Articles :

  1. Davray Henri-Durand, « Lettres anglaises », Mercure de France, Paris, Société du Mercure de France, 1899.
  2. Humphries Reynold, « Restraint, Cannibalism and the “Unspeakable Rites”in Heart of Darkness », L’Époque conradienne, Limoges, Presses Universitaires de Limoges, 1990.
  3. Houston Amy, « Implicit Translation in Joseph Conrad’s Malay Trilogy », English Literature and the Other Languages, Atlanta, Rodopi, 1999.
  4. Johnson Bruce, « Conrad’s Impressionism and Watt’s “delayed decoding” », Conrad Revisited : Essays for the Eighties, Tuscaloosa, University of Alabama Press, 1985.
  5. Maisonnat Claude, « “Truth stripped of its cloak of time” ou l’énigme de la littérarité dans Heart of darkness », Joseph Conrad 2, Paris, Minard, 2002.
  6. Maisonnat Claude, « Utopie/dystopie : les avatars du sujet dans The Shadow Line », Joseph Conrad 1, Paris, Minard, 1998.
  7. Moutet Muriel, « Riveter le monde / exorbiter le sens : les nouvelles modalités du récit dans Heart of Darkness », Joseph Conrad 2, Paris, Minard, 2002.
  8. Paccaud-Huguet Josiane, « Du discours des maîtres à la langue de l’artiste : “An Outpost of Progress” », De la Littérature à la lettre, Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 1997.
  9. Paccaud-Huguet Josiane, « Gaze, voice and the will to style in “Karain” », L’Époque conradienne, Limoges, Presses Universitaires de Limoges, 2003.
  10. Paccaud-Huguet Josiane, « Kurtz ou les vestiges du jour », Joseph Conrad 2, Paris, Minard, 2002.
  11. Paccaud-Huguet Josiane, « Métaphore paternelle et échec du langage dans The Shadow Line », Joseph Conrad 1, Paris, Minard, 1998.
  12. Paccaud-Huguet Josiane, « Wordsworth et Joyce : l’évènement de la lettre, un moment qui fait tache et touche », Études de poétique, Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 2001.
  13. Shand John, « Some Notes on Joseph Conrad »(1924), The art of Joseph Conrad : a critical symposium, East Lansing, Michigan State University Press, 1960.
  14. Texier Christine. « Réel et réalité dans Heart of Darkness », Joseph Conrad 2, Paris, Minard, 2002.