SERMO n° 65 (RLS n° 73a 4450 ), inédit.

Pour l’épiphanie du Seigneur.

Sermon donné le 6 janvier 1270 ou 1271 4451 .

Un astre issu de Jacob deviendra chef, un sceptre se lèvera, issu d’Israël, frappera les chefs de Moab et dévastera tous les fils de Seth; Edom deviendra un pays conquis 4452 . Quatre fêtes peuvent être célébrées ce jour, car quatre événements concordent, même s’ils se sont produits à des années différentes: la venue des mages, le baptême du Christ, la transformation de l’eau en vin, la multiplication des pains; grâce à ces quatre faits, Edom deviendra un pays conquis , car Edom, qui s’interprète roux ou rouge, désigne les hommes qui perdent leur dignité pour une somme misérable; ce sont donc quatre fêtes, non une ou deux, qui concourrent à ce jour, quatre événements que le Christ en s’incarnant est venu accomplir au profit de notre salut;

1. la première fête a été prédite par Balaam: Un astre issu de Jacob deviendra chef, pour démontrer la réalité de l’incarnation et de la nativité du fils de Dieu, le Seigneur a utilisé les corps célestes, qui prédisent immanquablement le futur; mais comment comprendre à la lettre ce passage, puisqu’un homme naît d’un homme, non d’un astre ? C’est que les astres tirent leur nom du lieu où ils apparaissent pour la première fois, ici la terre qu’ont peuplée les fils de Jacob; mais comment cette étoile signifierait-elle la nativité du Roi, alors qu’habituellement les comètes signifient plutôt la mort des rois ? Contre toute attente, celle-ci désignait la naissance du Roi des rois, pour le distinguer des autres rois: ces derniers naissent pour vivre et régner, et perdent la royauté quand ils meurent; Lui est né pour mourir, et mort pour régner; cette étoile différait en tout des autres étoiles, car elle signifiait Celui par qui le Seigneur a effectué des chose inouïes auparavant, en rendant l’immobilité mobile, l’immortalité mortelle, le créateur créature, l’immensité mesurable, l’éternité temporelle; phénomènes qui ne se répèteront pas; c’est en cela que se fonde la foi qui nous illumine intérieurement;

2. un sceptre se lèvera, issu d’Israël : après son baptême et l’emprisonnementde Jran-Baptiste, le Christ s’est mis à prêcher publiquement, usant ouvertement de son magistère, c’est à dire de son sceptre; car il était puissant par le verbe et l’action ;

3. frappera les chefs de Moab : Moab est né d’inceste; en participant aux noces de Cana, le Christ a voulu légitimer la mariage et réprouver toute union hors de ce cadre;

4. dévastera tous les fils de Seth , c’est à dire les cupides qui ne voient dans leurs possessions que les prémisses de futures acquisitions plus amples, alors que la nature se contente de peu, ce qu’indique la parabole de la multiplication des pains; grâce à ces quatre fêtes, les hommes qui l’ont perdue récupèreront leur dignité: par la foi, le baptême, la chasteté dans le mariage et surtout la virginité; prions le Seigneur pour qu’après qu’il nous a rejetés par notre faute, il nous rappelle à lui et nous possède comme ses héritiers.

*

1. La venue des mages est ouvertement décrite dans la première lecture d’Isaïe, le baptême du Christ dans la seconde, le miracle des noces de Cana dans la troisième; de même les trois psaumes du premier nocturne évoquent le baptême, ceux du second nocturne la venue des mages, donc celle des peuples au Christ, ceux du troisième nocturne multiplient les invitations à le rejoindre, signifiant la difficulté à s’astreindre à la chasteté conjugale, et plus encore à la virginité.

2. Son sermon achevé, l’évêque de Tusculum invita les auditeurs à prier Dieu pour qu’Il leur octroie un pasteur idoine, commentant la question posée par les mages en Matthieu 2, 2: Où est le roi des Juifs qui vient de naître ?Ces mages, ce ne sont pas des magiciens, mais de grands personnages, c’est à dire les trois ordres de cardinaux, diacres, prêtres et évêques, supérieurs aux évêques, archevêques, primats et patriarches; ils se prennent pour des mages, c’est à dire des philosophes, car dans toute élection, ils repèrent un défaut, le poil sur l’oeuf; ils peinent à trouver un roi, autrement dit un pape; remarquez: lorsque les mages se sont tournés vers les hommes, ils n’ont pas trouvé le roi qui venait de naître ; mais en suivant l’étoile, ils ont trouvé le Seigneur; détournons-nous de même des astuces humaines, tournons-nous vers le Seigneur et il nous illuminera en désignant celui que nous cherchons.

