Bibliographie

  1. Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W. & Marek, E. A. (1992). Understandings and misunderstandings of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120.
  2. Ainsworth, S., Bibby, P. A. & Wood, D. (1998). Analysing the costs and benefits of multi-representational learning environments. In M. van Someren, E. Boshuizen, T. de Jong & P. Reimann (Eds.), Multiple representations for problem solving and learning. London, Elsevier.
  3. Allain, J.-C. (1995). Un dispositif didactique utilisant des images pour faire évoluer les conceptions des élèves de dix ans sur les séismes. Aster, 21, 109-135.
  4. Astolfi, J.-P. & Develay, M. (1998). La didactique des sciences. Que sais-je ? 5e Edition. Paris, PUF.
  5. Astolfi, J.-P. (1989). Quel(s) sens pour aides didactiques ? In A. Giordan, J.-L. Martinand & C. Souchon (Eds.), Les aides didactiques pour la culture et la formation scientifique et technique. Actes JIES, XI. Actes des 11es Journées Internationales sur l’Education Scientifique (Chamonix, 1989). Paris, UER de Didactique, Université Paris 7.
  6. Astolfi, J.-P., Darot, E., Ginsburger-Vogel, Y. & Toussaint, J. (1997). Mots-clés de la didactique des sciences: repères, définitions, bibliographies. Bruxelles, De Boeck Université.
  7. Aumont, J. & Marie, M. (1988). L’analyse des films. Paris, Nathan.
  8. Aumont, J. (1990). L’image.2e Edition. Paris, Nathan.
  9. Baddeley, A. (1992). Working memory. Science, 255, 556-559.
  10. Balcytiene, A. (1999). Exploring individual processes of knowledge construction with hypertext. Instructional Science, 27(3-4), 303-328.
  11. Barker, V. & Millar, R. (1999). Students’ reasoning about chemical reactions: what changes occur during a context-based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 21(6), 645-665.
  12. Baudouin, J.-M. & Friedrich, J. (2001). Théories de l’action et éducation.1re Edition. Bruxelles, De Boeck Université.
  13. Beaudoin, M. (1998). Introduction à l’étude du langage. University of Alberta, Canada. http://www.fsj.ualberta.ca/beaudoin/ling/semio.htm
  14. Beaufils, A. (2003). Recherche documentaire sur Internet: Utilisation de l’assistant ARI par des élèves de lycée. In C. Desmoulins, P. Marquet & D. Bouhineau (Eds.), Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain(p.421-428). Actes de la conférence EIAH (Strasbourg, 15-17 avril 2003). Paris, ATIEF, INRP.
  15. Beaufils, D., Le Touzé, J.-C., Richoux, H. & Richoux, B. (1996). Des images pour des activités scientifiques: Apport des nouvelles technologies dans l’enseignement de la physique. Aster,22, 149-171.
  16. Belisle, C. & Jouannade, G. (1988). La communication visuelle. Paris, Les Editions d’organisation.
  17. Ben-Zvi, R., Silberstein, J. & Mamlok, R. (1990). Macro-micro relationships: A key to the world of chemistry. In P. L. Lijnse, P. Licht, W. De Vos & A. J. Waarlo (Eds), Relating Macroscopic Phenomena to Microscopic Particles (p.183-197). University of Utrecht, Utrecht Centre for Science and Mathematics Education.
  18. Billett, S. (1996). Situated learning: Bridging sociocultural and cognitive theorising. Learning and Instruction, 6(3), 263-280.
  19. Boulton-Lewis, G. M., Marton, F., Lewis, D. C. & Wilss, L. A. (2000). Learning in formal and informal contexts: Conceptions and strategies of Aboriginal and Torres Strait Islander university students. Learning and Instruction, 10(5), 393-414.
  20. Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 33-115.
  21. Bulletin Officiel de l’Education Nationale (2000). Enseignements élémentaires et secondaires. Programme de physique-chimie applicable dans les classes de première scientifique. N°7, Hors série du 31 août 2000.
