5. Bibliographie

  1. Abécassis, J., Bulle, I. & Elbaz, C. (1997). Modes d’interaction et de communication par le toucher entre de jeunes enfants à risque et leurs parents ou substituts. Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence, 45, 725-729.
  2. Adelson, E. & Fraiberg, S. (1977). Gross motor development. In S. Fraiberg (Ed.), Insights of the blind. New York : Basic Books.
  3. Ainsworth, M. D. S. (1973). The development of infant-mother attachment. In B. M. Caldwell and H. N. Ricciuti (Eds.), Review of child development research (vol. 3.). Chicago : University of Chicago Press.
  4. Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E & Wall, S. (1978). Pattern of attachment : A psychological study of the Strange Situation. Hillsdale NJ : Erlbaum.
  5. Ajuriaguerra, J. (1970). Manuel de psychiatrie de l’enfant. Paris : Masson.
  6. Als, H., Tronick, E. & Brazelton, T.B. (1980). Stages of early behavioral organization : The study of a sighted infant and a blind infant in interaction with their mothers. In T.H. Field (Ed.), High risk infants and children. New York : Academic Press.
  7. Andersen, E., Dunlea, A. & Kekelis, L. (1993). The impact of input : Language acquisition in the visually impaired. First language, 13, 23-49.
  8. Anzieu, D. (1985). Le moi-peau. Paris : Dunod.
  9. Arden, G.B. (1988). Le standard de mesure de l‘acuité visuelle. Journal français d‘ophtalmologie, 11, 779-792.
  10. Atkinson, J. & Braddick, O. (1983). Assessment of visual acuity in infancy and early childhood. Symposium Early Visual Development. Acta Ophtalmol. Copenhague, Suppl. 157, 18-28.
  11. Barat, C., Bartschi, M., Battistelli, F., F., Baudry, C., Calvet, F., Maussion, E., Mazeau, M. & Svendsen, F. (1985). L’enfant déficient mental polyhandicapé : quelle réalité, quels projets ?. Paris : ESF.
  12. Barnard, K.E. & Kelly, J.F. (1990). Assessment of parent-child interaction. In Handbook of Early Childhood Intervention, S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds.), Cambridge : Cambridge University Press, 278-302.
  13. Baron-Cohen, S. (1990). Precursors of a theory of mind : Understanding attention in others. In A. Whiten (Ed.), The emergence of mindreading :The evolution development and simulation of second-order mental representation. Oxford : Basil Blackwell.
  14. Beaudichon, J., Verba, M. & Winnykamen, F. (1988). Interactions sociales et acquisition de connaissances chez l’enfant : Une approche pluridimensionnelle. Revue Internationale de Psychologie Sociale, 1, 131-141.
  15. Beckwith, L. (1990). Adaptive and maladaptive parenting : Implications for intervention. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds.), Handbook of Early Childhood Intervention, Cambridge : University Press, 53-77.
  16. Behl, D. D., Akers, J. F., Boyce, M. J. & Taylor, M. J. (1996). Do mothers interact differently with children who are visually impaired ?. Journal of Visual Impairment and Blindness, 90, 501-511.
  17. Bejiin, A. (1984). Paternités animales. Autrement, 61, 158-162..
  18. Bell, S. M. & Ainsworth, M. D. S. (1972). Infant crying and maternal responsiveness. Child Development, 43, 1171-1190.
  19. Belsky, J. (1979). Mother-father-infant interaction : A naturalistic observation study. Developmental Psychology, 15, 601-607.
  20. Bensoussan, P. (1989). L’annonce faite aux parents. Neuropsychiatrie de l’enfance, 37, 429-440.
  21. Birdwhistel, R.L. (1970). Kinesics and context : Essays on body motion communication. New York : Ballantine Books.
  22. Blehar, M. C., Lieberman, A. F. & Ainsworth, M. D. (1977). Early face-to-face interactions and its relation to later infant-mother attachment. Child Development, 48, 182-194.
  23. Bornstein, M. H. (1989). Maternal responsiveness : Characteristics and consequences. San Francisco : Jossey Bass. New Directions for Child Development.