Ms R6, f. 213va-215rb.

In epiphania Domini. Numerorum xxiiii°°: Orietur stella ex Iacob et consurget virga de Israel et percutiet duces Moab vastabitque omnes filios Seth et erit Ydumea possessio eius 4453 .

Hodierna die fit festum quadruplex secundum quosdam, communiter fit festum triplex, scilicet de aduentu magorum ad Christum stella duce, de baptismo Christi et institutione baptismi Christi, et de mutatione aque in vinum, que tria festa fuerunt eodem die, non eodem numero sed eadem 4454 specie secundum cursum solis, annis scilicet pluribus reuolutis. Aduentus magorum fuit tertiadecima die a natiuitate Domini, eodem anno secundum quosdam, vel uno anno reuoluto secundum opinionem aliorum. Baptizatus autem fuit Christus trigesimo etatis sue anno, tertiadecima die, unde dicit euangelista quod erat incipiens quasi annorum triginta, Luc. iii°: Et ipse Ihesus erat incipiens quasi annorum triginta 4455 . Mutatio aque in vinum 4456 fuit anno proximo consequente, tertiadecima die a natiuitate Domini, die tertia post aduentum Symonis Petri et Philippi et Nathanaelis ad Dominum Ihesum, unde dicitur Jo. ii°= Et die tertia nupte facte sunt in Chana Galilee et erat mater Ihesu ibi 4457 . Vocatus autem est et Ihesus et discipuli eius ad nuptias 4458 , discipuli scilicet predicti Symon et Andreas et Philippus et Nathanael; secundum vero Bedam anno proximo subsequente, viii Idus Ianuarii, hoc est tertiadecima die a natiuitate Domini, pauit Dominus de quinque panibus et duobus piscibus quinque milia hominum 4459 , sicut narrat beatus Iohannes vi° 4460 .

Licet autem secundum expositores sacre scripture predicta auctoritas exponatur de aduentu magorum stella duce, et scribatur quod isti magi edocti doctrina Balaam venerunt ad 4461 adorandum regem natum 4462 , possunt tamen haberi et intelligi ex eodem vaticinio illa quatuor, de quibus hodie sollempnizatur.

Primum per hoc quod dicitur: Orietur stella ex Iacob ; secundum per hoc quod dicit: Et consurget virga de Israel , post baptismum scilicet: in fine eiusdem anni primo legitur Christus discipulos habuisse, qui virga corriguntur, tertium per hoc quod dicit: Et percutiet duces Moab : per nuptias enim arcetur incestus, et etiam simplex fornicatio et omnis coitus illicitus; per quartum, scilicet per refectionem plurium de paucis panibus, vastantur omnes filii Seth 4463 , quod interpretatur semen vel gramen 4464 , id est filii cupiditatis, qui quantumcumque habeant, illud non reputant nisi semen ad habendum ampliora, vel gramen, id est vilia danda infirmis peccatoribus. Et per ista quatuor fit Ydumea possessio Christi 4465 . Ydumea ruffa vel rubea interpretatur 4466 , per que significantur homines qui pro vili pretio suam dignitatem amittunt, vel quia de rubea terra formati fuerunt. Et ex hiis omnibus festum non simplex tantum sed duplex immo quadruplex debent facere homines, et gratias agere Deo a quo cuncta bona procedunt, et specialiter Christo filio Dei, qui ideo factus est homo et venit in mundum ut ista quatuor in hominibus operarentur.