  22. Buty, C. (2000). Etude d’un apprentissage dans une séquence d’enseignement en optique géométrique à l’aide d’une modélisation informatique. Thèse de doctorat. Université Lumière Lyon 2.
  23. Chandler, P. & Sweller, J. (1991). Cognitive load theory and the format of instruction. Cognition and Instruction, 8(4), 293-332.
  24. Chera, P. & Wood, C. (2003). Animatedmultimedia ‘talking books’ can promote phonological awareness in children beginning to read. Learning and Instruction, 13(1), 33-52.
  25. Clark, J. M. & Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psychology Review, 3(3), 149-210.
  26. Conklin, J. (1987). Hypertext: An introduction and survey. Computer, 20(9), 17-41.
  27. Cordier, F. & Tiberghien, A. (2002). Connaissances "naïves" sur le monde matériel du bébé à l’adulte. In A. Tiberghien (Ed.), Des connaissances naïves au savoir scientifique(p.11-39). Synthèse commandée par le programme "École et sciences cognitives".
  28. de Bueger-Vander Borght, C. & Lambert, J. (1994). Des représentations spatiales de concepts: Pour quoi faire? Didaskalia, 5, 73-89.
  29. Deloache, J. S., Uttal, D. H. & Pierroutsakos, S. L. (1998). The development of early symbolization: Educational implications. Learning and Instruction, 8(4), 325-339.
  30. Denis, M.(1994). Image et cognition. 2e Edition. Paris, Presses Universitaires de France.
  31. Depover, C., Giardina, M. & Marton, P. (1998). Les environnements d’apprentissage multimédia. Paris, L’Harmattan.
  32. Dhingra, K. (2003). Thinking about television science: How students understand the nature of science from different program genres. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 234-256.
  33. Driver, R., Guesne, E. & Tiberghien, A. (1985). Children's Ideas in Science. Milton Keynes, Open University Press.
  34. Drouin, A. M. (1987). Des images et des sciences. Aster, 4, 1-31.
  35. Dubois, M. & Tajariol, F. (2001). Présentation multimodale de l’information et apprentissage. In E. De Vries, J.-Ph. Pernin & J.-P. Peyrin (Eds.), Hypermédias et Apprentissages 5 (p.197-209). Actes du cinquième colloque (Grenoble, 9-11 avril 2001). Paris, INRP.
  36. Dubois, V. Gyselinck, V. & Choplin, H. (2003). Multimodalité et mémoire de travail. In C. Desmoulins, P. Marquet & D. Bouhineau (Eds.), Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain(p.187-197). Actes de la conférence EIAH (Strasbourg, 15-17 avril 2003). Paris, ATIEF, INRP.
  37. Dubois, V., Gyselinck, V. & Choplin, H. (2001). Compréhension d’informations multimodales: Influence du mode de représentation et de la mémoire de travail. In E. De Vries, J.-Ph. Pernin & J.-P. Peyrin (Eds.), Hypermédias et Apprentissages 5(p.211-224). Actes du cinquième colloque (Grenoble, 9-11 avril 2001). Paris, INRP.
  38. Duchastel, P., Fleury, M. & Provost, G. (1988). Rôles cognitifs de l’image dans l’apprentissage scolaire. Bulletin de Psychologie, 41(386), 667-671.
  39. Duval, R. (1993). Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. In Annales de Didactique et de Sciences Cognitives (p.37-65). IREM de Strasbourg.
  40. Duval, R. (1995). Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Bern, Peter Lang.
  41. Eichler, M. L., Del Pino, J. C. & Fagundes, L. C. (2004). Development of cognitive conducts during a computer simulated environmental analysis. Chemistry Education: Research and Practice, 5(2), 157-174.
  42. Friedrich, J. (2001). Quelques réflexions sur le caractère énigmatique de l’action. In J.-M. Baudouin & J. Friedrich (Eds.), Théories de l’action et éducation (p.93-112).1re Edition. Bruxelles, De Boeck Université.
