III. Les rites d’enterrement et le prestige social

La déposition dans le tombeau constitue la partie finale des rites d’enterrement. Après la fermeture, le tombeau devient un espace clos « sacralisé » pour le mort ; l’inscription retrouvée à la porte du tombeau de la reine Yaba dans le palais de Nimrud le confirme1303 :

‘« […] Qui que ce soit, dans les temps à venir […] me déplace de ma tombe, ou dépose une autre personne auprès de moi, ou pose la main sur mes bijoux dans une mauvaise intention, ou brise le sceau de cette tombe, sera un esprit errant dans le pays […] ».’
Notes
1303.

Oates, Oates 2001 : 82, « By the command of Shamash [the sun god and judge of the dead], Ereshkigal [queen of the Netherworld], and the Annunaki, the great gods of the Netherworld, mortal destiny caught up Queen Yaba in death, and she travelled the path of her ancestors. Whoever, in time to come, whether a queen who sits on the throne or a lady of the palace who is a favourite (concubine) of the king,, removes me from my tomb, or places anyone else with me, or lays hands on my jewellery with evil intent, or breaks open the seal of this tomb, let his spirit wander in thirst in the open countryside. Below, in the Netherworld let him not receive with the Annunakku, any libation of pure water, beer, wine or flour as a takallu-offering! May Ningišzida [the chamberlain of the Netherworld] and Pituh-idugallu [the doorkeeper of the Netherworld], great gods of the Underworld, impose on his corpse and spirit restlessness for all eternity.