Von Aufschnaiter

La connaissance est décrite par le contenu spécifique et le niveau de complexité réalisée par l'étudiant. Le développement de connaissances est vu comme la modification de la complexité du contenu lié aux conceptions. Von Aufschnaiter (2003) envisage l’apprentissage par rapport à trois dimensions: le contenu, la complexité, et le temps (voir figure 4).

Figure 4 Espace tridimensionnel de développement de processus cognitif (von Aufschnaiter & von Aufschnaiter, 2003, p. 619)
Figure 4 Espace tridimensionnel de développement de processus cognitif (von Aufschnaiter & von Aufschnaiter, 2003, p. 619)

La modification de la complexité de contenu fait l’objet d’une classification hiérarchique par «complexité» croissante incluant 10 niveaux : « individuals who construct meanong on the levles of the levels of Objects, Aspects, and Operations (…) deal (mentally) with concrete objects or situations and their interdependence (this level is in accordance with Piaget’s concrete level). On the levels of Properties and Events (…), students construct meaning with respect to one invariant property of several objects and situations as well as with respect to the interdependence between two or more invariant properties. Within Programmes and Principles (…), meaning with respect to single variable properties and co-variation between two variables is constructed. The higher levels (…) describe co-variations of more than two principles which were rarely found among students’ constructions, even for university students “ (p. 621).