1. Primum festum ut dictum est fit de aduentu magorum ad Christum stella duce, de qua predixerat Balaam: Orietur stella ex Iacob . Ne enim aduentus filii Dei in carnem et natiuitas eius de Virgine ficticii vel vani reputarentur, ideo Dominus voluit ut hec demonstrarentur per corpora supercelestia, que infallibiliter futura predicunt, et per que Deus nobis veraciter loquitur, non admiscens aliquem falsitatem, unde dicit in Psalmo: In eternum Domine permanet verbum tuum in celo, et in seculum seculi veritas tua 4467 ; et alibi: In eternum misericordia edificabitur in celis, preparabitur veritas tua in eis 4468 . Ideo Dominus voluit ut natiuitatem filii Dei enarrarent celi, secundum quod predixerat 4469 propheta: Celi enarrant gloriam Dei 4470 . Gloriam enim Dei, id est gloriosam eius natiuitatem per quam est ei gloria, id est laus et frequens fama cum laude, enarrauerunt habitatores celi, id est angeli, pastoribus, ut simplicibus et indoctis. Et hoc fecit Dominus ut maioris auctoritatis esset ista narratio. Ea enim que probantur et designantur et denuntiantur per corpora supercelestia ab omnibus, et maxime a prophetis, maioris auctoritatis habentur. De stella qua eruditi fuerunt magi, predixit Balaam, ut scripsit Moyses, cum dicit: Orietur stella ex Iacob .

Sed quomodo potest hoc ad litteram intelligi, cum homo de homine nascatur, et non stella ? Hoc ideo dicitur quia stelle de illis locis oriri dicuntur, in quibus primo apparent, ut sol in oriente dicitur nasci. Quedam stelle de aliquibus montibus, in quibus primo apparent, vel etiam de mari nasci videntur, et inde nomina sortiuntur. Sic stella ista dicitur oriri de Iacob, quia ut dicit Fulgentius 4471 : Hec stella prius immobilis super Iudeam magis signum dedit veniendi in Iudeam, et ideo ex deliberatione, Iherusalem tamquam caput Iudee adierunt, quibus egressis, tunc primo motu notabili precessit eos, et ideo dicitur orta ex Iacob, id est ex terra quam filii Iacob inhabitauerunt.

Sed quomodo hec stella ortum seu natiuitatem regis designabat, cum huismodi stelle, que comete seu comate appellantur, mortem regum potius consueuerunt designare ? Predicta vero stella quasi contra morem aliarum stellarum designabat ortum regis regum, ad ostendendum differentiam inter iustum regem et alios reges, et quantum distat iste rex ab aliis regibus. Alii enim reges oriuntur ut viuant et regnent, et morte amittunt regna sua. Iste autem ortus est ut moreretur, et mortuus et per mortem regnaret 4472 . Quod intelligentes mater filiorum Zebedei et filii eius, audientes Christum loquentem de morte sua, petierunt ut unus eorum sederet ad dextrum eius in regno suo, et alter a sinistris 4473 . Ista enim stella ab aliis stellis erat notabilis, ut dicit Fulgentius 4474 , et discreta: in splendore, quem lux diurna non impediebat; et in loco, quia neque in firmamento cum stellis minoribus erat, nec in ethere cum planetis, sed in aere vicinas terre vias tenebat; et in motu, quia prius immobilis super Iudeam, magis signum dedit veniendi in Iudeam. Postea, recedentibus magis a Iherusalem, motu mutabili precessit eos. Nouitate etiam differebat de aliis, quia de nouo creata, et quia postmodum non apparuit, unde dicunt eam redactam in primordialem materiam 4475 , per hoc designans quod ille cuius ortum denunciabat, fulgore alicuius alterius obfuscari non potest, immo in comparatione ipsius omnia alia luminaria euanescunt, et omnis potestas euacuatur, postquam illi tradiderit Deus regnum, ut dicit apostolus ia ad Cor. xv°, et ut dicit Ysa. iii°, solus Dominus dominabitur in die illa 4476 . Item loco siue situ differebat ab omnibus aliis, quia ipse quem stella designabat ubique est et potentialiter et presentialiter et essentialiter. Item et in motu differt ab aliis et in stabilitate, immobilis in se et stabilis, mobilis, immo mobilior omnibus in effectu. Stabilis enim, dicit Boecius, dat cuncta moueri 4477 . Designabat et illum in quo fecit Dominus noua que antea facta non fuerunt, nec postea fient. In ipso enim fecit Dominus noua: impassibilem passibilem, immortalem mortalem, creatorem creaturam, immensum mensum, eternum temporalem, et postea talis non apparuit nec apparebit. Stella ergo ista recte designabat ortum talis regis, et per ipsam hoc cognouerunt magi, et in hoc fundatur fides nostra per quam interius illuminamur. Et propter hoc, de hoc festum facere debemus et gaudium, et de hoc 4478 , ut dictum est, dicit Balaam: Orietur stella ex Iacob 4479 , stella scilicet significans.

