Bibliographie

  1. AGRESTI, A., 2002, Categorical Data Analysis, John Willey & Sons.
  2. Alkire, S., 2002. The Capability Approach and Human Development, Communication au séminaire de Wadham College et Queen Elizabeth House, Cambridge 9 septembre 2002.
  3. ALSTHULER, A. et ROSENBLOOM. S., 1977, Equity Issues in Urban Transportation, Policy Studies Journal, Autumn, 29-39.
  4. ANAND, S., 1983. Inequality and Poverty in Malaysia: Measurement and Decomposition, Oxford University Press, New York.
  5. ANDERSON, E., 1999, What is The Point of Equality ? Ethics, 109, 287-337.
  6. ARISTOTE, 384-322, Ethique de Nicomaque, Traduction française par J. Voilquin, Flammarion, Paris 1992.
  7. ARMOOGUM J. et MADRE J.-L., 1998, Weighting or Imputations ? The Example of Nonresponses for Daily Trips in the French NPTS, Journal of Transportation and Statistics, octobre.
  8. ARNESON, R. 2002, Equality of Opportunity, Stanford Encyclopedia of Philosophy, www.science.uva.nl/~seop/entries/equal-opportunity/
  9. ARNESON, R., 1989, Equality and Equal Opportunity for Welfare, Philosophical Studies, 56, 77-93.
  10. ARNESON, R., 1990, Liberalism, Distributive Subjectivism, and Equal Opportunity to Welfare, Philosophy and Public Affairs, 19, 158-94.
  11. ATKINSON, A. B. et F. BOURGUIGNON, F., 2000, Introduction: Income Distribution and Economics,  Handbook of Income Distribution, Elsevier, New York.
  12. Atkinson, A.B. et Bourguignon, F, 1987, Income Distribution and Differences in Needs, in Feiwel, G.R. (eds), Arrow and the Foundations of the Theory of Economic Policy, Basingstoke : Macmillan.
  13. Atkinson, A.B. et Bourguignon, F., 1982, The Comparison of Multi-Dimensioned Distributions of Economics Status, Review of Economic Studies, 49, 183-201.
  14. ATKINSON, A.B., 1970, On the Measurement of Inequality, Journal of Economic Theory, 2, 244-263.
  15. Atkinson, A.B., 1992,  Measuring Poverty and Differences in Family Composition, Economica, 59,1-16.
  16. BALESTRINO, A., 1996, A Note on Functioning – Poverty in Affluent Societies, Notizei di politeia, 12, 43/44, 97-105.
  17. Baradaran, S. et Ramjerdi, F., 2001, Performance of Accessibility Measures in Europe, Journal of Transportation and Statistics, September/December, 32-48.
  18. BEN-AKIVA, M. et LERMAN, S.L., 1977, Dissagregate Travel and Mobility Choice Models, and Mesures of Accessibility,  Communication à la 3e Conférence internationale de la demande de déplacement comportemental, Tanunda, Australia.
  19. BENTHAM, J., 1789, Introduction to the Principles of Morals and Legislation, in  The Bentham Project,  http://www.la.utexas.edu/labyrinth/ipml/index.html.
  20. BERRI A., 2002, Dynamique des Inégalités face aux Transports vue à travers les Budgets des Familles, Rapport préliminaire du NETR.
  21. BHATTACHARYA, N. et MAHALANOBIS, B., 1967, Regional Disparities in Household Consumption in India,  Journal of the American Statistical Association, 62, 143-161.
  22. BOJER, H. 2003. Distributional Justice : Theory and measurement, Routledge Frontiers of Political Economy, New York.
  23. BONNAFOUS, A. et PUEL, H., 1983, Physionomies de la ville, Les éditions ouvrières, Série Initiation Economique, Paris, 157p.
  24. BOURGUIGNON, F., 1979, Décomposable Income Inequality Measures, Econometrica, 47.
  25. BRANDOLINI, A. et d’ALESSIO, G., 1998, Measuring Well-Being in the Functioning Space, Mimeo version préliminaire, Banca d’Italia, Rome.
