bibliographie

  1. Adey, P. (1999). Revisiting cognitive conflict, construction, and metacognition, and discovering metaconstructivism. In M. Komorek, Behrendt, H. , Dahncke, H. , Duit, R. , Graeber, W. , Kross, A. (Ed.), Research in Science Education - Past, Present, and Future Vol.1 (pp. 58-61). Kiel: IPN Kiel.
  2. Andersson, B. (1986). The experiential gestalt of causation: a common core to pupils' preconceptions in science. European Journal of Science Education, Vol. 8(2), pp. 155-171.
  3. Aufschnaiter, S. (2001). Development of complexity through Dealing with Physical Qualities: one type of conceptual change ? In H. Behrendt & H. Dahncke & R. Duit & W. Gräber & M. Komorek & A. Kross & P. Reiska (Eds.), Research in Science Education - Past, Present, and Future (pp. 199-205). Boston: Kluwer Academic Publishers.
  4. Aufschnaiter, S. & Welzel, M. (1997). Individual Learnig Processes: A Research Programme with Focus on the Complexity of Situated Cognition. Paper presented at the Contribution from the ESERA.
  5. Aufschnaiter, S. v. (2001). Development of complexity through dealing with physical qualities: One type of conceptual change? In H. Behrendt, Dahncke, H. , Duit, R. , Graeber, W. , Komorek, M. , Kross, A. (Ed.), Research in Science Education - Past, Present, and Future (pp. 199-204). Dordrecht,The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  6. Bachelard, G. (1938). La formation de l'esprit scientifique. Paris: Vrin.
  7. Bachelard, S. (1979). Quelques aspects historiques des notions de modèle et de justification des modèles. In P. Delattre & M. Thellier (Eds.), Elaboration et justification des modèles (Vol. 1, pp. 3-18). Paris: Maloine.
  8. Balacheff, N. (1999). Conception, Connaissance et Concept. DidaTech, Vol. seminaire n°157, pp. 219-244.
  9. Balacheff, N. & Gaudin, N. (2002). Students conceptions: an introduction to a formal characterization. Les cahiers du laboratoires Leibniz, Vol. 65, pp. 1-20.
  10. Barboux, M., Chomat, A., Larcher, C. & Méheut, M. (1987). Modèle particulaire et activités de modèlisation en classe de 4ème. In J. L. Martinand & M. Caillot (Eds.), Enseignement et apprentissage de la modélisation : quantité de mouvement-modèle particulaire (pp. 9-76). Paris: LIREST.
  11. Barboux, M., Chomat, A., Larcher, C. & Méheut, M. (1987). Modèle particulaire et activités de modèlisation en classe de 4ème. In J. L. Martinand & M. Caillot (Eds.), Enseignement et apprentissage de la modélisation : quantité de mouvement-modèle particulaire (pp. 9-76). Paris: LIREST.
  12. Barlet, R. & Plouin, D. (1997). la dualité microscopique-macroscopique un obstacle sous-jacent aux difficultés en chimie dans l'enseignement univeritaire. Aster, Vol. 5.
  13. Benson, D. L., Wittrock, M. C. , Baur, M. E. (1993). Students' preconceptions of the nature of gases. Journal of Research in Science Teaching, Vol. 30(6), pp. 587-597.
  14. Borghi, L., De Ambrosis, A. , Massara, C. I. , Grossi, M. G. , Zoppi, D. (1988). Knowledge of air: A study of children aged between 6 and 8 years. International Journal of Science Education, Vol. 10(2), pp. 179-188.
  15. Brook, A., Briggs, H. , Driver, R. (1984). Aspects of secondary students' understanding of the particulate nature of matter. Leeds: University Leeds, centre for Studies in Science and Mathematics Education.
  16. Brousseau, G. (1976). Les obstacles épistémologiques et les problèmes en mathématiques. Recherche en didactique des mathématiques, Vol. 4(2), pp. 164-198.
  17. Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherche en didactique des mathématiques. Vol. 7(2), pp. 33-115.
  18. Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. Grenoble: La Pensée Sauvage éditions.
  19. Brown, A. (1987). Metacognition, Executive control, Self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In F. Weinert & R. Kluwe (Eds.), Metacognition, Motivation and Understanding (pp. 65-113). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  20. Bruner, J. (1985). Vygotski : a historical and conceptual perspective. In J. Wertsch (Ed.), Culture, communication and cognition : Vygotskian perspectives (pp. 22-34). Cambridge: Cambridge University Press.
