En contrepartie de ce statut privilégié, la formation est plus que l’apprentissage d’un métier, c’est une véritable socialisation, dans la mesure où il faut apprendre à repérer les codes et la rhétorique du New Age. J. English-Lueck apparente d’ailleurs la formation des praticiens à l’initiation du chaman :
‘Recruitment not only involves the process of attraction and conversion to the Aquarian ideals, but also choosing a career in holistic health. This involves learning a new set of values, skills, and even a new style of cognition. The holistic health practitioner must develop the ability to perceive other subtle realities, to discern the small energy differences in the body of a client. Detecting the invisible and reinterpreting the mundane for the client requires a special state of consciousness. This may vary from a light meditative trance to intense empathic involvement. The socialization of holistic health practitioners echoes shamanic training. 518 ’Cette socialisation proche de celle des chamans instaure un code éthique implicite mais strict, qui vise à donner une image respectable de la profession, à la distinguer des pratiques trop excentriques pour être crédibles. La respectabilité passe par un code vestimentaire, le choix des locaux et des supports de communication. Dans un deuxième temps, le code éthique exige le respect des clients, du secret professionnel, et l’honnêteté. Enfin, les praticiens doivent veiller à maintenir une certaine distance avec leurs clients, ce que garantit la transaction financière. Il s’agit de ne pas se laisser envahir, ou contaminer par une énergie négative, ou laisser les patients devenir trop dépendants de leurs services. L’application de cette éthique est contrôlée par des mécanismes sociaux informels, par un auto-renforcement et une harmonisation permanente qui s’exercent lors de rencontres, séminaires, festivals, et sessions de formation.
La formation professionnelle en particulier joue un rôle initial très important, puisqu’il s’agit de créer ce que J. English-Lueck nomme « un modèle mental » :
‘[Description of] the novice's training. First, the mental model must be clearly articulated. People must know the code. This is provided through literature and discussion. Second, while people are learning what is to be valued, they are constantly judging behavior against the code, daydreaming and planning, expanding the range of the code […]. Third, a social environment devoted to those values, where all are committed to reinforcing the same values, can use simulations most effectively. The community is caught up in the new and different behavior. There is no time or energy for old patterns […]. It is no coincidence that the leaders of the learning academy in Paraiso emphasize that the initial twelve week class modules are designed to restructure the life of the students. In this newly formed community the good opinion of peers, leaders, and eventually clients is a strong motivation to run these imaginary scenarios and constantly revise behavior and perfect the understanding of the code. […] We find a small working group acting with other groups to form a community. These decentralized communities form a larger network. The individuals in this network act together, though separately, to promote common beliefs and plans. These beliefs and plans are learned in a subtle fashion through group interaction, personal reflection, and choice. These choices permeate everyday life. The foods eaten, clothes worn, books read are statements about the holistic health lifestyle. They affect how a person acts by him/herself, in a group, and with a client. 519 ’Ce mécanisme complexe et principalement intuitif permet d’unifier une communauté. Les sessions de formation, les festivals, sessions de channels de renom, et autres événements sont autant de moyens de vérifier et de renforcer la cohésion de la communauté. La rhétorique et l’utilisation des symboles jouent également ce même rôle.
J. A. English-Lueck, Health in the New Age, pp. 127-128.
J. A. English-Lueck, Health in the New Age, pp. 134-135.