Annexes

Annexe 1 : notices codicologiques

  • Bibliothèque nationale de France, lat. 16495. Guillelmus de Saccovilla, Sermones
    • F. 1ra-2va : Table des sermons.
    • F. 5ra-94ra : Guillelmus de Saccovilla, Sermones de tempore : « Incipiunt sermones fratris Guillelmi de Saccovilla. Dominus rex noster ipse veniet et salvabit nos. Universitas parisiensis...- Si spiritu facta carnis mortificaveritis vivetis scilicet vita gratie in presenti et vita glorie in futuro. Ad quam gloriam nos perducat. Qui in eternum vivit et regnat amen. »
    • F. 95ra-237va : Guillelmus de Saccovilla, Sermones de sanctis : « Incipiunt sermones fratris Guillelmi de Saccovilla de sanctis. Incipit. ...- quia vitra in illa forma in qua primo formantur remanent quamdiu durant. »
    • XIVe siècle. Deux mains (scribe et annotateur).  Décoration sommaire : lettrines en rouge et bleu, citations soulignées en rouge.  26 cahiers de 8 ff., 2 cahiers de 9 ff. (à la fin de chaque partie), 1 cahier de 12 ff. Signature pour chaque cahier et pour chacun, en bas à gauche du verso du dernier f., il y a une récapitulation des incipits des sermons du cahier. Notes marginales de Girard d’Utrecht. Feuillets blancs : 3-4, 95v.  Provenance : bibliothèque de la Sorbonne. Cachets : bibliothèque de Sorbonne, Bibliothèque impériale. Cote ancienne : 963. Au v. du f. final : « Iste liber est pauperum magistrorum de Sorbonna ex legati magistro Girardi de Trajecto quondam socii domus. In quo continentur sermones Guillelmi de Sacco Villa. Pretii l solidorum ». Au v. du plat sup. : « Ce manuscrit du 14e siècle a été légué à la maison de Sorbonne par maître Girard d’Utrech. Il contient les sermons de Guillaume de Sacqueville docteur de la faculté de Paris, Dominicain. » Mention du XIXe siècle (1er feuillet) : « Volume de 238 feuillets. Les feuillets 3-4 sont blancs. 22 septembre 1869. »
    • Parch., 237 ff. à 2 col. + 2 ff. + 1 bl. Réglure pointe sèche. 23 ×16 cm (17 × 11,5 cm).  Reliure restaurée : restauration 197, sous n° 2723. Reliure veau teint en vert, pièce de titre sur cuir rouge : « Sermones Guiellemi de Saccovil. ».
  • Bruges, Bibl. mun. 263. – Willelmi de Saccovilla, Sermones
    • F. 1ra-79va : Willelmi de Saccovilla, Sermones : « Videns civitatem flevit super illam, Luc. 19. Fons a quo aqua scaturiens... - sufficientiam habeatis et habundetis in omne opus bonum etc. »
    • XVè siècle. Une seule main. – Absence de décoration : l’espace réservé aux lettrines est resté inutilisé. – Provenance : abbaye des Dunes. L’ancien titre, autrefois sous corne, est collé à l’intérieur du premier plat. Estampille en forme de croix de Bourgogne sur le premier et le dernier folio. Au premier f., d’une autre main : « Sermones dominicales Wilhelmi de Saccovilla ».
    • Parch., 79 ff. à 2 col. 227 × 210 mm. – Reliure moderne en veau.
  • Uppsala, Universitätsbibl. C 276. – Sermones varii
    • F. 2-11v : Table des sermons.
    • F. 13r-75r : Sermones de sanctis et aliquibus dominicis. Mélange de sermons de divers auteurs: Jacques de Lausanne, Clément VI, etc.
    • Guillelmus de Saccovilla, Sermones :
      • F. 13r : « De annunciacione beate Virginis. Hec dies boni nuntii est... Viator volens invenire hospitium bene paratum premittere solet...- nuntius bonus de terra longinqua et de terra viventium ad quam nos perducat Dei filius amen. »
      • F. 14r : « De sancto Johanne Baptista. Johannes est nomen ejus... Persona que habet nomen multum commune quod plures alii portant non sufficit vocare per proprium... - ut per temporalia festa que agimus pervenire ad gaudia eterna mereamur quod nobis concedat etc. »
  • F. 75v-99v : Armandus de Bellovisu, Sermones.