  26. Breheny, M.J., 1978, The Measurement of Spatial Opportunity in Strategic Planning, Regional Studies, 12, 463-479.
  27. BRY, X., 1995, Analyse factorielle simple, Economica, Paris.
  28. BURNS, L.D., 1979, Transportation, Temporal and Spatial Components of Accessibility, Lexington, Massachussets.
  29. Chakraborty, A., 1996, On the Possibility of a Weighting System for Functionings, Indian Economic Review, 312, 241-250.
  30. CHAKRAVARTY, S. R., 1990, Ethical Social Index Numbers. Springer-Verlag, New York.
  31. CHIAPPERO, M., 1994, A new Approach to evaluation of well-being and poverty by fuzzy set theory, Giornale degli economisti e annali di economia, 7-9, 367-388.
  32. CLAISSE, G. et alii, 2002, Inégalités de déplacement et équité sociale, la donne. Déplacements et Inégalités, Synthèses des recherches, PREDIT – PUCA.
  33. COHEN, G.A., 1989, On the Currency of Egalitarian Justice, Ethics, 99, 906-944.
  34. COHEN, G.A., 1993,  Equality of What ? On Welfare, Goods, and Capabilities, in Nussbaum et Sen (eds), The Quality of Life, 9-29.
  35. COMMIM, F. et DURAIAPPAH, A., 2002, Sustainable Development : So much promise, so little action, Nexus- Institut international pour le développement durable, août.
  36. Commission des Communautés Européenne, 1992, The Future Development of the Common Transport Policy - A Global Approach to the Construction of a Community Framework for Sustainable Mobility, Bruxelles, 113 p.
  37. COSTANZA, R. et DALY, H.E., 1992, Natural Capital and Sustainable Development, Conservation Biology, 6, 37-46.
  38. DAGUM, C., 1997, Decomposition and Interpretation of Gini and Generalized Entropy Inequality Measures, Actes du 157e colloque de l’Association américaine de statistique – Section business et économie, 200-205.
  39. DALTON, H., 1920, The Measurement of the Inequality of Incomes, Economic Journal, 30.
  40. DALY, H.E., 1991, Elements of Environmental Macroeconomics, in Constanza, R., (eds) Ecological Economics : The Science and Management of Sustainability, Columbia University Press, New York.
  41. DEATON, A. et PAXSON, C., 1993, Intertemporal Choice and Inequality, Rapport no. 4328, National Bureau of Economic Research NBER, Cambridge.
  42. Deutch, J. et alii, 2001,  On the Measurement of Inequality in the Quality of Life in Israel, Communication à la conférence « Justice et pauvreté : Examiner l’approche de capabilité de Sen », Cambridge 5-7 juin 2001.
  43. DREIF, 1998, Les déplacements des Franciliens en 1997-1998.
  44. DUCLOS, J.-Y., 2002, Poverty and Equity : Theory and Estimation, Résultat du stage MIMAP - version préliminaire, Département d’économique et CREFA, Université de Laval, Canada.
  45. Dunphy, R.T., 1973, Transit Accessibility as a Determinant of Automobile Ownership, HighwayResearch Record, 472.
  46. DWORKIN, R., 2000, Sovereign Virtue. The Theory and Practice of Equality, Harvard University Press, Cambrigde.
  47. EriKson, R., 1993, Description of Inequality : The Swedish Approach to Welfare Research, in Nussbaum, M. et Sen, A., (eds) The Quality of Life, Clarendon Press, Oxford, 66-83.
  48. FLIPO, F., 2003, La capabilité : un composé de nature et de volonté, Communication à la troisième Conférence de l’approche de capabilité, Pavie, 7-9 septembre 2003,
  49. Folkesson, C. et makri, M.C., 1999, Accessibility Measures for Analyses of Land Use and Travelling with Geographical Information Systems, Université Technologie de Lund.
