1. Parenté du New Age et mouvement écologiste « traditionnel »

Le développement du New Age est contemporain de celui du mouvement écologiste, et l’on peut remarquer une parenté frappante entre les deux, sans toutefois pouvoir déterminer à première vue lequel est le modèle et lequel est la copie. Comme le démontrent les propos de L. R. Brown, C. Flavin, S. Postel, dans Saving the Planet : How to Shape an Environmentally Sustainable Global Economy, le mouvement environnementaliste, tout comme le New Age, raisonne en termes mondiaux (« global ») : les rencontres se font au niveau international (« Earth Summits »), les mouvements aspirent à une même envergure, pour résoudre des problèmes planétaires. De même, il voit comme nécessaire l’avènement d’un monde meilleur (« livable »), qui passe par des modifications en profondeur de la vision du monde, ce qu’on nomme dans le New Age le changement de paradigme.

‘Ultimately, the struggle for a livable world is about overcoming concentrations of economic power, about the universal human yearning for political freedoms, and about the fight for human rights and dignity. As long as any of these is systematically denied, the struggle is unlikely to succeed.’ ‘The transition to a new world will not be orderly or predictable. The needed economic and technological changes are themselves profound. But the social and political transformations are likely to be even more wrenching and difficult. Though it is tempting to think the prerequisites of a sustainable society can be decreed‑two‑child families or soil‑conserving agriculture, for example, the actual process of change is far more complex. Population size is unlikely to stabilize without access to health care for women; likewise, fair distribution of land makes sustainable agriculture more feasible. 667

D’autre part, comme dans le New Age, dans le mouvement écologiste, l’accent est mis sur une action locale, voire individuelle, un changement des mentalités qui seul, peut être la source d’un changement de grande envergure : selon L. R. Brown, C. Flavin et S. Postel 668 , les changements profonds viennent de la base (« grassroots »), lorsque les individus envisagent leur vie et leur relation à la nature sous un nouvel éclairage. Les modifications de style de vie sont perçues comme précédant les changements politiques et fondatrices.

Le mouvement écologiste et le New Age partagent également un même sentiment d’urgence, qui s’exprimait il y a dix ou vingt ans sous forme d’optimisme (une certitude que l’urgence écologique ou métaphysique étaient sur le point de devenir des priorités mondiales, grâce à une prise de conscience globale sous la pression de conditions de vie de moins en moins supportables), puis aujourd’hui sous forme d’urgence. En effet, la prise de conscience attendue ne s’est pas produite, du moins pas dans les proportions espérées ; la poursuite aveugle d’un mode de vie inchangé constitue une menace pour le sort de l’humanité, puisqu’elle s’effectue au prix de dommages irréversibles. Le sentiment d’urgence est ainsi source d’un durcissement de la terminologie, à la fois du New Age et des mouvements environnementaux :

‘The effort required to create a sustainable society is more like mobilizing for war than any other human experience. Time itself is the scarcest resource as we begin preparing for the struggle that will unfold in this decade and beyond. Indeed, we have only a few short years to overcome the political, social, and economic impediments to real progress‑to lay the foundations for a fundamentally improved society. Once the self‑reinforcing trends of environmental degradation and deepening poverty are too deeply established, only a superhuman effort could break the cycle and reverse the trend.’ ‘The nineties will be the environmental decade whether we want it to be or not. Already, it is a lost decade for many ecosystems and people, but it is also a last chance to begin turning things around. In the years immediately ahead environmental issues will continue to force their way onto the agendas of decision makers at all levels. The state of the environment itself will be the driving force. 669

A la différence toutefois, que le New Age a plus tendance à s’illusionner sur l’avancement de cette prise de conscience (ce qui est logique, dans la mesure où il n’y a pas vraiment de critères qui permettent de mesurer le progrès spirituel). Les deux mouvements manifestent incrédulité et indignation devant l’aveuglement de la population, et des dirigeants :

‘The still widely held belief that the global economy can continue along the path it has been following stems in part from a narrow economic view of the world. Anyone who regularly reads the financial papers or business weeklies would conclude that the world is in reasonably good shape and that long‑term economic prospects are promising. Even the apparent problems – the U.S. budget deficit, Third World debt, and gyrating oil prices are considered minor by most economic planners. They call for marginal course corrections as they pursue business as usual. To the extent that constraints on economic expansion are discussed on the business pages, it is in terms of inadequate demand growth rather than limits imposed by the earth's resources. 670

Tout comme le New Age perçoit la spiritualité comme l’issue ultime et centrale, le mouvement écologiste croit en la transcendance de ses préoccupations : « The real challenge is to go beyond viewing environmental issues as discrete problems, and begin moving to the basic economic and social reforms that are needed if we are to save the planet. And, indeed, to save ourselves. » 671 Le langage de salvation est d’ailleurs une terminologie religieuse.

Notes
667.

L. R. Brown, C. Flavin, S. Postel, Saving the Planet, p. 166.

668.

Id.

669.

L. R. Brown, C. Flavin, S. Postel, Saving the Planet, pp. 29-30.

670.

Ibid., pp. 21-22.

671.

Ibid., p. 13.