Résumés |
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L'enseignement du français au lycée pose problème, particulièrement en cette fin de siècle où une nouvelle population lycéenne vient remettre en question les fragiles équilibres de la discipline. Face à la multiplication de ses tâches et à la complexification des procédures d'analyse des textes, l'enseignant, tenté par une dérive méthodologique, a du mal à s'y retrouver. Au moment où se met en place une nouvelle réforme, nous étudions ici sur le plan de l'épistémologie scolaire, deux moments de crise de la discipline : la création de celle-ci au tournant du siècle et celle qu'elle a connue dans les années soixante-dix. Nous confrontons les savoirs savants, l'histoire littéraire et les nouvelles critiques, aux instructions officielles et à l'étude de Racine dans les manuels. Enfin, nous analysons la nouvelle réforme de l'enseignement du français au lycée à la lumière de ces données. Notre thèse voudrait ainsi contribuer à un bilan critique de la discipline en proposant un argumentaire pour " une métacognition épistémologique ". |
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Teaching French literature in secondary school poses problems, particularly at this end of the century where a new secondary school population has called into question the fragile equilibrium of the discipline. Facing the multiplication of his tasks and the complexification of the procedures of analysing texts, the teacher, tempted by a methodological drift has difficulty finding his way. This is why we have chosen to study the epistemological structure of the principal paradigms that become entangled in the discipline, the literary history and the new criticism. To confront them with their university knowledge of reference, we have gone back to 1880, favoring the study of a few emblematic figures of their knowledge (Lanson, Rudler, Mornet, on the one hand, Starobinski, Mauron, Goldmann, Barthes, and Jauss on the other). Then, we have analysed for the scholastic knowledge, the official texts and Racine in a corpus of textbooks, principally from the viewpoints of literary history, of the explication of texts and of the french composition while studying, if the cas arises, the phenomena of didactic transposition. We want to demonstrate that the stakes in the discipline reside in putting tension on these paradigms, in their most productive structure to permit the student to construct his view of the world, through the text. Our thesis would like to contribute to a critical assessment of the discipline. Our thesis therefore proposes an argumentation for "an epistemological metacognition". |
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