Actes de colloques

  1. Bouchard R. (1981) L’étude des échanges verbaux en classe de mathématiques. Séminaire de didactique et pédagogie des mathématiques. Grenoble : IMAG N° 33, 1981-1982
  2. Brousseau G. (1995). L'enseignant dans les théories didactiques. In Perrin-Glorian M.J. & Noirfalise R. (Eds) Actes de la VIII° école d'été de didactique des mathématiques. Clermont-Ferrand, IREM de Clermont-Ferrand, p.3-46
  3. Chevallard Y. (1995). La fonction professorale : esquisse d’un modèle didactique. Actes de la VIIIe Ecole d’été de didactique des mathématiques. Clermont-Ferrand : IREM de Clermont-Ferrand.p. 83-122.
  4. Fischer, H., Duit, R., & Labudde, P. (2005). Video-studies on the Practice of Lower Secondary Physics Instruction in Germany and Switzerland – Design, Theoretical Frameworks, and a Summary of Major Findings. In R. Pintò & D. Couso (Eds.), Proceedings of the fifth international ESERA conference on contributions of research to enhancing students' interest in learning science, Barcelona, Spain. p. 830-834.
  5. Hodson D. (2001). Research on Practical Work in School and Universities: In Pursuit of Better Questions and better Methods. Proceedings of the 6th European Conference on Research in Chemical Education, University of Aveiro, Aviero, Portugal (ECRICE).
  6. Martinand J.L. (1992), conférence Compiègne
  7. Méheut, M., Chomat, A. & Larcher, C. (1994). Construction d'un modèle cinétique de gaz par des élèves de collège : jeux de questionnement et de simulation. Paper presented at the Actes du quatrième séminaire national de la recherche en didactique des sciences physiques, IUFM de Picardie Amiens.
  8. Le Maréchal J.-F. & Mercier A. (2006). L’intervention et le devenir des connaissances antérieures des élèves dans la dynamique des apprentissages scolaires. Rapport final pour l’ACI « École et sciences cognitives », n° AF14.
  9. Mork M.(2005). Teacher’s role in classroom debates. Focusing on potential difficulties and teacher interventions. Fifth ESERA (European Science Education Research Association) Conference, Noordwijkerhout. Proceedings of IVth ESERA Conference. Utrecht, p.1315- 1318.
  10. Niedderer H. (2001). Physics Learning as Cognitive Development.Paper presented at the Bridging Research Methodology and Research Aims. Student and Faculty Contributions from the 5th ESERA Summerschool, Gilleleje, Danmark.
  11. Pekdag, B. & Le Maréchal, J.-F. (2003). Hyperfilm : un outil de recherche en didactique de la chimie. Environnements Informatique pour l’Apprentissage Humain. Strasbourg, Avril 2003
  12. Pekdag, G. & Le Maréchal, J.-F. (2005). Factors Influencing the Students’ Choices of Scientific Movies. 5th E.S.E.R.A meeting, Barcelona
  13. Rolet et Bouchard (2003) Pour une méthodologie d'analyse didactico-interactionnelle des pratiques d'enseignement/apprentissage : A propos d'une séance de mathématiques à l'école primaire. Construction des connaissances et langage dans les disciplines d’enseignement, CDRom, Iufm d’Aquitaine et Université V. Ségalen Bordeaux 3
  14. Scott P. & Mortimer E.-F. (2003). Meaning making in high school science classrooms: a tool for analysing and planning teaching interactions. In: IVth ESERA (European Science Education Research Association) Conference, Noordwijkerhout. Proceedings of IVth ESERA Conference. Utrecht, p. 1-4.
  15. Scott P. & Mortimer E. (2002). Discursive activity on the social plane of high school science classrooms: a tool for analysing and planning teaching interactions. Paper presented at the AERA Annual Meeting, New Orleans, USA.