  24. Bouffard-Bouchard, T. & Gagne-Dupuis, N. (1994). Pratiques parentales et développement métacognitif chez l’enfant d’âge préscolaire. Enfance, 33-50.
  25. Bowlby, J. (1958). The nature of the child tie to his mother. International Journal of Psychoanalysis, 39, 350-373.
    Bowlby, J. (1969). Attachment and loss : vol. 1. Attachment. London : Basic Books.
  26. Brazelton, T. B. (1981). Comportement et compétence du nouveau-né (traduction française de l’article paru en 1979 in The Psychoanalytic Study of the Child). Psychiatrie de l’enfant, 24, 375-396.
    Brazelton, T. B. (1983). La naissance d’une famille. Paris : Stock.
  27. Brazelton, T. B. & Als, H. (1981). Quatre stades précoces au cours du développement de la relation mère-nourrisson (traduction française de l’article paru en 1979 in The Psychoanalytic Study of the Child). Psychiatrie de l’enfant, 24, 397-418.
  28. Brazelton, T. B., & Yogman, M. W. (1986). « Reciprocity, attachment and affectance : Anlage in early infancy ». In T. B. Brazelton & M. W. Yogman (Eds), Affective development in infancy. Norwood : Abblex.
  29. Brazelton, T. B., & Cramer, B. (1991). Les premiers liens. Paris : Stock..
  30. Brossard, A. (1992). La psychologie du regard. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé.
  31. Bruner, J. (1983). Le développement de l’enfant : savoir faire, savoir dire. Paris : PUF.
  32. Bullinger, A. & Mellier, D. (1988). Influence de la cécité congénitale sur les conduites sensori-motrices chez l’enfant. Cahiers de psychologie cognitive, 8(2), 191-203.
  33. Burlingham, D. (1979). To be blind in a sighted world. Psychanalytic Study of the child, 34, 5-30.
  34. Carr, S. Dabbs, J. & Carr, T. (1975). Mother-infant attachment : The importance of the mother’s visual field. Child Development, 46, 331-338.
  35. Clarke-Stewart, K. A. (1978). And daddy makes three : the father’s impact on mother and young child. Child Development, 19, 466-478.
  36. Clerk, G. (1980). Le couple parental et le développement psycho-sexuel de l’enfant. In L’enfant. Montréal : Presses de l’Université de Montréal.
  37. Closson, M. (1996). L’enfant à l’ombre des cathédrales. Paris : PUL.
  38. Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educ. Psychol. Meas., 20, 27-46.
  39. Cohen, L. J. & Campos, J. J. (1974). Father, mother and strangers as elecitors of attachment behaviors in infancy. Developmental Psychology, 10, 146-154.
  40. Cohn, J. F. & Tronick, E. Z. (1983). Three-month-old infant’s reaction to simulated maternal depression. Child Development, 54, 185-193.
  41. Condon, W. S. & Ogston, W. D. (1966). Sound film analysis of normal and pathological behavior patterns. Journal of nervous and mental disease, 143, 338-347.
  42. Condon, N. S. & Sander, L. W. (1974). « Neonate movement is synchronized with adult speech ». Science, 183, 283-318.
  43. Cosnier, J. (1980). Le développement de la communication dans l’espèce humaine. Audition et parole, 2, 3-7.
  44. Cosnier, J. & Brossard, A. (1984). La communication non verbale. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé.
  45. Crawley, S.B. & Spiker, D. (1983). Mother-child rating scales. Chicago : University of Illinois.
  46. Cunningham, C. E., Reuler, E. Blackwell, J. & Deck, J. (1981). Behavioral and linguistic developments in the interactions of normal and retarded children with their mothers. Child Development, 52, 62-70.
  47. Decarie, T. (1980). Les origines de la socialisation. In J. F. Saucier (Ed.). L’enfant : Explorations récentes en psychologie du développement. Montréal : Les presses de L’Université de Montréal, pp. 17-41.
