3. Annexe : extrait du Bulletin Officiel de l’Education nationale

4. annexe  : dimensions psychologiques de l’autoformation

Tableau 18 : les dimensions psychologiques de l’autoformation de Carré P. (2002)
Date Auteur Dimension 1 Dimension 2 Autres dimensions
1971 Tough A. Anticipated benefits pleasure, self-esteem, other Self-planning  
1975 Knowles M. Initiative (Stratégies)  
1977 Guglielmino L. Initiative et indépendance Image de soi Orientation vers l’avenir Responsabilité Capacités de base d’apprentissage et de résolution de problèmes Ouverture à l’apprentissage. Passion pour apprendre Créativité
1987 Long H Personnally directed purposive mental process Identification and searching out of information  
1989 Garrison D. R. Motivation and confidence to persist and succeed Learning skills ability  
1995 Foucher Tremblay Initiative Autonomy Planning  
1997 Carré P. Dimension conatives (motivation/ proactivité) Dimensions métacognitives  
1997 Garrison D. R. Motivation (entering / task) Self-monitoring
Self-management
Critical awareness
2000 Straka G. Motivation (contentual/ procedural interest) Strategies (sequencing, managing, acquiring). Metacognition (monitoring) Emotions (anger, joy, boredom)
2000 Confessore G. Desire Initiative Persistence Resourcefulness  
  Deci E., Ryan R. Self-determination    
  Zimmerman B. Self-efficacy Self-regulated learning