  50. FOSTER, J.E. et SEN, A., 1997, Annexe substatialle in SEN, A., 1973, On Economic Inequality, Clarendon Press, Oxford.
  51. FOURNIER, M., 2003, Inégalités : de quoi parle-t-on ? Sciences humaine,s 136, mars.
  52. Gaertner, W., 1993, Commentary to : Amartya Sen : Capability and Well-Being, inNussbaum, M. et Sen, A., (eds), The Quality of Life, Clarendon Press, Oxford, 62-66.
  53. GLADWYN et alii, 1995, Shifting Paradigms for Sustainable Development : Implications for Management Theory and Research, The Academy of Management Review, octobre, 53 p.
  54. GOODSTEIN, E.B., 1994, In Defense of Health-Based Standard, Ecological Economics, 10, 189-195.
  55. GOSEPATH, S., 2001,  Stanford Encyclopedia of Philosophy : Equality. http://plato.standford.edu/entries/equality/
  56. GRANT, M., 2002, Equality of Travel Opportunity for All : Ensuring Access and Participation in the Liverpool City Region, Communication au séminaire international sur les mobilités quotidiennes et exclusion sociale, Université Marne-la-Vallée, 5-6 décembre 2002.
  57. GUDMUNSON, H. et HÔJER, M., 1996, Sustainable Development Principles and Their Implicaations for Transport, Ecological Economics, 19, 269-282.
  58. HABERMAS, J., 1990, Moral Consciousness and Communicative Action, Traduction anglaise de Lenhardt, C. et Nicholsen, S.W., MIT Press, Cambridge, 43-115. 
  59. Hagerstrand, T., 1970, What About People in Regional Science ? Regional Science Association, 24, 7-21.
  60. Hamburg, J.R. et alii, 1996,  Mobility as a Right, Transportation Research Record 1499, 52-55.
  61. Hanson, S. et Schwab, M., 1987, Accessibility and intraurban travel, Environment and Planning A, 19, 735-748.
  62. HARE, R., 1984, Rights, Utility and Universalization: Reply to J.L. Mackie, in Fret, R.G., (eds), Utilities and Rights, Minneapolis, Minn 1984, Oxford, Blackwell, 1985.
  63. HAUMONT, A., 1979, La mobilité et les modes de vie des citadins, Actes du colloque Transports et Société, Royaumont, 1978, Economica, Paris, 274-275.
  64. HEDIGER, W., 1999,  Reconciling Weak and Strong Sustainability, International Journal of Social Economics, 26,7/8/9, 1120-1143.
  65. HEGEL, G.W.F., 1821, Principes de la philosophie du droit, Texte intégral accompagné d'extraits des cours de Hegel, présenté, révisé, traduit et annoté par J.-F. Kervégan, Presses Universitaires de France, Fondements de la politique, Paris, 1998, 478 p.
  66. HENINGER, N., 1994, Forest and Rangelands, in World Ressources 1994-1995, Rapport de l’Institute des ressources mondiales, Oxford University Press, 129-146.
  67. HIVERT, L. et PEAN de PONFILLY, J., 2000, Inégalités d’accès à l’automobile – Disparités d’équipement et d’usage entre les ménages les plus pauvres et les plus riches, Convention ADEME-INRETS no. 690 9931 – D3-3.
  68. HIVERT, L., 1999, Le parc automobile des ménages, étude de fin d’année 1997 à partir de la source  Parc Auto  SOFRES, Rapport de Convention INRETS/ADEME, 159 pages.
  69. HODGE, D., 1996, Social Impacts of Urban Transportation Decisions : Equity Issues, in Hanson, S. (eds), The Geography of Urban Transportation, Guilford Press, New York, 301-327.
