Bibliographie

  1. Abell, S. K. (2007). Research on science teacher knowledge. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 1105-1149). Mahwa, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  2. Altet, M. (2002). Une démarche de recherche sur la pratique enseignante : l'analyse plurielle. Revue Française de Pédagogie(138), 85-93.
  3. Altet, M., Paquay, L., Charlier, E., & Perrenoud, P. (2001). Former des enseignants professionnels : trois ensembles de questions. In Former des enseignants professionnels : Quelles stratégies ? Quelles compétences ? Bruxelles: De Boeck Université.
  4. Angell, C., Ryder, J., & Scott, P. (2005). Becoming an expert teacher: Novice physics teachers’ development of conceptual and pedagogical knowledge Paper presented at the European Science Education Research Association Conference.
  5. Appert, C. (2007). Modélisation, Évaluation et Génération de techniques d'interaction. Paris- sud, Paris.
  6. Ardac, D., & Hasan, S. A. (2002). Effectiveness of Computer-Based Chemistry Instruction in Enhancing the Learning of Content and Variable Control Under Guided versus Unguided Conditions. Journal of Science Education and Technology, 11(1).
  7. Aufschnaiter, C., & Aufschnaiter, S. (2003). Theoretical Framework and Empirical Evidence of Students’ Cognitive Processes in Three Dimensions of Content, Complexity, and Time. Journal of Research in Science Teaching, 40(7), 616-648.
  8. Berry, A., Loughran, J., & Driel, J. H. v. (2008). Revisiting the Roots of Pedagogical Content Knowledge. International Journal of Science Education, 30(10), 1271-1279.
  9. Bourdoncle, R. (1993). La professionnalisation des enseignants : les limites d'un mythe. Revue Française de Pédagogie(105).
  10. Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. Grenoble: La pensée sauvage.
  11. Bucat, R. (2004). Pedagogical Content Knowledge as a way forward: Applied research in chemistry education. Chemistry Education: Research and Practice, 5(3), 215-228.
  12. Buty, C., Tiberghien, A., & Le Maréchal, J. F. (2004). Learning hypotheses and associated tools to design and to analyse teaching-leaning sequences. International Journal of Science Education, 26(5), 579-604.
  13. Carbonneau, M. (1993). Modèles de formation et professionnalisation de l'enseignement : analyse critique de tendances nord-américaines. Revue des sciences de l'éducation, 19(1), 33-57.
  14. Carlsen, W. (1999). Domains of teacher knowledge. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 133-144). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  15. Carter, K. (1993). The place of story in the study of teaching and teacher education.
  16. Educational Research, 22.
  17. Chevallard, Y. (1991). La transposition didactique (2ème ed.). Grenoble: La Pensée Sauvage. 208
  18. Coulaud, M. (2005). Évaluer la compréhension des concepts de mécanique chez des élèves de secondes : développement d'outils pour les enseignants. Unpublished Thèse de doctorat, Université Lyon 2, Lyon.
  19. Cross, D., Khanfour-Armalé, R., Badreddine, Z., Malkoun, L., & Seck, M. (2009). Méthodologie de mise au point d'un consensus entre chercheurs : le cas du thème. Paper presented at the 1er colloque international de didactique comparée.
  20. Duval, R. (1991). Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de didactique et de sciences cognitives(5), 37-65.
  21. Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. In Y. Engeström, R. Miettinen & R.-L. Punamäki (Eds.), Perspectives on activity theory (pp. 19-38). Ambridge: Cambridge University Press.
  22. Goldman, S., & McDermott, R. (2007). Video research in the learning sciences. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron & S. Derry (Eds.), Staying the course with video analysis. Mahwah New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  23. Gras, R., Kuntz, P., & Briand, H. (2001). Les fondements de l'analyse statistique implicative et quelques prolongements pour la fouille de données. Journal, (154). Retrieved from http://msh.revues.org/document2849.html
  24. Hashweh, M. Z. (2005). Teacher pedagogical constructions: a reconfiguration of pedagogical content knowledge. Teachers and Teaching: theory and practice, 11(3), 273-292.
  25. Huberman, M., & Miles, M. (1991). Analyse des données qualitatives. Bruxelles: De Boeck Université.
  26. Kagan, D. M. (1992). Professional Growth Among Preservice and Beginning Teacher. Review of Educational Research, 62(2).
  27. Kauertz, A., & Fischer, H. E. (2006). Assessing Students’ Level of Knowledge and Analysing the Reasons for Learning Difficulties in Physics by Rasch Analysis. In X. L. W. J. Boone (Ed.), Applications of Rasch Measurement in Science Education. Maple Grove: JAM press.
  28. Kermen, I., & Méheut, M. (2008). Mise en place d'un nouveau programme à propos de l'évolution des systèmes chimiques : impact sur les connaissances professionnelles d'enseignants. Didaskalia, 32.
  29. Le Maréchal, J.-F., & Bécu-Robinault, k. (2006). La simulation au sein du projet Microméga. Aster(43), 81-108.
  30. Le Maréchal, J. F. (1999). Modelling student's cognitive activity during the resolution of problems based on experimental facts in chemical education. In J. Leach & A. C. Paulsen (Eds.), Practical work in science education (pp. 195-209).
  31. Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2004). In Search of Pedagogical Content Knowledge in Science: Developing Ways of Articulating and Documenting Professional Practice. JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING, 41(4).
