1. Professions et métiers

Dans les sermons de Hugues de Saint-Cher, les professions et les métiers sont des images qui permettent d'incarner un défaut ou une vertu des humains.

Médecin

Le médecin figure Jésus, qui est considéré comme le «vrai médecin» ou comme le meilleur d'entre eux, préparant le médicament avec son propre corps. 1027 Notons à ce propos que dans le sermonnaire tout un système de métaphores est tissé autour des équivalences 'maladie - péché' et 'guérison - pénitence'.

Les maladies peuvent affecter les membres du corps, l'humeur ou l'esprit, affirme Hugues, ajoutant que ces infirmités correspondent aux trois péchés récurrents : l'avarice, la luxure et l'orgueil. Ces vices empêchent de grandir, de manger et de parler et ceux qui en souffrent doivent consulter le médecin. 1028 Or, comme nous l’avons vu plus haut, Jésus - le bon médecin - propose quatre remèdes contre ces maladies : le régime, la sueur, la saignée et la potion. A son exemple, l'homme doit aussi subir ces quatre interventions : le régime en s'abstenant du mal, la sueur par l’effusion des larmes, la saignée par la confession du péché et la potion par l’accomplissement de bonnes oeuvres. 1029

Parmi ces traitements, la pénitence est particulièrement recommandée aux pécheurs. La joie ressentie par Jésus lors de la confession d'un pécheur est exprimée par une image particulièrement expressive : Hugues rappelle que le médecin est content lorsqu'il crève l'abcès et enlève le pus ; de même, Jésus se réjouit au moment où l'abcès des péchés est crevé par la contrition. 1030 Dans le sermon Ecce homo quidam ydropicus (Lc. XIV. 2), l'auteur compare la pénitence au processus de la guérison, dont il précise les différentes composantes : la difficulté, le lieu, le temps et le mode. 1031 [De même, il rappelle également l'importance de chercher le médecin de l'âme avant celui du corps, car les maladies sont souvent contractées à cause des péchés. 1032

Notes
1027.

«Ibat Iesus :-Predicando tamquam predicator egregius. […] - Sanando tamquam verus medicus. […] - Evagando tamquam pauperrimus.» (97,1). Nous lisons ailleurs : “ Set nota quod bonus dicitur medicus qui adversarium sanat expensis suis. Melior qui de propriis eundem sanat. Optimus qui de se ipso medicinam preparat. Talis fuit Christus. ” (111,4).

1028.

«Set nota quod est infirmitas, scilicet : - Membrorum, scilicet avaritie. […] - Humorum, scilicet luxurie. […] - Spirituum, scilicet superbie. Item nota quod in tribus notatur infirmitas, id est quando homo amittit possibilitatem : - Gradiendi. […] - Commedendi. […] - Loquendi. […] Facti sunt tamquam sodomite, id est muti, a confessione laudis et criminis, non audentes os aperire, quod plangebat. […] Illi ergo infirmi qui ista tria amiserunt debent ire ad medicum.» (111,2-4).

1029.

«Iste enim medicus [optimus] adhibuit medicinam quadruplicem, scilicet : - Dietam. […] - Sudorem. […] - Minutionem non solum in uno membro, set in omnibus. […] - Potionem sumpsit in cruce quando datum fuit ei fel et acetum. Set cum omnis Christi actio nostra sit instructio, ex quo pro nobis ipse sustinuit et non pro se. Sustinuamus nos pro nobismet ipsis dietam abstinendo a malo, sudorem per lacrimarum effusionem, minutionem per peccatorum confessionem, potionem per operis satisfactionem.» (111,4)

1030.

«Set quid est hoc quod tantum delectatur Dominus in cantilena confessionis, ubi non nisi turpia recitant. Frater, sicut medicus gaudet cum apostema aperitur et putredo emittitur, sic Dominus delectatur cum apostema peccati per contrictionem aperitur. Iuxta illud. Ioel. II. (13), Scindite corda vestra, etc, et putredo peccati postea per confessionem emittitur.» (33,3).

1031.

«Notandum quod in hoc miraculo quatuor possunt notari : - Primo difficultas curationis, cum dicit ydropicus. Ydropicus enim vix aut nunquam curatur, sic et peccator. Homo enim est vadens et non redens a peccato, suple : per se, et hoc de tribus de causis : - Propter medici elongationem. - Propter medicine, id est penitentie, abhominationem. - Propter mundi dilectionem. - Secundo locus curationis, quia existens in domo, id est intra se per peccatorum recordationem, que valet ad tria, scilicet : - Ad humilitatem servandam ut patet in puplicano : Luc. XVIII. (13), Deus, propitius esto michi peccatori. - Ad devotionem excitandam. - Ad cautelam habendam. - Tertio tempus curationis, quia in sabbato, id est in requie a peccato: - Ne recidivationem peccati sustineamus. - Ne in odium incurramus. - Quarto modus curationis. Quia apprehensum eum sanavit. Accipit Dominus peccatorem : - Libenter. - Festinanter. - Letanter. Quod patet ex amplexibus et osculo et huiusmodi etiam ex verbis eius.» (100,2).

1032.

«Sequitur. Dimittuntur tibi peccata tua. Dominus dimittendo peccata prius eum sanat in anima quam in corpore, per hoc nos instruens quod in egritudinibus nostris prius querendus est medicus anime quam corporis. Infirmitates enim frequenter contingunt propter peccata. Unde prius occurrendum est cause morbi quam morbo. Notandum quod V de causis contingunt infirmitates : - Ut merita per patientiam augeantur. - Ut virtutes melius custodiantur. - Ut peccatores plenius corrigantur, etc. - Ut gloria celi manifestetur.» (105,4). Notons au passage qu'il est question des médecins également dans les sermons (39,4) et (93,3).