  48. De Lannoy, J. D. & Feyereisen, P. (1973). Une analyse des activités de déplacement chez l’homme. J. Psychol. norm. pathol., 70,289-305.
  49. Dobson, V. & Teller, D.Y. (1978). Visual acuity in human infants. A review and comparaison of behavioral and electrophysiological studies. Vision Res., 2, 1469-1483.
  50. Dote-Kwan, J. (1995). Impact of mothers’interactions on the development of their young visually impaired children. Journal of Visual Impairment and Blindness, 89, 46-58.
  51. Dote-Kwan, J., Hughes, M. & Taylor, S. L. (1997). The impact of early experiences on the development of young children with visual impairments : Revisited. Journal of Visual Impairment and Blindness, 91, 131-144.
  52. Dumaret, A. C. & Rosset, D. J. (1996). L’abandon des enfants trisomiques 21 : De l’annonce à l’accueil. Paris : CTNRHI.
  53. Egeland, B. & Farber, E. A. (1984). Infant-mother attachment : Factors related to its development and changes over time. Child Development, 55, 753-771.
  54. Eheart, B. K. (1982). Mother-child interactions with nonretarded and mentally retarded preschoolers. American Journal of Mental Deficiency, 87, 20-25.
  55. Ekman, P. & Friesen, V. W. (1976). Leasuring facial movement. Environmental Psych. and non verbal Behavior, 1, 56-75.
  56. Emde, R. N. (1984). Dialogues from infancy. International University Press.
  57. Feyereisen, P. (1974). Théories de certains mouvements expressifs : Les comportements d’autocontact. Rev. Psychol. Sc. Educ. Belgique.
  58. Feyereisen, P. & Lignan, A. (1981). La direction du regard chez les aphasiques en conversation : Une observation pilote. Cahier de Psychologie Cognitive, 1 (3), 287-298.
  59. Field, T. (1983). High-risk infants « have less fun » during early interactions. Topics in Early Childhood Special Education, 3, 77-87.
    Field, T. M. (1987). Affective and interactive disturbances in infants. In Handbook of infant development, 972-1002.
  60. Fieldberg, A., Best, A. & Bax, M. (1993). The Management of Visual Impairment in Childhood. Cambridge : University Press.
  61. Fivaz-Depeursinge, E. (1987). Alliances et mésalliances dans le dialogue entre adulte et bébé. Neuchâtel-Paris : Delachaux et Niestle.
  62. Fraiberg, S. (1968). Parallel and divergent patterns in blind and sighted infants. In Psychoanalytic study of the child, 19, 112-169.
    Fraiberg, S. (1974). Blind infants and their mothers : An examination of the sign system. In M. Lewis & L.S. Rosenblum (Eds.), The effect of the infant on its caregiver, pp. 215-232. New York : John Wiley & Sons.
    Fraiberg, S. (1977). Insights from the blind. New York : Basic Books.
    Fraiberg, S. (1979). Blind infants and their mothers : An examination of the sign system. In M. Bullowa (Ed.), Before speech : The beginning of interpersonal communication, pp. 149-169. New Yord : Cambridge University Press.
  63. Freedman, N. & Hofman, S. P. (1967). Kinetic behavior in altered clinical states : Approach to objective analysis of motor behavior during clinical interviews. Percept, Motor skills, 24, 527-539.
  64. Gardou, C. (1991). Handicaps, handicapés : le regard interrogé. Toulouse : Erès.
    Gardou, C. (1996). Parents d’enfant handicapé : le handicap en visage. Paris : Dunod.
    Gardou, C. (1999). Connaître le handicap, reconnaître la personne. Toulouse : Erès.
  65. Génicot, R. (2001). Les déficiences visuelles. In Manuel de psychologie des handicaps, 195-249. Hayen : Mardaga.
  66. Gleason, J.B. (1981). An experimental approach to improve children’s communicative ability. In B.C. Cazden (Ed.), Language in early childhood education. Washington DC : NAEYC.
  67. Goffman, I. (1988). La situation négligée.In Les moments et leurs hommes. Paris : Seuil.
  68. Greenspan, S. I. & Lieberman, A. F. (1980). Infants, mothers and their interactions. A quantitative clinical approach to developmental assessment. In The course of life. Washington : Government Printing Office.