  21. Bulletin Officiel de l'Éducation Nationale. (1997). Programme du cycle central de collège.(Hors-série n°5).
  22. Bulletin Officiel de l'Éducation Nationale. (1999). Programmes de la classe de seconde générale.(Hors-série n°6).
  23. Bulletin Officiel de l'Éducation Nationale. (2000). Programme de physique-chimie pour la classe de première série scientifique.(Hors-série n°7).
  24. Bulletin Officiel de l'Éducation Nationale. (2002). Extrait des Programmes de l’école Maternelle 2002 « Découverte du monde «.( Hors-série n°1).
  25. Bulletin Officiel de l'Éducation Nationale. (2002). Extrait des Programmes du Cycle 2 – 2002 « Découverte du monde «.( Hors-série n°1).
  26. Bulletin Officiel de l'Éducation Nationale. (2002). Extrait des Programmes du Cycle 3 – 2002 « Sciences expérimentales et technologie «.( Hors-série n°1).
  27. Bunge, M. (1971). Conjonction, succession, détermination, causalité. In M. H. Bunge, F. Kuhn, T. S. Rosenfeld, L. (Ed.), les théories de la causalité (pp. 112-132). Paris: Presses Universitaires de France.
  28. Bunge, M. (1973). Method and matter. Derdrecht-Holland.: D. Deidel publishing company.
  29. Bunge, M. H., F. Kuhn, T. S. Rosenfeld, L. (1971). les théories de la causalité. Paris: Presses Universitaires de France.
  30. Buty, C. (2000). Étude d'un apprentissage dans une séquence d'enseignement en optique géométrique à l'aide d'une modélisation informatique. Thèse, Université lumière Lyon 2, Lyon.
  31. Buty, C. & Cornuéjols, A. (2002). Évolution des connaissances chez l'apprenant. In A. Tiberghien (Ed.), Des connaissances naïves au savoir scientifique (pp. 41-67).
  32. Carmichael, P., Driver, R. , Holding, B. , Phillips, I. , Twigger, D. , Watts, M. (1990). Research on students' conceptions in science: a bibliography. Leeds: University of Leeds.
  33. Cassirer, E. (1977). substance et fonction éléments pour une théorie du concept (P. Causat, Trans.). Paris: les éditions de minuit.
  34. Chauvet, F., Duprez, C. & Rouzé, F. (2001). Atelier théorie cinétique des gaz. Lille.
  35. Chevallard, Y. (1991). La transposition didactique (2e ed.). Grenoble: La Pensée Sauvage.
  36. Chi, M. T. (1992). Conceptual change within and across ontological categories : examples from learning and discovery in science. In R. N. Giere (Ed.), Cognitive Models of sciences (pp. 129-186). Minneapolis: The University of Minesota Press.
  37. Chin, C., Brown, D. E. (2000). Learning deeply in science: An analysis and reintergration of deep approaches in two case studies of grade 8 students. Research in Science Education, Vol. 30(2), pp. 173-198.
  38. Chomat, A., Larcher, C. & Méheut, M. (1988). Modèle particulaire et activités de modélisation en classe de quatrième. rencontres pédagogiques, Vol. 22.
  39. Clément, P. (1994). Représentation, Conceptions, Connaissances. In A. Giordan & Y. Girault & P. Clément (Eds.), Conceptions et connaissances (pp. 15-47). Berne: Peter Lang S.A.
  40. Closset, J. L. (1983). Sequential reasoning in electricity. Research on Physics Education. Proceedings of the first international workshop. La Londe les Maures, pp. 313-319.
  41. Clough, E. & Driver, R. (1986). A study of consistency in the use of students' conceptual frameworks across different task contexts. Science Education, Vol. 70(4), pp. 473-496.
  42. Collet, G. (1996). Apports linguistiques à l'analyse des mécanismes cognitifs de modélisation en sciences physiques. These de Doctorat, Institut National Polytechnique, Grenoble.
  43. Collet, G. (2000). Langage et modélisation scientifique. Paris: Editions CNRS.
  44. Confrey, J. (1986). « Misconceptions » across subject matters: charting the course from a constructivist perspective. Paper presented at the Annual meeting of the American Educational Research Association.