  32. Magnusson, S., Borko, H., & Krajcik, J. (1992). The relation between teacher content and pedagogical content knowledge and student knowledge of heat energy and temperature. Paper presented at the Annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching.
  33. Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In N. G. L. Julie Gess-Newsome (Ed.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 95 - 132). Boston: Kluwer. 209
  34. Malkoun, L. (2007). De la caractérisation des pratiques de classes de physique à leur relation aux performances des élèves: étude de cas en France et au Liban. Unpublished Doctorat, Université Lyon 2 / Université Libanaise, Lyon/Beyrouth.
  35. Mansoor, N. (1987). Relation between M-Space of Students and M-demand of different items of general chemistry and its interpretation based upon the neo-piagetian theory of Pascual-Leone. Journal of Chemical Education, 64(6).
  36. Martinand, J.-L. (1992). Enseignement et apprentissage de la modélisation. Paris: INRP.
  37. Mondada, L. (2003). Observer les activités de la classe dans leur diversité : choix méthodologiques et enjeux théoriques. In J. Prerera, L. Nussbaum & M. Milian (Eds.), L'educacip lingüistica en situacions multiculturales i multilingües. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona.
  38. Morge, L. (2003). Connaissances professionnelles locales : cas d'une séance sur le modèle particulaire. Didaskalia, 23, 101-131.
  39. Morrisson, J. A., & Lederman, N. G. (2003). Science Teachers’ Diagnosis and Understanding of Students’ Preconceptions. Science Education, 87(6), 849-867.
  40. Perrenoud, P. (1994). Le métier d’enseignant entre prolétarisation et professionnalisation : deux modèles du changement. Perspectives, XXVI(3).
  41. Raymond, D. (1993). Éclatement des savoirs et savoirs en rupture : une réplique à Van der Maren. Revue des sciences de l'éducation, 19(1), 187-200.
  42. Rex, L. A., Steadman, S. C., & Graciano, M. K. (2006). Researching the complexity of classroom Interaction. In J. L. Green, G. Camilli & P. B. Elmore (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Education Research (pp. 727-772).
  43. Rollnick, M., Bennett, J., Rhemtula, M., Dharsey, N., & Ndlovu, T. (2008). The Place of Subject Matter Knowledge in Pedagogical Content Knowledge: A Case Study of South African Teachers Teaching the Amount of Substance and Chemical Equilibrium. International Journal of Science Education, 30(10), 1365-1387.
  44. Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
  45. Seck, M. (2007). Comparaison des pratiques de classes dans le cas de l'enseignement de l'énergie en première scientifique. Université Lyon 2/Université Cheikh Anta DIOP Dakar, Lyon.
  46. Sensevy, G. (2007). Des catégories pour décrire et comprendre l'action didactique. In G. Sensevy & A. Mercier (Eds.), Agir ensemble : Éléments de théorisation de l'action
  47. conjointe du professeur et des élèves (pp. 13-49). Rennes: Presses Universitaires de
  48. (PUR).
  49. Sensevy, G., Mercier, A., Schubauer-Leoni, M.-L., Ligozat, F., & Perrot, G. (2005). An attempt to model the teacher's action in mathematics. Educational Studies in mathematics, 59(1), 153-181.
  50. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  51. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundation of a new reform. Harvard Education Review, 57(1), 22.
  52. Shulman, L. S., & Sykes, G. (1986). A national board for teaching? In search of a bold standard. Sinclair, J. M. H., & Coulthard, R. M. (1975). Towards an analysis of discourse. London: Open University Press.
  53. Tardiff, M., & Lessard, C. (1999). Le travail enseignant au quotidien : Expérience, interactions humaines et dilemmes professionnels. Laval: Presses Université Laval.
  54. Tasker, R., & Dalton, R. (2006). Research into practice: visualisation of the molecular world using animations Educational Research.
  55. Tiberghien, A. (1994). Modelling as a basis for analyzing teaching-learning situations. Learning and Instruction, 4(1), 71-87.
  56. Tiberghien, A. (2000). Designing teaching situations in the secondary school. In R. Millar, J. Leach & J. Osborne (Eds.), Improving science education: The contribution of research (pp. 27-47). Buckingham, UK: Open University Press.
  57. Tiberghien, A., Malkoun, L., Buty, C., Souassy, N., & Mortimer, E. (2007). Analyse des savoirs en jeu en classe de physique à différentes échelles de temps. In G. Sensevy & A. Mercier (Eds.), Agir ensemble : Éléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves (pp. 93-122). Rennes: PUR.
  58. Tiberghien, A., & Sensevy, G. (En preparation). VIDEO STUDIES: TIME AND DURATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESSES. In. Tochon, F. V. (1993). L'enseignant expert. Paris: Nathan pédagogie.
  59. Van Der Maren, J.-M. (1995). Méthode de recherche pour l'éducation. Bruxelles: De Boeck Université.
  60. van Driel, J. H., Verloop, N., & de Vos, W. (1998). Developing Science Teachers' Pedagogical Content Knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673-695.
  61. Veal, W. R., & MaKinster, J. G. (1999). Pedagogical content knowledge taxonomies. Journal, 3(4). Retrieved from http://wolfweb.unr.edu/homepage/crowther/ejse/vealmak.html