  69. Grenier, A. (1985). La surveillance neurologique du nourrisson au cours de la première année de la vie. Paris : Masson.
  70. Guidetti, M., Lallemand, S. & Morel M. F. (1997). Enfances d’ailleurs, d’hier et d’aujourd’hui. Paris : Armand Colin.
  71. Guidetti, M. & Tourrette, C. (1996). Handicaps et développement psychologique de l’enfant. Paris : Colin.
  72. Haag, M. (1984). A propos des premières applications françaises de l’observation régulière et prolongée d’un bébé dans sa famille selon la méthode de Mrs. E. Bick, vol. 1. Avril.
  73. Hall, E.T. (1971). Proxémie. Paris : Seuil.
  74. Hannon, T.E. (1987). A cross-sequential assessment of the occurrences of pointing in 3-to 12-month-old human infants. Infant Behavior and Development, 10, 11-22.
  75. Harding, C. (1982). Development of intention to communicate. Human Development, 25, 140-151.
  76. Hatton, D.D. (1995). Developing growth curves of young children who are visually impaired (From : ProQuest File : Dissertation Abstracts).
  77. Hatwell, Y. (1966). Privation sensorielle et intelligence : Effets de la cécité précoce sur la genèse des structures logiques de l’intelligence. Paris : PUF.
  78. Hill, E. W. & Hill, M. (1980). Revision and validation of a test for assessing the spatial conceptual abilities of visually impaired children. Journal of Visual Impairment & Blindness, 74, 373-380.
  79. Hogg, J. & Sebba, J. (1987). Profound retardation and multiple impairment. Rockvill, MD : Aspen.
  80. Imamura, S. (1965). Mother and blind child : The influence of child-rearing practices on the behavior of preschool blind children. New York : American Foundation for the Blind.
  81. Kappas, A. (1995). Coder2, user manual and reference. Ecole de Psychologie, Université Laval, Québec.
  82. Kendon, A. (1972). Some relationships between body motion and speech. Studies in dyadic communication, A. W. Siegman & B. Pope (Eds.), Pergamon Press.
  83. Kekelis, L.S. & Andersen, E.S. (1984). Family communication styles and language development. Journal of Visual Impairment & Blindness, 78, 54-65.
  84. Klaus, H. & Kennel, J. (1976). Maternal-infant bonding. Saint Louis : Book Home.
  85. Kogan , K. L., Wimberger, H. C. & Bobbitt, R. A. (1969). Analysis of mother-child interaction in young mental retardates. Child Development, 40, 799-812.
  86. Kreisler, L. & Cramer, B. (1981). Sur les bases cliniques de la psychiatrie du nourrisson. Psychiatrie de l’enfant, 24, 223-263.
  87. Kübler-Ross, E. (1974). La mort, dernière étape de la croissance. Québec : Québec-loisir.
  88. Labrell, F. ( 1995). Interactions père-bébé et incidences sur le développement cognitif précoce in M. Robin, I. Casati & D. Candilis-Huisman (Eds.), La construction des liens familiaux pendant la première enfance. Paris : PUF.
  89. Lallemand, S. (1984). Le B.A. BA africain. Autrement, 61, 180-186.
  90. Lamb, M. (1977). Father infant and mother infant interaction in the first year of life. Child development, 48, 167-181.
    Lamb, M. (1985). Paternal behavior in humans. Amer. Zool., 25, 883-894.
  91. Lamb, M. & Goldberg. (1982). Mother and father infant interaction involving play and holding in traditional and non traditional swedish families. Developmental Psychology, 18, 215-222.
  92. Lautrey, J. & Carol, X. (1999). Une approche pluraliste du développement cognitif : la notion de conservation « revisitée ». In G. Netchine (Ed.). Développement et Fonctionnement Cognitifs : vers une intégration. Paris : PUF.