  45. Confrey, J. (1987). Misconceptions across subject matter: science, mathematics, programming. In J. Novak (Ed.), Proceedings of the 2. Int. Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics, Vol. I (pp. 81-106). Ithaca: Cornell University.
  46. Cosnier, J. & Brossard, A. (1984). La communication non verbale. Paris: DELACHAUX et NIESTLÉ.
  47. de Berg, K. C. (1992). Students' thinking in relation to pressure-volume changes of a fixed amount of air: the semi quantitative context. Iinternational journal of science education, Vol. 14(3), pp. 295-303.
  48. Désautels, J., Larochelle, M. (1998). The epistemology of students: The «thingified» nature of scientific knowledge. In B. J. Fraser, Tobin, K. G. (Ed.), International handbook of Science Education, Part 1 (pp. 115-126). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Press.
  49. Dictionnaire de la Langue Française. (1989). Paris: HACHETTE.
  50. diSessa, A. (1993). Toward an epistemology of physics. Cognition and Instruction, Vol. 10(2 & 3), pp. 105-225.
  51. diSessa, A. & Sherin, B. L. (1998). What changes in conceptual change? International Journal of Science Education, Vol. 20, pp. 1155-1119.
  52. diSessa, A. A. (1987). Toward an epistemology of physics (Cognitive Science Program). Berkeley: University of california.
  53. diSessa, A. A. (1988). Knowledge in pieces. Berkeley: University of California.
  54. Driver, R., Newton, P. , Osborne, P. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, Vol. 84(3), pp. 287-312.
  55. Duit, R. (1999). Conceptual change approaches in science education. In W. Schnotz, Vosniadou, S. , Carretero, M. (Ed.), New perspectives on conceptual change (pp. 263-282). Oxford, UK: Pergamon.
  56. Duit, R. (2002). Bibliography: Students‘ and Teachers‘ Conceptions and Science Education. Kiel: IPN – Leibniz Institute for Science Education at the University of Kiel.
  57. Duval, R. (1995). Sémiosis et pensée humaine registres sémiotiques et apprentissages intellectuels: Ed Peter Lang.
  58. Dykstra, D. I. (1992). Studying conceptual change: Constructing new understandings. In R. Duit, Goldberg, F. , Niedderer, H. (Ed.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies (pp. 40-58). Kiel: IPN.
  59. Edwards, D. (1993). But What Do Children Really Think?: Discourse Analysis and Conceptual Content. In Children's Talk. Cognition and Instruction, Vol. 11(3-4), pp. 207-225.
  60. Fénoglio, I. (1996). question du contexte et événement d'énonciation. In P. Schmoll (Ed.), CONTEXTE(S) (Vol. 6, pp. 215-235). Strasbourg: SCOLIA (CNRS et Univerité des Sciences Humaines).
  61. Fischer, H. E., Aufschnaiter, S. von. (1992). The increase of complexity as an order generating principle of learning processes. Case studies during physics instruction. In R. Duit, Goldberg, F. , Niedderer, H. (Ed.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies (pp. 225-239). Kiel: IPN.
  62. Flavell, J. H., Wellmann, H. M. (1977). Metamemory. In R. V. Kail, Hagen, J. W. (Ed.), Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum Association.
  63. Gabel, D. L., Samuel, K. V. , Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of matter. Journal of Chemical Education, Vol. 64(8), pp. 695-697.
  64. Ghiglione, R. & Matalon, B. (1970). Les enquêtes sociologiques théories et pratique. Paris: Armand Colin/collection U.
  65. Giere, R. N. (1988). Explaining science. A cognitive approach. Chicago: The University of Chicago Press.
  66. Givry, D. (2003). Le concept de masse en physique : éléments sur les conceptions et les obstacles. Didaskalia, Vol. 22, pp. 41-67.
  67. Grand Larousse de la langue française. (1987). Paris: Larousse.
  68. Grand Robert de la langue française. (1985).
  69. Guillaud, J.-C. (1998). Enseignement et apprentissage du concept de force en classe de troisième. Université joseph Fourier - Grenoble 1 sciences & géographie, Grenoble.
  70. Gunstone, R. F. (1992). Metacognition and the importance of specific science content. In D. K. Nachtigall, Bartsch, H. , Scholz, C. (Ed.), International Conference on Physics Teachers' Education. Proceedings (pp. 100-119). Dortmund: University of Dortmund.