2. Et subiungit: Et consurget virga de Israel 4480 .Ihesu enim baptizato et Iohanne post aliquantum temporis incarcerato, Dominus Ihesus aperto et in publice predicauit, miracula fecit, et discipulos assumpsit, quorum aliquos apostolos nominauit. Tunc aperte officio magistri usus est, virga scilicet correctionis. Tunc cum surrexit virga de Israel 4481 , id est Christus utens officio magistri, qui de Israel fuit, huius magisterio nullus resistere potuit. Erat enim potens in opere et sermone 4482 , erat enim docens sicut potestatem habens 4483 . Verbum enim eius erat in virtute multa 4484 , similiter et opera eius. Tunc enim impletum fuit quod predictum fuerat per prophetiam: Virgam virtutis emittet Dominus ex Syon in medio inimicorum tuorum 4485 , tunc enim impletum fuit illud: Et consurget virga de Israel 4486 .

3. Similiter et illud quod sequitur: Et percutiet duces Moab 4487 . Moab de incestu genitus, quia filia concepit eum de patre suo. Per hoc enim quod Dominus nuptiis voluit interesse, approbauit nuptias, et actus nuptiarum legitimos reputauit, et omnes actus commixtionis extra nuptias ut illegitimos reprobauit. Et quia Iohannem ab actibus legitimis nuptiarum euocauit, celibatum Iohannis ostendit preponendum esse connubiis, licet legitimis. Et in hoc percussit duces Moab 4488 : in ictu summe condempnacionis percussit exercentes incestuosos actus commixtionis.

4. Similiter vastauit omnes filios Seth 4489 , id est cupidos qui omnia que habent minima reputant, et quasi semina, id est initia habendorum et acquirendorum, in hoc quod paucis panibus et paucis psicibus quinque milia hominum satiauit, in hoc ostendens quod natura paucis contenta est et qui paucis contenti sunt satianturet habundant, adeo ut aliis valeant ministrare.

Et per hec quatuor, illi qui pro vilibus dignitatem suam amiserunt 4490 eam recuperent et possidentur a Deo, scilicet per fidem que quasi stella nos ducit ad Dominum; et per virtutem baptismatis; et per castitatem conjugalem et maxime per virginalem; et per parcimoniam, id est per hoc quod sumus contenti minimis. Per hec enim Dominus nos qui sumus fragiles, de terra plasmati, et qui pro vilibus habendis dignitatem primogeniture amisimus, et emancipati et eiecti a possessione Domini fuimus, a Domino reducimur in possessionem Domini ut simus eius possessio, et ipse portio nostra et preclara nostra hereditas in secula seculorum. Amen.

*

1. 4491 Aduentus magorum aperte describitur in prima lectione Ysaye lx°: Surge illuminare Iherusalem 4492 , et expresse in verbo illo: Et ambulabunt gentes in lumine tuo, et reges in splendore ortus tui 4493 , id est stella que apparuit in ortu Christi; et in illa clausula: Omnes de Sabba venient 4494 etc. Et per totam lectionem fere predicitur plenitudo gentium intratura ad Christum et ventura, ibi: Leua in circuitu 4495 etc; Fortitudo gentium venerit tibi 4496 ; Omne pecus cedar 4497 etc.

De baptismo Christi agitur in secunda lectione Ysaye lv°: Omnes sitientes venite ad aquas 4498 baptismatis 4499 , quia fons baptismatis omnibus patet desiderantibus salutem; et qui non habetis argentum venite, emite absque argento et absque ulla commutatione 4500 , per hoc ostendens quod peccata dimittantur in baptismo totaliter quo ad culpam et ad penam, quia baptismus non exigit nec gemitum neque planctum nec commutationem pene pro pena, ad Ro. xi°: Sine penitentia enim sunt dona et vocatio 4501 , dona baptismatis sine penitentia, scilicet subsequente vel iniuncta.

Miraculum nuptiarum in tertia lectione exprimitur, Ysa. lxi°: Gaudens gaudebo in Domino 4502 . Ecce mutatio aque in vinum: aqua insipida, vinum letificat cor hominis 4503 et vinum in iocunditate creatum est. Induit me vestimento salutis et indumento iusticie, circumcedit me quasi sponsum decoratum 4504 corona, et quasi sponsam ornatam monilibus suis 4505 . Ecce ornatus sponsi et sponse et pretiosa indumenta.