  93. Lebovici, S. et al. (1983). Le nourrisson, la mère et le psychanalyste. Paris : Le Centurion.
  94. Lecuyer, R. (1991a). L’intelligence des bébés, La Recherche, 22, 1158-1165.
  95. Lecuyer, R., Pêcheux, M.G. & Streri, A. (1994 et 1996). Le développement cognitif du nourrisson, tomes 1 et 2. Paris : Nathan.
  96. Le Camus, J. (1989). Les racines de la socialité. Paris : Centurion.
  97. Lederman, S.J., Thorne, G. & Bill, J. (1986). Perception of texture by vision and touch. Multidimensionality and Intersensory Integration. Journal of experimental psychology. Human perception and performance, 12 (2), 169-180.
  98. Mac Donald, M.A., Dobson, V., Sebris, S.L., Baltch, I., Varner, D., Teller, D.Y. (1985). The acuity card procedure : A rapid test of infant acuity. Invest. Ophtalmol. Vis. Sci., 2, 1158-1162.
  99. Mahl, G. F. (1961). Sensory factors in the control of expressive behavior. An experimental study of the function of auditory self stimulation and visual feedback in the dynamics of vocal and gestual behavior in the interview situation. Acta Psychologica, 19, 497-498.
  100. Maisonneuve, j. (1968). La dynamique des groupes. Paris : PUF.
  101. Manzano, J. & Joliat, S. (1995). Les facteurs émotionnels dans le développement des enfants et adolescents gravement handicapés de la vue. In Le déficit visuel, De la neurophysiologie à la pratique de la réadaptation. Paris : Masson.
  102. Marc, O. (1987). L’être amniotique, Actes du carrefour «  Naissances ». Toulouse : E.P.E.
  103. Marc, O, & Marc, M. (1987). Etre bébé en analyse, in Etudes psychothérapiques, 69.
  104. Marfo, K. (1982). Correlates of maternal directiveness with children who are developmentally delayed. American Journal of Orthopsychiatry, 62, 219-233.
    Marfo, K. (1984). Interactions between mothers and their mentally retarded children : Integrated of research findings. Journal of Applied Developmental Psychology, 5, 45-69.
  105. Martinez, F. (1978). Aspects perceptifs et cognitifs du développement génétique de l’aveugle congénital. Perspectives Psychiatriques, 3, 230-234.
  106. Mather, S. (1987). Eye gaze and communication in a deaf classroom. Sign Language Studies, 54, 11-30.
  107. Mazet, P.H. & Stoleru, S. (1988). Psychologie du jeune enfant. Paris : Masson.
  108. Mellier, D. (1992). Le Bébé bâtisseur de son avenir : Les compositions sensori-motrices en développement chez le bébé normal et handicapé. Université René Descartes-Paris V, Thèse pour le doctorat d’Etat en lettres et sciences humaines.
  109. Mellier, D. & Deleau, M. (1991). Handicap sensoriel précoce et communication : Problèmes et perspectives. Revue internationale de psychologie sociale, 4 (1/2), 99-122.
  110. Mettey, R. (1996). Mon enfant est différent. Paris : Frison-Roche.
  111. Misès, R., Perron, R. & Salbreux, R. (1994). Retards et troubles de l’intelligence de l’enfant. Paris : ESF.
  112. Mohn, G. & Van Hof-Van Duin, J. (1986). Development of the binocular and monocular visual fields of human infants during the first year of life. Clin. Vis. Sci, 1, 51-64.
  113. Morissette, P., Ricard, M. & Gouin-Decarie, T. (1995). Joint visual attention and pointing in infancy : A longitudinal study of comprehension. British Journal of Developmental Psychology, 13, 163-175.
  114. Morrisson, H. & Kuhn, D. (1983). Cognitive aspects of preschoolers’peer imitation in a play situation. Child Development, 54, 1041-1053.
  115. Naouri, A. (1985). Une place pour le père. Paris : Seuil.
  116. Norris, M., Spaulding, P. J. & Brodie, F. H. (1957). Family communication styles and language development. Journal of Visual Impairment and Blindness, 78 (2), 54-65.