  71. Halbwachs, F. (1971). Reflexions sur la causalité physique. In M. H. Bunge, F. Kuhn, T. S. Rosenfeld, L. (Ed.), Les théories de la causalité (pp. 19-38). Paris: Presses Universitaires de France.
  72. Halbwachs, F. (1971). Causalité linéaire et causalité circulaire en physique. In M. H. Bunge, F. Kuhn, T. S. Rosenfeld, L. (Ed.), Les théories de la causalité (pp. 39-111). Paris: Presses Universitaires de France.
  73. Hewson, P. W., Hewson, M. G. (1992). The status of students' conceptions. In R. Duit, Goldberg, F. , Niedderer, H. (Ed.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies (pp. 59-73). Kiel: IPN.
  74. Hewson, P. W. & Lemberger, J. (2000). Status as the hallmark of conceptual learning. In R. Millar & J. Leach & J. Osborne (Eds.), Improving science education: the contribution of research (pp. 110-125). Buckingham, UK: Open University Press.
  75. Jeannin, L. (2001). Analysis of video data of secondary school science labwork. In D. Psillos, Kariotoglou, P. ,Tselfes, V. , Bisdikian, G. , Fassoulopoulos, G. , Hatzikraniotis, E. , Kallery, M., Proceedings of the Third International Conference on Science Education Research in the Knowledge Based Society, Vol. 2, pp. 814-816.
  76. Kaminski, W. (1989). Conception des enfants (et des autres) sur la lumière. Bulletin de l'Union des Physiciens, Vol. 716, pp. 973-997.
  77. Kerbrat-Orecchioni, C. (1996). La conversation. Paris: Mémo édition SEUIL.
  78. Kerguelen, A. (2001). Kronos (Version 2.4.4): CNRS & édition de l'Anact.
  79. Küçüközer, A. (2000). Une compréhension de la notion d'interaction dans le cadre d'un enseignement de la mécanique. Mémoire du DEA didactique et interaction, Université lumière-Lyon2, LYON.
  80. Kuhn, T. S. (1970). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: Chicago University Press.
  81. Kuhn, T. S. (1971). Les notions de causalité dans le développement physique. In M. H. Bunge, F. Kuhn, T. S. Rosenfeld, L. (Ed.), les théories de la causalité (pp. 7-18). Paris: Presses Universitaires de France.
  82. Lakatos, I. (1970). Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes. In Lakatos & Musgrave (Eds.), Criticism and the Growth of Knowledge: Cambridge University Press.
  83. Larcher, C., Chomat, A. & Méheut, M. (1990). À la recherche d'une stratégie pédagogique pour modéliser la matière dans ses différents états. Revue Française de Pédagogie, Vol. 93, pp. 55-61.
  84. Lave, J. (1988). Cognition into practice. Cambridge: Cambridge University Press.
  85. Lemke, J. L. (2000). Activity in time. Retrieved, from the World Wide Web:
  86. Martinand, J.-L., Astolfi, J.-P., Chomat, A., Drouin, A.-M., Genzling, J.-C., Larcher, C., Lemeignan, G., Méheut, M., Rumelhard, G. & Weil-Barais, A. (1992). Enseignement et apprentissage de la modélisation en sciences. Paris: INRP.
  87. Martinand, J.-L., Genzling, J.-C., Pierrard, M.-A., Larcher, C., Orange, C., Rumelhard, G., Weil-Barais, A. & Lemeignan, G. (1994). Nouveaux regards sur l'enseignement et l'apprentissage de la modélisation en sciences. Paris: INRP.
  88. Martins, I., Mortimer, E. , Osborne, J. , Tsatsarelis, C. , Jimenez Aleixandre, M. P. (2001). Rhetoric and science education. In H. Behrendt, Dahncke, H. , Duit, R. , Graeber, W. , Komorek, M. , Kross, A. (Ed.), Research in Science Education - Past, Present, and Future (pp. 189-198). Dordrecht,The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  89. Marton, F. & Booth, S. (1997). Learning and awarness. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  90. McNeil, D. (1992). Hand and Mind: what gestures reveal about thought. Chicago: University of Chicago.
  91. Méheut, M. (1982). Combustion et réaction chimique dans un enseignement destiné à des élèves de sixième. Université Paris 7.
