Articles de périodiques

  1. Anderson B. (1990). Pupil’s conceptions of matter and its transformations (age 12-16). Studies in Science Education, vol.18, p.53-85.
  2. Andersson B. (1986-a). The experiential gestalt of causation: A common core to pupils’ preconceptions in science. European Journal of Science Education, vol.8, p.155–171.
  3. Artigue M. (1992). Didactic engineering. Recherche en didactique des mathématiques, vol. 13, n° 3, pp. 41–66.
  4. Bensaude-Vincent B. (1984). Regards sur l’histoire de l’élément chimique. Bulletin de l’Union des Physiciens, vol. 666, p. 1273-1284.
  5. Buty C., Tiberghien A. et Le Maréchal J-F. (2004). Learning hypotheses and associated tools to design and to analyse teaching-learning sequences, International Journal of Science Education, vol.26 n°5, p. 579-604.
  6. Cross D., Fayol M., Maurin M., Chastrette, M., Amoureux, R. & Leber, J. (1994). Atome, acides-bases, équilibre. Quelles idées s’en font les étudiants en arrivant à l’université ? Revue française de pédagogie, vol.68, p.49-60.
  7. Driver R., Newton P., & Osborne J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, vol.84, p.287–312.
  8. Gussarsky E. & Gorodetsky M. (1990). On the concept “chemical equilibrium”: the associative framework. Journal of Research in Science Teaching, vol.27, p.197-204.
  9. Hesse J.-J. & Anderson C.-W. (1992). Students’ conceptions of chemical change. Journal or Research in Science Teaching, vol.29, p.277-299.
  10. Johnstone A. H. (1993). The development of chemistry teaching: A changing response to changing demand. (Forum). Journal of Chemical Education, p. 70-701.
  11. Laugier A. & Dumon A. (2000). Travaux pratiques en chimie et représentation de la réaction chimique par l’équation-bilan dans les registres macroscopique et microscopique : une étude en classe de Seconde (15-16 ans). Chemistry Education Research and Practice in Europe, vol.1, n°1, p.61-75.
  12. Martinand J.-L. & Viovy R. (1979). La notion d’élément chimique en classe de cinquième : difficultés, ressources et propositions. Bulletin de l’Union des Physiciens, Paris, vol. 613, p. 878-884.
  13. Nakhleh M.-B. (1992). Why some Students Don’t Learn Chemistry. Chemical misconceptions. Journal of Chemical Education, vol.69, p.191-196.
  14. Pekdag B. & Le Maréchal J.-F. (2001). Apprentissage comparé de la notion de réaction chimique en TP ou à l’aide d’une vidéo : rôle des observations faites par les élèves. Skhôle, Cahier de la Recherche et du Développement, numéro hors série, IUFM académie d'Aix-Marseille, p.129-141.
  15. Rebaud D. (1994). Enseignement et réaction chimique. La réaction chimique, aster, vol.18, p.3-9.
  16. Solomon, J. (1990). The discussion of social issues in the classroom. Studies in Science Education, vol.18, p.105–126.
  17. Stavridou H. & Solomonidou C. (2000). Représentations et conceptions des élèves grecs par rapport au concept d’équilibre chimique. Didascalia, vol.16, p.107-134
  18. Stavridou H. & Solomonidou C. (1998). Conceptual reorganization and the construction of the chemical reaction concept during secondary education, International Journal of Science Education, 20, 205-221.
  19. Taber K.-S. (1998). An alternative conceptual framework from chemistry education, International Journal of Science Education, 20, 597-608.
  20. Taber K.-S. (2001). Building the structural concepts of chemistry: some considerations from educational research. Chemistry Education: Research and practice in Europe, vol.2, p.123-158.
  21. Thorley N.-R. & Treagust D.-F. (1986). Conflict within dyadic interactions as a stimulant for conceptual change in physics. European Journal of Science Education, vol.9, p.203–216.
  22. Viovy R. (1984). La notion d'élément chimique. Bulletin de l'Union des Physiciens, vol. 663, p. 901-910.