  117. Ohlman, T. (1990). Les systèmes perceptifs vicariants, in, M. Reuchlin, J. Lautrey, C. Marendas & T. Ohlman (Eds.) Psychologie : l’Universel et l’Individuel. PUF, 21-58.
  118. Olivier, C. (1980). Les enfants de Jocaste. Paris : Denoël-Gonthier.
  119. Palazesi, M. A. ( 1986). The need for motor development programs for visually impaired preschoolers. Journal of Visual Impairment and Blindness, 80, 573-576.
  120. Papousek, H. & Papousek, M. (1977). Mothering and the cognitive head start : Psychobiological considerations. In H.R. Schaffer (Ed.), Studies in mother-infant interaction, pp. 63-88. New York : Academic Press.
  121. Pêcheux, M. G., Findji, F. & Ruel, J. (1992). Maternal scaffolding of attention between 5 and 8 months. European Journal of Psychology of Education, 209-218.
  122. Perner, J., Ruffman, T. & Leekam, S. R. (1994). Theory of mind is contagious : You catch it from your sibs. Child Development, 65, 1228-1238.
  123. Peters, D. L. & Stewart, R. B. (1981). Father child interaction in a shopping mall : a naturalistic study of father role behavior. The Journal of Genetic Psychology, 138, 269-278.
  124. Piaget, J. (1974). Introduction à l’épistémologie génétique. Paris : PUF.
  125. Piaget, J. & Inhelder, B. (1967). La psychologie de l’enfant. Paris : PUF.
    Piaget, J. & Inhalder, B. (1968). Mémoire et intelligence. Paris : PUF.
  126. Pinol-Douriez, M. (1984). Bébé agi, bébé actif. Paris : PUF.
  127. Portalier, S. (1981). Analyse différentielle du déficit et du handicap sensoriels. Thèse de doctorat (Université Lyon2).
    Portalier, S. (1991). L’instrumentation visuelle. Naître de parents aveugles. Journal des Psychologues, 84, 30-33.
    Portalier, S. (1996). Recherches en Défectologie, approche épistémologique. Colloque PCH. Lyon.
    Portalier, S. (1997). L’annonce du handicap. Sexualité : Images et Représentation. Congrès de Psychopathologie. Institut Supérieur de Maïa (Portugal).
  128. Portalier, S. & Vital-Durand F. (1989). Locomotion chez les enfants malvoyants et aveugles. Psychologie française, 34 (1), 79-86.
  129. Preisler, G. M. (1991). Early Patterns of interaction between blind infants and their sighted mothers. Child : Care, Health and Development, 50, 65-90.
  130. Premack, D. & Woodruff, G. (1978). Does the chimpanzee have a theory of mind ?. Behavioral and Brain Sciences, 4, 515-526.
  131. Provost, M. A. (1990). Le développement social des enfants. Paris : Editions Agence d’Arc inc.
  132. Ratner, B. (1988). Patterns of parental vocabulary selection in speech to young children. Journal of Child Language, 15 (3), 481-492.
  133. Reuchlin, M. (1977). Psychologie. Paris : PUF.
    Reuchlin, M. (1978). Processus vicariants et différences individuelles. Journal de Psychologie, 2, 133-145.
    Reuchlin, M. (1990). Les différences individuelles dans le développement conatif de l’enfant. Presses Universitaires de Nancy.
  134. Reynell, J. (1978). Developmental patterns of visually handicapped children. Child : Care, Health and Development, 4, 291-303.
  135. Robson, K. S. (1967). The role of eye-to-eye contact in maternal-infant attachment . Journal of Child Psychology and Psychiatry, 8, 13-35.
  136. Rogers, S. J. (1988). Characteristics of social interactions between mothers and their disabled infants : A review. Child : Care, Health and development, 14, 301-317.
  137. Rogers, S.J. & Puchalski, C.B. (1984). Social characteristics of visually impaired infants’ play. Topics in Early Childhood Special Education, 3(4), 52-56.