  70. INSEE, 1998, Revenus et patrimoine des ménages, INSEE Synthèse 19, octobre.
  71. JANSSON, A. et alii, 1994, Investing in Natural Capital - Why, What and How ? in Jansson, A. et alii, (eds), Investing in Natural Capital - The Ecological Economics Approach to Sustainability, Island Press, Florida, 1-20.
  72. JARDIN, E., 2003, La disparition des rentiers - Entretien avec Thomas Piketty, Sciences humaines 136, mars.
  73. JASEK-RYSDAHL, K., 2000,  Applying Sen’s Capabilities Framework to Neighborhoods : Using local asset maps to deepen our understanding of well-being, Communication au congress mondial de l’économie sociale, Cambridge 6-9 août 2000.
  74. Jenkins, S.P. et Lambert, P.J., 1993,  Ranking Income Distributions When Needs Differ, Review of Income and Wealth, 39, 337-356.
  75. JONES, P.M., 1987, Mobility and the Individual in Western Industrial Society, in Nijkamp, P. et Reichman S., (eds), Transportation Planning in a Changing World, European Science Foundation, Gower, Aldershot, 29-47.
  76. JONG, D., 1989, Some joint models of car ownership and car use, Thèse à la faculté des sciences économiques et économétriques, Université d’Amsterdam
  77. KANT, I., 1785, Fondement de la métaphysique des mœurs, Traduction de l'Allemand par Delbos V. à partir du texte allemand édité en 1792, http://www.uqac.uquebec.ca/zone30/Classiques-des-sciences_sociales/livres/kant_emmanuel/fondements_meta_moeurs/fondements.html
  78. KLASEN, S., 1992, Measuring Poverty and Deprivation in South Africa, Review of Income and Wealth, 45, 1, 33-58.
  79. KOLM, S.C., 1976,  Unequal Inequalities I, Journal of Economic Theory, 12 :416-42.
  80. KUZNET, S., 1955,Economic Growth and Income Inequality, American Economic Review 445, 1-28.
  81. Kwan, M.P., 1998, Space-Time and Integral Measures of Individual Accessibility : A Comparative Analysis Using a Point-Based Framework, Geographical Analysis, 30/3, 191-216.
  82. KYMLICKA, W., 1990, Contemporary Political Philosophy, Clarendon Press, Oxford.
  83. LACHAUD, J.-P., 2003, La dynamique de l’inégalité de la mobilité des enfants en Afrique. Une analyse comparative fondée sur une décomposition de régression, Centre d’économie du développement, membre de l’IFReDE-GRES, Université Montesquieu Bordeaux IV.
  84. LEBART, L., PIRON, M., MORINEAU, A., 1995, Statistique exploratoire multidimensionnelle, Dunod, Paris.
  85. LECAILLON, J. et MORRISSON, C., 1991, Les politiques des revenus, Que sais-je ? Presses universitaires de France, Paris.
  86. LEE, D.B., 1987, Making the Concept of Equity Operational, Transportation Research Record, 677, 48-53.
  87. LELLI, S., 2001, Factor Analysis vs. Fuzzy Sets Theory : Assessing the Influence of Different Technique on Sen’s Functioning Approach Preliminary, Centre d’études économiques, Université Catholique de Louvain.
  88. Lenntorp, B., 1976, Paths in space-time environments : a time-geography study of movement of possibilities of individuals, Lund Studies in Geography, B, 44.
  89. LENNTORP, B., 1982, On Behaviour, Accessibility and Planning, TRRL Supplementary Report, 689, 105-112.
  90. LERMAN, R.I, et YITZHAKI, S., 1985, Income Inequality Effects by Income Source : A New Approach and Application to the United States, Review of Economics and Statistics, LXVII/1, février, 151-156.
  91. LOCKE, J., 1690, The Second Treatise of Government, in MacPerson, C.B., (eds), Hackett, 1980, Indianapolis.
  92. Loi no. 82-1153 du 30 décembre 1982 d'orientation des transports intérieurs - LOTI 1982.
  93. MADRE, J.L. et PURWANTO, A.J., 2002, The Dynamic of Inequality in Transportation Expenditure between Private Car Users in the Paris Region, Communication au congrès mondial d’automobile - FISITA 2002, Helsinki, 2-7 juin 2002.
