3. Articles

  1. ANDERSEN Mitzi, « Out of Africa : Darkness and Light », in Gail Fincham et Hooper Myrtle (éd.), Under Postcolonial Eyes, Joseph Conrad After Empire, Rondebosch : University of Cape Town, 1996, 216 p, pp. 147-157.
  2. ARMSTRONG Paul B.,
    « The Hermeneutics of Literary Impressionism : Interpretation and Reality in James, Conrad and Ford », in Tymieniecka A. T. (éd.), Analecta Husserliana, vol. 19, 1985, pp. 477-499.
    « Heart of Darkness and the Epistemology of Cultural Differences », in Gail Fincham et Hooper Myrtle (éd.), Under Postcolonial Eyes, Joseph Conrad After Empire, Rondebosch : University of Cape Town, 1996, 216p, pp. 21-41.
  3. BENSON Donald R, « The Crisis of Space : Ether, Atmosphere, and The Solidarity of Men and Nature in Heart of Darkness », in Slade Joseph et Yaross Lee Judith (éd.), Beyond The Two Cultures, Essays on Science, Technology, and Literature, Ames : Iowa State University Press, 1990, 308 p.
  4. BOLTON W. F., « The Role of Language in Lord Jim », Conradiana, 1969, vol. 1, n°3, pp. 51-59.
  5. BRADBROOK Muriel C., « Narrative Form in Conrad and Lowry », in Sherry Norman (éd.), Joseph Conrad: A Commemoration, New York : Harper, 1977, 224 p, pp.129-42.
  6. CLIFFORD Leech, « The shaping of time: Nostromo and Under the Volcano », in Mack Maynard (éd.) Imagined Worlds, Londres: Methuen and Co, 1968, 486p., pp. 323-341.
  7. DODSON Sandra, « Conrad’s Lord Jim and the Inauguration of a Modern Sublime », The Conradian, 1994, automne, vol. 18, n°2, pp. 77-101.
  8. PURDY Dwight H., « The Chronology of Lord Jim », Conradiana, 1976, vol. 8, pp. 81-82.
  9. EAGLETON Terry, « Form, Ideology and The Secret Agent » inAgainst the Grain, Londres : Verso, 1986, pp. 23-32.
  10. FINCHAM Gail, « The Dialogism of Lord Jim », in Gibson Andrew et Hampson Robert (éds.), The Conradian, Conrad and Theory, Amsterdam : Rodopi, 1998, 202p, pp. 58-74.
  11. FORSTER E. M., « Joseph Conrad : a Note », Abinger Harvest, Londres : E. Arnold, 1953, 400 p, pp. 159-164.
  12. FOTHERGILL Anthony,
    « Cannibalising Traditions : Representation and Critique in Heart of Darkness » in Gail Fincham et Hooper Myrtle (éd.), Under Postcolonial Eyes, Joseph Conrad After Empire, Rondebosch : University of Cape Town, 1996, 216 p, pp. 93-108.
    « Signs, Interpolations, Meanings : Conrad and the Politics of Utterance », in Gibson Andrew et Hampson Robert (éds.), The Conradian, Conrad and Theory, Amsterdam : Rodopi, 1998, 202 p, pp. 39-57.
  13. FOURTINA Hervé, « Uomo... ma non troppo, Nostromo de Joseph Conrad », Qwerty, octobre 1992, pp. 129-134.
  14. GASIOREK Andrzej, « ‘To Season with a Pinch of Romance’ : Ethics and Politics in Lord Jim » in Gibson Andrew et Hampson Robert (éds.), The Conradian, Conrad and Theory, Amsterdam : Rodopi, 1998, 202 p, pp. 75-112.
  15. GIBSON Andrew, « Ethics and Unrepresentability in Heart of Darkness », The Conradian, 22, printemps-hiver 1997, n°s1-2, pp. 113-137.
  16. HARTLEY S. Spatt, « Nostromo’s Chronology: The Shaping of History », Conradiana, 1976, vol. 8, pp. 37-46.
  17. HAWTHORN Jeremy,
    « Breaking Loose from Oneself : Perspectival Shift as Epistemological Break in Conrad », L’époque conradienne, 1996, volume 22, pp. 7-27.
    « Conrad’s Theory of Reading », Kennedy Andrew (éd.) Excursions in Fiction : Essays in Honour of Professor Lars Hartveit on His 70 th Birthday, Oslo : Novus, 1994, 260 p., pp. 89-107.
  18. HILLIS MILLER John, « Heart of Darkness Revisited », inTropes, Parables, Performatives, New York : Harvester Wheatsheaf, 1990, pp. 181-194.
  19. HOUSTON Gail, « Fictions to Live by : Honorable Intentions, Authorial Intentions and the Intended in Heart of Darkness », Conradiana, vol. 28, n°1, 1996, pp. 34-46.
  20. HUMPHRIES Reynold,
    « Is there life before capitalism? Fetishism and reification in Nostromo », Qwerty, octobre 1992, pp. 135-141.
