L’Eglise en tant que société est à la fois appréhendée dans ses composantes et circonscrite de manière négative par référence à ceux qui en sont exclus : des éléments étrangers comme les juifs, ou les ennemis de la société chrétienne, tels les hérétiques.
Pour qualifier les Juifs, Hugues utilise quelques clichés négatifs de l'époque. Au XIIe siècle, le principal reproche fait aux Juifs était leur incrédulité ; de même, nombreux étaient ceux qui les accusaient de jalousie - en se référant à un passage évangélique (Mt. XXVII. 18) -, d'orgueil, d'avarice ou d'avidité. 1005 Dans le sermon Ecce ascendimus Jerosolymam (Lc. XVIII. 31), Hugues attribue aux Juifs la jalousie, tandis que dans un autre sermon se rapportant à la Passion (Et valde mane una die sabbatorum, Mc. XVI. 2) il dénonce leur malice, car ils ont crucifié Jésus à la manière d'un malfaiteur. 1006 Ailleurs, il recourt à un reproche fréquent des auteurs médiévaux, accusant les Juifs d'être superficiels ou hypocrites ; par exemple Raoul Ardent, parmi d'autres, dénonce leur interprétation purement littérale de l'Ecriture. 1007 Il rappelle ainsi que les Juifs font la circoncision uniquement dans la chair et n'accomplissent pas la «circoncision spirituelle». 1008 L'interprétation du terme Iudei et Iudea est plus équivoque : d'un côté, Hugues appelle les Juifs les 'amateurs du monde', attachés aux biens temporels, 1009 de l'autre il leur applique l’interprétation positive de Iudea (confessio), en proposant de voir dans les Juifs qui préparent la Pâque, «ceux qui confessent sincèrement leurs péchés (vere peccata confitentes)». 1010
Concernant les hérétiques, il convient de rappeler que les prédicateurs du XIIe siècle, s’ils ont souvent formulé des arguments sévères à leur encontre, tels le mensonge, l'hypocrisie, la mauvaise compréhension ou la corruption des textes sacrés, ont été «avares de renseignements précis sur les hérésies qu'ils dénoncent». 1011 De la même façon, dans ses sermons Hugues de Saint-Cher ne sort pas des considérations générales sur les hérésies, et de ce point de vue, ils sont même moins riches que la Postille sur l’Apocalypse, où les hérétiques sont vivement attaqués, surtout les “ Manichéens ”, qui avaient mis en cause la doctrine de l’incarnation du Christ et n’avaient pas accepté l’Ancien Testament. 1012 Parmi les rares occurrences, rappelons d'abord un exemple déjà cité : dans le sermon Vado ad eum (Io. XVI. 5) Hugues dénonce l’erreur des hérétiques, qui ne reconnaissent pas l’unité des trois personnes consubstantielles de la Trinité. 1013 On peut difficilement sous-estimer l'importance de cette remarque, si l'on tient compte de l'extrême rareté des positions théologiques portant sur l'hérésie dans les sermons de Hugues de Saint-Cher. Outre cette question doctrinale, nous trouvons deux mentions explicites de l'hérésie. Dans le sermon Attendite a falsis prophetis (Mt. VII. 15) le thème du sermon offre à l'auteur une excellente occasion d’aligner les hérétiques au rang des faux prophètes, à l’instar des flatteurs et des hypocrites, 1014 tandis que dans le sermon Beatus venter (Lc. XI. 27) Hugues montre l'attitude à adopter vis-à-vis des hérétiques, en affirmant que les non-croyants «se nourrissent des seins d'un hérétique». 1015
Ces défauts sont reprochés aux Juifs par de nombreux auteurs tels Pierre Lombard, Pierre de Poitiers, Honorius Augustodunensis, Raoul Ardent, Jacques de Vitry et Prévostin de Crémone. (J. Longère, Œuvres oratoires, op. cit. p. 413). Sur les Juifs dans les sermons du XIIIe siècle, voir: N. Bériou, L'avènement des maîtres de la Parole, op. cit. p. 363-381.
Sur la jalousie: «Sequitur. Et consummabuntur omnia, scilicet cooperante: - Patris et Spiritus sancti providentia. […] - Filii obedientia. […] - Iudeorum invidia. […] - Iudeavaritia. Mt. XXVI. (15), Quid vultis mihi dare et ego eum vobis tradam, etc.» (28,4). Sur la malice: «Unde notatur crudentia fratri cum dicit: Ecce malitia Iudeorum. Cum dicit: quomodo, quia ut alto morte latronum ipsum suspenderunt. ‚Iustus‘ dicit ad ostendendum quod ipse talia pati non deberet.» (45,1).
«Sensus vero superficialis litterae exterior multos fecit errare, ut Iudaeos et haereticos, non attendentes ex quo sensu, vel ex qua causa fuerint verba prolata, sed quid exterius sonare viderentur.» (Raoul Ardent, Fiduciam talem habemus per Christum ad Deum, PL 155, 2035 B-C, cité d'après J. Longère, Œuvres oratoires, op. cit. t. II p. 315, n. 23.)