  43. Froger, N. (2003). Effets et usages d’une aide multimédia à l’écriture. In C. Desmoulins, P. Marquet & D. Bouhineau (Eds.), Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain(p.211-222). Actes de la conférence EIAH (Strasbourg, 15-17 avril 2003). Paris, ATIEF, INRP.
  44. Gabel, D. (1999). Improving teaching and learning through chemistry education research: A look to the future. Journal of Chemistry Education, 76(4), 548-553.
  45. Georgiadou, A. & Tsaparlis, G. (2000). Chemistry teaching in lower secondary school with methods based on: a) psychological theories; b) the macro, representational, and submicro levels of chemistry. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(2), 217-226.
  46. Gilbert, J. K., Justi, R., Van Driel, J. H., De Jong, O. & Treagust, D. F. (2004). Securing a future for chemical education. Chemistry Education: Research and Practice, 5(1), 5-14.
  47. Goedhart, M. J., van Keulen, H., Mulder, T. M., Verdonk, A. H. & de Vos, W. (1998). Teaching Distillation Knowledge: A video film bridging a gap between theory and practice. Journal of Chemical Education, 75(3), 378-381.
  48. Gouanelle, C. & Schneeberger, P. (1996). Utilisation de schémas dans l’apprentissage de la biologie à l’école: La reproduction humaine. Aster,22, 57-86.
  49. Gourgey, A. F. (1998). Metacognition in basic skills instruction. Instructional Science, 26(1-2), 81-96.
  50. Hitt, F. (1998). Difficulties in the articulation of different representations linked to the concept of function. The Journal of Mathematical Behavior, 17(1), 123-134.
  51. Huheey, J., Keiter, E. & Keiter, R. (1996). Chimie Inorganique. Traduit de l’anglais par André Pousse & Jean Fischer. Paris, De Boeck Université.
  52. Jacobi, D., Boquillon, M. & Prévost, P. (1994). Les représentations spatiales de concepts scientifiques: Inventaire et diversité. Didaskalia, 5, 11-24.
  53. Jacobson, M. J. & Archodidou, A. (2000). The design of hypermedia tools for learning: Fostering conceptual change and transfert of complex scientific knowledge. The Journal of the Learning Sciences, 9(2), 145-199.
  54. Jacquinot, G. (1977). Image et pédagogie. Analyse sémiologique du film à intention didactique. Paris, PUF.
  55. Johnstone, A. H. (1993). The development of chemistry teaching: A changing response to changing demand. Journal of Chemical Education,70(9), 701-705.
  56. Johnstone, A. H. (2000). Teaching of chemistry - logical or psychological? Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(1), 9-15.
  57. Joly, M. (1994). L’image et les signes. Approche sémiologique de l’image fixe. Paris, Nathan.
  58. Kaptelinin, V. (1997). Computer-mediated activity: Functional organs in social and developmental contexts. In B. A. Nardi (Ed.), Context and Consciousness : Activity Theory and Human-Computer Interaction (p.45-68). 2nd Edition. England, Cambridge, MIT Press.
  59. Klatter, E. B., Lodewijks, H. G. L. & Aarnoutse, C. A. J. (2001). Learning conceptions of young students in the final year of primary education. Learning and Instruction, 11(6), 485-516.
  60. Kozma, R. (1991). Learning with media. Review of Educational Research, 61(2), 179-211.
  61. Kozma, R. (2003). The material features of multiple representations and their cognitive and social affordances for science understanding. Learning and Instruction, 13(2), 205-226.
  62. Kozma, R. B. & Russell, J. (1997). Multimedia and understanding: Expert ant novice responses to different representations of chemical phenomena. Journal of Research in Science Teaching, 34(9), 949-968.
