Références

Références bibliographiques

  1. Allal L., & Saada-Robert M. (1992). La métacognition : cadre conceptuel pour l'étude des régulations en situation scolaire, Archives de Psychologie, 60, pp. 265-296.
  2. Baker, M.J. (2002). Forms of cooperation in dyadic problem-solving. Revue d'Intelligence Artificielle, 16, N°4-5, pp. 587-620.
  3. Baker, M.J. (2003). Les dialogues avec, autour et au travers des technologies éducatives. L’orientation scolaire et professionnelle, 32, pp. 359-397.
  4. Baker, M.J., Brixhe, D. & Quignard, M. (2002). La co-élaboration des notions scientifiques dans les dialogues entre apprenants : le cas des interactions médiatisées par ordinateur. In A. Trognon and J. Bernicot. (Eds.).Pragmatique et Cognition, 109 — 138. Nancy : Presses Universitaires de Nancy.
  5. Bannon, L.J. & Bodker, S. (1991).Beyond the Interface: Encountering Artifacts in Use. Chapter 12 In J.M. Carroll (Ed.), Designing Interaction: Psychology at the Human-Computer Interface. Cambridge University Press, New York, pp. 227-253.
  6. Battarbee, K. (2003). Co-experience : The social user experience. In Proceedings of CHI 2003. April 5-10, Ft. Lauderdale, Florida, USA, pp. 730-731.
  7. Battarbee, K. (2004). Co-experience : Understanding user experiences in social interaction. Academic dissertation. Publication series of the university of Art and Design Helsinki, A51.
  8. Beldame, M. (2002). Projet EPICEA: Évaluation de Processus Interactif de Capitalisation d'Épisodes d'Apprentissage: application à l'assistance à l'apprentissage à distance. Dans Compléments des actes de la conférence IC 2002: 13è journées francophones Ingénierie des Connaissances, mai 2002, Rouen, France. pp. 24-25.
  9. Brassac, C. (2000a). La conception située et distribuée : un point de vue de psychologue des processus cognitifs collaboratifs. Dans Actes de l’École d'été de l'ARCO. Château de Bonas (Gers).France: 60.
  10. Brassac, C. (2000b). Intercompréhension et Communiaction®, In A.‑C. Berthoud and L. Mondada (éds). Modèles du discours en confrontation. Berne, Peter Lang, pp 219‑228.
  11. Brassac, C. (2001a). L'interaction communicative, entre intersubjectivité et interobjectivité, Langages 144, pp. 39-57.
  12. Brassac, C. (2001b). Rédaction coopérative : un phénomène de cognition située et distribuée, dans M.‑M. de Gaulmyn, R. Bouchard and A. Rabatel (Eds). Le processus rédactionnel, écrire à plusieurs voix. Paris : L'Harmattan, pp. 171-193.
  13. Brassac, C. (2003). Lev, Ignace, Jerome et les autres… . Vers une perspective constructiviste en psychologie interactionniste, Technologies, Idéologies et Pratiques : revue d’anthropologie des connaissances Vol. XV n°1, pp. 195-214.
  14. Brassac, C. & Grégori, N. (2003). Une étude clinique de la conception collaborative : la conception d'un artefact, Le Travail Humain, tome 66, 2, pp. 101‑127.
  15. Brassac, C. & Le Ber, F. (2005). Inscription spatiale d'une activité cognitive collective de représentation de l'espace. Intellectica 40, pp. 181-200.
  16. Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18 (1), pp. 32-41.
  17. Burkhardt, J.-M. & Détienne, F. (1995). La réutilisation de solutions en conception de programmes informatiques. Psychologie Française, 40-1, pp. 85-98.
  18. Carroll, S., Beyerlein, S., Ford, M., & Apple, D. (1996). The Learning Assessment Journal as a tool for structured reflection in process education, In Proceedings of Frontiers in Education'96, IEEE, pp. 310-313.
  19. Cerratto, T. (1999). Instrumenting Collaborative Writing and its cognitive tools. In Proceedings HCP´99 Conference, Human Centred Processes, September 24-26. Brest, France, pp. 141-147.