    « The Ideological Thrust of Language in the Opening Chapter of Lord Jim », L’époque conradienne, 1984, pp. 21-29.
    « The Discourse of Colonialism : its Meaning and Relevance for Conrad’s Fition », Conradiana 21, 2 (1989), pp. 107-133.
    « Restraint, cannibalism and the « unspeakable rites » in Heart of Darkness », L’époque Conradienne, Limoges : Faculté des Lettres et Sciences Humaines, 1990, pp. 51-78.
    « Taking the Figural Literally : Language and Heart of Darkness », Études Anglaises, janvier-mars 1993, pp. 19-31.
    « Language and “Adjectival Insistence” in Heart of Darkness », Conradiana, vol. 26, n°3, 1994, pp. 119-134.
    « C’est la faute à l’autre : le non-dit idéologique inThe Secret Agent », L’époque Conradienne, Limoges : Faculté des Lettres et Sciences Humaines, vol. 21, 1995, pp. 93-102.
    « Conrad avec Freud et Lacan, Les enjeux de la représentation dans Heart of Darkness » La revue des lettres modernes, Joseph Conrad 1., La fiction et l’autre, 1998, pp. 7-19.
  21. JAMESON Fredric, « Romance and Reification : Plot Construction and Ideological Closure in Joseph Conrad », in The Political Unconscious, Narrative as a Socially Symbolic Act, Ithaca, New York : Cornell UP, 305 p, pp. 206-280.
  22. LEECH Clifford, « The Shaping of Time: Nostromo and Under the Volcano » in Maynard Mack (éd.), Imagined Worlds, Londres : Methuen and Co LTD, 1968, 486 p., pp. 323-341.
  23. LOTHE Jakob, « Repetition and Narrative Method : Hardy, Conrad, Faulkner », in Hawthorn Jeremy (éd.), Narrative, From Malory to Motion Pictures, Londres : Edward Arnold, 1985, 167 p., pp. 117-142.
  24. LUYAT-MOORE Anne, « Le rêve et la poétique de Conrad : l’ image de la corde dans Nostromo» , L’époque Conradienne, 1988, pp. 87-91
  25. MAISONNAT Claude,
    « Almayer’s Folly ou la question de la voix », Recherches Anglaises et Américaines, 1982, n°15, pp. 21-38.
    « Nostromo, fin de l’histoire ou métahistoire? », Querty, octobre 1992, pp. 143-153.
    « Almayer’s Folly : a voyage through many tongues », L’époque Conradienne, Limoges : Faculté des Lettres et Sciences Humaines, 1990, pp. 39-49.
    « La question de la langue dans Almayer’s Folly », Études anglaises, n°3, juillet/septembre 1990, pp. 270-283.
    « L’ancre contre la plume : l’écriture double de Joseph Conrad », CREA, n° spécial, Mélanges conradiens, Grenoble : Université Stendhal, 1992, pp. 19-52.
    « Un silence de mort, Langage et identité dans Nostromo », Cer c les, n° spécial, janvier 1993, actes du colloque C.É.L.L.C.L.A.–S.É.A.C, Rouen, 12 décembre 1992, sur Nostromo, pp. 59-81.
    « Castration symbolique et problématique de l’identité dans Almayer’s Folly », L’époque Conradienne, Limoges : Faculté des Lettres et Sciences Humaines, vol. 20, 1994, pp. 57-74.
    « Figures de l’excès dans The Duel », L’époque Conradienne, Limoges : Faculté des Lettres et Sciences Humaines, vol. 21, 1995, pp. 103-123.
    « Nostromo’s Scriptive Fate : From Romance to Modernity », L’époque Conradienne, Limoges : Faculté des Lettres et Sciences Humaines, vol. 23, 1997, pp. 69-99.
    « Utopie/dystopie : les avatars du sujet dans The Shadow Line », La Revue des Lettres Modernes, Paris-Caen, 1998, pp. 151-180.
    « “Truth stripped of its cloak of time” ou l’énigme de la littérature dans Heart of Darkness » (à paraître dans Les Lettres modernes)
  26. MENEDALGO Gilles, « Marlow, le regard et la voix, Approches d’une stratégie narrative », Europe, n°758-759, 1992, n° consacré à Conrad, pp. 69-83.
  27. PACCAUD-HUGUET Josiane,
    « Speech and the Nature of Communication in Conrad’s Heart of Darkness », The Conradian, hiver 1983, vol. 8, n°1, pp. 41-48.« Nostromo and the Paradox of Truth », L’Epoque Conradienne, 1989, pp. 33-45.
    « Conrad et Lowry : Two Voyagers to Darkness », L’Epoque Conradienne, 1991, vol. 17, pp. 5-21.« Conrad et Lowry: un langage de décombres », L’Epoque Conradienne, 1991, vol. 17, pp. 123-38.