  92. Méheut, M. (1994). Enseignement de modèles particulaires et modélisation de systèmes gazeux. Paper presented at the Sixièmes journées informatique et pédagogie des sciences physiques, Paris : INRP et UDP.
  93. Méheut, M. (1996). Enseignement d’un modèle particulaire cinétique de gaz au collège : questionnement et simulation. Didaskalia, Vol. 8, pp. 7-32.
  94. Méheut, M. & Chomat, A. (1990). Les limites de l'atomisme enfantin : expérimentation d'une démarche d'élaboration d'un modèle particulaire par des élèves de collège. european journal of education, Vol. 5(4), pp. 417-437.
  95. Méheut, M., Chomat, A. & Larcher, C. (1994). Construction d'un modèle ciéntique de gaz par des élèves de collège : jeux de questionnement et de simulation. Paper presented at the Actes du quatrième séminaire national de la recherche en didactique des sciences physiques, IUFM de Picardie Amiens.
  96. Merleau-Ponty. (1945). Phénoménologie de la perception: Gallimard.
  97. Minstrell, J. (1992). Facets of students' knowledge and relevant instruction. In R. Duit, Goldberg, F. , Niedderer, H. (Ed.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies (pp. 110-128). Kiel: IPN.
  98. Newton, P., Driver, R. , Osborne, J. (1999). The place of argumentation in the pedagogy of school science. International Journal of Science Education, Vol. 21(6), pp. 553-576.
  99. Niaz, M. (2000). Gases as Idealized Lattices: Reconstruction of Students' Understanding of the Behavior of gases. Science & Education, Vol. 9, pp. 279-287.
  100. Niedderer, H. (1987). A teaching strategy based on students' alternative frameworks-theoretical concepts and examples. In J. Novak (Ed.), Proceedings of the 2. Int. Seminar « Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics » , Vol. II (pp. 360-367). Ithaca: Cornell University.
  101. Niedderer, H., Goldberg, F. M. , Duit, R. (1992). Towards learning process studies: A review of the workshop on research in physics learning. In R. Duit, Goldberg, F. , Niedderer, H. (Ed.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies (pp. 10-28). Kiel: IPN.
  102. Niedderer, H., Schecker, H. (1992). Towards an explicit description of cognitive systems for research in physics learning. In R. Duit, Goldberg, F. , Niedderer, H. (Ed.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies (pp. 74-98). Kiel: IPN.
  103. Niedderer, H. (2001). Physics Learning as Cognitive Development. Paper presented at the Bridging Research Methodology and Research Aims. Student and Faculty Contributions from the 5th ESERA Summerschool, Gilleleje, Danmark.
  104. Noh, T. & Scharmann, L. C. (1997). Instructional Influence of a Molecular-Level Pictorial Presentation of Matter on Students'Conceptions and Problem-Solving Ability. Journal of research in science teaching, Vol. 34(2), pp. 199-217.
  105. Novick, S., Nussbaum, J. (1978). Junior High School pupils' understanding of the particulate nature of matter: An interview study. Science Education, Vol. 62, pp. 273-281.
  106. Novick, S., Nussbaum, J. (1981). Pupils' understanding of the particulate nature of matter: A cross-age study. Science Education, Vol. 65, pp. 187-196.
  107. Osborne, J., Simon, S. & Collins, S. (2003). Attitude towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, Vol. 35(9), pp. 1049-1079.
  108. Perrin-Glorian, M.-J. (1999). Problèmes d'articulation de cadres théoriques : l'exemple du concept de milieu. Recherches en Didactique des Mathématiques, Vol. 19(3), pp. 279-322.
  109. Petri, J., Niedderer, H. (1998). A learning pathway in high-school level quantum physics. International Journal of Science Education, Vol. 20(9), pp. 1075-1088.
  110. Pfundt, H. & Duit, R. (1999). Bibliography: Students' alternative frameworks and science education. Kiel, Germany: Institut für Die Pädagogik der Naturwissenschaften (IPN).
  111. Piaget, J. (1927). La causalité physique chez l'enfant. Paris: Alcan.
  112. Piaget, J. (1963). La naissance de l'intelligence chez l'enfant: Delachaux et Niestlé.
  113. Piaget, J. (1970). l'épistémologie génétique. Paris: Presse Universitaire Française.
  114. Piaget, J. (1972). Les stades du développement intellectuel de l'enfant et de l'adolescent, Problèmes de psychologie génétique (pp. 55-66): Médiation.