  138. Rogoff, B., Mosier, C., Mistry, J. & Cöncü, A. (1993). Toddlers guided participation with their caregivers in cultural activity. In R. Forman, N. Minick & A. Stone (Eds.), Contexts for learning : sociocultural dynamics in children’s development. Oxford : University Press.
  139. Rondal, J. A. (1986). Langage et communication chez les handicapés mentaux. Théorie, évaluation et intervention. Bruxelles : Mardaga.
  140. Rosenfeld, H. M. (1966). Instrumental affiliative functions of facial and gestual expressions. J. Pers. Soc. Psychol., 4, 65-72.
  141. Rowland, C. (1984). Preverbal communication of blind infants and their mothers. Journal of Visual Impairment & Blindness, 78, 297-302.
  142. Roy, J. (1995). Le bébé handicapé et sa famille. In M. Robin, I. Casati & D. Candilis-Huisman (Eds.), La construction des liens familiaux pendant la première enfance : Approches francophones. Paris : PUF.
  143. Sameroff, A. J. & Chandler, M. (1975). Reproductive risk and the continuum of care-taking casuality In F.D. Horowitz, M. Hetherton, S. Scarr-Salapatek & G. Siegle (Eds.), Review of Child Development Research, 4, Chicago : Stoelting Co.
  144. Sampaïo, E., Bril, B. & Brenière, Y. (1989). La vision est-elle nécessaire pour apprendre à marcher ? Etude préliminaire et approche méthodologique. Psychologie française, 34 (1), 71-78.
  145. Sander, I. V. (1977). Regulation of exchange in the infant caretaker system : A viewpoint on the ontogeny of « structure ». In N. Freedman & S. Grand (Eds.), Communicative structures and psychic structures, 13-34. New York : Prenum Press.
  146. Schaffer, R. (1981). Le comportement maternel. Bruxelles : Mardaga.
  147. Shannon, C. & Weaver, W. (1945). Théorie mathématique de la communication. Retz.
  148. Simmons, J.N., Davidson, I. & Simmons, S.J. (2003). Manuel destiné au travail avec les enfants aveugles et mal-voyants d’âge préscolaire. Toronto : Mylne Publishing House.
  149. Smith, P. B. & Pederson, D. R. (1988). Maternal sensitivity and patterns of infant-mother attachment. Child Development, 59, 1097-1101.
  150. Soule, M. (1982). La dynamique du nourrisson (collectif). Paris : E.S.F.
  151. Souriau, J. (1997). Communication et surdi-cécité. In C. Tourrette (Ed.), Comment font-ils donc pour apprendre à parler ? 23-26. CREAHI du Poitou-Charentes.
  152. Sroufe, L. A., Fox, N. E., & Pancake, V. R. (1983). Attachment and dependency in developmental perspective. Child Development, 54, 1615-1627.
  153. Stern, D. (1977). Mère-enfant, les premières relations. Bruxelles : Mardaga.
    Stern, D. (1983). Le but et la structure du jeu mère-nourrisson (traduction française de l’article paru en 1974 in J. Am. Acad. Child Psychiatry). Psychiatrie de l’enfant, 26(1), 193-216.
    Stern, D. (1983). Micro-analyse de l’interaction mère-nourrisson (traduction française de l’article paru en 1974 in J. Am. Acad. Child Psychiatry). Psychiatrie de l’enfant, 26(1), 217-234.
    Stern, D. (1985). The interpersonnal world of the infant. A view from psycho-analysis and developmental psychology. New York : Basic Books.
  154. Stone, N.W. & Chesney, B.H. (1978). Attachment Behaviors in Handicapped Infants. In Medical Report, vol.16, 1, 8-12.
  155. Streri, A. (1991). Voir, atteindre, toucher : Les relations entre la vision et le toucher chez le bébé. Collection Le Psychologue. Paris : PUF.
  156. Streri, A. & Spelke (1988). Haptic perception of objects. Cognitive Psychology, 20, 1-23.
  157. Symonds, C. M. & Moran, G. (1987). The behavioral dynamics of mutual responsiveness in early face-to face mother-infant interaction. Child Development, 58, 1485-1488.