  20. Cerratto, T. & Rodríguez, H. (2002). Studies of Computer Supported Collaborative Writing Implications for System Design. In M. Blay-Fornarino, A. Pinna-Dery, K. Schmidt and P. Zarat (Eds.). Proceeding of 5th International Conference on the Design of Cooperative Systems, Saint-Raphael, France, 4-7 June, pp. 139- 154. Amsterdam: IOS Press.
  21. Cerratto Pargman, T. (2005). Pour une conception des technologies centrée sur l’activité du sujet. Le cas de l’écriture de groupe avec collecticiel. Dans P. Rabardel et P. Pastré (Eds). Modèles du sujet pour la conception : Dialectiques activités développement, Octarès, Paris.
  22. Champin, P.-A., Prié, Y. & Mille, A. (2003). MUSETTE: Modelling USEs and Tasks for Tracing Experience , In Proceedings of From structured cases to unstructured problem solving episodes - WS 5 of ICCBR'03, Trondheim (NO) , pp. 279-286.
  23. Clancey,W.J. (1991). Why today’s computers don’t learn the way people do. In: P.A. Flach and R. A. Meersman (Eds) Future Directions in Artificial Intelligence, Amsterdam: Elsevier, pp. 53-62.
  24. Clancey,W.J. (1995). A boy scout, Toto, and a bird: How situated cognition is different from situated robotics.  In: L. Steels and R. Brooks (Eds) The "Artificial Life" Route to "Artificial Intelligence": Building Situated Embodied Agents. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 227-236.
  25. Clement, Andrew (1990). Cooperative Support for Computer Work: A Social Perspective on the Empowering of End Users. In Halasz, Frank (Ed.) Proceedings of the 1990 ACM conference on Computer-supported cooperative work . October 07 - 10, Los Angeles, California, United States, pp. 223-236.
  26. Clot, Y. (2004). Action et connaissance en clinique de l’activité. Revue Activites.org, vol.1, n°1, pp. 23-33.
  27. Clot, Y. (2005). Pourquoi et comment s’occuper du développement en clinique de l’activité ? Communication invitée In Symposium Artefacts et collectifs, action située et théories de l’activité, 4-5-6 Juillet 2005. INTEFP, Marcy l ’Étoile.
  28. Cockburn, A. & Jones, S., (2000). Which way now? Analysing and easing inadequacies in WWW navigation. International Journal of HumanComputer Studies (45). 1996, pp. 105-129.
  29. Corbel A., Jaillon P., Serpaggi X., Baker M.J., Quignard M., Lund K., Séjourné A. (2003). DREW : Un outil Internet pour créer des situations d’apprentissage coopérant, Dans Actes de la conférence EIAH 2003, Strasbourg, pp. 109-113.
  30. Coulon, A. (2002). L’ethnométhodologie, Paris, PUF, collection Que sais-je ?
  31. Dausendschön-Gay, U. & Krafft, U. (1999). Système écrivant et processus de mises en mots dans les rédactions conversationnelles. Langages, no 134, pp. 51-67.
  32. De Fornel, M., Quéré, L. & Ogien, A. (2001). L’ethnométhodologie. Une sociologie radicale, Paris, La Découverte.
  33. Després C. (2001). Modélisation et Conception d'un Environnement de Suivi Pédagogique Synchrone d'Activités d'Apprentissage à Distance, Thèse de Doctorat. Université du Maine, Le Mans.
  34. Détienne, F. (1991). Reasoning from a schema and from an analog in software code reuse. In J. Koenemann-Belliveau, T.G. Moher and S.P. Robertson (Eds) Empirical studies of programmers, Fourth Workshop.Ablex, Norwood, NJ, pp.5-22.
  35. Détienne, F. (1996). La conception et réutilisation de logiciels : l’approche de l’ergonomie cognitive. Rapport de l’Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique (INRIA) n° 2902.
  36. Détienne, F. (2001). La réutilisation de solutions particulières en conception : perspective socio-cognitive. Dans Comptes rendus du congrès SELF-ACE 2001 – Les transformations du travail, enjeux pour l’ergonomie. Vol.4. Montréal, Canada, Octobre, pp. 19-23.
  37. Détienne, F. & Burkhardt, J.-M. (2001). Des aspects d’ergonomie cognitive dans la réutilisation en génie logiciel. TSI. Hermes, 20(4), pp. 461-487.
  38. Dillenbourg, P. (1996). Some technical implications the distributed cognition approach on the design of interactive learning environments. Journal of Artificial Intelligence in Education, 7 (2), pp. 161-180.
  39. Dillenbourg P. (1999). What do you mean by collaborative learning? Chapter 1 In P. Dillenbourg (Ed) Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches, pp.1-19. Oxford, Elsevier.
  40. Dillenbourg, P. & Baker, M.J. (1996). Negotiation Spaces in Human-Computer Collaboration. In Proceedings of COOP'96, Second International Conference on Design of Cooperative systems, pp. 187-206, INRIA, Juan-les-Pins.
  41. Dillon, A. (1993). How collaborative is collaborative writing? An Analysis of the production of two technical reports , in Sharples, M. (Ed). Computer Supported Collaborative Writing, pp. 69-86. London: Springer-Verlag.
  42. Doemel, P. (1994). WebMap - A Graphical Hypertext Navigation Tool, In Proceedings of 2nd International Conference on the World Wide Web, Chicago, IL, 1994, 785-789.
  43. Dourish, P. (2003). The Appropriation of Interactive Technologies: Some Lessons from Placeless Documents. Computer-Supported Cooperative Work: Special Issue on Evolving Use of Groupware, 12, pp. 465-490.
  44. Dubois, J.-M., Dao-Duy, J.-M., & Eldika, S. (2000). L'analyse des traces informatiques des usages : un outil pour valider la conception d'un site web. Dans Actes des rencontres jeunes chercheurs en Interaction Homme-Machine 2000, pp. 85-89.
  45. Dyke, G. (2006). Extension of the Musette framework for synchronous collective activities. Masters Thesis, EPFL, Lausanne, Switzerland.
  46. Engeström, Y. (2005). Development, movement and agency: an activity-theoretical analysis. Communication invitée In Symposium Artefacts et collectifs, action située et théories de l’activité, 4-5-6 Juillet 2005. INTEFP, Marcy l ’Étoile.
  47. Eyssautier, C. & Ollagnier-Beldame, M. (2006). Médiatiser la prise de conscience métacognitive en contextes d'apprentissage. Dans Actes des Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH 2006, 11-12 mai, Évry, France, pp. 91-98.
  48. Flavell J.H. (1977). Cognitive development, Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall Inc, 1977.
  49. Folcher V. & Rabardel P. (2004). Hommes, artefacts, activités : perspective instrumentale. In P. Falzon (Ed.) Ergonomie. Paris : PUF.
  50. Gagnière, L., & Ollagnier-Beldame, M. (2004). Projet Clever@ Réutilisation de traces et processus métacognitifs. ARCO 2004, Compiègne (France), Décembre 2004.
  51. Gama, C. (2003). Towards a model of Metacognition Instruction in Interactive Learning Environments. Thèse de Doctorat. University of Sussex, England.
  52. Garfinkel, H, (1967). Studies in Ethnomethodology, Cambridge. Polity Press.
  53. Garfinkel, H. (2001). L’ethnométhodologie et le legs oublié de Durkheim. Postface. Dans de Fornel, M., Quéré, L. and Ogien, A. (dir.). L'ethnométhodologie. Une sociologie radicale. Paris, la découverte.
  54. Gentner, D. (1999). Analogy. In R. A. Wilson & F. C. Keil (Eds.). The MIT encyclopedia of the cognitive sciences (pp. 17-20). Cambridge, MA: MIT Press.
  55. Georgeon, O., Mille, A. & Bellet, T. (2006a). Analyzing behavioral data for refining cognitive models of operator.    Dans Philosophies and Methodologies for Knowledge Discovery, Krakow, Poland. IEEE Computer Society Press Proceedings. IEEE.
  56. Georgeon, O., Mille, A. & Bellet, T. (2006b). Abstract: un outil et une méthodologie pour analyser une activité humaine médiée par un artefact technique complexe.  Dans Actes de Ingéniérie des Connaissances IC 2006, Nantes, France.
  57. Greenberg, S. & Witten, I.H. (1988). How Users Repeat Their Actions on Computers: Principles for Design of History Mechanisms. In: Soloway, E., Frye, D., Sheppard, S. B. (Eds) Proceedings of the ACM CHI 88 Human Factors in Computing Systems Conference. June 15-19, 1988, Washington, DC, USA. pp.171-178.
  58. Greenberg, S. & Cockburn, A. (1999). Getting Back to Back: Alternate Behaviors for a Web Browser's Back Button. In Proceedings of the 5th Annual Human Factors and the Web Conference, Held at NIST, Gaithersburg, Maryland, USA, June 3th.
  59. Grégori, N. & Brassac, C. (2001). La conception collaborative d'artefacts : activités cognitives en situation dialogique. Dans Actes de ÉPIQUE, Journées d'étude en psychologie ergonomique, Nantes, 29‑30 octobre, 21-31.
  60. Guindon, R. (1990). Designing the design process: Exploiting opportunistic thoughts, Human-Computer Interaction, vol. 5, pp. 305-344.
  61. Guzdial, M., Kolodner, J., Hmelo, C., Narayanan, H., Carlso, D., Rappin, N., Hubscher, R., Turns, J., and Newstetter, W. (1996). The collaboratory notebook, Communications of the ACM 39, 4, pp. 32-33.
  62. Havelange, V. (1999). Mémoire collective : La constitution technique de la cognition. In Lenay, C. and Havelange, V. (Eds) Mémoire de la technique et techniques de la mémoire, Revue d’anthropologie des connaissances. Coll. Technologies, idéologies, pratiques. Ed. Erès.
  63. Havelange, V., Lenay, C., & Stewart, J. (2002). Les représentations : mémoire externe et objets techniques , Intellectica , Vol. 35 , pp ; 115-129.
  64. Hightower, R., Ring, L., Helfman, J., Bederson, B. & Hollan, J. (1998). Graphical multiscale web histories: A study of PadPrints. In Proceedings of Hypertext '98, pp. 58-65.
  65. Hill, W.C. & Hollan, J.D. (1993). History-enriched digital objects, In Proceedings of Third ACM Conference on Computers, Freedom and Privacy, San Francisco, CA, ACM, pp. 917-920.
  66. Holyoak, K.J., Gentner, D., & Kokinov, B.N. (2001). Introduction: The Place of Analogy in Cognition. In D. Gentner, K. J. Holyoak, & B. N. Kokinov (Eds.). The analogical mind: Perspectives from cognitive science (pp 1-19). Cambridge, MA: MIT Press.
  67. Hutchins E. (1995). Cognition in the Wild. Cambridge (MA) : MIT Press.
  68. Hutchins, E. (2005). Material anchors for conceptual blends, Journal of Pragmatics, Volume 37, Issue 10 on Conceptual Blending Theory, pp.1555-1577.
  69. Hutchins, E. (2006). Imagining the Cognitive Life of Things, In Proceedings of Symposium “The Cognitive Life of Things: Recasting the boundaries of Mind” organized by Colin Renfrew and Lambros Malafouris at the McDonald Institute for Archaeological Research, Cambridge University, UK 7-9 April.
  70. Jeantet, A. & Vinck, D. (1995). Mediating and commissioning objects in the sociotechnical process of product design : a conceptual approach. In Mac Lean D., Saviotti P., Vinck, D. (Eds) Management and new technology : design, networks and strategies. Bruxelles : COST Social sciences serie, Commission of european union, pp. 111-129.
  71. Jermann, P.R., Soller, A. & Mühlenbrock, M. (2001). From mirroring to guiding: A review of state of the art technology for supporting collaborative learning. In Proceedings of European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning. Bergen, Norway, pp.324-331.
  72. Jermann, P. R. (2004). Computer support for interaction regulation in collaborative problem-solving. PhD thesis, CRAFT, EPFL, Lausanne, Suisse.
  73. Katz, S., Lesgold, A., Eggan, G., & Gordin, M. (1992). Modelling the student in Sherlock II. Artificial Intelligence in Education, 3(4), pp. 495-518.
  74. Kolb, D. A. (1984). Chapter 2. In Kolb, D. (Ed) The experiential learning: Experience as the source of learning and development. NJ: Prentice-Hall.
  75. Kolodner, J. L. (1993). Case-Based Reasoning, MorganKaufman, San Mateo, CA.
  76. Kraut, R., Egido, C & Galegher, J. (1990). Patterns of communication in scientific research collaboration. In J. Galegher, R. Kraut & C. Egido (Eds). Intellectual Teamwork. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Press.
  77. Latour, B. (2001). L’espoir de Pandore. Pour une version réaliste de l’activité scientifique. Paris, Ed. La découverte.
  78. Lemaire, B. & Moore, J. (1994). An improved interface for tutorial dialogues: browsing a visual dialogue history, In Proceedings of the Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 16-22.
  79. Lesgold A., Lajoie, S., Bunzo, M. & Eggan G. (1992). Sherlock A Coached Practice Environment for an Electronics Troubleshooting Job. In Computer Assisted Instruction and Intelligent Tutoring Systems: Shared Goals and Complementary Approaches, Larkin, Jill, Chabay, Ruth (Eds), Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, New Jersey.
  80. Lieberman, H. (2001). Interfaces that Give and Take Advice , in Carroll, J. (Ed). Human-Computer Interaction for the New Millenium , ACM Press/Addison-Wesley, pp. 475-485.
  81. Lund, K., Rossetti, C., & Metz, S. (2006). Les facteurs internes à la coopération, influencent-ils l’activité médiatisée à distance ? Dans M. Sidr, E. Bruillard & G.-L. Baron (Eds.) Actes des Premières Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau JOCAIR '06, 6-7 Juillet, Université de Picardie Jules Vernes : Amiens, pp. 310-329.
  82. Mackay, W.E. (1990). Patterns of Sharing Customizable Software. In Proceedings of Conference on Computer Supported Cooperative Work. Los Angeles, California: ACM.
  83. MacLean, A., Carter, K., L ovstrand, L. & Moran, T. (1990). User-Tailorable Systems: Pressing the Issues with Buttons, in Proceedings of Human Factors in Computing Systems: CHI '90 Conference (Seattle, WA, USA)', pp. 175-182.
  84. Mille, A. (2005). Raisonner à partir de l’expérience tracée (RàPET). Définition, illustration et résonances avec le « storytelling ». Synthèse des travaux de l’équipe « Cognition, Expérience et Agents situés » du laboratoire LIRIS UMR CNRS 5205. janvier.
  85. Mille, A. (2006). From Case Based Reasoning to Trace Based Reasoning. To appear in Annual Reviews in Control, Elsevier.
  86. Mille, A. & Prié Y., (2006) Une théorie de la trace informatique pour faciliter l'adaptation dans la confrontation logique d'utilisation/logique de conception. Dans Actes des 13eme Journées de Rochebrune, Traces, Enigmes, Problèmes : Emergence et construction du sens, Rencontres interdisciplinaires sur les systèmes complexes naturels et artificiels, janvier 2006, Rochebrune, France, pp. 183-195.
  87. Millerand, F., Giroux, L. & Proulx, S. (2001). La « culture technique » dans l'appropriation cognitive des TIC. Une étude des usages du courrier électronique, Dans Actes du colloque international ICUST 2001, Paris (France). pp. 400-410.
  88. Mitchell, A., Posner, I. & Baecker, R. (1995). Learning to Write Together Using Groupware. In Proceedings of CHI’95.
  89. Mollo, V. (2002) La construction des procédures par la pratique : le rôle des outils ergonomiques. Dans Actes du XXXVIIIème Congrès de la SELF, "Les évolutions de la prescription" Aix-en-Provence, 25-26-27 septembre, pp. 201-208.
  90. Nardi, B.A. (1996). Studying context: A comparison of activity theory, situated action models, and distributed cognition. In: B. Nardi (ed.) Context and Consciousness: Activity Theory and Human-Computer Interaction. MIT Press, Cambridge, Mass.
  91. Neal, A. S. & Simons, R. M. (1983). Playback: A method for evaluating the usability of software and its documentation. In Proceedings of CHI '83, pp. 78-82.
  92. Noë, A. (2006). Art as enaction. In Interdiscipline Online Symposium on Art and Cogntion. Translated from English by Anne-Marie Varigault.
  93. Nogry S. & Didierjean A. (2006). Apprendre à partir d’exemples : interactions entre présentation du matériel, activités des apprenants et processus cognitifs. L’Année Psychologique 106(1), pp. 105-128.
  94. Nogry, S., Jean-Daubias S. & Duclosson N. (2004). ITS evaluation in classroom: the case of the Ambre ITS. Intelligent Tutoring Systems, ITS 2004, Springer ed., Maceio, Brasil, pp. 511-520.
  95. Ollagnier-Beldame, M. (2003). Comment intégrer la réutilisation des expériences d’apprentissage en FOAD ? Le projet EPICEA. Dans Actes de la conférence EIAH’2003: Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, avril 2003, Strasbourg, France. pp.71-75.
  96. Ollagnier-Beldame, M. (2006a). Distributed cognition in a collaborative and mediated learning situation, to appear in Proceedings of 26th Congress of Applied Psychology (ICAP2006), 16th – 21th July 2006, Athens, Greece.
  97. Ollagnier-Beldame, M. (2006b). Observer l’appropriation des traces d’interaction en situation d’apprentissage instrumentée, À paraître dans Actes du colloque TICE 2006, Octobre 2006, Montpellier, France.
  98. Ollagnier-Beldame, M, & Peraya, D. (2006). Projet de développement d’un environnement d’assistance à la conception de scénarios pédagogiques, Dans Actes du colloque Scénariser l’enseignement et l’apprentissage : Une nouvelle compétence pour le praticien ? Biennale de l’éducation. Avril 2006, Lyon, France. pp. 109-112.
  99. Pacherie, E. (2004). Naturaliser l'intentionnalité et la conscience. In La philosophie Cognitive, sous la dir. de E. Pacherie & J. Proust, Gap: Ophrys, pp. 17-34.
  100. Plaisant, C., Rose, A., Rubloff, G., Salter, R. & Shneiderman, B. (1999). The Design of History Mechanism and Their Use in Collaborative Educational Simulations, in Proceedings of the Computer Support for Collaborative Learning, pp. 348-359, Palo Alto, CA.
  101. Rabardel P., (1995). Les hommes et les technologies: Approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin.
  102. Rabardel P., (1999). La mémoire technique : une anticipation du futur ? Un exemple en DAO-CAO. In Lenay, C. and Havelange, V. (Eds) Mémoire de la technique et techniques de la mémoire, Revue d’anthropologie des connaissances. Coll. Technologies, idéologies, pratiques. Ed. Erès.
  103. Rabardel P. & Samurçay R. (2001). From Artifact to Instrument-Mediated Learning, In Proceedings of International symposium on New challenges to research on Learning, Helsinki, March 21-23.
  104. Rabardel P. & Samurçay R., (2003). Artifact mediated Learning. In Y. Engeström & M. Hasu (éds.). New Challenges to research on Learning. Lawrence Erlbaum.
  105. Relieu, M., Salembier, P., & Theureau, J. (2004). Introduction au numéro spécial « Activité et Action/Cognition Située ». Revue Activites.org, vol.1, n°2, pp. 1-10.
  106. Renié, D. (2000). Apport d'une trace informatique dans l'analyse du processus d'apprentissage d'une langue seconde ou étrangère. In Duquette, L. & Laurier, M. (dirs) Apprendre une langue dans un environnement multimédia. Outremont, Canada : Les Éditions Logiques, pp. 281-301.
  107. Rich, C. & Sidner, C.L. (1997). Segmented Interaction History in a Collaborative Interface Agent. In Proceedings of International Conference on Intelligent User Interfaces. Orlando, FL, pp. 23-30.
  108. Rose, A., Salter, R., Keswani, S., Kositsyna, N., Plaisant, C., Rubloff, G. & Shneiderman, B. (2000). Simulation based learning environments and the use of learning histories. Paper presented at the CHI 2000 Conference, The Hague, The Netherlands.