  63. Kozma, R., Chin, E., Russell, J. & Marx, N. (2000). The roles of representations and tools in the chemistry laboratory and their implications for chemistry learning. The Journal of the Learning Sciences, 9(2), 105-143.
  64. Kuutti, K. (1997). Activity theory as a potential framework for human-computer interaction research. In B. A. Nardi (ed.), Context and Consciousness : Activity Theory and Human-Computer Interaction (p.17-44). 2nd Edition. England, Cambridge, MIT Press.
  65. Laroche, L. H., Wulfsberg, G. & Young, B. (2003). Discovery videos: A safe, tested, time-efficient way to incorporate discovery-laboratory experiments into the classroom. Journal of Chemical Education, 80(8), 962-966.
  66. Laugier, A. & Dumon, A. (2000). Travaux pratiques en chimie et représentation de la réaction chimique par l’équation-bilan dans les registres macroscopique et microscopique : Une étude en classe de seconde (15-16 ans). Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(1), 61-75.
  67. Laugier, A. & Dumon, A. (2004). L’équation de réaction: Un nœud d’obstacles difficilement franchissable. Chemistry Education: Research and Practice, 5(1), 51-68.
  68. Le Diouris, L. (2000). Conception de sites Internet et étude de leur utilisation dans différentes situations de recherche documentaire en collège et lycée. Thèse de doctorat. Université Lumière Lyon 2.
  69. Le Maréchal, J.-F. (1999). Modelling student’s cognitive activity during the resolution of problems based on experimental facts in chemical education. In J. Leach & A. C. Paulsen (Eds), Practical Work in Science Education (p.195-209).
  70. Le Maréchal, J.-F., Clavel-Monin, C., Garcia, G., Hild, N., Martel, L., Miguet, A.-M. & Thoral, J. (2001). Chimie 1 re S. Collection Microméga. Paris, Hatier.
  71. Lemeignan, G. & Weil-Barais, A. (1993). Construire des concepts en physique. Paris, Hachette Education.
  72. Lemos, M. S. (1996). Students’ and teachers’ goals in the classroom. Learning and Instruction, 6(2), 151-171.
  73. Leplat, J. & Hoc, J.-M. (1983). Tâche et activité dans l’analyse psychologique des situations. Cahiers de Psychologie Cognitive, 3(1), 49-63.
  74. Levin, J. R., Anglin, G. J. & Carney, R. N. (1987). On empirically validating functions of pictures in prose. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. Vol. 1 (p.51-86). New York, Springer.
  75. Lewalter, D. (2003). Cognitive strategies for learning from static and dynamic visuals. Learning and Instruction, 13(2), 177-189.
  76. Lin, D.-Y. M. (2003). Hypertext for the aged: Effects of text topologies. Computers in Human Behavior, 19(2), 201-209.
  77. Lowe, R. (1996). Les nouvelles technologies, voie royale pour améliorer l’apprentissage des sciences par l’image. Aster,22, 173-194.
  78. Lowe, R. K. (2003). Animation and learning: Selective processing of information in dynamic graphics. Learning and Instruction, 13(2), 157-176.
  79. Martins, E. (1990). Communication médiatisée et processus d’évolution des représentations. Etude de cas : la représentation de l’informatique. Thèse de Doctorat. Université Lumière Lyon 2.
  80. Marton, F., Watkins, D. & Tang, C. (1997). Discontinuities and continuities in the experience of learning: An interview study of high-school students in Hong Kong. Learning and Instruction, 7(1), 21-48.
  81. Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction, 12(1), 107-119.
  82. Mayer, R. E. (1997). Multimedia learning: Are we asking the right questions? Educational Psychologist, 32(1), 1-19.
  83. Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13(2), 125-139.
  84. Miessler, G. & Tarr, D. (1991). Inorganic Chemistry. Prentice Hall International, Inc. St. Olaf College, Northfield, Minnesota.
  85. Mikkilä-Erdmann, M. (2001). Improving conceptual change concerning photosynthesis through text design. Learning and Instruction, 11(3), 241-257.