Similiter in tribus psalmis primi nocturni et prophetia de sacramento baptismi. In primo psalmo: Afferte Domino 4506 , fit inuitatio ad baptismum, et exprimitur forma baptismi, scilicet quia a verbis est virtus baptismi, ibi: Vox Domini super aquas 4507 , et exprimitur multiplex effectus baptismatis in versiculis subsequentibus.

In secundo psalmo expresse loquitur de baptismo, ibi: Fluminis impetus letificat ciuitatem Dei 4508 . Flumen istud baptismus, qui impetu, id est in momento, sanctificat baptizatos ut in eis habitet Deus, et sic letificat Ecclesiam.

In tertio ostenditur quod baptismus generale est sacramentum, unde incipit: Omnes gentes plaudite manibus 4509 .

In psalmis secundi nocturni predicitur aduentus magorum et per consequens aduentus gentium ad ipsum, ibi: Omnis terra adoret te Deus 4510 .

Similiter et in secundo psalmo exprimitur: Reges Tharsis 4511 etcetera, et quia in magis recepte sunt gentes ut in primiciis, dicitur in tertio psalmo: Omnes gentes quascumque fecisti venient 4512 etcetera.

In tertio nocturno dicuntur psalmi in quibus fit multiplex inuitatio ad veniendum, per quamdam repetitonem antifone. Quidam enim cum difficultate se subiciunt iugo matrimonii. Castitatem autem virginalem pauci recipiunt, et ideo dixit Dominus in euangelio, innuens utramque castitatem esse difficilem, Math. xix°: Audito quod dixerant discipuli: Si ita est causa homini cum uxore non expedit nubere 4513 , et ipse dixit: Non omnes capiunt verbum istud 4514 . Et postmodum dixit: Qui potest capere capiat 4515 .

In secundo vero psalmo cantatur: Cantate Domino canticum nouum 4516 . Qui enim virginitatem seruant propter Christum, ipsi cantant canticum nouum, id est gaudium de intregritate corporis et anime quo ad nouitatem pertinet. In hiis est sanctimonia et magnificentia 4517 . In seruantibus castitatem matrimonii sunt confessio, quia in multis delinqunt, et pulchritudo, quam facit confessio.

Et quia in illis nuptiis sponsus relicta sponsa transiuit ad celibatum, qui assimilatur statui angelorum, qui nec nubunt nec nubuntur, ideo cantatur tertius psalmus in quo est versiculus: Adorate eum omnes, omnes angeli eius 4518 , et subiungit: Audiuit et letata est Syon et exultauerunt filii Iude 4519 , id est letantur qui amplexantur virginitatem propter Deum et qui castitatem matrimonii seruant, intelligentes quod per hoc peruenient ad nuptias sempiternas.

2. 4520 Perfecto sermone Tusculanus inuitauit auditores ut rogarent Dominum ut Ecclesie sue prouideret de pastore ydoneo, et dixit in hunc modum: Tres magi ab oriente venerunt Iherosolimam dicentes: Ubi est qui natus est rex Iudeorum 4521 ? Isti magi dicti sunt, non quia malefici essent, sed magi id est magni, vel magi id est prophete. Tres magi tres ordines cardinalium, diaconi, sacerdotes et episcopi, qui magi id est magni sunt et maiores episcopiis, archiepiscopiis, primatibus et patriarchiis, et magos se reputant, id est philososphos, quia in omni processu et in omni electione inueniunt defectum quando volunt, et pilum in ouo. Isti tres magi modo laborant ut inueniant regem regum, papam scilicet. Sed nota quod magi conuertentes se ad consilium hominum regem natum non inuenerunt, sed auertentes se ab eis et committentes se consilio Dei, tunc apparuit eis stella et eam secuti inuenerunt puerum Ihesum 4522 . Credimus, quia conuertimus nos ad consilia hominum et ad astucias, Ihesum non potuimus inuenire, sed si nos auerteremus a consiliis hominum et ab astuciis, et committeremus nos Deo, ipse per gratiam suam nos illuminaret et ostenderet nobis quem querimus.

Notes
4450.

Ce sermon n’est pas répertorié par J.-B. Schneyer (voir note suivante); je l’ai numéroté selon son système de classement, en le plaçant, après tous les sermons pour l’Epiphanie (sigle T10, répertoriés p. 400).

