b) Pauvre et vertueux

Les pauvres, les affligés et les malades constituent une catégorie de laïcs qui,ne fût-ce que par la souffrance subie dont ils sont l’objet, accèdent déjà à un certain état de perfection. A l’intérieur de ces trois groupes, les prédicateurs s'intéressèrent particulièrement aux pauvres.

Dans son ouvrage, Jenny Swanson démontre que Jean de Galles témoigne d’une certaine sympathie à l’égard des vrais pauvres de la société. 1073 Or, cette position du frère franciscain du XIIIe siècle était partagée par l’ensemble des frères mendiants de l’époque dont les sermons témoignent d’une véritable sensibilité envers la souffrance des pauvres. 1074 Ces mêmes frères ont communément adopté l’idée que les pauvres avaient tendance à être meilleurs chrétiens que les riches et les puissants. 1075 Notons ici que Beryl Smalley a trouvé dans les Postilles sur les Evangiles de Hugues de Saint-Cher une plus grande tendresse à l’égard des pauvres que chez les contemporains de celui-ci, tels Alexandre de Halès ou Jean de la Rochelle. 1076 Les sermons de Hugues révèlent cette même sollicitude envers les dépossédés.

Nous avons remarqué que dans ses sermons Hugues attribue différents péchés aux riches ; inversement nous pouvons constater que les pauvres et la pauvreté sont fréquemment associés aux vertus, ainsi qu'à une image ou un personnage incarnant des valeurs positives. Dans le sermon Verbum caro factum est (Io. I. 14), l'auteur nous rappelle que Jésus a choisi et prêché la pauvreté avant de l'avoir commandée. 1077   

Le rapprochement entre pauvreté et vertus est une thèse que l'on peut démontrer dans les sermons de Hugues : les nécessiteux peuvent accéder au royaume des cieux en guise de récompense pour leurs souffrances dans ce monde. Dans le sermon Quid existis in desertum videre (Mt. XI. 7), l'auteur accorde le royaume des cieux aux vrais pauvres, aux souffrants, ainsi qu'à ceux qui persévèrent dans le bien. 1078 Dans le sermon Apertis thesauris (Mt. II. 11), cité plus haut, nous retrouvons l'idée du rachat du royaume des cieux aux pauvres, cette fois par les époux. 1079 Mais, cette compassion et aide ne doivent pas se limiter aux seuls pauvres : Hugues recommande la charité envers tous les affligés. 1080 Ainsi, dans le sermon Exi in vias (Lc. XIV. 23),  l'auteur mentionne que parmi les plus faibles les misérables, les affligés et les malades peuvent accéder au royaume des Cieux en répondant à l’appel du Seigneur, tandis que les riches doivent acheter le droit d'entrée aux pauvres en leur donnant l'aumône. 1081   

Pourtant, la pauvreté n'est pas forcément synonyme de vertu ; au contraire, Hugues remarque qu'elle est souvent la conséquence d'un des péchés capitaux : la paresse. 1082 Ainsi, la pauvreté ne conduit pas directement au salut, mais peut présenter un réel danger pour l'âme du fidèle, qui peut être tenté plus facilement par les mauvais esprits. C'est en tout cas l'idée que Hugues exprime par l'image des démons qui chassent les âmes tombées dans le besoin ou la pauvreté (in angustia mundi et paupertate). 1083 Les péchés qui guettent les pauvres sont le désir des biens d'autrui et le vol. Pourtant, ce vice attribué aux dépossédés n'est qu'implicitement mentionné dans les sermons de Hugues, qui accuse les riches avares de voir dans les pauvres des voleurs potentiels. 1084

Notes
1073.

J. Swanson, John of Wales. A Study of the Works and Ideas of a Thirteenth-Century Friar, Cambridge, 1989, p. 134.

1074.

Dans son ouvrage cité plus haut Michel Mollat écrit: “ Still, of the thousands of sermons that have survived, many were inspired by what seems to have been genuine sensitivity to the suffering of the poor and made use of powerful techniques for arousing compassion. ” (M. Mollat, The Poor in the Middle Ages, op. cit, p. 129.)

1075.

Iussi Hanska fait le même constat dans son oeuvre citée plus haut. (I. Hanska, And the Rich Man also died, op. cit., p. 95).

1076.

B. Smalley, The Gospels in the Paris Schools in the Late Twelfth and Early Thirteenth Centuries : Peter the Comestor, Hugh of St Cher, Alexander of Hales, John of La Rochelle, In. Franciscan Studies XL. II. p. 314-315.

1077.

«Sequitur. Et habitavit in nobis. Et hoc tribus de causis: - Ut paupertatem nobis commendaret. Christus enim pauertatem: - Elegit. […] - Predicavit. […] - Commendavit.» (12,2). Dans le sermon Ecce defunctus efferebatur (Mc. VII. 12), Hugues associe le comportement de Jésus à celui d’un pauvre errant: “ Ibat Iesus : - Predicando tamquam predicator egregius. […] - Sanando tamquam verus medicus. […] - Evagando tamquam pauperissimus. ” (97,1). De même, dans le sermon A quatuor ventis veni Spiritus (Eze. XXXVII. 9), la pauvreté est désignée comme une des attributs de Jésus: «Quatuor venti possunt dici: humilitas Christi, paupertas Christi, obedientia Christi, labor Christi. Ista dicuntur venti, quia transitoria et quia ad bonum impellunt. […] Per paupertatem habetur: - Donum consilii. […] - Donum fortitudinis.» (57,1)

1078.