  86. Minsky, M. (1980). K-Lines: A theory of memory. Cognitive Science, 4(2), 117-133.
  87. Morgil, I., Arda, S., Seçken, N., Yavuz, S. & Oskay, Ö. Ö. (2004). The influence of computer-assisted education on environmental knowledge and environmental awareness. Chemistry Education: Research and Practice, 5(2), 99-110.
  88. Mottet, G. (1996a). Images et activités scientifiques. Aster,22, 3-13.
  89. Mottet, G. (1996b). Les situations-images: Une approche fonctionnelle de l’imagerie dans les apprentissages scientifiques à l’école élémentaire. Aster,22, 15-56.
  90. Mugler, F. & Landbeck, R. (2000). Learning, memorisation and understanding among distance learners in the South Pacific. Learning and Instruction, 10(2), 179-202.
  91. Nanard, J. & Nanard, M. (1998). La conception d’hypermédias. In A. Tricot & J.-F. Rouet (dir.), Les hypermédias: approches cognitives et ergonomiques (p.15-34). Paris, Hermès.
  92. Nardi, B. A. (1997). Studying context: A comparison of activity theory situated action models, and distributed cognition. In B. A. Nardi (Ed.), Context and Consciousness : Activity Theory and Human-Computer Interaction (p.69-102). 2nd Edition. England, Cambridge, MIT Press.
  93. Nash, J. G., Liotta, L. J. & Bravaco, R. J. (2000). Measuring conceptual change in organic chemistry. Journal of Chemical Education, 77(3), 333-337.
  94. Novak, J. D. (1984). Application of advances in learning theory and the philosophy of science to the improvement of chemistry teaching. Journal of Chemical Education, 61(7), 607-612.
  95. Novak, J. D. (1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 937-949.
  96. OECD (2004). Learning for Tomorrow’s World. First Results from PISA 2003.
  97. Orgill, M. K. & Bodner, G. (2004). What research tells us about using analogies to teach chemistry. Chemistry Education: Research and Practice, 5(1), 15-32.
  98. Özmen, H. & Ayas, A. (2003). Students’ difficulties in understanding of the conservation of matter in open and closed-system chemical reactions. Chemistry Education: Research and Practice, 4(3), 279-290.
  99. Palincsar, A. S. & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117-175.
  100. Parisi, J.-M., Berthelot, S., Guêtré, M., Lambert, D., Testard, B. & Louis, J. (2001). Chimie 1 re S. Collection Parisi, Belin, Paris.
  101. Pekdağ, B. & Le Maréchal, J.-F. (2001). Apprentissage comparé de la notion de réaction chimique en TP ou à l’aide d’une vidéo: Rôle des observations faites par les élèves. InActualité de la recherche en didactique des sciences expérimentales et des techniques(p.129-141). 2èmes Rencontres Scientifiques de l’ARDIST(Carry-le-Rouet, 17-20 octobre 2001). SKHOLÊ.
  102. Pekdağ, B. & Le Maréchal, J.-F. (2003a). Influence of the relations between picture and text of chemical education films on conceptual change. In D. Krnel (Ed.), Proceedings of the Sixth ESERA Summer-school (p.204-211). (Radovljica, Slovenia, 25-31 août 2002). Ljubljana, University of Ljubljana Press.
  103. Pekdağ, B. & Le Maréchal, J.-F. (2003b). Hyperfilm: Un outil de recherche en didactique de la chimie. In C. Desmoulins, P. Marquet & D. Bouhineau (Eds), Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (p.547-550). Actes de la conférence EIAH (Strasbourg, 15-17 avril 2003). Paris, ATIEF, INRP.
