En traitant des qualités humaines de Christ, nous avons déjà touché à une doctrine théologique fondamentale qui a directement préoccupé Hugues de Saint-Cher: la double nature - divine et humaine - du Christ. Cette doctrine occupe une place très importante dans les sermons de Hugues: en dehors de la Passion du Christ, c'est la seule doctrine au sujet de Jésus qui soit abordée pendant l'année liturgique en nombre significatif. 666 De même, nous constatons que Hugues insiste sur la doctrine de l'incarnation du Christ en particulier en période de l'Avent. 667 Quant au grand nombre de ces occurrences, nous sommes d'avis qu'elle correspond à un enseignement dispensé contre les hérétiques. En effet, en insistant sur la double nature de Jésus, Hugues devait avoir pour objectif de confirmer un dogme fondamental de la foi chrétienne, et cela contre les idées hérétiques, comme il note explicitement dans un sermon. 668
Hugues souligne que Jésus est le Dieu fait homme qui s’est montré à la fois un vrai homme et un vrai Dieu. Dans un sermon du Carême (Ductus est autem Iesus, Mt. IV. 1), nous lisons que Jésus s’est montré vrai Dieu lorsqu’il a jeûné de sa propre volonté pendant quarante jours et quarante nuits. Or, écrit Hugues, il lui était nécessaire de jeûner pour enlever les péchés de l'humanité qu’il n’aurait pu faire s’il n’avait pas été un vrai Dieu. En revanche, le même Jésus s’est montré aussi un vrai homme lorsqu’il a eu faim. Pourtant, il lui était nécessaire d’assumer la nature humaine pour être tenté par le diable (puisque celui-ci ne peut tenter que l’homme) et pour le vaincre finalement. 669 De même, dans le sermon Ascendens Iesus in naviculam (Mt. IX. 1) Hugues souligne que le navire de l’évangile est la nature humaine du Christ dans laquelle Jésus est monté quand il a assumé l’humanité. Ici même, l’auteur nous propose une seconde interprétation: Jésus a pris ce bateau lorsqu’il voulut être conçu par la Vierge Marie. 670 Quant aux différentes raisons de l’incarnation, Hugues évoque en premier lieu une vieille stratégie militaire. Selon l’auteur, sachant que le diable est un adversaire lâche qui l’aurait certainement fuit, s’il l’avait affronté face-à-face, Jésus s’est caché dans le sein de la vierge Marie acceptant un vêtement vilain, c’est-à-dire l’humanité, et - en faisant signe au diable - l’a vaincu. En dehors de cette méthode militaire qui consiste à dresser une embuscade à l’ennemi, Hugues souligne l’amour de Dieu comme une autre raison de l’incarnation du Christ. 671
Les sermons traitant de la nature divine et/ou humaine du Christ sont les suivants: (1,3), (2,1), (4,1), (8,1 et 2), (12,1 et 2), (14,1), (20,4), (28,6), (31,1), (34,3), (51,1), (89,1), (90,1) et (103,1).
(1,3), (2,1), (4,1), (8,1 et 2), (12,1 et 2),
«Vado ad eum qui me misit, etc, (Io. XVI. 5). Quasi dicat: Vado ad Patrem per assumptam humanitatem cum quo semper fui per divinitatem. Set cum videris eum missum a Patre, non credas ipsum propter hoc 'minorem Patrem', sicut faciunt heretici. Missus est enim non sicut minor a maiore, se sicut equalis ab equali […]» (51,1)
«Voluit autem [Christus] invenire desertum propter quatuor, scilicet: Ut ibi se verum Deum et hominem ostenderet. Verum [52ra] Deum se ostendit cum XLa diebus et XLa noctibus propria virtute ieiuinavit. Et talis erat nobis necessarius ut peccata tolleret, quod non faceret si esset purus homo. Verum hominem se ostendit, cum postea esuriit et certe talis erat nobis necessarius ut posset temptari de peccato. Set nullam aliam creaturam temptasset diabolus de peccato, nisi hominem, et ideo opportuit ipsum esse hominem a quo diabolus devinceretur et devictus dimittet dominium quod habebat super hominem.» (31,1). ) De même, nous lisons ailleurs sur Jésus: «Te verum Deum et hominem confitentem. Ibi: Adoravit eum, etc, (Mt. XV. 25). Ecce quod ipsum verum Deum recognovit, quod eum verum hominem recognovit.» (34,3). Voir en dernier lieu: «Sequitur. De filio homini. Notandum quod Christus frequenter se vocat hominem: Ut humanitatis veritatem in se ostendat [...]» (28,6).