4451.

Ce sermon appartient à un cahier ajouté à la fin de R6. Il est signalé par une note du ms. de Rome, AGOP XIV, 31 R1), f. 146v: « Item sermo de eodem, Numeriis XXIIII°: Orietur stella ex Iacob, XXXIII° [sermone ] in exemplari Iohannis de Nivella ». Si le recueil de Iohannes de Nivellacorrespond bien au recueil en cours de composition en 1270, durant le conclave, intitulé d’après sa mention dans le prologue Restituetur ut lutum signaculum, on peut proposer pour le SERMO n° 65 la date du 6/01/1270, dans l’hypothèse où la série de ces sermons nouveaux prendrait la suite de ceux du ms. de Pise (dont le dernier sermon est datable de la mi-août 1269); mais on ne peut exclure absolument ni l’année 1271 ni l’année 1272, le 6 janvier 1273 paraissant trop proche du décès du cardinal pour être plausible.

4452.

Nm. 24, 17.

4453.

Nm. 24, 17.

4454.

eodem] ms.

4455.

Luc. 3, 23.

4456.

Cf. Io. 4, 46. ou 2, 9.

4457.

Io. 2, 9.

4458.

Io. 2, 2.

4459.

Cf. Io. 6, 5-13.

4460.

Tout le passage qui précède semble tiré de J. Beleth, Summa de ecclesiasticis officiis, éd. H. Douteil, Turnhout, 1976 (CCSM, t. XLIA), capitulum 73: De apparitione Domini, p. 134-137. Bède cité par J. Beleth fournit la quatrième raison de la fête: la multiplication des pains.

4461.

F. 213vb.

4462.

Cf. Matth. 2, 1-2. C’est la lecture évangélique traditionnelle de la messe de l’Epiphanie.

4463.

Num. 24, 17.

4464.

Cf. Thiel,p. 418 s. v° « Seth ».

4465.

Num. 24, 17.

4466.

Cf. Thiel,p. 324 s. v° « Idumaea ».

4467.

Ps. 118, 89.

4468.

Cf. Ps. 35, 6.

4469.

F. 214ra.

4470.

Ps. 18, 1.

4471.

Cf. Fulgence de Ruspe, dans CCSL , T. 91A (ed. J. Fraipont, Turnhout, 1968) p. 911-917: sermo 4 De epiphania deque Innocentium nece et muneribus Magorum ; et p. 925-929: sermo 5 De epiphania Domini . Eudes de Châteauroux semble avoir utilisé l'ensemble des sermons [pour les deux citations de Fulgence précisément, ici et note 26, cf. le § 3 p. 926 (sermo 6) et surtout le § 8 p. 915 (sermo 4)], mais il est peu probable qu'il l’ait connu directement; son éditeur J. Fraipont (op. cit., introduction, p. V) dit qu'il « n'occupe dans la littérature chrétienne africaine qu'une place de second rang ».

4472.

reg-(f. 214rb)-naret.

4473.

Cf. Marc 10, 35-45.

4474.

Cf. note 22 supra.

4475.

Cf. J. Beleth, op. cit., p. 135 de l'édition, l. 27-28: Alii dicunt, quod redacta est in primordialem materiam.

4476.

Cf. 1 Cor. 15, 24-25; cf. Is. 3, 13-14..

4477.

Cf. Boethii Consolatio philosophiae (CCSL, t. XCIV, ed. L. Bieler, Turnhout, 1957), p. 51 lignes 93-94: qui tempus ab aevo ire iubes stabilisque manens dat cuncta moveri = C. 3, M. 9. 3.

4478.

F. 214va.

4479.

Num. 24, 17.

4480.

Num. 24, 17.

4481.

Num. 24, 17.

4482.

Luc 24, 19.

4483.

Mt. 7, 29; cf. aussi Mc. 1, 22.

4484.

Ps. 67, 12.

4485.

Ps. 109, 2.

4486.

Num. 24, 17.

4487.

Num. 24, 17.

4488.

Num. 24, 17.

4489.

Num. 24, 17.

4490.

F. 214vb.

4491.