  94. MADRE, J.-L. et PURWANTO, A.J., 2003, Des quantiles interpolés pour suivre l’évolution des inégalités, Communication au 39e Colloque de l’Association de Science Régionale De Langue Française, Lyon 1-3 septembre 2003.
  95. MARX, K., 1843, Contribution à la critique de la philosophie du droit de Hegel, http://sep.free.fr/marx
  96. MATALON, B., 1980, Les Transports Urbains. Commissariat général au Plan, Service régional et urbain, Recherches appliquées de Sciences sociales, p. 56-57.
  97. MAURIN, E., 2003, Les métamorphoses du salariat, Sciences humaines 136, mars.
  98. McNALLY, M. G., 2000, The Activity-based Approach,  in Hensher., D.A., et Button, K.J., (eds), Handbooks in Transport, Volume 1, Pergamon, Elsevier Science, Oxford.
  99. MIGNOT, D., ROSALES-MONTANO. S, HARZO. C, CLERGET, M.P, CHOLEZ, C., CUSSET, J.M., DIAZ OLVERA, L, DEGUILHEM, Y., LAINEZ, V., PAULO, C.L, PELOT, V., 2001, Mobilité et Grande Pauvreté, Rapport final, Novembre 2001, recherche financée par le PREDIT et l'UTP, Laboratoire d'Economie des Transports - Agence d'Urbanisme d'Urbanisme pour le développement de l'agglomération lyonnaise - Observatoire Social de Lyon, Lyon, 150 p. + annexes.
  100. Miller, H., 1992, Modeling Accessibility Using Space-Time Prism Concepts Within Geographical Information Systems, International Journal of Geographical Information Systems, 5, 287-301.
  101. MILLIGAN, G.W. et COOPER, M.C., 1985, An Examination of Procedures for Determining the Number of Clusters in a Data Set,  Psychometrika, 50, 159-179.
  102. MORRISSON, C., 1996, La répartition des revenus, Presses Universitaires de France, Paris, 278 p.
  103. Murray, S., 1998, Social Exclusion and Integrated Transport, Communication au séminaire transports à l’Université de Manchester, 2 décembre 1998.
  104. NOZICK, R., 1974, Anarchy, State, and Utopia, Basic Book, New York.
  105. NUSSBAUM, M. et GLOVER, J., (eds), 1995, Women Culture and Development : A Study of Human Capabilities, Clarendon Press, Oxford.
  106. NUSSBAUM, M. et SEN, A., (eds), 1993, The Quality of Life, Clarendon Press, Oxford.
  107. NUSSBAUM, M., 1999, Women and Cultural Universals, in  Sex and Social Justice, Oxford University Press, New York.
  108. NUSSBAUM, M., 2000, Women and Human Development : The Capability Approach, Cambridge University Press, Cambridge.
  109. OAXACA, R., 1973, Male-Female Wages Differences in Urban Labour Markets, International Economic Review, 14, 693-709.
  110. Orfeuil, J.P. et Wenglenski, S., 2002, L’accessibilité au marché du travail en Île-de-France : inégalités entre catégories sociales et liens avec les localisations résidentielles, Synthèse des recherches sur les déplacements et inégalités, Predit – PUCA.
  111. PHIPPS, S., 1999, The Well-being of Young Canadian Children in International Perspective, Rapport LIS 197, Differdange : INSTEAD.
  112. PIKETTY, T., 2002, L’économie des inégalités, Editions La Découverte, Paris.
  113. PODDER, N. et CHATTERJEE, S., 2002, Economic Inequality in Colour : Somme Ethnic Dimensions of Income Distribution in New Zealand 1984-1998. Note interne 02.06 – march 2002, Université de Massey, Département de l’économie appliquée, Nouvelle Zelande.