  115. Piaget, J. (1974). Understanding causality. New York: W. W. Norton & Co. Inc.
  116. Pintrich, P. R. (1999). Motivational beliefs as resources for and constraints on conceptual change. In W. Schnotz, Vosniadou, S. , Carretero, M. (Ed.), New perspectives on conceptual change (pp. 33-50). Oxford, UK: Pergamon.
  117. Plantin, C. (1996). l'argumentation. Paris: Mémo édition SEUIL.
  118. Plé, E. (1997). Transformation de la matière à l'école élémentaire : des dispositifs flexibles pour franchir les obstacles. Aster, Vol. 24, pp. 203-229.
  119. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W. & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, Vol. 66, pp. 211-227.
  120. Rémi-Giraud, S. (1999). Étude sémantique du mot air : XVIIe et XXe siècles. Thèse de doctorat d'État, Université de Picardie Jules Verne, Amiens.
  121. Richard, J.-F. (1990). La notion de représentation et les formes de représentations. In J.-F. Richard & C. Bonnet & R. Ghiglione (Eds.), Traité de psychologie cognitive 2 (Vol. 2, pp. 36-41). Paris: Dunod.
  122. Rollnick, M., Rutherford, M. (1990). African primary school teachers - what ideas do they hold on air and air pressure ? International Journal of Science Education, Vol. 12(1), pp. 101-113.
  123. Roth, M. W. (1999). From gesture to scientific langage. Paper presented at the the European Association for Research on Learning and Instruction, Göteberg Sweden.
  124. Roth, W.-M. (1998). Learning process studies: examples from physics. International Journal of Science Education, Vol. 22(9), pp. 1019-1024.
  125. Salin, M.-H. (1976). Le rôle de l'erreur dans l'apprentissage des mathématiques de l'école primaire. IREM, Bordeaux.
  126. Scherer, K. R. (1984). Les fonctions des signes non-verbaux dans la conversation. In J. Cosnier & A. Brossard (Eds.), La communication non verbale (pp. 71-101). Paris: DELACHAUX ET NIESTLÉ.
  127. Schnotz, W. (1996). Psychologische Ansaetze des Wissenserwerbs und der Wissensveraenderung. In R. Duit, Rhoeneck, C. von (Ed.), Lernen in den Naturwissenschaften (pp. 15-36). Kiel: IPN, Kiel.
  128. Scott, P., Asoko, H. M. & Driver, R. (1992). Teaching for conceptual change: A review of strategies. In R. Duit & F. Goldberg & H. Niedderer (Eds.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies. Proceedings of an international workshop (pp. 310-329). Kiel: IPN.
  129. Séré, M.-G. (1985). analyse des conceptions de l’état gazeux qu’ont les enfants de 11 à 13 ans en liaison avec la notion de pression, et propositions de stratégies pédagogiques pour en faciliter l’évolution. Université Paris 6, Paris.
  130. Séré, M. G. (1980). Appentissage en situation de classe de la notion de pression de l'air en sixième et cinquième. Paper presented at the Secondes journées sur l'éducation scientifique, Chamonix France.
  131. Séré, M. G. & Moppert, M. (1989). Présentation d'un modèle particulaire des gaz à des élèves de 6ème. Obstacles et acquisitions. Petit x, Vol. 21, pp. 31-42.
  132. Solomon, J. (1992). Images of physics: How students are influenced by social aspects of science. In R. Duit, Goldberg, F. , Niedderer, H. (Ed.), Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies (pp. 141-145). Kiel: IPN.
  133. Stavy, R. (1988). Children's conception of gas. International Journal of Science Education, Vol. 10(5), pp. 553-560.
  134. Stinner, A. (1993). The role of verbal argumentation in learning science. In J. Novak (Ed.), Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, New York: Cornell University (distributed electronically).
  135. Strike, K. A. & Posner, G. J. (1992). A revisionist theory of conceptual change. In R. Duschl & R. Hamilton (Eds.), Philosophy of science, cognitive psychology and educational theory and practice (pp. 147-176). Albany, NY: Suny.
  136. Taber, K. S. (2001). Shifting sands: A case study of conceptual development as competition between alternative conceptions. International Journal of Science Education, Vol. 23(7), pp. 731-754.