    « The Silver Cord of Language in Nostromo », Cer c les, n° spécial, janvier 1993, actes du colloque C.É.L.L.C.L.A.–S.É.A.C, Rouen 12 décembre 1992 sur Nostromo, pp. 83-94.
    « Nostromo : Conrad’ s Man of No Parentage », The Conradian, automne 1994, vol. 18, n°2, pp. 65-76.
    « Betrayal and Corruptible Values in Nostromo », L’Epoque Conradienne, 1994, vol. 20, pp. 17-31.
    « La ligne d’ombres conradienne », L’époque Conradienne, Limoges : Faculté des Lettres et Sciences Humaines, vol. 21, 1995, pp. 75-91.
    « Du discours des maîtres à la langue de l’artiste : ‘An Outpost of Progress’ de Joseph Conrad » in HABERER Adolphe et PACCAUD-HUGUET Josiane (éds.), De la littérature à la lettre. Poésie, fiction, arts, Lyon : Presses universitaires de Lyon, 1997, 281 p, pp. 103-121.
    « Métaphore paternelle et échec du langage dans The Shadow Line », La revue des lettres modernes, Joseph Conrad 1., La fiction et l’autre, 1998, pp. 97-123.
    « De la fonction à la fiction poétique, l’esthétique de Malcolm Lowry », in HABERER Adolphe et FOURNIER Jean-Marie (éds.), La Poésie : écriture de la limite, écriture à la limite, Lyon : Presses Universitaires de Lyon, 1998, 206 p.
    « Reading Shadows into Lines : Conrad with Lacan », in Gibson Andrew et Hampson Robert (éds.), The Conradian, Conrad and Theory, Amsterdam : Rodopi, 1998, 202p, pp. 147-177.
  28. PAULY Véronique, « Le regard pétrifié dans The Nigger of the Narcissus » in Idéologies dans le monde anglo-saxon, n° spécial, 1992, Centre de recherches d’études anglophones, université Stendhal, Grenoble.
  29. PECORA Vincent, « Heart of Darkness and the Phenomenology of Voice », ELH (English Literary History), Baltimore, 1985, hiver, vol. 52, n°4, pp. 993-1015.
  30. RAY Martin, « Language and Silence in the Novels of Joseph Conrad », in Billy Ted (éd.), Critical Essays, Boston: G. K. Hall and Co, 1987, 185 p., pp. 46-67.
  31. RENNER Stanley, « A Note on Joseph Conrad and the Objective Correlative », Conradiana, 1974, vol. 6, pp. 53-56.
  32. ROBINSON Jeffrey, « The Aboriginal Enigma : Heart of Darkness, Voss and Palace of the Peacock », The Journal of Commonwealth Literature, vol. 20, n°1, 1985, pp. 148-155.
  33. SAID Edward,
    « Conrad : The Presentation of Narrative » in The World, the Text, and the Critic, Cambridge (Mas.) : Harvard University Press, 1983, 327 p, pp. 90-110.
    « Two visions in Heart of Darkness » in Culture and Imperialism, Chatto & Windus, 1994, pp. 20-35.
  34. SCHWARTZ Daniel, « Abroad as Metaphor : Conrad’s Imaginative Transformation of Place» , in Gatrell Simon (éd.) The Ends of the Earth : 1876-1918, Londres : Ashfield, 1992, 13, 257 p., pp. 173-186.
  35. STONE Carole and Fawzia Afzal-Khan, « Gender, Race and Narrative Structure: A Reappraisal of Joseph’s Conrad’s Heart of Darkness », Conradiana, vol. 29, 1997, n°3, pp. 221-234.
  36. TODOROV Tzvetan, « Connaissance du vide », in « Figures du vide », Nouvelle Revue de Psychanalyse, n°11, printemps 1975, pp. 145-154.
  37. TOPIA André, « L’inscription dans Nostromo », inCer c les, n° spécial, janvier 1993, actes du colloque C.É.L.L.C.L.A.–S.É.A.C, Rouen 12 décembre 1992 sur Nostromo, pp. 105-123.
  38. WALLENSTEIN Jimmy, « Heart of Darkness: the Smoke-and-Mirrors Defense », Conradiana, vol. 29, n°3, 1997, pp. 205-220.
  39. WASSERMAN Jerry, « Narrative Presence: The Illusion of Language in Heart of Darkness », in Billy Ted (éd.), Critical Essays on Joseph Conrad Boston : G. K. Hall and Co, 1987, 185 p., pp. 102-113.
  40. WATT Ian P., « The Ending of Lord Jim », in Billy Ted (éd.), Critical Essays, Boston : G. K. Hall and Co, 1987, 185 p., pp. 85-102.
  41. WATTS Cedric, « Conrad’s Covert Plots and Transtextual Narratives », in Billy Ted (éd.), Critical Essays, Boston : G. K. Hall and Co, 1987, 185 p., pp. 46-67.
  42. WEST Russell, « Navigation and Nomadism : The Two Languages of Heart of Darkness », L’époque conradienne, 1997, vol. 23, pp. 103-120.