«Sequitur.Quoniam appropinquat regnum celorum quod habebunt : - Veri pauperes. Mt. V. (3), Beati pauperes, etc. - In carcere huius mundi gementes. Io. XVI. (20), Tristitia vestra vertetur in gaudium. - In bono perseverantes. Mt. XXIIII. (13), Qui perseveraverit usque in finem, etc.» (5,3)

1079.

«Apertis thesauris suis, etc, quasi dicat: Domine, rex regum et Dominus dominantium, tu exposuisti hodie regnum tuum ut sancta ecclesia cantat: «Ecce venit dominator Dominus et regnum in manu eius», et ideo nos tres tria attulimus, scilicet aurum, thus et mirram, scientes quod tribus modis adquiritur regnum tuum, scilicet: - Emendo a pauperibus quorum est: Mt. V. (3), Beati pauperes spiritu, etc, et quod Deo attulimus aurum. Hoc pertinet ad coniugatos qui de melioribus debent dare pauperibus. […] - Furando orationibus et ideo attulimus thus per quod oratio designatur. Hoc pertinet ad virgines.[…] - Rapiendo. Scilicet ieiuniis, vigiliis et afflictionibus et ideo attulimus mirram per quam carnis maceratio intelligitur. Hoc pertinet ad viduam.» (15,7).

1080.

“ Notandum quod oculis cordis debemus multis de causis respicere Christum, et maxime Christum in carne passum quod representat crucifixus : - Prima est ut a peccatis nostris confundamur et conteramur. […] - Secunda est ut ad penitenciam animemur. […] - Tertia est ut a peccatis nostris facilius retrahamur. […] - Quarta est ne nos pro vili precio exponamus. […] - Quinta ut nos et alios nobis commissos cautius custodiamus. […] - Septima est ut ipsi pauperi et afflicto compatiamur. In Trenis I. (12), O vos omnes, etc. Legitur in Gene. XLIII. (30), quod Ioseph atollens oculos suos vidit Beniamin, fratrem suum, et commota sunt viscera eius super fratre suo. Ioseph debet esse quilibet fidelis qui sanctos in virtutibus et bonis operibus debet respicere Beniamin, id est Christum filium dextere stantem in cruce, ut sic commoveantur viscera super fratre. Set certe solus sum, dicit Ysa. LVII. (1), Iustus perit, et non est qui recogitet in corde suo. Dicamus ergo illud Iob. XXX. (25), Flebam super eo qui, etc. - Octa est ut nostri misereatur. ” (89,1).

1081.

“ Exi in vias et sepes et compelle intrare, etc. Nota quod regnum celorum adquiritur: - Intrare compellendo, scilicet miseriis et afflictionibus paupertate et infirmitatibus et huiusmodi. […] - Rapiendo scilicet ieiuniis, vigiliis, et afflictionibus. [...] Et dictum est per similitudinem: Si enim aliquod regnum extraneis daret, et filiis regni auferetur, violentia eius diceretur. Sic videtur esse violentia cum pharisei et scribe, qui in conspectu iusti apparebant, et filii regni celorum videbantur, eiciantur extra foras; et meretrices et puplicani qui indigni tanto regno videntur, per peccatorum confessionem intrant. Sequitur: et violenti, scilicet qui cum quadam violentia domant carnem suam, et rapiunt illud. Martha enim rapuit circa frequens ministerium satagens, ut habemus: Luc. X. (40). - Emendo a pauperibus quorum est Mt. V. (3), Beati pauperes, etc. Emamus ergo ab ipsis elemosinis et beneficiis: Luc. XVI. (9), Facite vobis amicos, etc, scilicet pauperes, de mamona iniquitatis, etc. […] - Furando. Maria furabatur, quando quasi nihil agens ad pedes Domini sedebat, et verbis eius spiritualiter reficiebatur ut habemus Luc. X. (39). Similiter ita rapiunt furando illud boni contemplativi. - Gratis eundo ut patet in pueris quibus datum est gratis. Unde possunt dire cum Ps. (XVII. 20), Eduxit me in latitudinem, scilicet de ventre matris mee in mundo, salvum me fecit, quoniam voluit me. ” (64,1).

1082.

«Sequitur. Otiosi. Sicut dicit Eccli. (XXXIII. 29): Multam malitiam docuit otiositas, etc. Otiositas enim: - Hominem depauperat. […] - Furtumgenerat. […] - Luxuriam fovet.» (24,4)

1083.

«Vel: Adiuva me de peccati angustia: - Exeuntem quod notatur ibi: Ecce mulier Chananea a finibus illis, scilicet Tyri et Sydonis, egressa, (Mt. XV. 21). Tyrus angustia interpretatur et significat mundum, propter angustiam et sollicitudinem mundanorum. Sydon venatio tristicie interpretatur et significat venationem animarum quam faciunt demones in angustia mundi et paupertate et in angustia temptationis. Ysa. XXIII. (2), Tyrus negociatio Sydonis. Sydones causa negociationis veniebant ad Tyrum. Sic demones venatores animarum in angustia et paupertate huius mundi venantur animas. De hiis finibus erat hec mulier ad Deum accedens egressa. Sic et tu, exi de peccatis si vis a Domino exaudiri. Ysa. XLVIII. (20), Egredimini de Babilone, fugite a Chaldeis. […]» (34,3).

1084.

«Avari cum vident regem estimant predonem, cum vident pauperem suspicantur furem, cum vident parcum estimant decorem (P2: cum vident parem estimant voratorem)» (70,1).