  104. Pekdağ, B. & Le Maréchal, J.-F. (2003c). Changement Conceptuel et Hyperfilm: Cas de l’apprentissage des acides et des bases en classe de Première S. In V. Albe, C. Orange & L. Simonneaux (Eds.), Recherches en Didactique des Sciences et des Techniques : Questions en débat (p.115-122). 3èmes Rencontres Scientifiques de l’ARDIST (Toulouse, 8-11 octobre 2003). ENFA, INRP.
  105. Pendley, B. D., Bretz, R. L. & Novak, J. D. (1994). Concept maps as a tool to assess learning in chemistry. Journal of Chemical Education, 71(1), 9-15.
  106. Peraya, D. (1993). L’audiovisuel à l’école: Voyage à travers les usages. In Français 2000 (p.138-139). Bulletin de la Société belge des professeurs de français.
  107. Peraya, D. (1994). Des mots et des images. Journal de l'enseignement primaire, 49, 22-25.
  108. Peraya, D. (1998). Image(s) et cognition. Recherche en communication, 10, 7-19.
  109. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W. & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227.
  110. Pozzer, L. L. & Roth, W.-M. (2003). Prevalence, function, and structure of photographs in high school biology textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 1089-1114.
  111. Quintana-Robles, M. (1997). Etude didactique de films comme aide pour l’enseignement de la physique. Cas de l’expansion des gaz. Thèse de doctorat. Université Claude Bernard Lyon I.
  112. Rayward, W. B. (1994). Visions of Xanadu: Paul Otlet (1868-1944) and Hypertext. Journal of the American Society for Information Science, 45(4), 235-250.
  113. Regis, A., Albertazzi, P. G. & Roletto, E. (1996). Concept maps in chemistry education. Journal of Chemical Education, 73(11), 1084-1088.
  114. Richard, J.-F. (2002). Les activités mentales: comprendre, raisonner, trouver des solutions. Paris, Armand Colin.
  115. Robardet, G. & Guillaud, J.-C. (1997). Eléments de didactique des sciences physiques. De la recherche à la pratique: théories, modèles, conceptions et raisonnement spontané. 1er Edition. Paris, Presses Universitaires de France.
  116. Robles, A. (1997). La vidéo comme support didactique en physique. Thèse de doctorat. Université Claude Bernard Lyon I.
  117. Rogalski, J. & Veillard, L. (2002). Articulation entre différents types de connaissances. In A. Tiberghien (Ed.), Des connaissances naïves au savoir scientifique(p.67-106). Synthèse commandée par le programme "École et sciences cognitives".
  118. Roschelle, J. (1998). Activity theory: A foundation for designing learning technology? The Journal of the Learning Sciences, 7(2), 241-255.
  119. Ross, B. & Munby, H. (1991). Concept mapping and misconceptions: A study of high-school students’ understandings of acids and bases. International Journal of Science Education, 13(1), 11-23.
  120. Ross, B.H. (1989). Reminding in learning and instruction. In S. Vosniadou & A. Ortony (Eds.), Similarity and analogical reasoning (p.438-469). Cambridge University Press.
  121. Rouet, J.-F. & Tricot, A. (1995). Recherche d’informations dans les systèmes hypertextes: Des représentations de la tâche à un modèle de l’activité cognitive. Sciences et Techniques Educatives, 2(3), 307-331.
  122. Rouet, J.-F. & Tricot, A. (1998). Chercher de l’information dans un hypertexte: Vers un modèle des processus cognitifs. In A. Tricot & J.-F. Rouet (dir.), Les hypermédias: approches cognitives et ergonomiques (p.57-74). Paris, Hermès.
  123. Rouet, J.-F. (1997). Le lecteur face à l’hypertexte. In J. Crinon & C. Gautellier (Eds.), Apprendre avec le multimédia. Où en est-on ? (p.165-180). Paris, Retz.
  124. Rouet, J.-F. (1999). Interactivité et compatibilité cognitive dans les systèmes hypermédias. Revue des Sciences de l’Education, 25(1), 87-104.