  137. Thagard, P. (1992). Conceptual Revolutions. Oxford: Princeton University Press.
  138. Tiberghien, A., Delacote, G. (1976). Conception de la chaleur des enfants de 10 a 12 ans. In GIREP (Ed.), Proceedings of GIREP. Paris: Taylor and Francis.
  139. Tiberghien, A. (1980). Modes and conditions of learning - an example: The learning of some aspects of the concept of heat. In W. F. Archenhold, Driver, R. , Orton, A. , Wood-Robinson, C. (Ed.), Cognitive development research in science and mathematics. Proceedings of an international seminar (pp. 288-309). Leeds: University of Leeds.
  140. Tiberghien, A. (1994). Modeling as a basis for analyzing teaching-learning situations. Learning and Instruction, Vol. 4, pp. 71-87.
  141. Tiberghien, A. (2000). Designing teaching situations in the secondary school. In R. Millar, J. Leach and J. Osborne Editors: Improving science education: the contribution of research. Buckingham, UK: Open University Press., pp. 27-47.
  142. Tiberghien, A. (2002). Des connaissances naïves au savoir scientifiques (Synthèse commandée par le programme «École et sciences cognitives»): UMR GRIC, CNRS - UNIVERSITÉ LUMIÈRE LYON2.
  143. Tiberghien, A. (à paraître en 2004). Causalité dans l'apprentissage des sciences. Intellectica.
  144. Tiberghien, A. & Baker, M. (1999). Étude de la mise en œuvre et de l'élaboration des notions fondatrices dans les situations d'enseignement : le cas de l'enseignement des sciences et des mathématiques.: Comité National de Coordination de la Recherche en Éducation.
  145. Tiberghien, A. & Vince, J. (à paraître en 2004). Études de l'activité des élèves de lycée en situation d'enseignement de la physique. Cahiers du Français Contemporain, Vol. 10.
  146. Toulmin, S. (1972.). Human Understanding., The Collective Use and Evolution of Concepts (Vol. 1). Oxford: Clarendon Press.
  147. Trésor de la Langue Française. (1992). du 19ème au 20ème (1789-1966).CNRS, Paris: Gallimard.
  148. Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherche en Didactique des Mathématiques,. Recherche en didactique des mathématiques, Vol. 10(2-3), pp. 133-170.
  149. Vergnaud, G. (2000). Lev Vygotski pédagogue et penseur de notre temps. Paris: HACHETTE Éducation.
  150. Viennot, L. (1979). Le raisonment spontané en dynamique élémentaire. Paris: Herman.
  151. Viennot, L. (1993). Temps et causalité dans les raisonnements des étudiants en physique. Didaskalia, Vol. 1, pp. 13-27.
  152. Viennot, L. (1996). Raisonner en physique. Bruxelles: édition de Boeck.
  153. Vince, J. & Tiberghien, A. (2000). Simuler pour modéliser. Le cas du son. Sciences et Techniques Educatives, Vol. 7(2), pp. 333-366.
  154. Vosniadou, S. (1994). Capturing and modeling the process of conceptual change. Learning and Instruction, Vol. 4(1), pp. 45-69.
  155. Vygotski, L. S. (1998). Pensée et langage (F. Sève, Trans.). Paris: La dispute.
  156. Warren, B., Ballenger, C., Ogonowski, M., Rosebery, A. S. & Hudicourt-Barnes, J. (2001). Rethinking diversity in learning science: the logic of everday sense-making. Journal of Research in Science Teaching, Vol. 38(5), pp. 529-552.
  157. Weil-Barais, A. (1993). L’homme cognitif: Presses Universitaire de France.
  158. Weil-Barais, A., Séré, M.-G. & Landier, J.-C. (1986). Evolution des jugements de conservation des quantités de gaz chez les élèves de CM2. European Journal of Psychology of Education, Vol. 1(3), pp. 9-30.
  159. Weinert, F. & Kluwe, R. (1987). Metacognition, Motivation, and Understanding. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  160. White, R. T., Gunstone, R. F. (1989). Metalearning and conceptual change. International Journal of Science Education, Vol. 11, pp. 577-586.
  161. Wilbers, J. D., R. (2001). On the micro-structure of analogical reasoning: The case of understanding chaotic systems. In H. Behrendt, Dahncke, H. , Duit, R. , Graeber, W. , Komorek, M. , Kross, A. (Ed.), Research in Science Education - Past, Present, and Future (pp. 205-210). Dordrecht,The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.