Le manuscrit passe à la ligne; l'initiale est rehaussée en rouge; le développement qui suit, nettement à part du précédent, constitue probablement un second discours donné à la suite. Il est possible que ce second texte ait été copié après la mort d'Eudes, car il est beaucoup plus décousu que le développement précédent. Ce que l’on connait de la célébration de l’Epiphanie dans la liturgie pontificale permet d’avancer une hypothèse plausible: normalement, pour la messe, c’est le souverain pontife lui-même qui préside la cérémonie; à défaut, c’est le premier des cardinaux-évêques, c’est à dire à cette époque Eudes de Châteauroux (cf. B. Schimmelpfennig, Die Zeremonienbüscher... op. cit., p. 187 § lxxiv, 1); d’autre part, la célébration s’accomplissait normalement à la basilique de Saint-Pierre au Vatican, lorsque du moins la Curie résidait à Rome; la messe célébrée, les lectures de l’office poursuivaient plus tard la célébration; or la seconde partie du sermon cite très précisément ces lectures; il est donc probable que la première partie du texte correspond au sermon qu’aurait dû prononcer le pape pour la messe, et qu’Eudes de Châteauroux a pris en charge, tandis que cette seconde partie représente la célébration de l’office, où seuls assistent les dignitaires et les clercs curiaux les plus importants, dont les cardinaux . Cette liturgie des Heures est presqu'exactement celle qu'on trouve dans la bréviaire tridentin pour l'Epiphanie, cf. S. J. P. Van Dijk, p. 143-148, pour l'office de l'Epiphanie.

4492.

Is. 60, 1. Cette citation d’Isaïe et celles qui suivent (Is. 60, 1-6) précédaient à la messe de ce jour la lecture du récit évangélique (Mt. 2, 1-12, cf. supra note 14 et infra note 74), dans le cadre d’un chapitre traditionnellement nommé « la consolation d’Israël »; puis ces lectures tirées d’Isaïe se poursuivaient dans la liturgie des Heures (Is. 60, 1-22), cf. L’Eglise en prière, t. IV: La liturgie et le temps... op. cit., p. 100-101.

4493.

Is. 60, 3.

4494.

Is. 60, 6.

4495.

Is. 60, 4 ou 49, 18.

4496.

Is. 60, 5.

4497.

Is. 60, 7.

4498.

Is. 55, 1.

4499.

Cf. Biblia latina, t. III p. 81, glose marginale à Is. 55, 1.

4500.

Is. 55, 1; qui non habetis argentum properate emite et comedite venite emite absque argento et absque ulla commutatione ] Vulgate.

4501.

Rm. 11, 29.

4502.

Is. 61, 10.

4503.

Cf. Eccli. 40, 20.

4504.

F. 215ra.

4505.

Is. 61, 10.

4506.

Ps. 28, 1 ou 28, 2.

4507.

Ps. 28, 3.

4508.

Ps. 45, 5.

4509.

Ps. 46, 2.

4510.

Ps. 65, 4.

4511.

Ps. 71, 10.

4512.

Ps. 85, 9.

4513.

Mt. 19, 10.

4514.

Mt. 19, 11.

4515.

Mt. 19, 12.

4516.

Ps. 95, 1 .

4517.

magnificen-(f. 215rb)-tia.

4518.

Ps. 96, 7.

4519.

Ps. 96, 8.

4520.

Il n'y a pas de passage à la ligne à cet endroit; la main est la même, mais le module de l'écriture augmente simplement un peu: c'est la prière du prône. Sur le prône, qui est la continuation de la prière universelle de la liturgie antique, cf. J. Longère, La prédication médiévale, Paris, 1983, p. 202-203. Le prône a cependant rarement été copié dans les manuscrits: quelques exemples dans A. Lecoy de la Marche, La chaire française au Moyen Age spécialement au XIII e siècle, Paris, 1868, p. 281sq.; et dans N. Bériou: La prédication au béguinage de Paris... art. cit., dans Recherches augustiniennes, t.13 (1978), p. 123. D'autre part, cette intervention où le cardinal est évoqué à la troisième personne prouve d'abord qu'un reportateur travaillait pour lui; et suggére d'autre part qu'Eudes de Châteauroux était peut-être déjà décédé lorsque fut achevé Angelica 156 (R6), peut-être le dernier manuscrit copié au scriptorium cardinalice. Enfin, ce qui est dit plus haut (note 43) explique que l’orateur s’adresse aux cardinaux.

4521.

Mt. 2, 2.

4522.

Cf. Luc 2, 9-11.