  125. Rouet, J.-F., Choplin, H. & Dubois, V. (2001). Effets de l’imagerie et du contexte de tâche sur l’apprentissage à partir de séquences multimédias. In E. De Vries, J.-Ph. Pernin & J.-P. Peyrin (Eds), Hypermédias et Apprentissages 5 (p.183-196). Actes du cinquième colloque (Grenoble, 9-11 avril 2001). Paris, INRP.
  126. Roussey, J.-Y., Barbier, M.-L. & Piolat, A. (2001). Aide à la recherche d’informations sur support hypermédia et production écrite par de jeunes rédacteurs. In E. De Vries, J.-Ph. Pernin & J.-P. Peyrin (Eds), Hypermédias et Apprentissages 5 (p.151-165). Actes du cinquième colloque (Grenoble, 9-11 avril 2001). Paris, INRP.
  127. Russell, J. W., Kozma, R. B., Jones, T., Wykoff, J., Marx, N. & Davis, J. (1997). Use of simultaneous-synchronized macroscopic, microscopic, and symbolic representations to enhance the teaching and learning of chemical concepts. Journal of Chemical Education, 74(3), 330-334.
  128. Sallaberry, J.-C. (2000). Coordination des « représentations image » et des représentations rationnelles dans la construction du concept d’élément chimique. Didaskalia, 17, 101-121.
  129. Sani, J.-M. (1999). Technologies de l’information et de la communication: Vers une virtualisation de l’enseignement? In Apprendre autrement aujourd’hui. 10èmes Entretiens de la Villette, Cité des Sciences et de l’Industrie.
  130. Scanlon, E. (1998). How beginning students use graphs or motion. In M. van Someren, P. Reimann, H. P. Boshuizen & T. de Jong (Eds.), Learning with multiple representations (p.67-86). Oxford, Elsevier.
  131. Schmidt, H.-J. (1995). Applying the concept of conjugation to the Brønsted theory of acid-base reactions by senior high school students from Germany. International Journal of Science Education, 17(6), 733-741.
  132. Schnotz, W. & Bannert, M. (2003). Construction and interference in learning from multiple representation. Learning and Instruction, 13(2), 141-156.
  133. Schnotz, W. & Lowe, R. (2003). External and internal representations in multimedia learning. Learning and Instruction, 13(2), 117-123.
  134. Schnotz, W. (2001). Educational promises of multimedia learning from a cognitive perspective. In J.-F. Rouet, J. Levonen & A. Biardeau (Eds.), Multimedia learning: Cognitive and instructional issues (p.9-29). Amsterdam, Elsevier.
  135. Séjourné, A. (2001). Conception d’un hypermédia et analyses de l’influence de l’organisation des contenus sur l’activité des élèves: Le cas de "Labdoc Son et Vibrations". Thèse de doctorat. Université Lumière Lyon 2.
  136. Seufert, T. (2003). Supporting coherence formation in learning from multiple representations. Learning and Instruction, 13(2), 227-237.
  137. Silberberg, M. (2000). Chemistry: The molecular nature of matter and change. 2nd Edition. McGraw-Hill Higher Education. Printed in the United States of America.
  138. Sisovic, D. & Bojovic, S. (2000). On the use of concept maps at different stages of chemistry teaching. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(1), 135-144.
  139. Solomonidou, C. & Stavridou, H. (1994). Les transformations des substances enjeu de l’enseignement de la réaction chimique. Aster, 18, 75-95.
  140. Spasser, M. A. (1999). Informing information science: The case for activity theory. Journal of the American Society for Information Science, 50(12), 1136-1138.
  141. Stavridou, H. & Marinopoulos, D. (2001). Water and air pollutions: Primary students’ conceptions about "itineraries" and interactions of substances. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 2(1), 31-41.
  142. Stavy, R. (1991). Using analogy to overcome misconceptions about conservation of matter. Journal of Research in Science Teaching, 28(4), 305-313.
