem qua suos signaret, uel potentiam Patri equalem, uel immunitatem a peccato, per quam Deus apparet quia omnis homo peccator.
uo -(f. 26vb)-ce ] R5.
Apoc. 7, 2.
se-(f. 46rb)-metipsum] P.
Luc. 9, 23; Mt. 16, 24.
uehiculo ] corr. marg. R5 pro uiculo.
Cf. Gen. 41, 43.
Cf. 4 Reg. 2, 11.
respondet ] R5.
Cf. Apoc. 7, 2.
dicitur ] P.
Ps. 79, 17.
F. 27ra] R5.
Ps. 90, 13.
F. 46va] P.
Cf. Ex. 12, 23.
Cf. Tob. 8, 2-3.
fontibus ] P.
Apoc. 7, 3.
distiguentur ] P.
Ez. 9, 6.
Apoc. viii° ] mss.
obscuratis ] mss.
et de fumo putei ] add. marg. P.
om -(f. 27rb)-nem arborem ] R5.
Apoc. 9, 2-5.
crux ] add. interlin. P.
Christus ascendit ] mss.
Cf. Luc. 19, 9.
F. 46vb] P.
peniteatis ] R5.
Cf. Luc 19, 9. La citation n'est pas exactement celle de la Vulgate (qui dit au verset: ait Jesus ad eum quia hodie salus domui huic facta est ). Elle n'est pas d'origine "vieille latine", cf P. Sabatier, Bibliorum sacrorum..., T. III p. 350, où l'on ne trouve pas de différence entre la versio antiqua, col. a, et la vulgata nova, col. b: le verset donne dans les deux cas: Ait autem Jesus ad illos: Quod hodie salus domui huic facta est...; de même la note au verset 9 ad versionem antiquam, qui donne les manuscrits utilisés, et le verset dans son contexte patristique, ne fournit aucune version plus proche de celle du texte. L'origine n'est pas non plus liturgique, l'antienne de dédicace Zachae festinans... donnant: Hodie huic domui salus a Deo facta est.