  114. PODDER, N., 1993, The disaggregation of the Gini coefficient by factor components and its applications to Australia, Review of Income and Wealth, 39, 1, 51–61.
  115. PURWANTO, A. J., 2000, Les pauvres et leurs déplacements en Île-de-France. Mémoire de DEA transport sous la direction de Jean-Paul Coindet, Ecole nationale des ponts et chaussées, juillet 2000.
  116. PURWANTO, A.J., 2003, Measuring Inequality in Mobility: a Capability Perspective. Poster à la troisième Conférence de l’approche de capabilité, Pavie, 7-9 septembre 2003.
  117. PYATT, G., 1976, On the Interpretation and Disaggregation of Gini Coeficient, The Economic Journal, 86, 243–255.
  118. RAE, D. et alii, 1981, Equalities, Harvard University Press, Cambridge.
  119. RAVALLION, M., 1994, Poverty Comparisons, Harwood Academic Publisher, Chur.
  120. RAVALLION, M., 1998, Poverty Line in Theory and Practice. Rapport LSMS 133, La Banque Mondiale, Washington DC.
  121. RAWLS, J., 1971, A Theory of Justice, Harvard University Press, Cambridge, Traduction française par Audard C., 1997, Théorie de la justice, Edition du Seuil, Paris.
  122. REICHMAN, S., 1983, Les Transports : Servitude ou Liberté ? Presses Universitaires de Paris, Paris.
  123. Reichman, S., 1984, Le droit au transport : Acte déclaratif ou projet innovateur ? Transports, 298, 413-415.
  124. Richardson et Young, 1982,  A Measure of Linked-Trip Accessibility, Transportation Planning and Technology, 7, 73-82.
  125. RICHARDSON, A.J. et LOEIS, M., 1997, Estimation of Missing Income in Household Travel Surveys, Communication au 21e forum de recherche autralasienne sur les transports, 1, 249-26.
  126. ROBEYNS, I., 2000, An Unworkable Idea or A Promising Alternative ? Sen’s Capability Approach Re-Examined, Communication au congrès mondial de l’économie sociale, Cambridge 6-9 août 2000.
  127. Robeyns, I., 2002, Sen’s Capability Approach and Gender Inequality, Communication à la conférence sur le développement de la capabilité des femmes : examiner l’approche de capabilité de Nussbaum, Cambridge 9-10 septembre 2002.
  128. ROEMER, J.E., 1996, Theories of Distributive Justice, Harvard University Press, Cambridge.
  129. Roemer, J.E., 1998,  Equality of Opportunity, Harvard University Press, Cambridge.
  130. ROEMER, J.E., 2000, Equality of Opportunity : A Progress Report, Département de science politique et économies, Université de Yale.
  131. Roemer, J.E., 1995, Equality and Responsibility, Boston Review , avril – mai, 3-7.
  132. Rosales Montano, S. et alii, 2002, Différences et inégalités, quel lien avec la mobilité ? Réalités et perceptions vues à travers la planification et les discours d’acteurs dans l’aire urbaine de Lyon, Synthèse des recherches sur les déplacements et inégalités, Predit – PUCA.
  133. ROUSSEAU, J.J., 1754, Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité, Collection Idées NRF, Editions Gallimard, 1965, Paris.
  134. ROUSSEAU, J-J., 1755, Discours sur l’économie politique, Association de Jean Jacques Rousseau, http://www.wabash.edu/Rousseau/
  135. ROUSSEAU, J-J., 1763, Du Contrat Social, Association de Jean Jacques Rousseau, http://www.wabash.edu/Rousseau/
  136. SAHLINS, M., 1976, Critique de la sociobiologie, aspects anthropologiques, tradution française, 1980, Gallimard, Paris.
  137. SAINT AUGUSTIN, 5e siècle, La Cité de Dieu, Livre XIV, Nouvelle Bibliothèque Augustinienne 4,1, 1994, Institut d’études augustiniennes.