  143. Stern, E., Aprea, C. & Ebner, H. G. (2003). Improving cross-content transfert in text processing by means of active graphical representation. Learning and Instruction, 13(2), 191-203.
  144. Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257-285.
  145. Taber, K. S. (1998). An alternative conceptual framework from chemistry education. International Journal of Science Education, 20(5), 597-608.
  146. Taber, K. S. (2001). Building the structural concepts of chemistry: Some considerations from educational research. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 2(2), 123-158.
  147. Tal, R. T. (2004). Using field trip to a wetland as a guide for conceptual understanding in environmental education – a case study of a pre-service teacher’s research. Chemistry Education: Research and Practice, 5(2), 127-142.
  148. Thévenot, L. (1998). Pragmatiques de la connaissance. In A. Borzeix, A. Bouvier & P. Pharo (Eds.), Sociologie et connaissances, nouvelles approches cognitives (p.101-139). Paris, CNRS Editions.
  149. Tiberghien, A. & Megalakaki, O. (1995). Characterization of a modelling activity for a first qualitative approach to the concept of energy. European Journal of Psychology of Education, 10(4), 369-383.
  150. Tiberghien, A. (1994a). Modeling as a basis for analyzing teaching – learning situations. Learning and Instruction, 4(1), 71-87.
  151. Tiberghien, A. (1994b). Choix sous-jacents à la construction de représentations spatiales de concepts. Didaskalia, 5, 53-62.
  152. Tiberghien, A. (1999). Laboratory work activity and learning physics – an approach based on modelling. In J. Leach & A. C. Paulsen (Eds), Practical Work in Science Education (p.176-194).
  153. Tomasino, A., Pierens, E., Pierens, P. & Sliwa, H. (2001). Chimie 1 re S. Collection Tomasino, Programme 2001, Paris, Nathan.
  154. Tricot, A. & Nanard, J. (1998). Un point sur la modélisation des tâches de recherche d’informations dans le domaine des hypermédias. In A. Tricot & J.-F. Rouet (dir.), Les hypermédias: approches cognitives et ergonomiques (p.35-56). Paris, Hermès.
  155. Tricot, A. (1993a). Ergonomie cognitive des systèmes hypermédia. In Actes du Colloque de prospective Recherches pour l'Ergonomie (p.115-122). CNRS PIR Cognisciences (Toulouse, 18-19 novembre 1993).
  156. Tricot, A. (1993b). Stratégies de navigation et stratégies d’apprentissage: Pour l’approche expérimentale d’un problème cognitif. In G.-L. Baron, J. Baudé & B. de La Passardière (Eds.), Hypermédias et Apprentissages 2 (p.21-37). Paris, INRP-EPI.
  157. Tsaparlis, G. (1997). Atomic and molecular structure in chemical education: A critical analysis from various perspectives of science education. Journal of Chemical Education, 74(8), 922- 925.
  158. Veillard, L. (2000). Rôle des situations professionnelles dans la formation par alternance. Cas des élèves – ingénieurs de production de l’ISTP de Saint-Etienne. Thèse de doctorat, Université Lumière Lyon 2.
  159. Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(2-3), 133-170.
  160. Vérillon, P. (1996). Approches psychologiques et didactiques en technologie: L’exemple du dessin technique. Aster, 22, 127-147.
  161. Vidal-Abarca, E. & Sanjose, V. (1998). Levels of comprehension of science prose: The role of text variables. Learning and Instruction, 8(3), 215-233.
  162. Vygotski, L. S.(1997). Pensée et langage. 3ème Edition. Paris, La Dispute.
  163. Wandersee, J. H. (1990). Concept mapping and the cartography of cognition. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 923-936.
  164. Weil-Barais, A. (1999). L’homme cognitif. 5e Edition. Paris, PUF.
  165. Yalçinalp, S., Geban, Ö. & Özkan, I. (1995). Effectiveness of using computer-assisted supplementary instruction for teaching the mole concept. Journal of Research in Science Teaching, 32(10), 1083-1095.