  • F. 96r-164r : Sermones de sanctis.
  • Guillelmus de Saccovilla, Sermones :
    • F. 130r : « De dominica 17 post octavam pentecostes. Amice ascende superius... Dicunt logici quod locus ab inferiori ad superius tenet... - quia quanto plus proicient tanto plus uberiorem fructum percipient hic per gratiam in futuro per gloriam quam etc. »
    • F. 131r : « De dominica 50. Jhesu filii David miserere mei... Nullus sane mentis videns sagittarium... Est ergo nomen Jhesu nomen superlatum eminentie celsioris Phil. 2, Deus exaltavit illum... - in gloria est Dei patris quam gloriam nobis concedat etc... »
  • XIVè siècle. Plusieurs mains, dont celle du moine Johannes Suenonis, mort en 1390.- Absence de décoration.- Provenance : Vadstena.
  • Papier. 165 + 1 ff. 29 × 22 cm (21 × 14cm).
  • Toulouse, Bibl. mun. 338. – In Isaiam prophetia. Sermones diversi.
    • F. 1r-36v : In Isaiam prophetia. Hieronymus, Prologus : « Incipit prologus sancti Jeronimi presbiteri in Isaiam prophetiam. Nemo cum prophetas versibus viderit esse descriptos de psalmis… - et erunt usque ad satietatem visionis omni carni. »
    • F. 37ra-145r : Sermones diversi.
    • Guillelmus de Sauquevilla, Sermones :
      • F. 37ra-41vb : Remittuntur tibi peccata, Luc. (5, 20). Cassiodorus dicit sic in quadam epistula : benigni principis…
      • F. 41vb- 46vb: Nativitate Christi. Vox exultationis et salutis in Psalmo (117, 5). Sonet vox mea tua in auribus meis in Canticis. Discipulus volens proficere in sciendo…
      • F. 47ra-51rb : De omnibus sanctis. Sauquevilla. Ipsorum est regnum celorum, Mt. 9 (5, 10). Salvator noster dicit in Mt. quod regnum celorum vi pacis et violenti rapiunt…
      • F. 62vb-69rb : Sauquevilla. Dominica prima post Trinitatem. Diligamus Deum in Joh. XI (I Jo. 5, 2). Jeronimus in quarta epistula dicit : hec est in hominibus sola perfectio…
      • F. 113rb-115vb : Sauqueville. Exiit Jhesus portans spineam coronam, Joh. 19. Bona est spina que vineam salvat. Homo habet vineam paratam et dispositam…
      • F. 115va-122vb : Sauquevilla. In hac die tua que ad pacem tibi, Luc. (19, 42). Distinguimur inter diem artificialem…
      • F. 123ra-128va : Sauquevilla. Major horum est caritas, I Cor. 13 (13). Quamvis dicat vulgare proverbium…
      • F. 128va-136rb : Sauquevilla. Jhesu fili Dei miserere mei, Luc. XVIII (38). Nullus sane mentis…
      • F. 136rb-140va : Sauquevilla. Lapides isti panes fiant (Mt. 4, 3).
      • f. 140va-142va : Sauquevilla. In omnibus exhibeamus nosmet ipsos sicut Dei ministros in patientia, II Cor. 6 (4). Gallus super ecclesiam collocatus tunc alius potest dirigere et bene stat…
      • f. 142va- : Sauquevilla. Hec est voluntas Dei sanctificatio vestra, I Thess. 4 (3). Sicut dieta a medico intenta…
  • F. 145r-284 : Autre recueil (mutilé). Manque le 1er feuillet, les ff. 2-4 ont presque entièrement disparu, le f. 10 est très endommagé. Commencement du premier sermon complet (f. 145) : « Dirigite viam Domini, Joh. 1. Via Domini quadruplex est, videlicet recte conversionis, bone accionis, meritorie passionis, devote contemplacionis... ».
  • XIIe siècle (première partie), XIVe siècle (deuxième et troisième parties). Plusieurs scribes (au moins trois).– Pas de décoration.– Provenance : bibliothèque des Augustins de Toulouse.
  • Parchemin, 284 ff., 2 col. et longues lignes, hauteur : 150 mm. Réglure extrêmement discrète pour la première partie (pointe sèche), à la mine de plomb pour les deux autres. – Reliure du XVIIe siècle, veau (fleur imprimée au centre, de chaque côté, entourée de deux cadres simples, restauration moderne).
  • Bibl. Vaticane, Borghese 247