  158. Symonds, D. K. & Moran, G. (1994). Responsiveness and dependency are different aspects of social contingencies : An example from mother and infant smiles. Infant Behavior and Development, 17, 209-214.
  159. Tarabulsy, G. M., Tessier, R., Gagnon, J. & Piché, C (1996). Attachment classification and infant responsiveness during interactions. Infant Behavior and Development, 19, 131-143.
  160. Tessier, R., Larin, S., Laganière, J. & Nadeau, L. (2002). Co-Naître : A home-based intervention following a very premature birth. In M.A. Schmuckler, S.E. Thehub & V.F. Kosaref (Eds), Proceedings of the 13 th biennal International conference on Infant Studies. Toronto.
  161. Teller, D.Y., Mac Donald, M.A., Preston, K.L., Sebris, S.L. & Dobson, V. (1986). Assessment of visual acuity in infants and children : The acuity card procedure. Dev. Med. Child. Neurol., 22, 779-789.
  162. This, B. (1980). Le père acte de naissance. Paris : Seuil.
  163. Tomasello, M. & Akhtar, N. (1995). Two-years-olds use pragmatic cues to differentiate reference to objects and actions. Cognitive Development, 10, 201-224.
  164. Tourrette, C. (1999). Apprentissage du monde, interactions sociales et communication. In Manuel de Psychologie de l’enfant, 447-478. Hayen : Mardaga.
    Tourrette, C. (2001). Accueil de l’enfant handicapé : famille et structures. In Manuel de psychologie des handicaps, 421-439. Hayen : Mardaga.
  165. Tourrette, C. & Guidetti, M. (1994). Introduction à la psychologie du développement : Du bébé à l‘adolescent. Paris : Colin.
  166. Trevarthen, C. (1977). Descriptive analyses of infant communicative behavior. In H.R. Schaffer (Ed.), Studies in mother-infant interaction, 227-270. New York : Academic Press.
  167. Tröster, H. & Brambring, M. (1992). Early social-emotional development in blind infants. Child : Care, Health and Development, 18, 207-227.
  168. Urwin, C. (1983). Dialogue and cognitive functioning in the early language development of three blind children. In Language Acquisition in the Blind Child, A. E. Mills (Ed.). London : Croom Held, 142-161.
  169. Vital-Durand, F. & Barbeau, M. (1995). Mon enfant voit mal. Paris : De Boeck Université.
  170. Von Bertalanffy, L. (1968). General system theory : Foundations, development, applications.New York : Braziller.
  171. Vygotsky, L. S. (1935). Le problème de l’enseignement et du développement mental à l’âge scolaire. In B. Schneuwly et J. P. Bronckart (Eds) (1985), Vygotsky aujourd’hui. Neuchâtel : Delachaux & Niestlé, 95-117.
    Vygotsky, L. S. (1956). Selected Psychological Research. Moscow : Academy of Pedagogic Sciences of USSR.
  172. Watzlawick, P. (1972). Une logique de la communication. Paris : Seuil.
  173. Winnicott, D. W. (1975). Le rôle de miroir de la mère et de la famille dans le développement de l’enfant. In Jeu et réalité. Paris : Gallimard.
  174. Wood, D., Bruner, J. S. & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychol. Psychiat., 17, 89-100.
  175. Wood, D. & Moddleton, D. (1975). A study of assisted problem-solving. British Journal of Psychology, 2, 181-191.
  176. Yogman, M. (1981). Games fathers and mothers play with their infants. Infant mental health journal, 2, 241-248.
    Yogman, M. (1985). La présence du père. Autrement, 72, 140-149.
  177. Zanlonghi, X., Speeg-Schatz, C.I. (1999). Acuité visuelle. In J.F. Riss (Ed.) Rapport SFO, Exploration de la fonction visuelle, 99-128. Paris : Masson.
  178. Zaouche-Gaudron, C. & Le Camus, J. (1996). Analyse des processus de subjectivation au travers de la relation père-nourrisson. Psychiatrie de l’enfant, 39, 251-296.
  179. Zazzo, R. & al. (1974). L’attachement. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé.