Articles de périodiques

  1. Ahtee M., Varjola I. (1998). Students’ understanding of chemical reaction. International Journal of Science Education, vol. 20, n° 3, p. 305-316.
  2. Andersson, B. (1986). Pupils’ explanations of some aspects of chemical reactions. Science Education, vol. 79, p. 549–567.
  3. Andersson B. (1990). Pupils’ explanations of some aspects of chemical reactions, Studies in Science Education, vol. 18, p. 53-85.
  4. Bensaude-Vincent B. (1984). Regards sur l’histoire de l’élément chimique. Bulletin de l’Union des Physiciens, vol. 666, p. 1273-1284.
  5. Brito A., Rodriguez M.-A. & Niaz M. (2005). A reconstruction of development of the periodic table based on history and philosophy of science and its implications for general chemistry textbooks. Journal of Research in Science Teaching, vol. 42, n° 1, p. 84-111.
  6. Boo, H.-K. (1998). Students' understandings of chemical bonds and the energetics of chemical reactions. Journal of Research in Science Teaching, vol.35, n°5, p.569-581.
  7. Boo, H.-K. and Watson, R. (2001). Progression in high school students’ (aged 16-18) conceptualizations about chemical reactions in solution. Science Education, vol.85 n°5, p.568-585.
  8. Buty C. (2004). Richesses et limites d'un modèle matérialisé informatisé en optique géométrique. Didaskalia, vol.23, pp.39-64.
  9. Chi, M. T. H., Slotta, J. D. & Deleuw, N. (1994). From things to processes: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction, vol.4, p.27-43.
  10. Chiu, M.-H., Chou, C.-C. & Liu C.-J. (2002). Dynamic processes of conceptual change: analysis of constructing mental models of chemical equilibrium. Journal of research in Science Teaching, vol.39, p.688-712.
  11. De Vos, W., & Verdonik, A.-H. (1987). A new road to reactions, Pt. 4. The substance and its molecules. Journal of Chemical Education, vol. 64, p. 692–694.
  12. Duit, R. (1991) On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, vol. 75, p. 649-672.
  13. Gilbert, S.-W. (1989). An evaluation of the use of analogy, simile, and metaphor in science texts. Journal of research in science Teaching, vol. 26, p. 315-327.
  14. Glynn S.-M., Takahashi T. (1998). Learning from Analogy-Enhanced Science Text. Journal of research in science teaching, vol. 35, n° 10, p. 1129-1149.
  15. Hatzinikita V., Koulaidis V. & Hatzinikitas A. (2005). Modeling Pupils’ Understanding and Explanations Concerning Changes in Matter. Research in Science Education, vol. 35, p. 471–495.
  16. Hesse J.-J.III, Anderon C.-W. (1992). Students’ conceptions of chemical change. Journal of Research in Science Teaching, vol. 29, n° 3, p. 277-299.
  17. Johsua S., Johsua M.-A., (1988). Les fonctions didactiques de l’expérimental dans l’enseignement scientifique (deuxième partie). Recherche en Didactique des Mathématiques, vol. 9, n° 1, p. 5-30.
  18. Laugier A. & Dumon A. (2000). Travaux pratiques en chimie et représentation de la réaction chimique dans les registres macroscopique et microscopique : une étude en classe de seconde (15 – 16 ans). Chemistry Education Research and practice in Europe, vol. 1, n° 1, p. 61-75.
  19. Laugier A. & Dumon A. (2003). Obstacles épistémologiques et didactiques du concept d’élément chimique : quelles convergences. Didaskalia, vol. 22, p. 69-97.
  20. Le Maréchal J.-F., Khanfour R., Aubert I., Bastard H., Dubief M.-C., Olivier J.-M., Maret S. & Nancy D. (2007). Lien entre les différents aspects d’un concept. Cas de l’enseignement de l’élément chimique et de la classification périodique. Bulletin de l’Union des Professeurs de Physique-Chimie, vol. 893, p. 443-454.
  21. Martinand J.-L. & Viovy R. (1979). La notion d’élément chimique en classe de cinquième : difficultés, ressources et propositions. Bulletin de l’Union des Physiciens, Paris, vol. 613, p. 878-884.
  22. Méheut M. (1989). Des représentations des élèves au concept de réaction chimique : premières étapes. Bulletin de l’Union des Physiciens, vol. 716, p.997-1001.
  23. Méheut M. Saltiel E. & Tiberghien A. (1985). Pupils (11-12 year olds) conceptions of combustion. European Journal of Science Education, vol. 7, p. 83-93.
  24. Sallaberry J. (2000). Coordination des « représentations image » et des représentations rationnelles dans la construction du concept d’élément chimique. Didaskalia, vol. 17, p.101-120.
  25. Solomonidou C. & Stavridou H. (2000). From inert object to chemical substance: students’ initial conception and conceptual development during an introductory experimental chemistry sequence. Science Education, vol. 84, p. 382-400.
  26. Schwob M. & Blondel F.-M. (1996). Questions posées par la conception et la réalisation d’un environnement d’aide à la résolution de problèmes en chimie. Didaskalia, vol. 8, p.115-141.
  27. Schmidt H.J., Baumgartner T. & Eybe H. (2003). Changing ideas about the periodic Table of elements and students’ alternative concepts of isotopes and allotropes. International Journal of Science Education, vol. 40, p. 257-277.
  28. Speece D-L., Mckinney J-D., and Appelebaum M.-I. (1986). The Longitudinal Development of Conservation Skills in Learning Disabled Children. Journal of learning disabilities, vol. 19, n° 5, p. 302-307.
  29. Taber K.-S. (2001). Building the structural concepts of chemistry: some considerations from educational research. Chemistry Education: Research and practice in Europe, vol.2, p.123-158.
  30. Taber K.-S. (2003). Mediating Mental Models of Metals: Acknowledging the Priority of the Learner’s Prior Learning. Science Education, vol. 87, p. 732-758.
  31. Viovy R. (1984). La notion d'élément chimique. Bulletin de l'Union des Physiciens, vol. 663, p. 901-910.
  32. Yarroch W.L. (1985). Students’ understanding of chemical equation balancing. Journal of Research in Science Teaching, vol. 5, p. 449-459.