II. Tragédie.

‘He looked over the town into the country beyond, to the trees which screened her whose presence had at first been the support of his heart, and whose loss was now a maddening torture. But for this blow he might have borne with his fate. (J 139) ’

Jude apparaît à la fois en héros romantique et en héros tragique, dévoué dans son amour, déchiré par l’absence de sa bien-aimée, victime de son destin. Il ne se satisfait pas du désir mais veut la jouissance première et interdite. C’est cette pulsion qui l’entraîne dans la voie de la tragédie.

Tess sera, elle aussi, la proie d’un destin torturé et D. H. Lawrence souligne élégamment la dimension tragique du récit :

‘The book is handled with very uncertain skill, botched and bungled. But it contains the elements of the greatest tragedy: Alec d’Urberville, who has killed the male in himself, as Clytemnestra symbolically for Orestes, killed Agamemnon; Angel Clare, who has killed the female in himself, as Orestes killed Clytemnestra: and Tess, the Woman, the Life, destroyed by a mechanical fate, in the communal law 563 .’

Nous souhaitons donc étudier en quoi les deux romans se font écho ou au contraire divergent, et de quelle manière ils permettent de dessiner plus clairement la structure de la tragédie moderne.

Notes
563.

Lawrence, p. 100.