Ce manuscrit contient plus de 70 œuvres ou groupes de sermons différents ; il est donc particulièrement complexe et long d’en donner une description codicologique solide. Ce travail ayant été fait de manière minutieuse par Anneliese Maier, je renvoie à la notice parue dans le catalogue des manuscrits de la bibliothèque Vaticane : Annelise Maier, Codices burghesiani bibliothecae Vaticanae, Vatican, 1952 (Studi e testi 170), p. 295-301. Je donne simplement une notice abrégée.

Contenu : textes très divers (Pierre Roger, Quaestiones ; Johannes Gallensis, Excerpta de summa ; Durand de Saint-Pourçain ; Thomas de Cantimpré, Bonum universale de apibus ; Arnaud de Villeneuve, etc.)

Datation et origine : XIVe siècle, daté de 1315 environ (mention de Pierre Roger f. 117r). Pierre Roger a possédé et partiellement copié ce manuscrit.

Composition : parch., 247 ff., une ou 2 col. 36 × 23 cm. Plusieurs mains. Les cahiers sont de formats très variables. Très petite écriture cursive qui occupe la majorité de l’espace (marge étroite, voire inexistante), présentation très compacte. Ff. vierges : 4v, 5v, 6rv. Absence d’illustration, quelques rubrications.

  • Guillelmus de Sequavilla, Sermones :
    • F. 177v : Dominus rex noster ipse ueniet et saluabit nos, Is. 33 (22). Uniuersitas Parisiensis gaudet hoc priuilegio speciali…
    • F. 177v : Hora est iam nos de sompno surgere (Rom. 13, 11). Facias introitum quomodo ars ymitatur naturam…
    • F. 177v : Erunt signa in sole et luna in Luc. (21, 25). Quando res et bona alicuius arrestantur in manu regia…
    • F. 179r : Tunc uidebunt filium hominis uenientem in nube cum potestate magna et maiestate (Luc. 21, 27). Quantumcumque arcus sit fortis…
    • F. 179v : Mater Ihesu Maria in Mat. (1, 18). Hec est consuetudo uniuersitatis huius, consuetudo studii parysiensis…
    • F. 179v : Apparuit benignitas et humanitas Saluatoris Dei nostri, ad Titum (3, 4). Legiste glosam suam nouam scripturam…
    • F. 180r : Vidimus stellam eius in oriente et uenimus adorare eum (Mt. 2, 2). Pretiosum sanctuarium sicut caput Iohannis uel Pauli…
    • F. 180r : Lapides isti panes fiant (Matth. 4, 3). Summum remedium contra uenenum est tyriaca…
    • F. 180v : Ambulate in dilectione, ad. Eph. (5, 2). Hec est differentia inter equum ambulantem…
    • F. 180v : Cum eiecisset demonium etc. (Luc. 11, 14). Nullus potest domum ingredi uel exire…
    • F. 181r : Sanguis Christi emundabit scientiam nostram ab operibus mortuis, ad Heb. IX (14). Philosophus tertio de Anima dicit…
    • F. 181r : De comedente exiuit cibus (Jud. 14, 14). Artifex quilibet prius habet formam figuram uel similitudinem rei fiende interius in mente…
    • F. 181v : Refloruit caro mea, Ps. (27, 7). Pauper qui indiget diuitis elemosina, tunc est audacior ad petendum…
    • F. 183r : Saluatorem exspectamus Dominum nostrum Jhesum Christum, ad Phil. IIII (Phil. 3, 20). Vulgaliter reputatat modicum prandium diu exspectatum …
    • F. 183v : Ambulauit pes meus iter rectum, Ecc. (51, 20). Hec est differentia inter equum ambulantem etc. ut habes in sermone…
    • F. 183v : Osanna filio Dauid, Mt. XXI (9). Quilibet heres Francie, ex quo est inunctus et coronatus, habet specialem…
    • F. 813r : Sic luceat lux uestra coram hominibus (Mt. 5, 16). Dicit Seneca quod longum iter est iter per verba sive per precepta…
    • F. 183r : Nuptie facte sunt in Cana Galilee (Io. 2, 1). Sponsa quamdiu durat tempus sponsalium moratur in domo propria…
    • F. 184r : In cathedra Dei sedi, Eze. XXVII (28, 2). Scola legum et theologie in hoc differunt quia in scola theologie…
    • F. 185r : Johannes est nomen eius, Luc. primo (63). Persona que habet nomen multum commune quod vocetur per proprium nomen…
    • F. 185r : De secundo nota quod inter omnes qualitates corporeas lux est illa que magis se diffundit…
    • F. 185v : de secundo principali que ad pacem (Luc. 19, 42). Si esset castrum unum taliter munitum quod hostes…
    • F. 186r : Hec dies dies boni nuntii est, 4 Reg. VII (9). Vulgo dicitur quod qui malum nuntium portat numquam nimis tardat…
    • F. 187r : Noua lux oriri visa est. Deus, quando primo mundum creauit, fecit duo magna luminaria, Gen. I (16), quorum officium…
    • F. 187r : Tu et filii tui custodite sacerdotium vestrum etc. (Num. 18, 7) Notabile verbum est : non minor est uirtus…
    • F. 187r : Angelis suis mandavit de te ut custodiant te etc. (Ps. 90, 11). Jura uolunt et consuetudo hoc habet quod puero patre orbato orphanus…
    • F. 187v : Amice ascende superius, Luc. XIIII (10). Gradus consanguineitatis inter carnales consanguineos…
    • F. 187v : Merces uestra multa est in celo, Luc. (6, 23). Mercatio que modo currit est talis quod mercatores qui uendunt…
    • F. 188r : Omnis multitudo sanctorum est et in ipsis est dominus etc. (Num. 16, 3). Dominus ille miserabilis est de cuius presencia…
    • F. 188r : Sabbatum requiescionis est affligetis animas uestras, Leui. XVI (31). In Mt. (11, 12) dicitur quod regnum celorum uim patitur et uiolenti rapiunt illud. Rationem huius dicti…