«Sciendum autem quod quadruplex est circumcisio: - Prima est carnalis, in Iudeis. Hec est hodie condempnabilis. Ad Gal. V. (2), Et ego Paulus dico vobis: Si circumcidimini, Christus vobis nichil proderit. Hec incepit ab Abraham, Gen XVI. (9) quam Deus instituit in signum obedientie, ut sciliet Abraham placeret ei propter bonum obedientie; cum Adam displicuerat propter inobedienciam et quia in illo membro culpam inobedientie primus homo cognovit, decuit ut in illo membro signum inobedientie acciperet. - Secunda est spiritualis in bonis christianis, hec est commendabilis. […] - Tertia est superficialis in ypocritis, hec non minus est prima detestabilis. […] - Quarta erit generalis in omnibus electis. Hec erit delectabilis. Hec sunt significata per circumcisionem quam fecit Iosue V. (2) filiis Israel in introitu terre promissionis. Hec erit post septennarium huius vite in octava etate que erit resurgentium. Tunc enim abscidetur ab electis per petram, id est per Christum, omnis corruptio carnis et spiritus et imponetur eis nomen Ihesus, id est salus.» (14,3).
«Iohannis XV. Amen, amen, (Ioh. XVI. 20). Geminatio ista confirmatio est. Dico vobis, qui me per passionem euntem ad Patrem. Plorabitis interius et flebitis vos exterius. Mundus autem gaudebit, id est Iudei, mundi amatores. Vos autem contristabimini ex passione mea et tristitia vestra vertetur in gaudium, in die resurrectionis.» (50,1).
« Erat autem proximum Pascha, etc. (Io. VI. 4) Pasca transitus interpretatur et est dies festus, non quorumdam, set Iudeorum, id est vere peccata confitentium. Est enim transitus de labore ad requiem, de mutabilitate ad immutabilitatem, de servitute ad libertatem. Festinus erit transitus de amaritudine ad dulcedinem, de merore ad _iocunditatem, de bello huius miserie ad concordiam et pacem. Festinus erit transitus iste in morte, et ideo dicitur esse proprie. Set quibus erit festinus, id est solis Iudeis, id est vere et pure peccata confitentibus. Illi enim soli hoc transitum facient, et non illi soli illud Pascha celebrant. Simus ergo Iudei pure et discrete peccata confitendo, quod quilibet debet facere propter tria, scilicet […].» (38,1). La même interprétation ressort du sermon suivant: «Erat autem proximum Pascha, etc (Io. VI. 4). Veniens ad Christum multitudo magna imminente, quod transitus interpretatur et est dies festus non quorumlibet, set Iudeorum, id est confitentium, de V. panibus et duobus piscibus reficitur.» (39,1). Sur l'interprétation Iudea = confessio: «Secundus panis est oris confessio. Et dicitur confessio quasi simul vel ex toto fessio, nam ille vere confitetur qui totum fatetur vel fatur. Set nota quod multa exiguntur ad hoc quod fit confessio vera. Unde versus: [marg] Versus: Sit simplex, humilis confessio. Pura, fidelis. / Vera, frequens, nuda, discreta, libens, verecunda. / Integra, secreta, lacrimabilis, accelerata. […] - Frequens. Io. XI. (7), Eamus in Iudeam iterum. Iudea confessio interpretatur, quasi dicat Domino iterum. Iterum eundum est ad confessionem, unde si per peccatum frequenter ceciderit, per frequentem confessionem resurgat. Unde si nunquam abstinuit vel abstinere proposuit, set confessus fuit, tenetur iterum confiteri. Vel sacerdos suus, cui confessus est, imperitus est, tenetur confiteri alii de licentia tamen illius. Vel sacerdos etiam remittat eum ad superiorem propter delicti enormitatem, vel ut facilius gratiam consequatur.» (39,3).
Voir: J. Longère, Œuvres oratoires, op. cit. p. 420-430, à la p. 422. Les prédicateurs fournissant des informations explicites à propos du catharisme sont Pierre de Poitiers, Prévostin de Crémone, Jacques de Vitry et Raoul Ardent. (Ibidem, p. 422.)
“ Hic insurgunt Manichei, qui dicunt [Christum] habuisse phantasticam carnem. […] Primum celi … est vetus testamentum, per hoc volant Iudei. Ultimum celi est novum testamentum, per hoc volant Manichei, qui non recipiunt vetus testamentum. ” (R. E. Lerner, Poverty, Preaching and Eschatology in the Revelation Commentaries of ‘Hugh of St.Cher’, In. The Bible in the Medieval World. Essays in memory of Beryl Smalley, Oxford, 1985, p. 157-189, p. 188, n. 77.) Notons que dans l’article cité plus haut, Robert E. Lerner juge utile l’étude de Aser Pinguis en tant qu’une source sur les hérésies : “ In fact, Aser pinguis contains numerous attacks on heresy and is worthy of study as a source for heretical doctrines c. 1236. ” (Ibidem, p. 188, n. 77).
«Vado ad eum qui me misit, etc, (Ioh. XVI. 5). Quasi dicat: Vado ad Patrem per assumptam humanitatem cum quo semper fui per divinitatem. Set cum videris eum missum a Patre, non credas ipsum propter hoc ‚minorem Patrem‘, sicut faciunt heretici. Missus est enim non sicut minor a maiore, set sicut equalis ab equali.» (51,1).
«Attendite a falsis prophetis, (Mt. VII. 15). Nota quod falsi prophete sunt : - Heretici. […] - Adulatores. […] - Ypocrite, quia aliud in habitu, aliud in sermone, et aliud prorsus in opere pretendunt. […] - Mundus, quia aliud promittit et aliud reddit. […] - Demonia.» (74,1).
«Ubera que suxisti. Habet ubera: - Mundus de quibus bibunt avari et usurarii. […] - Hereticus de quibus bibunt (non) credentes. Tren. IIII. (3), Lamie nudaverunt mammas, lactaverunt catulos suos. […] - Detractor de quibus bibunt magnates. […] - Caro de quibus bibunt luxuriosi. […] - Malus consiliator de quibus bibunt mali. […] - Et Beata Virgo de quibus bibunt fideles et perfecti et etiam sancti.» (36,2).