  109. Rosson, M.B. & Carroll, J.M. (1993). Active programming strategies in reuse. In Proceedings of ECOOP'93, Object-Oriented Programming. Berlin: Springer-Verlag, pp. 4-18 .
  110. Rouet, J-F., Deleuze-Dordron, C. & Bisseret, A. (1995). Documentation as part of design: exploratory field studies. In K. Nordby, P. H. Helmersen, D. J. Gilmore & S. A. Arnesen (Eds): Proceedings of INTERACT'95. Chapman & Hall, pp. 213-216.
  111. Saljo, R. (1979). Learning in the learner's perspective: I. Some common-sense conceptions. Reports from the Institute of Education. University of Gothenberg, 76. as summarized in Psychology: Theory and Application.
  112. Schneider, M., Bauer, M. & Kröner, A. (2005). Building a personal memory for situated user support. In Proceedings of the First InternationalWorkshop on Exploiting Context Histories in Smart Environments (ECHISE 2005) at Pervasive 2005, Munich.
  113. Schraw G. & Moshman D. (1995). Metacognitive Theories, Educational Psychology Review, vol. 7., N° 4, pp. 351-371.
  114. Suchman, L. (1987). Plans and Situated Actions. Cambridge : Cambridge University Press.
  115. Svensson M. (2000). Defining and designing social navigation, Licentiate Thesis, Department of computer and system sciences, Stockholm University.
  116. Szilas, N., Kavakli, M. (2006). PastMaster@Strorytelling: A Controlled Interface for Interactive Drama, In Proceedings of IUI 2006: International Conference on Intelligent user Interfaces, CSIRO ICT Centre, Macquarie University, Sydney, Australia, 29 January to 1 February, pp288-290.
  117. Tauscher, L. & Greenberg, S. (1997). How People Revisit Web Pages: Empirical Findings and Implications for the Design of History Systems. International Journal of Human Computer Studies, Special issue on World Wide Web Usability, 47(1). p97-138, Academic Press.
  118. Tchounikine P. (2002). Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Revue I3 information – interaction – intelligence 2(1). www.revue-i3.org.
  119. Terveen, L.G., McMackin, J., Amento, B. & Hill, W. (2002). Specifying Preferences Based On User History, in Proceedings of CHI'2002 (Minneapolis MN, April). ACM Press, pp. 315-322.
  120. Varela, F., Thompson, E. & Rosch, E. (1991). The  Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. Cambridge :  Massachussets Institute Press. Traduction française : L'inscription  corporelle de l'esprit. Sciences cognitives et expérience humaine. V.  Havelange. Paris : Éditions du Seuil.
  121. Vinck, D. (1999). Les objets intermédiaires dans les réseaux de coopération scientifique. Contribution à la prise en compte des objets dans les dynamiques sociales. Revue française de sociologie, XL, pp ; 385-414.
  122. Vinck, D. (2000). Approches sociologiques de la cognition et prise en compte des objets intermédiaires. Dans Cours de la Septième École d’été de l’ARCo. Bonas, juillet.
  123. Visser, W. & Hoc, J-M. (1990). Expert Software Design Strategies. Dans J-M Hoc, T.R.G. Green, R. Samurçay & D. Gilmore (Eds): Psychology of Programming. Série "Cognitive Ergonomics and Cognitive engineering", Wiley.
  124. Vygotsky, L. (1978). Mind in society. The development of higher psychological process. Cambridge & London : Harvard University Press.
  125. Wertsch, J. (1998). Mind as Action. Oxford, Oxford University Press.
  126. Wexelblat, A. (1998). History-Rich Tools for Social Navigation, In Proceedings of CHI'98 Summary, ACM Press.
  127. Wexelblat A. & Maes P. (1997). Footprints: History-rich Web browsing. In: Proceedings of the Conference on Computer-Assisted Information Retrieval (RIAO), pp. 75-84.
  128. Wexelblat, A. & Maes, P. (1999). Footprints: History-rich tools for information foraging. In Proceedings of ACM CHI 99 Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 270-277.
  129. Woodfield, S. N., Embley, D. W., & Scott, D. T. (1987).Can programmers reuse Software? In Proceedings of IEEE Software, July, pp. 52-59.