  138. Saith, R., 2001, Capabilities : the Concept and its Operationalisation, Rapport 66, Queen Elizabeth House, Université de l’Oxford.
  139. SARLE, W.S., 1983, Cubic Clustering Criterion, Rapport technique  SAS, SAS Institute Inc., Cary, North Carolina.
  140. SAS OnlineDoc®, Version 8 http://gsbapp2.uchicago.edu/sas/sashtml/main.htm.
  141. SCHOKKAERT, E. et VAN OOTEGEM, L., 1990, Sen’s Concept of the Living Standard Applied to the Belgian Unemployed. Recherches Economiques de Louvain, 56, 3-4, 429-450.
  142. SEN, A. 1995.  Gender Inequality and Theories of Justice. in NUSSBAUM, M. et GLOVER, J. (eds), 1995, Women Culture and Development : A Study of Human Capabilities, Clarendon Press, Oxford, 259-273
  143. SEN, A., 1973, On Economic Inequlity, Oxford University Press. Re-édité et re-imprimé en 1997 avec une annexe substantielle de FOSTER, J. et SEN, A.
  144. SEN, A., 1980, Equality of What ? inMcMurrin, S., (eds), The Tanner Lectures on Human Values, 1, Cambridge University Press, Cambridge.
  145. SEN, A., 1985, Commodities and Capabilities, North Holland, Amsterdam, ré-imprimé, 1999, Oxford University Press, New Delhi.
  146. SEN, A., 1987, The Standard of Living, Cambridge University Press, Cambrigde.
  147. SEN, A., 1992, Inequality Reexamined, Harvard University Press, Cambridge, Traduction française par Chemla C., 1992, Repenser l’inégalité, Edition du Seuil, Paris.
  148. SEN, A., 1993, Capability and Well-being, in NUSSBAUM, M. et SEN, A., (eds), 1993, The Quality of Life, Clarendon Press, Oxford, 31-53.
  149. SFEZ, L., 1989, L'égalité, Collection Que sais-je ? 2460, Presses Universitaires de France, Paris.
  150. Sherman, L. et alii, 1974, Method For Evaluating Metropolitan Accessibility, Transportation Research Record, 499, 70-82.
  151. SILBER, J., 1999, Handbook of Income Inequality Measurement, Kluwer Academic, Boston.
  152. SOFRES, 1998, Le parc automobile des ménages 1997, Note de synthèse.
  153. SUSENO, F.M., 1992, Filsafat Sebagai Ilmu Kritis  (La philosophie en tant que science critique), Pustaka Filsafat-Kanisius ; Yogyakarta – Indonésie, 268 p.
  154. The ARTFL Project, http://humanities.uchicago.edu/orgs/ARTFL/ et http://zeus.inalf.fr/academie9.htm
  155. THEIL, H., 1967, Economics and Information Theory, North-Holland, Amsterdam.
  156. Toupin, F. et alii, 2002, Mobilité subie, déplacements choisis – le cas de la  sur-mobilité  en région tourangelle. Synthèse des recherches sur les déplacements et inégalités, Predit – PUCA.
  157. TOWN, S. W., 1982, Transport Problems and Social Structure : Some British Evidence, Social Aspects of Transports. TRRL Supplementary Report, 689, 122.
  158. Transport Demand Management-VTPI, 2002, www.vtpi.ord/tdm/
  159. TURNER, R.K., 1993, Sustainability : Principles and Practice, in Turner, R.K, Sustainable Environmental Economics and Management - Principle and Practise, Belhaven Press, London, 4-36.
  160. UNDP, 1994, Human Development Report, Oxford University Press, New York.
  161. WAGSTAFF, A., VAN DOORLAER, E., WATANABE, N., 2003, On Decomposing the Causes of Health Sector Inequalities with an Application to Malnutricion Inequality in Vietnam, Journal of Econometrics, 112, 207-233