«Ascendens Iesus in naviculam, etc, (Mt. IX. 1). In navem ascendit ut se verum hominem ostendat. Paraliticum sanat ut divinitatem ipsius homines agnoscant. Nota quod per naviculam istam intelligitur humanitas Christi. [...] Hanc navem ascendit, quando carnem assumpsit. [...] Vel per naviculam beata Virgo intelligitur [...] Hanc naviculam ascendit Dominus quando de ea concipi voluit.» (103,1). A propos de l’incarnation de Jésus, notons au passage la doctrine de l’immaculée conception à laquelle Hugues fait allusion dans le sermon Vado ad eum (Io. XVI. 5): «Pater eum misit. Unde ad Gal. IIII. (4), Misit Deus filium suum, factum ex muliere, non de viro et muliere. Set tamen de muliere, id est ex virgine factum sub lege, id est sub nomine legis, id est sub morte et aliis passionibus. Non ut sub ea expiantur, set ut ab ea liberaret.» (51,1). Sur l’incarnation, voir encore le sermon Cum appropinquasset Iesus (Mt. XXI. 1): «Appropinquavit enim Dominusspiritualiter Ierusalem quando percarnis assumpcionemecclesiam, in qua est visio pacis, visitavit.» (2,1).
«Ioh. I. (14), Verbum caro factum est,id est filius Dei homo factus est, et hoc multis de causis: 1/ Ut se diabolo occultaret. Mos enim est fortium militum [45vb] quando sciunt quod pre timore non audent hostes expectare ut abscondant se in rubis ut transeuntes inimici eos non videant et sic in eos ex inproviso insiliunt et interficiunt. Sic Dominus sciens quod diabolus si sciret eum verum Deum esse, non auderet ad eum accedere, immo timeret et fugeret, propter hoc in rubo beate Virginis se abscondit. Christus assumens ibi vestimenta vilia, scilicet humanitatem, cum diabolo prelium innuit, sic devicit eum. Hoc bene significatum est in Iosue VIII (3), quando Iosue pugnabat contra Hay, qui in latibulum partem exercitus relinquens fugit eum cum paucis. Rex vero Hay ignorans quod post tergum laterent insidie, persecutus est eum cum excercitu civitatis, quo viso Iosue vexillum erexit et tunc insidie que latebant ad civitatem pergentes eam ceperunt et combusserunt. Videns autem Iosue quod capta esset civitas, reversus viriliter pugnavit et hostes devicit. Sic Christus quodammodo fugit quando ligari, flagellari, crucifigi se permisit. Set tandem quasi Iosue, qui salvator interpretatur, vexillum crucis erigens, de hostibus suis triumphavit. Hoc idem ante predixerat Dominus per prophetam Osee XIII. (14), _O mors, ero mors tua, o mors. 2/ Ut pro nobis contra diabolum allegaret. [...] 3/ Ut dilectionis signa nobis ostenderet […]» (12,1).On retrouve la doctrine de l'incarnation - ainsi que l’image de Jésus caché pour vaincre le diable - dans un autre sermon: «Luc II. (21), Postquam consummati sunt dies VIII, etc. Ad litteram, qui voluit pro hominibus nasci, voluit VIIIa die secundum legem circumcidi, et hoc multis de causis: - Primo ut ipse preceptum quod posuerat adimpleret […] - Secundo ut legem novam commendaret […] - Tertio ut se verum hominem tunc ostenderet et sic diabolo occultaret […].» (14,1).